Relatietherapie in basispakket

14-10-2016 12:55 52 berichten
http://www.nu.nl/werk-en- ... -moet-in-basispakket.html



Wat vinden jullie?



Ik ben geen CU aanhanger. En ben van mening dat religie en bestuur zich niet met elkaar moeten bemoeien.

En geloof ook niet perse in een gezin als de beste manier om gelukkig te zijn.



Toch vind ik dit een mooi idee! Ik ben voor!!



Omdat ik zie hoe moeilijk het tegenwoordig is om een relatie in stand te houden met alle drukte en verleidingen. Ik gun iedereen een lange gelukige relatie
Alle reacties Link kopieren
Laat ze eerst de omzetplafonds maar eens afschaffen.. Veel mensen die nu zorg nodig hebben en die ook voor vergoeding uit de basisverzekering in aanmerking komen kunnen niet starten met een traject omdat de zorgverzekeraars niet genoeg geld vrijmaken.
Ik weet het niet. Ik vraag me af of er dan minder mensen uit elkaar zullen gaan, want relatietherapie is ook niet alles. En mensen die relatie-therapie willen, gaan toch wel.
Belachelijk. Dat vind ik nu typisch iets om zelf te betalen.
Wat een goed idee.

Vraag me wel af hoe ze dan denken over getrouwde homo-stellen die ruzie krijgen. Moeten die juist bij elkaar blijven of niet?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dat ze eerst maar eens moeten kijken naar de behandelingen voor kanker en MS die men nu alleen in het buitenland kan krijgen. Nou ja, krijgen....kopen. Als je tenminste genoeg geld bij elkaar sprokkelt met crowdfunding, anders kom je er niet eens.

Een mislukt huwelijk is geen ziekte, en het kan juist héél erg gezond zijn om gewoon uit elkaar te gaan ipv jaren te therapieën op kosten van de ziektekostenverzekering en de maatschappij.
quote:orkenflow schreef op 14 oktober 2016 @ 13:08:

Wat een goed idee.

Vraag me wel af hoe ze dan denken over getrouwde homo-stellen die ruzie krijgen. Moeten die juist bij elkaar blijven of niet?



Waarom niet?



Edit: het kwartje duurde even
Alle reacties Link kopieren
Wel leuk idee, maar laten ze eerst de ggz en de jeugdzorg maar eens op orde brengen. Dat is veel urgenter.
Alle reacties Link kopieren
Voordat ze zoiets gaan vergoeden, moeten ze eerst maar eens zorgen dat zieke mensen fatsoenlijk geholpen worden, en de medicijnen die ze echt nodig hebben kunnen krijgen.
Relatietherapie heeft niets met je gezondheid te maken, dus ik vind het vergezocht.

Ik gun ook iedereen een lange gelukkige relatie, maar ook iedereen een cursus kantklossen.



Ik zou eerder de vergoedingen voor 'milde' psychologische problemen terughalen (aanpassingsstoornissen zoals een burn out). Daar zijn de mensen die met een (dreigende) scheiding te maken hebben ook mee geholpen. En snelle ondersteuning van gezinnen met kinderen die in de problemen komen.
Alle reacties Link kopieren
Lang niet alle behandelingen voor 'normale' psychologische problemen worden vergoed, maar relatietherapie zou wel vergoed moeten worden? Verkiezingspropaganda.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik echt iets wat mensen zelf moeten betalen.
quote:Tiswa schreef op 14 oktober 2016 @ 13:25:

Voordat ze zoiets gaan vergoeden, moeten ze eerst maar eens zorgen dat zieke mensen fatsoenlijk geholpen worden, en de medicijnen die ze echt nodig hebben kunnen krijgen.Dit. Wat een absurd plan!
Alle reacties Link kopieren
Interessant onderwerp. Vanmorgen dat ik het als eerste hoorde dacht ik: JA. Ik denk dat het heel goed is om dit te vergoeden. Ik denk dat er minder huwelijken of relaties stuk lopen en het opnemen in de verzekering zal ook het taboe weg nemen die sommige mensen toch voelen. En dit is goed voor de kinderen die uit dit huwelijk/relatie zijn voortgekomen. Die verdienen een zorgzaam nest waar alle gezinsleden gelukkig zijn.

Maar ik had daarbij niet gedacht aan de vermoedelijke verhoging van de premie, de andere zorg die gewoon echt veel beter moet. Dus tja... je kunt alles wel opnemen in de vergoedingen. Maar wat is dan belangrijker? Dat alle geneesmiddelen vrij beschikbaar zijn bijvoorbeeld. Dat jeugdzorg of gezinszorg wordt verbeterd. Dat er meer tijd is voor de verzorging van ouderen/gehandicapten/zorgbehoevenden.



Ik vind jouw opmerking ook wel treffend Gamayun: Verkiezingspropaganda.
anoniem_255299 wijzigde dit bericht op 14-10-2016 14:06
Reden: Was niet volledig
% gewijzigd
Oh? En dan is het mislukte huwelijk voortaan ook de schuld van 'instanties' die niet goed of snel genoeg inspringen? Wat een belachelijk voorstel.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk idee. Dat ze dat maar lekker zelf dokken. Moet ik met mijn fysiotherapie ook, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Idioterie van de bovenste plank wat mij betreft. Heeft niks met gezondheid te maken.



Maar ja, gezien de partij verbaasd zo'n kansloos plan me niet.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Echt een heel slecht idee is het niet.

Maar dan enkel voor gezinnen waar kinderen bij betrokken zijn.



Als er mee voorkomen kan worden dat kinderen in de knel komen, zou het een fijne handreiking zijn om mensen toegankelijke hulp te bieden.



Echter gaat het ook wel voorbij aan het feit dat de zorg al zo vreselijk duur is, en er op vele urgentere zaken ook meer investering wenselijk is.



Dus hoe je het kan gaan verkopen?

Mwah..

Daar zie ik wel haken en ogen aan.

Bovendien vind ik het eerder een onderdeel die meer bij het aanvullende pakket thuishoort dan in de basisverzekering.

Past meer in de hoek van fysio,brillenglazen, alternatieve geneeswijze etc, wat ook niet in het basispakket zit.
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van het feit dat er nog (heel) veel andere dingen in de zorg nog veel sneller en veel beter en veel dringender geregeld worden -laat dat duidelijk zijn- vind ik het wel een goed idee. Het hoort naar mijn idee bij de geestelijke gezondheidszorg.



Zo veel relaties en huwelijken lopen op de klippen en daar komt zo veel leed uit voort. Zeker als er ook kinderen bij betrokken zijn. Niet goed met elkaar kunnen communiceren is vaak een medeoorzaak. Relatietherapie is niet voor iedereen de oplossing, maar ik denk dat er voldoende mensen baat bij kunnen hebben om een vergoeding te rechtvaardigen.



Dat mensen toch wel gaan is onzin. De drempel is hoog en betaalbaar is het ook bepaald niet.



Maar goed. First things first.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er over dat ze pleiten voor relatie therapie in het basispakket he?



Dat is wat mij betreft idioterie. In een aanvullend pakket zou nog kunnen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat relatietherapie in een aantal gevallen best onderdeel van een behandeling kan zijn.

Dit vergoeden zou ik dan wel passend vinden.



Bv, wanneer iemand ernstig ziek wordt.

De enorme weerslag die dit op een relatie heeft kan best wel wat extra steun en aandacht gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 14 oktober 2016 @ 14:36:

Ik vind dat relatietherapie in een aantal gevallen best onderdeel van een behandeling kan zijn.

Dit vergoeden zou ik dan wel passend vinden.



Bv, wanneer iemand ernstig ziek wordt.

De enorme weerslag die dit op een relatie heeft kan best wel wat extra steun en aandacht gebruiken.Volgens mij wordt relatietherapie niet vergoed, maar wordt er wel therapie (gedeeltelijk) vergoed op basis van een diagnose. Als daaruit voortkomend problemen ontstaan in de relatie, kan je daarvoor wel met je partner in therapie.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er genoeg professionals om in deze behoefte te voorzien?



Bij mijn weten hebben die het op dit moment al enorm druk.



En wat krijg je dan straks? Allerlei halfbakken therapieën (want budget zal niet heel groot zijn) die in korte tijd veel resultaat moeten bieden.



Het idee er achter is niet onaardig, maar haalbaar? Ik betwijfel het.



Daarbij komt, zoals hier al meerdere malen genoemd, dat er in de (geestelijke) gezondheidszorg nog heel veel urgentere kwesties zijn die geld en aandacht vragen.



Ik zou er eerder voor pleiten om het geld te steken in armoedebestrijding en het terugbrengen van werkeloosheid. Dit brengt vaak meer rust en stabiliteit in gezinnen. Wat (oa) een relatie ten goede kan komen.



Zoals mijn opa Zaliger vroeger al zei: "Wanneer het geld de deur uit raakt, vliegt de liefde het raam uit".
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Het zou me niks verbazen als het geen geld kost, maar oplevert. Na een scheiding gaan veel vrouwen er financieel enorm op achteruit, die maken dan aanspraak op huursubsidie, soms een uitkering, toeslagen voor kinderopvang. Ik zou het wel eens helemaal doorgerekend willen zien.
Absurd, het lijkt wel of mensen helemaal niets meer zelf kunnen handelen in het leven. Ik lees hier op het VF ook net te vaak dat voor iedere scheet die dwars zit men in therapie gaat. Het lijkt wel of men steeds minder om kan gaan met de teleurstellingen van het leven. Mensen raken steeds verder van de realiteit en als het te moeilijk wordt moet een ander voor hun denken en het probleem oplossen. Kindertherapeuten, psychotherapeuten, relatietherapeuten, counseling, psychiatrie, gezondheidszorg is al de grootste kostenpost van de staat (met name door de vergrijzing)en dit gaat niet helpen om die kosten te verlagen. De ziektekostenpremie is voor veel mensen niet meer te betalen en de tegemoetkoming hierop is al absurd hoog. Als de toegang tot de zorg enigszins betaalbaar moet blijven zal je eerder moeten schrappen dan nog meer onderdelen toevoegen die niets te maken hebben met goed dagelijks functioneren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven