Robots gaan de arbeidsmarkt overnemen?

30-09-2014 22:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heeft minister Asscher een probleem van de toekomst op de agenda gezet: Er zullen in de toekomst meer mensen zonder baan zijn, omdat werk waar nu nog mensen voor nodig zijn, straks door robots kan worden gedaan.

Kortom: er is en blijft geen werk genoeg voor iedereen.

Hoe ziet de toekomst er dan uit vraag ik me af? Een beetje zorgwekkend wel..... waar gaan al die mensen zonder baan van leven? Krijgen we een soort tweedeling in de maatschappij, de welvarende werkenden vs. de niet-werkenden die ieder dubbeltje om moeten draaien?



Ik maak me door dit soort dingen echt wel eens zorgen om de toekomst. Ik denk dat er veel gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 oktober 2014 @ 09:55:

@Markovic, ze maakten zich rond 1915 nog druk over het aantal paarden, want als de groei zou doorzetten, was er een enorm overschot aan paardenpoep ontstaan in de steden. Ik bedoel maar. Wij zijn de paarden van de toekomst. Hobbydieren, meer niet.
Als robots al het werk van begin tot eind gaan uitvoeren, bedenken mensen wel weer wat anders om te overleven en geld te verdienen. Wat heb je aan de productie van goederen/diensten als niemand die kan betalen? Dus de meerderheid zal toch op de één of andere manier inkomen moeten krijgen. Wellicht dan toch een basisinkomen voor iedereen?



Of we krijgen een heel ander economisch systeem. Van mij mag het.
Hier is nog een topic over trouwens: http://forum.viva.nl/forum/Actueel/Auto ... ges/207460
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 oktober 2014 @ 09:58:

Als robots al het werk van begin tot eind gaan uitvoeren, bedenken mensen wel weer wat anders om te overleven en geld te verdienen. Wat heb je aan de productie van goederen/diensten als niemand die kan betalen? Dus de meerderheid zal toch op de één of andere manier inkomen moeten krijgen. Wellicht dan toch een basisinkomen voor iedereen?



Of we krijgen een heel ander economisch systeem. Van mij mag het.Dan zal iedereen inderdaad op een andere manier een inkomen moeten krijgen. Betaalde arbeid zal er niet meer zijn, want alles kan beter en goedkoper door robots en geautomatiseerd worden gedaan.
Zou de wereld over 25-30 jaar nog wel zo leuk zijn om in te leven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het artikel gelezen van vice-premier Asscher. Ik moet eerlijk bekennen dat dit de eerste keer is dat ik een uitspraak van hem lees waarvan ik denk dat deze realistisch is. Ik vind het dan ook goed dat hij dit onder de aandacht brengt, want het proces is, zonder dat we het met ons allen door hebben, reeds in een vergevorderd stadium. Het zal veel menselijke arbeid met rasse schreden gaan vervangen.



Ik heb nog geen idee welke invloed dat gaat hebben ons economische systeem, maar ik weet wel ons huidige systeem nog maar beperkt houdbaar is.



Ik hoop op een basisinkomen die voor iedereen, werkend of niet-werkend, slim of dom, ziek of gezond gelijk is en waar mensen goed van kunnen leven. Mensen die willen kunnen meer inkomen verwerven door te werken of te ondernemen.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 10:33:

Zou de wereld over 25-30 jaar nog wel zo leuk zijn om in te leven?Ik vraag het me af. De wereld is nu al voor een steeds grotere groep mensen niet meer leuk om in te leven.
Ben je nou helemaal gek?
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 10:33:

Zou de wereld over 25-30 jaar nog wel zo leuk zijn om in te leven?Dat vragen mensen zich altijd al af. Dreigende oorlogen, dreigend communisme, de Koude Oorlog, kernenergie, milieuproblemen, ... en dat is alleen maar van de 20e eeuw. Veel zin om daarover te piekeren heeft het dus niet. Behalve als je werkelijk wat kunt bijdragen aan een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 oktober 2014 @ 10:48:

Dat vragen mensen zich altijd al af. Dreigende oorlogen, dreigend communisme, de Koude Oorlog, kernenergie, milieuproblemen, ... en dat is alleen maar van de 20e eeuw. Veel zin om daarover te piekeren heeft het dus niet. Behalve als je werkelijk wat kunt bijdragen aan een oplossing.Iedereen kan bijdragen aan een oplossing. Je doet jezelf tekort als je denkt dat je dat niet kan.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Sommige politici zouden uitstekend door robots kunnen worden vervangen.

Sterker nog; ik verdenk sommigen ervan dat ze al vervangen zijn.
Everything you see I owe to spaghetti!
quote:misssuus schreef op 01 oktober 2014 @ 07:30:

Lammy, werkt jouw man in de luchtvaart toevallig?Nee metaal. Pas grote order binnengesleept maar komt geen Nederlander aan te pas.
Alle reacties Link kopieren
Interessante link. Robotisering gaat 2 to 3 miljoen banen kosten, volgens een conservatieve schatting.



http://www.telegraaf.nl/o ... ering_kost__banen___.html
quote:aanmaaklimonade schreef op 01 oktober 2014 @ 10:55:

[...]





Iedereen kan bijdragen aan een oplossing. Je doet jezelf tekort als je denkt dat je dat niet kan.Zo bedoelde ik dat niet. Als je alleen maar over iets piekert, schiet je daar niks mee op. Dat bedoelde ik.
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 10:33:

Zou de wereld over 25-30 jaar nog wel zo leuk zijn om in te leven?Voor de beleggers in kapitaalgoederen, jazeker.
Alle reacties Link kopieren
Meer informatie...



http://www.volkskrant.nl/ ... -door-opkomst-robot.dhtml
Ik geloof er niets van.



Technologische vooruitgang is er a eeuwenlang en er zijn al decennia lang steeds meer zaken die ooit heel arbeidsintensief waren en nu nog maar met een handjevol mensen geproduceerd kunnen worden. Denk alleen al aan de mechanisatie in de landbouw en de textielindustrie.



Tot nu toe heeft al deze extra productiviteit niet gezorgd voor massawerkloosheid of enorm veel meer vrije tijd. Wel zijn er steeds nieuwe beroepen bijgekomen, nieuwe producten en diensten op het toneel verschenen en is de welvaart fors gestegen.



Ik zie niet in waarom het nu ineens zo anders wordt dat er wel structurele werkloosheid komt. De robots hebben ons werk allang grotendeels overgenomen, maar wij verzinnen wel weer ander werk (bijvoorbeeld nog slimmere robots ontwerpen..).
Skynet!



Al zou ik de Tweede Kamer wel eens geheel vervangen willen zien door robots. O dat hoeven geen super slimme Asimo achtige AI-robots te zijn hoor, gewoon stofzuiger robots zijn prima, of analoge opblaaspoppen of zo.



kan er in principe enkel productiever op worden..
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapicobella schreef op 01 oktober 2014 @ 11:59:

Sommige politici zouden uitstekend door robots kunnen worden vervangen.

Sterker nog; ik verdenk sommigen ervan dat ze al vervangen zijn.http://www.speld.nl/2014/ ... robots-komt-nog-te-vroeg/



Alle reacties Link kopieren
Dit is verreweg de beste (mini)documentaire die ik hierover gezien heb.



Conclusie? We worden allemaal overbodig.



Zeer interessant.



https://www.youtube.com/w ... =UU2C_jShtL725hvbm1arSV9w
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mij daar ook zorgen over. Men haalt nu als voorbeeld de uitvinding van de stoommachines erbij maar toen woonden er veel minder mensen in dit land. Ik schat zo rond de 5 miljoen, die vaak niet ouder dan 60 werden. Nu leven we met bijna 17 miljoen mensen die veel ouder worden en nu met een grote toestroom aan asielzoekers erbij die vaak niet geschoold zijn. Dit gaat echt een groot probleem worden want als veel ongeschoolde banen geautomatiseerd worden dan heb je geen weinig meer aan ongeschoolde mensen of mensen met een (verstandelijke) arbeidshandicap die vlg de regering toch moeten werken. En dit sijpelt ook weer door naar de mbo en hogergeschoolde banen. Er zijn nu al veel studenten die voor de ww studeren. En vergeet niet dat de babyboomers nu veel langer door moeten werken en dus plek bezet houden waar vroeger jongeren aan de slag konden. Dus ja het word er niet leuker op, alleen ongezelliger. Wil ik hier wel een kind inzetten???
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Wat word nu al geautomatiseerd? De kassa, het boeken van reizen, het mailen ipv versturen van brieven, zelf inchecken, boarden en paspoortcontrole Schiphol, in fabrieken, automatisering op kantoren. Achmea gaat er daarom 4000 met name mbo geschoold administratief personeel eruit knikkeren de komende tijd. En wat niet geautomatiseerd word aan de onderkant van de arbeidsmarkt word weer ingevuld door spotgoedkope arbeidskrachten die voor minder dan het wettelijk minimum via schijnconstructies ingezet worden.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Je zorgen zijn terecht Mutsje78. Het is een kwestie van (afzienbare) tijd voordat het uit de hand gaat lopen. Ons huidige financiële systeem is slechts nog beperkt houdbaar.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 07 oktober 2014 @ 09:29:

Dit is verreweg de beste (mini)documentaire die ik hierover gezien heb.



Conclusie? We worden allemaal overbodig.



Zeer interessant.



https://www.youtube.com/w ... =UU2C_jShtL725hvbm1arSV9wDat riep mijn moeder al jaren geleden, dat wij onszelf door al die vernieuwing overbodig aan het maken zijn. Er zijn (straks) wereldwijd te weinig banen voor de groeiende groep mensen op deze aarde.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje78 schreef op 09 oktober 2014 @ 18:08:

Dat riep mijn moeder al jaren geleden, dat wij onszelf door al die vernieuwing overbodig aan het maken zijn. Er zijn (straks) wereldwijd te weinig banen voor de groeiende groep mensen op deze aarde.Ik denk dat je moeder gelijk gaat krijgen. We zullen straks dus een andere manier moeten gaan bedenken hoe we ervoor zorgen dat iedereen een inkomen krijgt waarmee ze kunnen consumeren en hoe we het werk dat overblijft gaan verdelen en belonen.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Sinds het begin van de industriele revolutie zijn er steeds minder arbeidsuren nodig om een product te maken. Deze trend zal gewoon doorgaan. Waar een arbeider vroeger 6 dagen per week 12 uur per dag werkte zonder vakantie werkt een arbeider nu 5 dagen per week tussen de 7 en 8 uur per dag met gemiddeld 25 vrije dagen per jaar. Over 50 jaar werken we misschien nog maar 20 uur per week en hebben we 40 vakantiedagen per jaar...



Bovendien, hoe minder arbeidsuren er nodig zijn, hoe goedkoper een product wordt. Vroeger waren zaken als servies, ondergoed en goede schoenen onbetaalbaar voor het grootste deel van de bevolking. Nadat deze producten machinaal en en masse in productie kwamen werden deze spullen toegankelijk voor een ieder.



Met de mechanisatie is de welvaart uiteindelijk sterk toegenomen en de hoeveelheid vrije tijd eveneens. Het zou een goede zaak zijn als deze trend zich gewoon voortzet.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven