Reacties op nieuwsberichten worden steeds grimmiger

04-05-2016 19:43 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vrij lange titel maar wel een treffende (al vind ik het zelf).



De reden waarom ik dit topic open is omdat ik al jarenlang het nieuws volg op websites zoals fok.nl en viva. Nu is mij echter wel iets opgevallen.

Ik weet nog wel dat je vroeger absoluut niets racistisch mocht zeggen. Je hoefde maar een 'fout' grapje te maken over een huidskleur of religie en je werd digitaal uitgescholden. Soms leek het erop dat mensen die racistisch waren of discrimineerde het ergste van het ergste waren. Inmiddels merk ik een grote omslag.



Voor mijn gevoel ontstaat er op dit moment zo'n grote tweedeling in de maatschappij. Deze tweedeling kan je goed teruglezen in bepaalde reacties. Een paar jaar geleden kreeg je problemen als je reactie ook maar enigszins racistisch was. Nu word geweld op sommige websites zoals maroc.nl openlijk aangemoedigd.

Nu ben ik geen doos die zegt: 'we moeten niet zo gemeen over elkaar praten want dat is slecht'. Juist omdat ik het nieuws elke dag volg kan ik wel enkele redenen bedenken waarom de tweedeling is ontstaan in de maatschappij. Ik benoem het daarom ook alleen als iets dat me opgevallen was, het is geen veroordeling. Het maakt echter wel dat ik me zorgen begin te maken.



Tel daarbij de groeiende armoede, de slechte economie, massa immigratie en de politiek die alles liegt en verdraait en het feest is compleet. Ik maak me dankzij al deze punten enorm veel zorgen over de toekomst. Zal het uiteindelijk tot rellen komen of zelfs tot een burgeroorlog? Of gaan we naar een toekomst waar bepaalde wijken niet meer tot Nederland behoren. Of zal het uiteindelijk met een sisser aflopen.



Dus mijn vragen aan jullie: Ligt het nou aan mij of worden de reacties steeds grimmiger EN hoe zie jij de toekomst van Nederland/Europa voor je?
Peter R. lost het wel op.
Alle reacties Link kopieren
quote:WaaromPorque schreef op 04 mei 2016 @ 19:46:

Peter R. lost het wel op.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het meer te maken heeft met de toegang tot het internet. De racistische meningen zijn er altijd al geweest. Over de jaren hebben steeds meer mensen toegang tot het internet, op wat voor apparaat dan ook, en zijn er ook meer mogelijkheden om digitaal je mening te verkondigen door de introductie van sociale media.
Ik merk ook wel dat de reacties bij nieuwsberichten/op social media een stuk feller en racistischer zijn dan een aantal jaar geleden, ik heb zelfs mensen in mijn directe omgeving die ontzettend racistische uitspraken doen, helaas. Maar ik kan en wil er niet aan wennen; ik schrik en walg er nog steeds van. Er heerst ook een cultuurtje met 'Vrijheid van meningsuiting' maar daar zitten wel beperkingen aan.



Daarnaast denk ik niet dat de migranten/vluchtelingen stroom een burgeroorlog ontketend ( Als die niet al gaande is ). Europa doet wel alsof de vluchtelingen zomaar uit de lucht komen vallen maar met de oorlogen in Irak en Syrie, de Arabische lente op zich, zat dit er natuurlijk aan te komen. Er had alleen eerder/anders op moeten worden ingespeeld, denk ik.



Ik geloof trouwens niet dat de politiek of de media dingen verdraaien of verbloemen.
De reacties worden inderdaad steeds grimmiger. Het lijkt op een herhaling van de periode voor WO2; toen was er ook een enorme dip in de economie en werden mensen als gevolg heel egocentrisch. Eigen volk eerst ed. Na de oorlog is dat jarenlang onacceptabel geweest, maar helaas zie je nu dezelfde beweging weer ontstaan nu we weer in crsisisjaren zitten. Kennelijk vinden toch veel mensen het moeilijk om iets van de geschiedenis te leren en met die kennis in de toekomst andere en betere beslissingen te nemen.
De reacties worden grimmiger omdat de problemen en ellende die veel mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen verzoorzaken steeds groter worden, en er door de politiek te weinig aan gedaan wordt, dus dat lijkt niet zo vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Mensen krijgen het steeds slechter in Nederland.



Waar vroeger iedereen bijna gegarandeerd een baan en een leuk leven kon hebben, als je een beetje hard werkte, moet men steeds harder vechten voor minder.



Daarbij opgeteld, worden mensen van andere culturen die zich misdragen vaak niet aangepakt. Neem als voorbeeld wat er in Keulen was gebeurd: een massa aanval op vrouwen en meisjes en nog steeds proberen ze dat in de doofpot te stoppen. Dit doofpot stoppen heeft een averechts effect. Juist door er niks aan te doen, groeit het wantrouwen, ook tegen mensen die niks misdaan hebben.
En omdat sommige bevolkingsgroepen heel snel op hun teentjes zijn getrapt.



Verder zijn er ook gewoon heel veel domme mensen... Het zou handig zijn dat we die massaal gingen negeren.
quote:Defietsboer schreef op 04 mei 2016 @ 20:32:

Mensen krijgen het steeds slechter in Nederland.



Waar vroeger iedereen bijna gegarandeerd een baan en een leuk leven kon hebben, als je een beetje hard werkte, moet men steeds harder vechten voor minder.Definieer 'vroeger' en 'minder' eens voor me en noem eens voorbeelden?
Die types zitten vooral binnen achter hun toetsenbord boos te wezen. De actiebereidheid om nog de straat op te gaan, is steeds kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar Pegida waar steeds maar 50-60 man op afkomt. Mensen denken dat ze actie voeren en aan hun bezorgde-burgerplicht voldoen omdat ze iets ergens typen, maar grote demonstraties / protesten / rellen / acties lijken vooralsnog uit te blijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Lumos schreef op 04 mei 2016 @ 19:52:

Ik merk ook wel dat de reacties bij nieuwsberichten/op social media een stuk feller en racistischer zijn dan een aantal jaar geleden, ik heb zelfs mensen in mijn directe omgeving die ontzettend racistische uitspraken doen, helaas. Maar ik kan en wil er niet aan wennen; ik schrik en walg er nog steeds van. Er heerst ook een cultuurtje met 'Vrijheid van meningsuiting' maar daar zitten wel beperkingen aan.



Daarnaast denk ik niet dat de migranten/vluchtelingen stroom een burgeroorlog ontketend ( Als die niet al gaande is ). Europa doet wel alsof de vluchtelingen zomaar uit de lucht komen vallen maar met de oorlogen in Irak en Syrie, de Arabische lente op zich, zat dit er natuurlijk aan te komen. Er had alleen eerder/anders op moeten worden ingespeeld, denk ik.



Ik geloof trouwens niet dat de politiek of de media dingen verdraaien of verbloemen.



Pardon?

- Aanrandingen in Keulen. Politie commissaris geeft toe dat ze van hoger af het bevel hadden gekregen om te verbergen dat alle aanraders van allochtone afkomst waren. De commissaris heeft uiteindelijk de waarheid naar buiten gebracht omdat hij het zat was dat iedereen de politie de schuld gaf.

- nieuwsstations brengen verschillende nieuwsberichten naar buiten. Zo zijn er al enkele dagen rellen in Frankrijk aan de gang. Weet jij waarover? Waarschijnlijk niet omdat het niet in het nieuws is geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:iamalady schreef op 04 mei 2016 @ 20:38:

[...]





Definieer 'vroeger' en 'minder' eens voor me en noem eens voorbeelden?



Nou ik merk dat wel. Mijn ouders en schoonouders waren op mijn leeftijd al getrouwd (ik ben 25) en hadden al een koophuis en een kleintje. Mijn vriend en ik kunnen ons dat gewoonweg niet veroorloven. We moeten wel later aan kinderen beginnen.

Daarnaast kon je vroeger rondkomen van 1 inkomen. Tegenwoordig niet meer.



Vroeger was het ook doodnormaal om je hele leven bij 1 leidinggevende te blijven. Mijn schoonvader begon op zijn 18e bij een bedrijf en werkt er nu nog steeds. Toen kwam het moment dat jobhobben heel populair werd. Ken je nog de reclame van jobhobben.nl? Tegenwoordig krijg je haast geen vast contract meer. En bij je nieuwe leidinggevende word je vaak voor een lager inkomen weer aangenomen. In tussentijd heb je even ww maar daarna moet je je spaargeld en je eigen huis opvreten. Hierdoor word je dus ontzettend belemmerd in je ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 04 mei 2016 @ 19:57:

De reacties worden inderdaad steeds grimmiger. Het lijkt op een herhaling van de periode voor WO2; toen was er ook een enorme dip in de economie en werden mensen als gevolg heel egocentrisch. Eigen volk eerst ed. Na de oorlog is dat jarenlang onacceptabel geweest, maar helaas zie je nu dezelfde beweging weer ontstaan nu we weer in crsisisjaren zitten. Kennelijk vinden toch veel mensen het moeilijk om iets van de geschiedenis te leren en met die kennis in de toekomst andere en betere beslissingen te nemen.



Mwa ik denk dat het zelf ook wel te maken heeft met bepaalde bevolkingsgroepen. Kijk ikzelf ben van een generatie waarin ieder jaar wel een aantal lessen over de tweede wereldoorlog gingen. Ons werd echt angst aangepraat van 'dat nooit meer'. Maar wat zie ik nu gebeuren? Moslims die speciale zwem uurtjes hebben waarbij je als niet-moslim gewoon niet welkom bent. Moslimwijken waarin de sharia heerst en moskeeën waarin openlijk gepredikt wordt dat de islamitische wetgeving boven de Nederlandse wetgeving staat.

Eigen schuld dikke bult dat je dan buitengesloten word vind ik dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Defietsboer schreef op 04 mei 2016 @ 20:32:

Waar vroeger iedereen bijna gegarandeerd een baan en een leuk leven kon hebben, als je een beetje hard werkte, moet men steeds harder vechten voor minder.





Als je het verleden door een roze zonnebril bekijkt heb je gelijk. De werkelijkheid was echter anders. Ik ben nu 50 en heb de glorieuze jaren 70 meegemaakt (de tijd waarin het allemaal zo goed was volgens velen).



Ook toen was er werkeloosheid en als je in die tijd de pech had dat je in de bijstand kwam was je echt de klos. Dat was in die tijd aanzienlijk slechter dan nu. Niet alleen qua hoogte maar ook de zaken er om heen. De sociale diensten doen nu veel meer om hun clienten te helpen dan in die tijd. Ook werk was geen zekerheid want je lag er net zo makkelijk uit als "de baas" dat wilde. Ondernemingsraden stonden toen nog in de kinderschoenen. Werknemers van nu zijn veel ge-emancipeerder dan vroeger en hebben een veel betere bescherming. En het salaris was ook karig. Een modaal inkomen is nu meer waard dan destijds.
Alle reacties Link kopieren
quote:flexiia schreef op 04 mei 2016 @ 19:50:

[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte Peter r de vries
quote:flexiia schreef op 04 mei 2016 @ 20:55:

[...]





Pardon?

- Aanrandingen in Keulen. Politie commissaris geeft toe dat ze van hoger af het bevel hadden gekregen om te verbergen dat alle aanraders van allochtone afkomst waren. De commissaris heeft uiteindelijk de waarheid naar buiten gebracht omdat hij het zat was dat iedereen de politie de schuld gaf.

- nieuwsstations brengen verschillende nieuwsberichten naar buiten. Zo zijn er al enkele dagen rellen in Frankrijk aan de gang. Weet jij waarover? Waarschijnlijk niet omdat het niet in het nieuws is geweest.



Waarom pardon? Voel je je persoonlijk aangesproken door mijn bericht of mening? Ik ga geen sorry zeggen hoor.



Ik vind Keulen nou niet echt het beste voorbeeld, volgens mij weet niemand meer wat daar nou eigenlijk echt gebeurt is.



En het nieuws komt heus niet alleen binnen via het journaal.
---
Alle reacties Link kopieren
quote:flexiia schreef op 04 mei 2016 @ 21:03:

[...]





Mwa ik denk dat het zelf ook wel te maken heeft met bepaalde bevolkingsgroepen. Kijk ikzelf ben van een generatie waarin ieder jaar wel een aantal lessen over de tweede wereldoorlog gingen. Ons werd echt angst aangepraat van 'dat nooit meer'. Maar wat zie ik nu gebeuren? Moslims die speciale zwem uurtjes hebben waarbij je als niet-moslim gewoon niet welkom bent. Moslimwijken waarin de sharia heerst en moskeeën waarin openlijk gepredikt wordt dat de islamitische wetgeving boven de Nederlandse wetgeving staat.

Eigen schuld dikke bult dat je dan buitengesloten word vind ik dan.



Ik leerde uit dat ''dat nooit meer'' juist dat je op moet passen met vooroordelen.

Joden werden er toendertijd ook van verdacht dat ze de wereld wilden overheersen.
Het debat is wel aan het polariseren, ja, dat denk ik wel. En ik denk inderdaad ook, wat hierboven gezegd wordt, dat dat heel erg met de tijd waarin wij leven samenhangt. Het gaat slecht met de economie, oorlog en terrorisme zijn lange tijd niet meer zo dicht bij onze landsgrenzen gekomen en als kers op de taart komen die berichten van alle ellende 24/7 ons leven in geknald door het internet.



Dat het alleen gekkies op internet zijn? Ik hoop het, maar ik woon naast een synagoge en ik heb de laatste tijd steeds vaker tot de tand toe gewapende marechaussee op de stoep staan. Vandaag staan ze zelfs door de gehele straat. En de moskee een wijk verder staat ook onder extra politiesurveillance, dus dan zal er toch echt enige dreiging van de situatie uitgaan.
Mensen worden het een keer zat.



http://www.telegraaf.nl/b ... ese_wijk_doodsbang__.html

http://www.telegraaf.nl/t ... is_een_lachertje____.html

http://www.geenstijl.nl/m ... s_niets_verschuldigd.html

http://www.omroepwest.nl/ ... ophef-met-geen4meivoormij





De integratie is volkomen mislukt en er komen steeds meer mensen binnen die hier een parallelle samenleving vormen ten koste van de Nederlandse belastingbetaler. Nu staan er binnenkort weer honderdduizenden Koerden op de stoep die door het visumvrije reizen straks eenvoudig in Duitsland en Nederland asiel gaan aanvragen en dat vervolgens ook gaan krijgen.



Het gaat allang niet meer om vluchtelingen die hier veiligheid zoeken. Het gaat om een enorme immigratie van mensen die hier de welvaart komen zoeken. We zullen met elkaar de discussie aan moeten gaan welke kant we hier op willen. Kiezen we ervoor om de verzorgingsstaat vaarwel te zeggen of bieden we alleen echte vluchtelingen hier een tijdelijk onderkomen? Dat betekent dan dat iedere vluchteling als het land van herkomst veilig is weer terug moet. Ook al ben je hier al een paar jaar.
quote:flexiia schreef op 04 mei 2016 @ 21:00:

[...]





Nou ik merk dat wel. Mijn ouders en schoonouders waren op mijn leeftijd al getrouwd (ik ben 25) en hadden al een koophuis en een kleintje. Mijn vriend en ik kunnen ons dat gewoonweg niet veroorloven. We moeten wel later aan kinderen beginnen.

Daarnaast kon je vroeger rondkomen van 1 inkomen. Tegenwoordig niet meer.



Vroeger was het ook doodnormaal om je hele leven bij 1 leidinggevende te blijven. Mijn schoonvader begon op zijn 18e bij een bedrijf en werkt er nu nog steeds. Toen kwam het moment dat jobhobben heel populair werd. Ken je nog de reclame van jobhobben.nl? Tegenwoordig krijg je haast geen vast contract meer. En bij je nieuwe leidinggevende word je vaak voor een lager inkomen weer aangenomen. In tussentijd heb je even ww maar daarna moet je je spaargeld en je eigen huis opvreten. Hierdoor word je dus ontzettend belemmerd in je ontwikkeling.



Dat was dus alleen in de jaren 70. Generaties daarvoor hadden het nog veel slechter.

En verder zijn alle voorzieningen stukken beter dan toen.

Door alle mogelijkheden in de jaren 70 werd iedereen hebberig en gingen de standaarden overal omhoog. Nu blijkt dat dat onhoudbaar is gaat iedereen verongelijkt doen, maar ik denk nog dat we het hier in Nederland echt niet slecht hebben.
quote:iamalady schreef op 04 mei 2016 @ 21:26:

[...]





Dat was dus alleen in de jaren 70. Generaties daarvoor hadden het nog veel slechter.

En verder zijn alle voorzieningen stukken beter dan toen.

Door alle mogelijkheden in de jaren 70 werd iedereen hebberig en gingen de standaarden overal omhoog. Nu blijkt dat dat onhoudbaar is gaat iedereen verongelijkt doen, maar ik denk nog dat we het hier in Nederland echt niet slecht hebben.Zolang je niet oud en hulpbehoevend bent dan hoef je het niet slecht te hebben, maar het is diep treurig hoe we met onze bejaarden omgaan. Schandalig hoe het er in veel verpleegtehuizen aan toegaat. Net zoals het langer op zelfstandig blijven wonen van hoogbejaarden alleen maar wordt gepropageerd om kosten te besparen. De eenzaamheid onder ouderen neemt alleen maar toe, terwijl op thuishulp aan alle kanten bezuinigd wordt. Mantelzorgen is ook zoiets. Dat werkt alleen maar als je zelf niet fulltime hoeft te werken en je ouder(s) om de hoek wonen. Sowieso wordt het lastig als je zelf al tot je 70e moet blijven werken.
quote:viva1966 schreef op 04 mei 2016 @ 21:03:

[...]

En het salaris was ook karig. Een modaal inkomen is nu meer waard dan destijds.



Mensen kochten hun eerste koophuis pas zo rond hun 35-40e, want voor die tijd konden ze dat niet betalen. Naast een fulltime baan werd er thuis nog keihard gewerkt om alle eindjes aan elkaar te knopen. Men had volkstuinen voor eten, kocht goedkoop vlees bij de boer wat ze dan zelf in stukken hakten en invroren, maakten kleding en wat kapot was werd gestopt of versteld, en kinderen liepen 3 generaties op dezelfde schoenen want die waren veels te duur.



Luxe zoals auto's, buitenlandse vakanties en uit eten konden maar weinig mensen zich veroorloven. Een brommer voor pa, met de tent achterop op fietsvakantie naar Wijk aan Zee of een keer uit eten bij de snackbar was al heel bijzonder.



De standaard was destijds veel lager. Men kwam beter rond doordat men hele andere prioriteiten stelde. Veel huishoudens deden het zonder dure "gadgets" als (gewone) telefoons en tv's, want dat kocht je pas als je geld over hield. En GSM's en computers bestonden nog niet eens.



Wat wij nu zien als "basisbehoeften" werd destijds weggezet als overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 21:12:

Mensen worden het een keer zat.



http://www.telegraaf.nl/b ... ese_wijk_doodsbang__.html

http://www.telegraaf.nl/t ... is_een_lachertje____.html

http://www.geenstijl.nl/m ... s_niets_verschuldigd.html

http://www.omroepwest.nl/ ... ophef-met-geen4meivoormij





De integratie is volkomen mislukt en er komen steeds meer mensen binnen die hier een parallelle samenleving vormen ten koste van de Nederlandse belastingbetaler. Nu staan er binnenkort weer honderdduizenden Koerden op de stoep die door het visumvrije reizen straks eenvoudig in Duitsland en Nederland asiel gaan aanvragen en dat vervolgens ook gaan krijgen.



Het gaat allang niet meer om vluchtelingen die hier veiligheid zoeken. Het gaat om een enorme immigratie van mensen die hier de welvaart komen zoeken. We zullen met elkaar de discussie aan moeten gaan welke kant we hier op willen. Kiezen we ervoor om de verzorgingsstaat vaarwel te zeggen of bieden we alleen echte vluchtelingen hier een tijdelijk onderkomen? Dat betekent dan dat iedere vluchteling als het land van herkomst veilig is weer terug moet. Ook al ben je hier al een paar jaar.

Helemaal eens, en ik snap de verharding in de commentaren en de Mij heel goed.

Mensen zijn kwaad ontevreden, en voelen zich machteloos en in de steek gelaten door een regering die alles wat ze zeggen NIET nakomen.

Overal wordt gegraaid , gestolen, zelfverrijking, het houdt niet op.

Wat kunnen de mensen anders dan schelden en klagen tot 2017.

Dan is het hun beurt weer.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven