PVV, ik ben er niet voor, maar...

11-06-2010 15:30 3056 berichten
Het is zelfs de partij waar ik me het minste in kan vinden. Ik vind het echter wel goed, dat al die mensen die ontevreden zijn, nu een stem hebben gevonden om hun onvrede te uiten. Ik hoop, dat Wilders deze mensen kan betrekken bij de politiek, zodat deze groep niet het gevoel blíjft houden dat Den Haag niets voor hen doet, en niet weet wat er leeft in de gemiddelde volkswijk.



Ik vind het wel heel verdrietig, dat bijna 1 op de 6 kiezers zijn vertrouwen in de politiek zover heeft verloren, dat Wilders 24 zetels heeft weten te halen. Ik hoop dan ook, dat Wilders zich ontpopt als een goed debater, die laat zien, dat hij een verrijking is voor de Nederlandse politiek. Dat hij de komende 4 jaar zijn partij op positieve wijze weet te leiden en niet ten onder gaat aan intern gekibbel.



De PVV stemmer blijven afschilderen als een Tokkie, gaat er natuurlijk niet voor zorgen, dat deze groep zich meer betrokken gaat voelen bij de Nederlandse politiek.



Daarom, en ik vind het echt idioot moeilijk om op te schrijven: Doe je best, Geert!



Zijn er meer mensen die zo tegenover de PVV staan?
Alle reacties Link kopieren
Zo brengt de NOS het bericht.





Helft Marokkaanse jongens in aanraking met politie





Marokkaanse jongeren in Amsterdam

ANP

Update: vrijdag 25 jun 2010, 17:13

Meer dan de helft van de Marokkaanse jongens in Nederland is voor zijn 23ste in aanraking geweest met de politie. Dat blijkt uit onderzoek dat is geplaatst in het Tijdschrift voor Criminologie.



Onderzoekers hebben politiegegevens gebruikt van iedereen die in 1984 in Nederland is geboren. De onderzoekers maakten gebruik van het politiesysteem HKS. "De lichting van 1984 was de eerste groep van wie betrouwbare gegevens stonden in het systeem", zeggen de onderzoekers.



In 1984 werden ruim 87.000 jongens geboren. Voor het onderzoek zijn ze gesplitst in de etnische groepen Nederlands, Surinaams, Antilliaans, Turks, Marokkaans en overig.



Cijfers

Van de hele groep, jongens en meisje, had ruim 14 procent op 22-jarige leeftijd een misdrijf gepleegd. Bij Marokkaanse jongens ligt het percentage op 54 procent. Ook Surinaamse (43 procent) en Turkse jongens (41 procent) staan veel vaker in het politiesysteem dan gemiddeld. Autochtone Nederlandse jongens komen uit op ruim 20 procent.



Verder blijkt uit de gegevens dat Turken veel geweldsmisdrijven plegen, Marokkanen vermogensdelicten en autochtone Nederlanders bekend staan om hun vernielingsgedrag en het verstoren van de openbare orde. ------- einde bericht.





En bedenk - ervan uitgaande dat de NOS iig een zorgvuldige woordkeus heeft - dat ons strafrecht een onderscheid maakt tussen overtredingen (lichte strafbare feiten) en misdrijven (de ernstige categorie strafbare feiten). Het artikeltje spreekt over "misdrijven gepleegd" dus geen vermoedens of iets dergelijks maar daadwerkelijk uitgevoerd. Ik veronderstel dus dus dat we het hier dus tevens over veroordelingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
(Hey, ILF: !)



.
Alle reacties Link kopieren
"De wetenschappers maakten gebruik van het politiesysteem HKS, dat sinds 1996 voor wetenschappelijk onderzoek kan worden gebruikt."



HKS staat voor 'herkenningssysteem'.
Alle reacties Link kopieren
quote:IlikeFormentera schreef op 25 juni 2010 @ 19:36:

Autochtone Nederlandse jongens komen uit op ruim 20 procent.





Dit vind ik trouwens ook choquerend veel, 1 op de 5 / 1 op de 4!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Nu is het wachten op het bagatelliseren.

Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
1 hebben we er al binnen!
Alle reacties Link kopieren
Ja, 1 op de 4-5 autochtone jongeren vind ik ook wel schokkend. En ook de dames doen schijnbaar in toenemende mate mee want ook op dat vlak is een stijging waar te nemen. Toch een wat vreemde vaststelling met zoveel lege gevangenissen.
Alle reacties Link kopieren
En dit maakt het NRC er van;



Ruim de helft van jonge Marokkaanse mannen in aanraking met politie

Gepubliceerd: 25 juni 2010 14:11 | Gewijzigd: 25 juni 2010 14:22

Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 25 juni. Ruim de helft van de Marokkaanse jongeren komt tussen zijn 16de en 22ste als verdachte in aanraking met de politie. Dat blijkt uit een studie van het Tijdschrift voor criminologie.



Daarvoor bekeken de onderzoekers cijfers van autochtone en allochtone jongeren die in 1984 in Nederland zijn geboren. 54 procent van de Marokkaans-Nederlandse jongeren was tussen de 16 en 22 verdacht van één of meerdere delicten. Overtredingen zoals door rood licht rijden, werden niet meegeteld, diefstal wel.



Van alle jongeren kwam 14 procent in aanraking met politie als verdachte. Van de Nederlandse jongens was dat 20 procent. Eerder concludeerde criminoloog Frank Bovenkerk dat 55 procent van de Marokkaanse jongens in Rotterdam tussen de 18 en de 24 verdachte van één of meerdere delicten was.



Onderzoeker Roel Jennissen van het onderzoekscentrum van het ministerie van Justitie (WODC) denkt dat de uitkomsten heel anders waren geweest als er naar de leeftijdsgroep dertig- tot veertigjarigen zou worden gekeken. Uit eigen onderzoek bleek dat Marokkanen hun criminele activiteiten vaak staken als ze een partner krijgen en een gezin stichten. Antillianen, zag Jennissen, blijven veel langer crimineel. Zij krijgen ook kinderen, maar spelen meestal geen rol van betekenis in het gezin. ---- einde bericht ---



Hier wordt gesproken over "verdachte" en dat is natuurlijk wel ff andere koek dan 'schuldig aan een misdrijf'. Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wat voor een 'sociale-werkplaats-krachten' die redacties bevolken.......
anoniem_53178 wijzigde dit bericht op 25-06-2010 23:27
Reden: cursivering aangebracht ter indicatie eigen tekst
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het te maken heeft met de gevoeligheid van het onderwerp.

De een is wat politiek correcter in de leer dan de ander.

Dus wordt het op verschillende manieren gebracht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 25 juni 2010 @ 18:08:

[...]





Welk groepje? Het groepje jij en je vriedin?

Sorry! Vrienden moest dat zijn ipv vriendin. Typfoutje!



Hoe dan ook, zelfs al zijn alle jongens in de grote steden lid van een groepje en zelfs al worden ál die jongens geregistreerd (wat ik me eerlijk gezegd écht niet voor kan stellen), dan heb je toch nog de recht van Nederladn. Hoeveel mensen denk je dat er geregistreerd worden in Helmond, Venlo, Oldenzaal, Bergen op Zoom enzovoort als ze met hun vrienden 's avonds buiten staan? Ik denk nul. Ik denk ook niet dat in elk hanggroepje in Nederland criminelen zitten, dus er is dan geen reden om geregistreerd te worden.

Ik denk dat je je hierin vergist. Jongeren die op straat hangen worden in de gaten gehouden door de politie. Waar ze ook wonen of hangen. Overigens bestaat niet elke hanggroepje uit criminelen, maar overlast veroorzaken als groep an sich maakt dat het hele groepje geregistreerd wordt. Ook als het enkel om pissen in het portiek gaat.





En net als jij denk ik dat Marokkaanse jongens ook slachtoffer worden van een bevooroordeelde kijk van de politie, en dat hen vaker om hun id wordt gevraagd etc (en ze vaker geweigerd worden bij clubs, minder snel werk vinden, enzovoort enzovoort), maar mij verklaar dat nog steeds niet het enorm idioot grote cijfer van 1 op de 2. Tenminste, even aannemend dat je ID moeten laten zien aan oom agent of de weg aan hem vragen als je in een onbekende stad bent niet betekent "in contact zijn geweest met de politie"

Ik vind dat 1 op de 2 echt niet zo idioot hoor, als je ziet hoe ruim de begrippen worden genomen. Ik zou weleens cijfers willen zien van autochtone jongeren uit een lage sociaal economische klasse, en die dan willen vergelijken met deze 1 op de 2.
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 25 juni 2010 @ 18:16:

[...]





In het artikel staat dit:

Maar volgens een zeer goed ingelichte bron op het Amsterdamse stadshuis heeft nu zelfs zeventig procent van alle Marokkaanse jongens onder de 24 jaar in Amsterdam ‘antecedenten’. Dat houdt in dat ze één of meerdere keren door de politie voor een strafbaar feit zijn aangehouden.

Wat is nu waar?Volgens mij is 'waar' wat in het artikel van het NRC staat dat ik aanhaalde. Had je die goed gelezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 25 juni 2010 @ 19:53:

"De wetenschappers maakten gebruik van het politiesysteem HKS, dat sinds 1996 voor wetenschappelijk onderzoek kan worden gebruikt."



HKS staat voor 'herkenningssysteem'.



Uit het bron door jou aangehaald haal ik het volgende:



Daarnaast hebben diverse korpsen een rechtstreekse aansluiting op de registers van de Centrale Justitiële Documentatie te Almelo (CJD). Daarmee kunnen de regiokorpsen ‘online’ opvragen welke criminele antecedenten een aangehouden persoon heeft en daarmee mogelijk vaststellen of deze persoon tot de categorie veelpleger behoort.



Hieruit concludeer ik dat er verschillende soorten antecedenten zijn. Dan lijkt mij dat daar een duidelijk onderscheid gemaakt dient te worden over welke antecedenten men het heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan ook, we lezen verschillende termen icm met cijfers en nérgens staat uitgelegd waar die cijfers nou precies aan refereren. Wat ik wel kan concluderen is dat er nergens wordt geschreven over veroordelingen. Dat vind ik gewoon heel vreemd, zou iemand mij uit kunnen leggen waarom dat zo is?



Wat ik verder wel zie is dat er een aantal dingen worden genoemd die ik al eerder zei: Marokkanen worden vooral verdacht van vermogensdelicten en geen zwaardere criminaliteit, en de criminaliteitscijfers nemen af als de heren begin 20 zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 26 juni 2010 @ 01:28:

Ik zou weleens cijfers willen zien van autochtone jongeren uit een lage sociaal economische klasse, en die dan willen vergelijken met deze 1 op de 2.





Het oderzoek heeft zich niet beperkt tot jongeren specifiek 'uit een lage sociaal economische klasse'.



Impliciet zeg je nu dat deze 54% Marokkanen afkomstig is uit dat milieu en dat het percentage daarom zo hoog uitvalt.



Terwijl je aan de andere kant dat hoge percentage weer in twijfel trekt.



En het percentage onder autochtonen is 20%.

Ook best hoog.dus.

Om welke klasse zou het hier gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me er toch wel druk om dat in feite heel veel jongeren in aanraking komen met de politie en dat het aandeel van de meisjes daarin ook toeneemt. Wat maakt, dat jongeren zo gemakkelijk verzeild raken in dergelijke zaken? En om wat voor zaken gaat het dan? Het gebruik van alcohol neemt toe onder jongeren, daar zou o.a. een oorzaak in kunnen liggen.



Eigenlijk heeft dit laatste deel van de discussie meer vragen opgeroepen dan er door dat artikel, dat de aanleiding was ervan, heeft beantwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 26 juni 2010 @ 08:03:

[...]





Het oderzoek heeft zich niet beperkt tot jongeren specifiek 'uit een lage sociaal economische klasse'.



Impliciet zeg je nu dat deze 54% Marokkanen afkomstig is uit dat milieu en dat het percentage daarom zo hoog uitvalt.



Terwijl je aan de andere kant dat hoge percentage weer in twijfel trekt.



En het percentage onder autochtonen is 20%.

Ook best hoog.dus.

Om welke klasse zou het hier gaan?



Ik heb sterke vermoedens dat een groot deel van deze Marokkaanse jongeren uit een sociaal economisch lage klasse komt, en wellicht een groot deel van de autochtone jongeren óók.



In plaats van op zoek te gaan naar verschillen, en je enkel focussen op afkomst, zou je ook kunnen zoeken naar overeenkomsten. Misschien levert dat wel meer bruikbare informatie op dan je zou verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Omen schreef op 26 juni 2010 @ 10:08:

Ik maak me er toch wel druk om dat in feite heel veel jongeren in aanraking komen met de politie en dat het aandeel van de meisjes daarin ook toeneemt. Wat maakt, dat jongeren zo gemakkelijk verzeild raken in dergelijke zaken? En om wat voor zaken gaat het dan? Het gebruik van alcohol neemt toe onder jongeren, daar zou o.a. een oorzaak in kunnen liggen.



Eigenlijk heeft dit laatste deel van de discussie meer vragen opgeroepen dan er door dat artikel, dat de aanleiding was ervan, heeft beantwoord.



Ik wil in gaan op je vraag, maar nog steeds is het lastig als we niet weten wat die definitie is van 'in aanraking komen met de politie'. Het cijfer van meisjes stijgt omdat zij in toenemende mate worden veroordeeld voor geweldsdelicten, maar ook veel diefstal en fraude. Het hele loverboyverhaal is iets breder dan enkel prostitutie: meisjes worden vaak ook gebruikt voor hun bankrekening, bestellen van goederen op hun naam die worden doorverkocht en ándere meisjes 'regelen' voor dit soort praktijken en de prostitutie.



Overigens denk ik dat de toenemende criminaliteit te maken heeft met de individualisering van de samenleving: we zien overal dat men steeds minder tolerant is naar elkaar. Dat zie je terug in criminaliteitscijfers. En aan de verminderde tolerantie doet Wilders niets, in tegendeel.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Jullie dienen een nieuw topic te openen, deze is al ver boven de 3000.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 26 juni 2010 @ 10:47:

[...]



(-) En aan de verminderde tolerantie doet Wilders niets, in tegendeel.Ja, en idem de andere politieke partijen!
Alle reacties Link kopieren
quote:IlikeFormentera schreef op 26 juni 2010 @ 11:33:

[...]





Ja, en idem de andere politieke partijen!Ik dacht dat het o zo bespotte thee drinken daar voor bedoeld was, evenals de normen en waarden van Balkenende.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 25 juni 2010 @ 23:05:

1 hebben we er al binnen!



Exuse me? Ik heb net zeven miljoen keer gezegd dat ik 1 op de 2 choquerend hoog vind.



Later zeg ik dat ik 1 op de 4 of 5 ook choquerend hoog vind (wat ik ook oprecht vind, ook als het over Marokkanen zou gaan) en dan bagetallisseer ik het voorgaande? Zoek anders even op wat bagetalliseren betekent voor je met je beschuldigingen komt



Ik had zelf nl. eerder 1 op de 100 jongeren verwacht die een strafblad heeft.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe! 3000 postings! Jullie vertragen het forum!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 26 juni 2010 @ 01:28:

[...]

Frizzy, jij bedoelt wat anders dan ik. Ik vind, als Marokkanen 1 op de 2 scoren dat choquerend veel. Niet tov autochtonen of andere groepen, maar gewoon in zijn algemeenheid, niet normaal veel. 1 op de 4, 1 op de 5 en 1 op de 10 zou ik ook choquerend veel vinden. Hoe kan dat, dat in Nederland zoveel jongeren blijkbaar crimineel zijn??? En gaat het dan ook om verkeersboetes en fout parkeren of écht om misdrijven (overval, verkrachting etc). Indien het laatste, NIET NORMAAL vind ik dat dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 26 juni 2010 @ 12:21:





Ik had zelf nl. eerder 1 op de 100 jongeren verwacht die een strafblad heeft.



Dat is wel een beetje naief hoor...



Maar nogmaals: een strafblad heb je pas als je een veroordeling op je naam hebt. En daar hebben we dus helemaal geen cijfers van gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog even een stukje uit het artikel dat in de NRC stond:

Van de jongens van Marokkaanse komaf tussen de 12 en 17 jaar staat 6,9 procent geregistreerd als verdachte en van de leeftijdsgroep 18 tot 24 is dat 10,7 procent (tegenover totale percentages in de leeftijdsgroepen van 2,6 procent en 3,9 procent; bron: WODC). Hierbij moet nadrukkelijk worden gezegd dat deze jongeren verdacht zijn en (nog) niet veroordeeld. Nog steeds een aanzienlijk percentage, maar zeker niet de 33 (of zelfs 70 procent volgens anonieme bron). Die ‘70 procent met een antecedent’ zegt sowieso niet zoveel omdat hierin elke mutatie van de politie zit, dus ook wanneer je getuige bent van een ongeval, je paspoort vermist is of je ouders ruzie maken. Door iedereen met een antecedent crimineel te noemen, zou de meerderheid van de Nederlandse bevolking achter de tralies horen.



Als je dan dus kijkt naar alle jongeren die verdacht zijn (zonder veroordeling) kom je uit op minder dan 10 procent. Dat is al heel wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven