Puberconflict met dood tot gevolg; virtueel veroordeeld en gelynchd

26-04-2007 20:00 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maandag is een scholier in Alkmaar, Gerd Nan van Wijk, overleden aan de gevolgen van een conflict tussen jongeren. De dader is 17 jaar en dus minderjarig.



Op internet is de dader met naam en toenaam, foto's etc, te zien en hij is reeds virtueel veroordeeld en gelynchd. De media doet daar grif aan mee, de Telegraaf noemt de dader een moordmatroos.



Wat vinden wij hiervan? Is dat terecht, die virtuele lynch-partij? Moet de media zich inhouden als het minderjarigen betreft?



Reacties als op geenstijl.nl of welke opruiende site dan ook, daar ben ik niet op uit. Ik vraag een mening over juist dit soort uitwassen van de media. Mag dat? Hoe moet de media omgaan met dit soort zaken?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Indirect doe je er zelf al aan mee. Door de verdachte aan te duiden met 'de dader' heb je hem al in wezen al veroordeeld.

Iemand is onschuldig tot een rechter hem schuldig acht. Dus ook deze "moordmatroos". Ook al bekent hij, ook al roept zijn vader dat hij het zo niet had bedoeld, hij is formeel nog onschuldig en dient dus ook zo behandeld te worden. Ook en vooral door de media.
Alle reacties Link kopieren
Dhelia, het OM heeft vandaag bericht dat de verdachte heeft bekend. Dat maakt hem de dader.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Wat niet zegt dat de dader ook de intentie heeft gehad.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dhelia, het OM heeft vandaag bericht dat de verdachte heeft bekend. Dat maakt hem de dader.
Nee, dat maakt hem niet de dader. Alleen de rechter maakt van een verdachte een dader, als hij die persoon veroordeelt. Een bekentenis verandert daar niets aan. Sterker: een rechter mag iemand niet eens veroordelen op basis van alleen een bekentenis
Alle reacties Link kopieren
Dhelia, je hebt gelijk. Tot de veroordeling is hij niet de dader. Maar hij heeft bekend dus kun je uitgaan van de dader.



De discussie die ik wilde maken was meer de manier waarop deze jongen in de publiciteit is gebracht. Op internet al veroordeeld en gelynchd is.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vraag ik me af of je als 17-jarige wel doorhebt dat je iemand met drie klappen dood kan slaan. Dat een menselijk lichaam veel kwetsbaarder is dan flim en TV je doet geloven.



Wat de media betreft: Dat zijn ook allemaal commerciële bedrijven en willen dicht bij hun klant blijven staan. Als ze zich neutraal zouden opstellen terwijl de publieke opinie al gevormd is, hebben ze kans dat ze lezers kwijtraken. En het is al geen vetpot meer bij de kranten sinds de opkomst van internet... Ik denk dat dat er heel veel mee te maken heeft. Alleen een medium als "staats-TV" kan het zich veroorloven om onpartijdig te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dhelia, je hebt gelijk. Tot de veroordeling is hij niet de dader. Maar hij heeft bekend dus kun je uitgaan van de dader.



De discussie die ik wilde maken was meer de manier waarop deze jongen in de publiciteit is gebracht. Op internet al veroordeeld en gelynchd is.




Volgens mij staat dat met elkaar in verband. Als iedereen zich zou realiseren dat zelfs iemand die met een rokend pistool in de handen naast een lijk met vers kogelgat wordt aangetroffen, nog onschuldig is totdat een rechter hem veroordeelt, en vooral ook de media zouden zich dat realiseren én zouden dat actiever uitdragen, dan zou het met het virtueel lynchen ook een stuk minder zijn.

Ik realiseer me best dat dat wat vergezocht lijkt, en deze jongen zal het ook ongetwijfeld wel gedaan hebben, maar zolang je niet precies weet wat er zich heeft afgespeeld (en dat weet je pas als de zaak in de openbaarheid komt, dus normaliter bij de rechtszitting) past terughoudendheid.

En in deze zaak bestaat de kans dat men het sowieso nooit te weten komt, omdat een minderjarige niet op een openbare zitting komt.



Maar terughoudendheid is in deze maatschappij überhaupt ver te zoeken, op alle terreinen, dus ook in dit soort zaken heb ik niet meer die illusie;) Nu dwaal ik af.
Alle reacties Link kopieren




quote: Poezewoes reageerde



Dhelia, je hebt gelijk. Tot de veroordeling is hij niet de dader. Maar hij heeft bekend dus kun je uitgaan van de dader.



De discussie die ik wilde maken was meer de manier waarop deze jongen in de publiciteit is gebracht. Op internet al veroordeeld en gelynchd is.


Volgens mij staat dat met elkaar in verband. Als iedereen zich zou realiseren dat zelfs iemand die met een rokend pistool in de handen naast een lijk met vers kogelgat wordt aangetroffen, nog onschuldig is totdat een rechter hem veroordeelt, en vooral ook de media zouden zich dat realiseren én zouden dat actiever uitdragen, dan zou het met het virtueel lynchen ook een stuk minder zijn. Daar is hier geen sprake van

Ik realiseer me best dat dat wat vergezocht lijkt, en deze jongen zal het ook ongetwijfeld wel gedaan hebben, maar zolang je niet precies weet wat er zich heeft afgespeeld (en dat weet je pas als de zaak in de openbaarheid komt, dus normaliter bij de rechtszitting) past terughoudendheid. Precies!  Dat wil ik dus ook zeggen.

En in deze zaak bestaat de kans dat men het sowieso nooit te weten komt, omdat een minderjarige niet op een openbare zitting komt.



Maar terughoudendheid is in deze maatschappij überhaupt ver te zoeken, op alle terreinen, dus ook in dit soort zaken heb ik niet meer die illusie;) Nu dwaal ik af.



Ik vroeg dan ook een reactie op de media-hype. Niet om een reactie op de zaak an sich.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
De gearresteerde jongen was met naam, toenaam etc bekend bij veel Hyves-vrienden e.d.



Reden temeer om maar niet bij de Viva-hyves te gaan. Stel je voor dat iemand daar merkt dat ik een one-night-stand heb gehad met haar/zijn grote liefde......
Alle reacties Link kopieren


De gearresteerde jongen was met naam, toenaam etc bekend bij veel Hyves-vrienden e.d.



Reden temeer om maar niet bij de Viva-hyves te gaan. Stel je voor dat iemand daar merkt dat ik een one-night-stand heb gehad met haar/zijn grote liefde......

Je kunt er ook voor kiezen dat niet te melden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Jammer, de intelligente forummer pakt deze discussie niet op.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Jammer, je neemt niet de moeite om op mijn post te reageren
Ik ben redelijk geschrokken van de commentaren op met name Geenstijl en ik vind het erg moedig dat de broer van de verdachte hier ook reageert. Er wordt niet alleen opgeroepen om de verdachte te lynchen maar ook zijn broer en zijn vader. De verharding van de maatschappij want degenen die schreeuwen om een lynchpartij maken zich net zo hard schuldig aan deze verruwing als de dader. En daar schrik ik van.



Ik wens beide families veel sterkte toe in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Jammer, de intelligente forummer pakt deze discussie niet op.
Doe normaal.
Alle reacties Link kopieren
Reacties als op geenstijl.nl of welke opruiende site dan ook, daar ben ik niet op uit. Ik vraag een mening over juist dit soort uitwassen van de media. Mag dat? Hoe moet de media omgaan met dit soort zaken?
De media verdient geld door nieuws te publiceren!



Je schrijft ook "de telegraaf noemt de dader een moordmatroos"



het is idd een beetje cru, maar alla, hij heeft een moord gepleegd....en hij is matroos
Alle reacties Link kopieren
Tja, hoe erg is het dat na al die verheerlijking  van geweld, waardoor het minder ernstig lijkt, er nu een openlijke verafschuwing ten toon wordt gespreid. Los van het feit dat alleen een rechter met veroordelen, men heeft wel recht op vrijheid van meningsuiting. Hij heeft iemand doodgeslagen, is niet gestopt na een klap. En wist hij de ernst niet? Nou...tja...daar valt nog over te discussiëren. Later. Na de veroordeling.
Alle reacties Link kopieren
Met veroordelen=mag veroordelen.



Goedemorgen....
Alle reacties Link kopieren




quote: Poezewoes schreef



Reacties als op geenstijl.nl of welke opruiende site dan ook, daar ben ik niet op uit. Ik vraag een mening over juist dit soort uitwassen van de media. Mag dat? Hoe moet de media omgaan met dit soort zaken? De media verdient geld door nieuws te publiceren!



Je schrijft ook "de telegraaf noemt de dader een moordmatroos"



het is idd een beetje cru, maar alla, hij heeft een moord gepleegd....en hij is matroos









De matroos zal niet veroordeeld worden voor moord, maar voor doodslag. Dat zijn twee heel verschillende dingen.



Ik vind het echt afschuwelijk hoe er in de media bericht wordt over de zaak en hoe mensen op het internet kunnen reageren... Ik maak alles van dichtbij mee (ben werkzaam op de betreffende school) en zie de verschillen tussen de waarheid, de reactie van mensen die er van dichtbij mee te maken hebben en de reacties van buitenstaanders.



Maargoed, dat de media het niet zo nauw neemt met de waarheid merken we wel vaker. Sensatie en speculatie zijn belangrijker dan de waarheid. Waardeloos.
Alle reacties Link kopieren
Tja, maar al was het niet zijn bedoeling om hem dood te slaan.

Hij heeft het toch maar mooi gedaan....
Alle reacties Link kopieren
Tja Poezewoes. Wat kan je nog meer dan ertegen zijn? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit op geenstijl ofzo kijk, maar ik stel me maar voor dat de desbetreffende jongen jouw broertje is of je neefje. Als hij dit gedaan heeft, waar 't natuurlijk wel op lijkt, dan moet hij daarvoor uiteraard gestraft worden. Maar ik voel me persoonlijk niet geroepen allerlei oordelen over hem te geven, terwijl k 'm niet eens ken. Moordmatroos, prachtige alliteratie, en 't blijft goed hangen dus journalistiek gezien goed gevonden. Ethisch vind ik 't persoonlijk wat minder.



Aan de andere kant, 'vroeger' gebeurden dit soort dingen denk ik ook, binnen de eigen omgeving. Nu gebeurt dat nog steeds binnen de eigen omgeving, maar dankzij internet en tv is het nu iets waar 't hele land zich mee bemoeit. Het is opeens ieders omgeving.
Alle reacties Link kopieren


Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit op geenstijl ofzo kijk, maar ik stel me maar voor dat de desbetreffende jongen jouw broertje is of je neefje.



Dit staat er een beetje raar. Ik bedoel eigenlijk, dat ik mij voorstel hoe ik 't zou vinden als het mijn broertje zou zijn of mijn vriendje die zoiets gedaan heeft, en hoe 't dan zou voelen als iedereen zo hard en lullig over hem praat. En daarom doe ik er liever niet aan mij, niet eens zozeer uit respect voor de (vermoedelijke) dader maar veel meer uit respect voor zijn ouders en familie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat er in de media te veel gespeculeerd wordt hoor, maar

ik stel me dan ook voor hoe of ik het ongelukje zou noemen als iemand mijn  broertje doodgeslagen zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk. Maar niemand veroordeelt zíjn familie toch? Het is hun broertje / zoon / vriendje / klasgenootje, etc. Dat die mensen er over praten vind ik niet meer dan logisch. Zowel dader als slachtoffer zijn iemands kind, broertje, etc.  

Maar niet de mijne, en daarom hoef ik me daar niet in te mengen. Ik vind 't erg dat hij overleden is, hoe en wat is verder hun zaak, en die van de rechtbank, niet de mijne
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je gelijk in!

Toch vind ik zelf dat deze zaak niet afgedaan moet worden als "per ongeluk" en dat er dagelijks vechtpartijen zijn (zoals de vader spreekt). Die Pepijn heeft wel degelijk kwaad in de zin gehad en uiteindelijk het leven van een ander afgepakt. Heel zielig voor zijn familieleden, maar voor zo'n ernstige daad moet je goed gestraft worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven