Poll: Weet jij wat een vegaschnitzel is?

04-01-2017 12:13 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Fabrikanten van vleesvervangers mogen als het aan de VVD ligt niet de indruk wekken dat er vlees in hun producten zit. De VVD vindt benamingen als vegetarische worstenbroodjes, vegetarische schnitzels en vegetarische curryworst misleidend. "Als er worstenbroodje staat, moet er ook iets van worst in zitten", zegt VVD-Kamerlid Lodders.



De VVD reageert op het bericht dat de Duitse minister van Landbouw, Schmidt, en de Duitse bio-industrie af willen van 'vleesnamen' voor 100 procent vegetarische producten. Net als Schmidt wil de Nederlandse regeringspartij dat fabrikanten hun etiketten aanpassen.



Minister Schippers van Volksgezondheid moet met Nederlandse fabrikanten van dergelijke producten om tafel, zegt de VVD. Voor een verbod is het nog te vroeg, zegt Kamerlid Lodders. " Dat moet in Europees verband bekeken worden."

Vruchtendrankjes



Lodders heeft goede hoop op de inzet van de minister. Schippers praat al met producenten van vruchtendrankjes waar geen fruit in zit. Het VVD-Kamerlid benadrukt geen enkel bezwaar te hebben tegen vleesvervangers. "Maar geef het geen verwarrende naam."



Bron: http://nos.nl/artikel/215 ... je-en-vega-schnitzel.html

Weet jij wat een vegaschnitzel is?

Totaal aantal stemmen: 172

a) Nee, ik stem VVD (2%)
b) Ja, ik heb hersens (94%)
c) Andere gezindten (3%)
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
quote:Fresiaatje schreef op 04 januari 2017 @ 12:53:

....



En schnitzel is toch een woord voor vleesproduct met paneerlaagje ( van varken of kip). Dus een vegaschnitzel is vegetarischproduct met paneerlaagje. Ik snap het probleem echt niet. Schnitzels hebben lang niet altijd een paneerlaag. Wiener schnitzels wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 04 januari 2017 @ 12:47:

Juist door wel te kiezen voor 'vlees'namen denk ik dat je verstokte vleeseters eerder overhaalt tot het eten van vleesvervangers. Ik vind dus juist dat de namen prima zijn.Ik denk dat jij je niet goed kunt verplaatsen in de psyche van verstokte vleeseters.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Solomio schreef op 04 januari 2017 @ 12:47:

Juist door wel te kiezen voor 'vlees'namen denk ik dat je verstokte vleeseters eerder overhaalt tot het eten van vleesvervangers. Ik vind dus juist dat de namen prima zijn.









Echnie.

(ik spreek uit ervaring)
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil de VVD zich bemoeien met iets wat toch primair een zaak tussen mij als consument, en een producent is? Dat is toch niet liberaal? (ik ben vrij links, dus ik heb er misschien geen verstand van)



Maar ik wil vooral graag dat "het europese verband" zich met andere (belangrijker) dingen bezighoudt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 04 januari 2017 @ 12:47:

Juist door wel te kiezen voor 'vlees'namen denk ik dat je verstokte vleeseters eerder overhaalt tot het eten van vleesvervangers. Ik vind dus juist dat de namen prima zijn.Juist niet. Als je het een andere naam geeft wordt het niet vergeleken met vlees en kan het dus lekker zijn. Maar omdat het absoluut niet smaakt naar vlees maar wel vlees wordt genoemt blijft een verstokte vleeseter juist uit de buurt van de neppe rommel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje terug een 100% plantaardige vegaschnitzel gegeten en ik kan je vertellen dat deze wel degelijk de textuur en smaak had van een vleesschnitzel. Ik ben zelfs teruggelopen naar de prullenbak om de verpakking te doublechecken.



Ik begrijp de weerstand van veel mensen eerlijk gezegd niet zo. Als we in staat zijn om vleesvervangende producten te maken die de smaak en textuur van echt vlees hebben, maar zonder alle ellende eromheen (milieuvervuiling, dierenleed en slacht) dan worden we daar toch allemaal beter van? Waarom zou je dan nog zo krampachtig vast willen houden aan de hele bio-industrie?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 04 januari 2017 @ 14:47:

Ik heb een tijdje terug een 100% plantaardige vegaschnitzel gegeten en ik kan je vertellen dat deze wel degelijk de textuur en smaak had van een vleesschnitzel. Ik ben zelfs teruggelopen naar de prullenbak om de verpakking te doublechecken.



Ik begrijp de weerstand van veel mensen eerlijk gezegd niet zo. Als we in staat zijn om vleesvervangende producten te maken die de smaak en textuur van echt vlees hebben, maar zonder alle ellende eromheen (milieuvervuiling, dierenleed en slacht) dan worden we daar toch allemaal beter van? Waarom zou je dan nog zo krampachtig vast willen houden aan de hele bio-industrie?Welke was dat? Want ik heb nog niks gevonden waarbij mijn vriend niet meteen bij de eerste keer kauwen al riep dat het geen vlees was. Ik probeer al een tijdje een vegadag in te voeren, maar hij pikt het er tot nu toe allemaal meteen uit, zonder dat hij weet dat ik hem iets anders probeer te voeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 04 januari 2017 @ 14:49:

[...]



Welke was dat? Want ik heb nog niks gevonden waarbij mijn vriend niet meteen bij de eerste keer kauwen al riep dat het geen vlees was. Ik probeer al een tijdje een vegadag in te voeren, maar hij pikt het er tot nu toe allemaal meteen uit, zonder dat hij weet dat ik hem iets anders probeer te voeren.De 100% plantaardige zigeunerschnitzel van VIVERA. Ik kocht m bij de AH, maar volgens mij verkopen andere supermarkten deze ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 04 januari 2017 @ 14:51:

[...]





De 100% plantaardige zigeunerschnitzel van VIVERA. Ik kocht m bij de AH, maar volgens mij verkopen andere supermarkten deze ook.Oh jammer, die heeft mijn vriend er al tussenuit gevist
Alle reacties Link kopieren
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schnitzel



Volgens wiki is een Schnitzel niet per definitie gemaakt van vlees..



Zelf vind ik het gewoon makkelijk als de vleesvervangers de naam van het vleesproducten dragen. Dan weet ik wel wat ik koop en kook.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
quote:Annelleke schreef op 04 januari 2017 @ 14:49:

[...]



Welke was dat? Want ik heb nog niks gevonden waarbij mijn vriend niet meteen bij de eerste keer kauwen al riep dat het geen vlees was. Ik probeer al een tijdje een vegadag in te voeren, maar hij pikt het er tot nu toe allemaal meteen uit, zonder dat hij weet dat ik hem iets anders probeer te voeren.Ook die van Valess niet? Hier proeven 9 van de 10 geen verschil als ik zeg dat het een kipschnitzel is en het zelf niet eet. hihi.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Colorado schreef op 04 januari 2017 @ 15:24:

[...]





Ook die van Valess niet? Hier proeven 9 van de 10 geen verschil als ik zeg dat het een kipschnitzel is en het zelf niet eet. hihi.Nee, van Valess proef en voel ik het zelf ook meteen, mijn vriend dus al helemaal. Ik vind het wel lekker, maat het smaakt echt anders dan een echt dier.
Alle reacties Link kopieren
Wat een non issue he! VVD ga je schamen en hou je bezig met dingen die er werkelijk toe doen! Ik was vroeger een VVD stemmer maar vind het tegenwoordig een sch..tpartij!
Ik heb vandaag een pompoenburger op. Ik heb geen moment verwacht dat het als vlees zou smaken. Het heet burger omdat het vaag lijkt op een hamburger.



Als er nu 'vegadinges' staat in plaats van 'vegaschnitzel', maar het ziet er nog steeds van buiten uit als een vleesschnitzel, wat voor indruk wekt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 04 januari 2017 @ 13:59:

[...]



Ik denk dat jij je niet goed kunt verplaatsen in de psyche van verstokte vleeseters. Juist wel. Ik trap echt niet in een vegetarische schnitzel hoor. Maar als ik dan eens eten maak voor een vegetarische gast, dan is het wel prettig dat de benamingen iig in mijn voorstellingsvermogen passen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:ikbenjevriend schreef op 04 januari 2017 @ 14:47:

Ik heb een tijdje terug een 100% plantaardige vegaschnitzel gegeten en ik kan je vertellen dat deze wel degelijk de textuur en smaak had van een vleesschnitzel. Ik ben zelfs teruggelopen naar de prullenbak om de verpakking te doublechecken.



Ik begrijp de weerstand van veel mensen eerlijk gezegd niet zo. Als we in staat zijn om vleesvervangende producten te maken die de smaak en textuur van echt vlees hebben, maar zonder alle ellende eromheen (milieuvervuiling, dierenleed en slacht) dan worden we daar toch allemaal beter van? Waarom zou je dan nog zo krampachtig vast willen houden aan de hele bio-industrie?



Dan vraag ik me af met welk vlees je het vergelijkt.... dat zal dan kwalitatief niet bijster geweldig zijn.



Ik geniet van mijn stukje vlees en zal dit blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft vind ik dat de toevoeging "vega" alles zegt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een echt vleeseter proeft het echt wel als het vega is. Ik vind het geproefd en vind het gewoon troep. Dat ze zich met belangrijke zaken bezig houden.
quote:Annelleke schreef op 04 januari 2017 @ 15:43:

[...]



Nee, van Valess proef en voel ik het zelf ook meteen, mijn vriend dus al helemaal. Ik vind het wel lekker, maat het smaakt echt anders dan een echt dier.



Gelukkig ja dat het anders smaakt.



Ik vind het dus wel superhandig. Als ze hier een broodje hamburger willen eten, eet ik hetzelfde maar dan een vega hamburger.

Spaghetti met gehakt, neem ik soms de vega gehakt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
quote:Blondie456 schreef op 04 januari 2017 @ 17:26:

Een echt vleeseter proeft het echt wel als het vega is. Ik vind het geproefd en vind het gewoon troep. Dat ze zich met belangrijke zaken bezig houden.Mijn man is een echte vleeseter en proeft echt het verschil niet, soms! Heb het al met meerdere gerechten geprobeerd; spaghetti met vegagehakt. Wokgroenten met vegakipstukjes en het vegasaucijzenbroodje van de vegaslager. Hij proeft t verschil niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die vleesvervangers in het algemeen maar vreemd. Als ik iets vegetarisch wil maken, neem ik of een groente- of kaasburger in plaats van vlees (bij AGV), of ik maak gewoon een vegetarisch gerecht (bijv. salade of pasta), in plaats van een aangepaste versie van een bestaand vleesgerecht. Dan weet ik in ieder geval dat het lekker is, en niet een mindere versie van het oorspronkelijke met-vlees-gerecht.
quote:-Nienke- schreef op 04 januari 2017 @ 19:28:

Ik vind die vleesvervangers in het algemeen maar vreemd. Als ik iets vegetarisch wil maken, neem ik of een groente- of kaasburger in plaats van vlees (bij AGV), of ik maak gewoon een vegetarisch gerecht (bijv. salade of pasta), in plaats van een aangepaste versie van een bestaand vleesgerecht. Dan weet ik in ieder geval dat het lekker is, en niet een mindere versie van het oorspronkelijke met-vlees-gerecht.



Onder het voorstel van de vvd vraag ik me af of de toevoeging 'burger' dan nog wel mag. Dat suggereert immers ook vlees.



Zinloos voorstel verder. En die vergelijking met vruchtendrankjes is onzinnig. Alsof er onduidelijkheid zou zijn als producenten het 'vruchteloze fruitdrank ' zouden noemen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook problemen met vleestomaten en dropsleutels.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik ervan weet is dat ik ze vies vind.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 12 januari 2017 @ 13:39:

Het enige wat ik ervan weet is dat ik ze vies vind. Doe mij ook maar liever een lekker sudderlapje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven