schaatsen op natuurijs

19-01-2017 22:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
heeft er iemand tips waar geschaatst kan worden op natuurijs, regio zuid-holland?

Ik vermoed dat het wel ergens zal kunnen maar op internet vind ik alleen schaatsbanen. Is het toch te warm overdag?
De wakken hier op de slootjes worden steeds groter. Het ijs is flinterdun hier onder de rook van Rotterdam.
Je bent te laat, gister had nog gekund. Het wordt hier morgen ( Randstad ) 4 graden.
Maar het blijft wel een week lang s nachts vriezen en morgennacht 5 graden. Ik denk dat er in het weekend op sommige plaatsen wel geschaatst kan worden, in Noord Holland zetten ze hier en daar een weiland onder water. Moet je even zoeken, maar denk wel dat ze er zijn, ook tijdelijke ijsbanen enzo.
Ik zou alleen op ondergelopen weiland e.d. gaan. Op sloten en open water (als daar überhaupt al ijs ligt) is echt vragen om problemen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.buienradar.nl/ ... atuur/actuele-temperatuur



's Nachts lichte vorst, overdag dooi.

Met een beetje geluk is de ijsbaan nog net geen pap, maar voorlopig kun je het schaatsen vergeten.



Heeft jullie lokale tv-zender geen overzicht ?



Zoiets.





De volgende ijsbanen zijn open:

- Bellingwolde: vanaf 13:00 uur

- Garmerwolde: vanaf 12:00 uur

- Drieborg: vanaf 14.00 uur

- Kolham: vanaf 12.00 uur

- Midlaren: 10:00 - 22:00 (Koek en Zopie vanaf 13:00)

- Scheemda: wegens veiligheidsredenen weer gesloten

- Stedum: 13.30 tot 18.00 uur en 19.00 tot 22.00 uur

- Thesinge: 14.00 tot 20.00 uur

- Tjuchem: onbekend

- Westeremden: vanaf 13.00 uur

- 't Zandt: open voor kinderen
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nou op de lijn Leiden Enschede is er geen schaatsbaar ijs, man had vorige week al een vrije dag genomen en de schaatsen klaargelegd.



Hij gaat nu toch maar naar kantoor
Alle reacties Link kopieren
goeie tip om de lokale zender te checken. het eerste bericht dat ik zag op omroep west ging over door het ijs gezakte schaatsers: http://www.omroepwest.nl/ ... akt-door-het-ijs-in-Gouda



maar bij nadere inspectie staat er wel degelijk een overzicht! hoera voor ijsclub de lier.
alke wijzigde dit bericht op 21-01-2017 20:52
Reden: toch gevonden wat ik zocht!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Boskoop was vanochtend de natuurijsbaan open. Morgenochtend bekijken ze weer of ze open kunnen. Misschien een optie. IJsclub Otweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook dat er een schaatsbaan in Ottoland open was vandaag. Geen idee of die morgen weer open is.
Alle reacties Link kopieren
Omgeving Gorinchem zijn er meerdere plekken met ijsbanen en andere waters waarop geschaatst kan worden.
quote:NoDirection schreef op 22 januari 2017 @ 02:50:

Omgeving Gorinchem zijn er meerdere plekken met ijsbanen en andere waters waarop geschaatst kan worden.Dat is knap, schaatsen op water.
Alle reacties Link kopieren
Jezus die op het water liep.... nu begrijp ik het ineens.
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
Alle reacties Link kopieren
heerlijk geschaatst vandaag bij ijsclub hard gaat-ie in de lier. overigens zag ik ook veel mensen op singels en plassen. en hoorde ik van iemand die onderkoeld in een ziekenhuis belandde.. tja, met een beetje lef kan het op veel plekken nog dus.
Mag het nou al een keer? Ik vind het zo lang duren! Het vriest steeds s nachts best hard dus wanneer gaan ze het ijs nou eens goedkeuren. Vond het gisteren ook al zo suf dat ze zo waarschuwen dat niemand mag schaatsen, hallo! het is zondag en volgende week zondag, ligt dat ijs er niet meer hoor. Wat een zeurmutsen bij die schaatsbond zeg. Het ijs was ergens 8 cm dik maar ho! het moet 10 cm zijn hoor.



Pfff, vroegah hadden we een paar dagen geleden al op het ijs gestaan. En ja, dan ga je er wel eens doorheen maar de meeste sloten in Nederland zijn 30 cm water en 70 cm blubber dus zo gevaarlijk is dat toch niet?? Ja okee, de meren, maar dat ging gisteren ook prima, zag ik op het journaal. Beetje suf, veiligheid is zo belangrijk geworden dat een beetje lol hebben er niet meer in zit. Vroegah gebeurde het ook heeeeel zelden dat er iemand door het ijs ging en overleed. Dat waren vooral schaatsers die heel fanatiek waren en alleen gingen schaatsen ergens.



Maar goed, het is zo lang geleden dat er geschaatst kon worden in Nederland, dat mensen ook niet meer goed weten, hoe het zit met ijs. Kleine les: een wak heeft een afwijkende kleur tov de omgeving. Als iemand door het ijs zakt, loop er niet heen maar ga liggen op je buik op het ijs en pak een ladder en schuif die richting het wak. Leg die dan parallel aan het wak en zorg dat de persoon zo uit het wak kan klauteren. Uit het wak klauteren: achter je hoofd je handen tegen de rand van het wak zetten en je voeten op de andere rand en jezelf omhoog duwen. Onder het ijs gekomen, zoek naar de donkere plekken, is mij altijd verteld, dat zijn de wakken waar je uit kunt klimmen. Correct me if I'm wrong.



Zo deden wij het, overlevingstechnieken op zak en gaan met die banaan. Laagjes kleden trouwens, dunne laagjes die niet te strak zitten, dan blijf je het warmst. Maillot onder je broek (of pyjamabroek zoals we vroeger wel eens deden mannen dragen geen maillots natuurlijk). Vaseline op je gezicht, dat helpt tegen de kou. Zet als dat mogelijk is, een grote tak in een wak, dan ziet iedereen het, wakken zijn veraderlijk, die zie je soms niet goed. Als je erin terecht komt, raak niet in paniek, dwing jezelf tot kalmte en ga niet je mobieltje pakken om het te filmen, maar zie bovenstaand.
Aaach beetje onderkoeld raken, hoe denk je dat je de Elfstedentocht uit kan rijden? Door de kou te negeren, zoals Vikings doen. Mensen zijn veel te truttig geworden. Geef gewoon wat voorlichting over hoe om te gaan met ijs en risico's bij schaatsen op natuurijs, dan kunnen mensen zelf beslissen of ze het het risico waard vinden. Nu gaat men als kip zonder kop het ijs op, of als gewaarrrrschuwd en angstig mens, vind ik suf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven