Scholen worstelen met korte broekjes tienermeiden

16-06-2013 15:47 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kwam dit artikel tegen en eerlijk gezegd kan ik het best begrijpen van die docenten, wat jullie?



Sommige scholen voor voortgezet onderwijs hebben er moeite mee dat meisjes in te korte broekjes naar school komen, blijkt uit een rondgang van de Volkskrant. Die shorts zijn nu in de mode, evenals korte rokjes en hemdjes met inkijk. Docenten kunnen zich daar ongemakkelijk bij voelen. .



Wij moeten leerlingen aanspreken op hun houding en gedrag, en daarbij hoort ook kleding. Je gaat hier niet naar het zwembad

Schoolleider André Hol



Het Berlage Lyceum in Amsterdam stuurde vorige week een meisje naar huis om andere kleding aan te trekken. Andere scholen doen de te korte broek in de ban, hoe warm het buiten ook is. Op Twitter en Facebook uiten de leerlingen dan hun ongenoegen.



Ook leerlingen van het Groene Hart Rijnwoude zijn aangesproken op hun kledingstijl. De meisjes die volgens de school te uitdagend gekleed waren, vinden het 'belachelijk' dat deze grenzen worden gesteld. 'Ik vind die nieuwe korte broekjes juist heel erg leuk', zegt Roos (14). 'Zo is nu de mode. En de jongens zijn er ook enthousiast over. Die vinden het helemaal niet leuk dat die nu niet mogen op school.'



Maar docenten vonden dat ze echt 'te minimaal gekleed' was. Andere leerlingen tonen begrip voor de schoolleiding. 'Soms is die kleding te bloot, en zie ik hun halve kont', zegt een meisje.



De school heeft ook een opvoedkundige rol, vindt schoolleider André Hol: 'Wij moeten leerlingen aanspreken op hun houding en gedrag, en daarbij hoort ook kleding. Je gaat hier niet naar het zwembad.'

http://www.volkskrant.nl/ ... ekjes-tienermeisjes.dhtml
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 17 juni 2013 @ 21:42:

[...]





Ik weet natuurlijk niet waar jij bent opgegroeid, maar ook in die tijd waren er regionale verschillen. Mijn tantes (bouwjaren 1949 en 1955) mochten echt niet in een hotpants of minirok naar school. Ook al kon je bijna niets anders kopen in de winkel. Een knielange rok, ook bij min 15. Dan deed je maar een broek onder je rok, maar zonder rok werden ze echt naar huis gestuurd.

Make-up? Loshangend haar? Zonder pardon onder de koude kraan en met zeep afwassen. Laat staan in combi met zichtbare bh's en torenhoge hakken.



Mijn opa zaliger zei altijd: "Als ge d'r als een madam van lichte zeden bij wil lopen, dan ga'de gij maar naar het Vondelpark".

Dat klopt, als een vrouw vroeger verkracht werd, kreeg zijzelf de schuld, dan had ze bijvoorbeeld maar niet op dat tijdstip met die korte rok over straat moeten gaan.



En sommige opmerkingen in dit topic doen me daar weer aan denken. En daar gaan eerlijk gezegd mijn haren een beetje van overeind staan.



Ik schrik dus ook een beetje van de vertrutting hier. Dat er grenzen zijn aan de kleding van die meisjes snap ik en dat sommige naar huis gestuurd worden dat kan ik dan ook nog begrijpen. Maar met de korte broekjes in de link van de OP is niets mis, misschien is die ene dan te kort, maar kom op, met de rest moeten meisjes toch gewoon mee naar school toe kunnen, wat krijgen we nu?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 17 juni 2013 @ 22:12:quote:roza34 schreef op 17 juni 2013 @ 21:52:

Komen we allemaal lekker beschut bij jou in de achtertuin zitten, goed?Heerlijk. Mag ik dan smeren? Dat zou jij wel willen, Willem?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Francelle jij dan ook in zo'nbroekje naar je werk he. Moet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Even serieus: Op mijn school gaan de meisjes gewoon zomers gekleed. Vaak hebben ze een lange broek aan. Ze hebben geen hoog uitgesneden broekjes of inkijk. Ze zijn dus niet overdreven bloot. Ik heb in al die tijd nog niet gehoord van een incident waarbij een meisje vanwege haar kleding aan de stok kreeg met de schoolleiding.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 18 juni 2013 @ 08:18:

Francelle jij dan ook in zo'nbroekje naar je werk he. Moet kunnen.

Die broekjes vind ik echt voor tienermeisjes, die trek ik dus echt niet aan.



Nee, maar serieus, die meisjes gaan naar school, nog niet naar hun werk of naar stage. Ik vind inderdaad dat dat moet kunnen. Zoals ik al eerder zei, ik snap dat sommigen die gekleed zijn zoals bijvoorbeeld in de link van Fashionvictim naar huis gestuurd worden, maar laat de rest lekker die broekjes dragen.



En wat betreft de jongens, tja, die moeten daar mee leren omgaan.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 16 juni 2013 @ 16:06:

Ja op de middelbare school vind ik het ook vrij onschuldig. Ben toch wel benieuwd waar vooral die leraren niet tegen kunnen als een meisje een korte broek draagt.De leraren die daar "niet tegen kunnen", zijn onprofessioneel en hebben mogelijk het verkeerde beroep gekozen, volgens mij.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 17 juni 2013 @ 21:28:

Ik denk het wel.

Moslims brengen bloot meteen in verband met seks. Een vrouw dient zich te beschermen tegen hijgerige mannen.



Moslimjongens douchen na het sporten met hun onderbroek aan. Of met hun voetbalbroek. Nederlandse jongens willen niet uit de toon vallen en uitgemaakt worden voor homo.



Sauna's hebben badpakdagen, er zijn boerkini's, enz. enz.



Jezelfs naar boven optrekken is moeilijker dan jezelf naar beneden aanpassen. Vandaar de terugval. Bloot is seks en dus vies.



Waar zijn de topless vrouwen op het strand?



Boeiend en bij hockey douchen we niet. Ik weet dat het voetbal team liever thuis douchte of in een aparte douche en ook ik heb tot op de dag van vandaag niet de behoefte om samen met andere vrouwen onder de douche te staan.



Jij zegt dat moslims bloot in verband brengen met seks. Als je een topje aan hebt met een redelijk V-hals wordt je lang niet altijd in je ogen aangekeken tijdens een gesprek. Ik vind het idee dat volwassen mannen naar de borsten en kont van tieners kijken ranzig en je kunt mij niet vertellen dat dat niks met seks te maken heeft.





Er is niks mis met jezelf een beetje bedekken en zeker als je weet wat er tegenwoordig alleen via diverse media de woonkamers inkomt. Je kunt ook op andere manieren aandacht van jongens krijgen, want naast mode speelt ook dat vaak een rol.
Wat positief is, vind ik dat tienermeisjes zich kennelijk niet meer schamen voor hun lichaam. Bestaat er nog wel onzekerheid over het lichaam of uit zich dat tegenwoordig anders? Ik kan mij herinneren van mijn middelbare school tijd, dat werkelijk iedereen klaagde over haar lichaam. Te klein, te lang, te witte benen, te dik, te dun, te kleine borsten, te grote borsten. Iedereen liep in oversized spijkerbroeken en wijde shirts en/of truien of bloesjes en je wist eigenlijk van niemand hoe haar lijf er uit zag.



Niet omdat het niet "mocht" van school of wie dan ook, maar denk dat het ook veilig voelde om niet met je lichaam te koop te lopen. Maar dat idee is nu dus helemaal weg?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is iedereen het eigenlijk wel eens met elkaar, maar wordt er niet zo best gelezen of naar elkaar geluisterd.

Een korte broek naar school is geen probleem als daar een normaal shirt op gedragen wordt en daaronder ballerina´s of andere gympen. Niets mis mee toch?

Het wordt een ander verhaal als de korte broek zo kort is dat je een gedeelte van de billen ziet, of net op het randje, met daaronder torenhoge hakken en een topje met een laag decolette.

Dan kom je in de categorie fatsoensnormen en die zijn van alle tijden.

In de jaren 70 golden dezelfde regels. Hotpants, geen probleem, maar daarboven geen laag decoletté. Ultrakorte jurkjes ook geen probleem, maar van boven wel hoog gesloten. In mijn tijd, de jaren 90, was het in om fietsbroekjes te dragen. Iedereen droeg ze, maar wel met een blouse of lang shirt erover. Een enkeling kwam opdraven met een fietsbroekje aan en daarboven een superstrak naveltruitje (ook een hot item in de jaren 90) Die werd linearecta weer naar huis gestuurd.

Al met al is er volgens mij niet zoveel veranderd.
Maar Baudolino, die fietsbroekjes deed je toch niet aan naar school? Of wel? Volgens mij liep bij mij op school iedereen in een spijkerbroek en bij warm weer in een afgeknipte spijkerbroek (maar écht niet te kort afgeknipt hoor) en fietsbroekjes alleen in de vrije tijd. Of ik herinner het mij niet meer.
Alle reacties Link kopieren
NYC dat ze in dat soort broekjes lopen is misschien juist wel omdat ze onzeker zijn. Niet zo'n broekje aan willen/durven het toch maar doen want dat is hip maar oh shit zijn mn benen niet te dik???
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 18 juni 2013 @ 10:57:

Maar Baudolino, die fietsbroekjes deed je toch niet aan naar school? Of wel? Volgens mij liep bij mij op school iedereen in een spijkerbroek en bij warm weer in een afgeknipte spijkerbroek (maar écht niet te kort afgeknipt hoor) en fietsbroekjes alleen in de vrije tijd. Of ik herinner het mij niet meer.



Ik weet eigenlijk niet meer of de meerderheid dat ook naar school aan had. Ik mocht het in ieder geval niet van mijn ouders, ook niet met wat langs er boven. Maar het werd wel gedragen bij ons op school. En ik herinner me nog heel goed dat er een meisje naar huis werd gestuurd die dus een fietsbroekje aan had met daarboven een strak naveltruitje.

Dat bedoel ik eigenlijk dat het van alle tijden is. Van sommige ouders is een soort compromis de grens, sommige ouders stellen duidelijk de grens van± dit mag niet in welke vorm dan ook en andere ouders stellen geven helemaal geen grenzen aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 17 juni 2013 @ 20:49:

Wat mij opvalt is dat Nederland zo conservatief en preuts wordt.



Ik heb de eerste hotpants nog meegemaakt en daar kon je in de jaren 70 gewoon mee naar school. Nu in 2013 zou dat ineens niet meer kunnen?



ja je ziet een behoorlijke lengte in been, in heel wat jurkjes kijk je gelijk in iemand kruis als men gaat zitten (als het iets boven de knie is en strak van snit is)



ik begrijp dus niet waarom de hotpant anno 2013 ineens niet meer kan



Helemaal waar.



Mijn oudste zus was toentertijd (eind jaren 60/begin 70) verpleegkundige en heeft in verschillende ziekenhuizen gewerkt (midden vh land). De mode was ultrakort. Ja, ook haar verpleegsteruniform (jurk).

Ze vertelde dat je echt moest oppassen met bukken.



Mijn zus komt uit de hotpants tijd en had gewoon bijna geen andere kleding.

Mijn moeder en zus staan op foto's uit die tijd met heel erg korte jurkjes mét blokhakken of slippertjes. En mijn moeder was echt niet heel erg voortvarend met de mode, maar het was gewoon heel gewoon; dat korte. Geen haan die er toen naar kraaide in onze kerkelijke gemeente. (ik woonde niet in Staphorst, daar kon dat niet, maar wel een "gristelijk" dorp op de Veluwe)
Alle reacties Link kopieren
Een fietsbroekje met een naveltruitje vind ik sowieso raar, ongeacht wat voor figuur je hebt, je krijgt daar zo'n rare kont in.



In mijn herinnering waren die broekjes trouwens meer hip aan het eind van de jaren '80 (vooral glimmende), daarna de driekwartlegging en pas in de tweede helft van de jaren '90 de naveltruitjes. Op de basisschool zat wel een meisje met een wielrennersbroekje met bijpassend kort topje, maar dat droeg ze als ondergoed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben wel degelijk in zo'n fietsbroekje (geen glimmende, jakkes) naar school gegaan destijds (eind jaren '80).

Ik droeg er wel iets over dat langer was, geen naveltruitje.

Maar het broekje liet niet veel te raden over hoor



Maar goed, als ik na ga wat ik allemaal droeg toen ik tiener was was dat nog heel normaal/modieus.

Ik ben destijds nogal los gegaan
Alle reacties Link kopieren
quote:sateofmayo schreef op 18 juni 2013 @ 11:27:

[...]





Helemaal waar.



Mijn oudste zus was toentertijd (eind jaren 60/begin 70) verpleegkundige en heeft in verschillende ziekenhuizen gewerkt (midden vh land). De mode was ultrakort. Ja, ook haar verpleegsteruniform (jurk).

Ze vertelde dat je echt moest oppassen met bukken.



Mijn zus komt uit de hotpants tijd en had gewoon bijna geen andere kleding.

Mijn moeder en zus staan op foto's uit die tijd met heel erg korte jurkjes mét blokhakken of slippertjes. En mijn moeder was echt niet heel erg voortvarend met de mode, maar het was gewoon heel gewoon; dat korte. Geen haan die er toen naar kraaide in onze kerkelijke gemeente. (ik woonde niet in Staphorst, daar kon dat niet, maar wel een "gristelijk" dorp op de Veluwe)



Ik weet uit eigen ervaring dat die mode in Staphorst in de jaren 70 ook heel gangbaar was. Heb de foto´s om het te bewijzen.

Werd gewoon gedragen op scholen daar.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat bij ons de fietsbroeken wat later in de mode kwamen, haha.

Zal net op de grens geweest zijn, 1989 /1990/1991 dat komt wel overeen met mijn middelbare schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 17 juni 2013 @ 21:12:

[...]





Dat komt door de islamisering van Nederland.



Misschien wel, misschien ook niet.



Punt is dat het lichaam sinds de eeuwwisseling weer sterk is geseksualiseerd. Dat kan komen door meer invloed van religies waarin het lichaam als "vies" en "zondig" wordt gezien, maar ook door de uit de VS overgewaaide lichaamscultuur waarin lichamen in clips en dergelijke vooral als erotisch object worden gezien.

Een hele generatie is op deze manier gewend geraakt aan het idee dat blote lichamen een erotisch object zijn, en daarom zullen deze mensen hun lichaam niet zo snel durven tonen.



Oudere generaties, zeg maar 30 en ouder, hebben iets minder moeite met bloot. Zij stammen uit de tijd dat je nog gewoon jezelf kon zijn en dat er niet direct een erotische lading aan bloot werd gegeven. In de jaren '80 zag je nog veel jonge mensen bloot of topless lopen op stranden, nu zie je zelden meer een 30-minner bloot in de sauna of op het strand.



Het kan dus zeker zo zijn dat jongere generaties zijn beïnvloed door culturen uit het Oosten waar bloot zondig is of culturen uit het Westen waar bloot gelijk staat aan sex.



Overigens zie je juist in de VS een omgekeerde beweging. De spreekwoordelijke preutsheid daar neemt af en er verschijnen steeds meer naaktstranden en gemengde (blote) sauna's daar.
Alle reacties Link kopieren
quote:ravachol schreef op 18 juni 2013 @ 14:42:

[...]





Misschien wel, misschien ook niet.



Punt is dat het lichaam sinds de eeuwwisseling weer sterk is geseksualiseerd. Dat kan komen door meer invloed van religies waarin het lichaam als "vies" en "zondig" wordt gezien, maar ook door de uit de VS overgewaaide lichaamscultuur waarin lichamen in clips en dergelijke vooral als erotisch object worden gezien.

Een hele generatie is op deze manier gewend geraakt aan het idee dat blote lichamen een erotisch object zijn, en daarom zullen deze mensen hun lichaam niet zo snel durven tonen.



Oudere generaties, zeg maar 30 en ouder, hebben iets minder moeite met bloot. Zij stammen uit de tijd dat je nog gewoon jezelf kon zijn en dat er niet direct een erotische lading aan bloot werd gegeven. In de jaren '80 zag je nog veel jonge mensen bloot of topless lopen op stranden, nu zie je zelden meer een 30-minner bloot in de sauna of op het strand.



Het kan dus zeker zo zijn dat jongere generaties zijn beïnvloed door culturen uit het Oosten waar bloot zondig is of culturen uit het Westen waar bloot gelijk staat aan sex.



Overigens zie je juist in de VS een omgekeerde beweging. De spreekwoordelijke preutsheid daar neemt af en er verschijnen steeds meer naaktstranden en gemengde (blote) sauna's daar.Maar het tegenovergestelde van wat jij hier boven zegt is nu eigenlijk aan de orde, aangezien dit topic gaat over korte broekjes, blote topjes en halfnaakt solliciteren.
Wat grappig dat hier de mode van de jaren '60/'70 "ultrakort' genoemd wordt. Ik leefde zelf nog niet in die tijd, maar als ik zo eens kijk naar de foto's van mijn ouders en hun studententijd, dan valt mij juist op hoe lang de mode was. De oosters/indiaas uitziende rokken, de haren, de baarden, de tuniekjes etc.



Lange mode, maar toch zeker niet conservatief, preuts of behoudend te noemen. Sterker nog, ik associeer die mode veel meer met vrijheid en moderniteit dan de ultrakorte rokken die ik dan weer ken van foto's uit de vroege jaren zestig.



Een verpreutsing van de samenleving lijkt me geen wenselijk idee, of het idee van zondigheid zoals sommige religies er naar kijken. Maar ik vind de korte/blote mode van nu alles behalve vrijheid uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
En al is het zo dat mijn generatie preutser is dan vorige generaties? Wat dan nog? Mag dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 18 juni 2013 @ 15:18:

Wat grappig dat hier de mode van de jaren '60/'70 "ultrakort' genoemd wordt. Ik leefde zelf nog niet in die tijd, maar als ik zo eens kijk naar de foto's van mijn ouders en hun studententijd, dan valt mij juist op hoe lang de mode was. De oosters/indiaas uitziende rokken, de haren, de baarden, de tuniekjes etc.



En dit. Ik heb heel wat foto's van mijn beide ouders uit de jaren 70 maar daar was geen ultrakort te zien. Idd wel oosterse kleding, lange haren en gescheurd/gebleekte spijkerbroeken. Wat hun ouders ook gewoon horror vonden Denk dat mijn opa liever mijn tante had gezien in ultrakort dan hoe mijn vader er toen bij liep.



Lange mode, maar toch zeker niet conservatief, preuts of behoudend te noemen. Sterker nog, ik associeer die mode veel meer met vrijheid en moderniteit dan de ultrakorte rokken die ik dan weer ken van foto's uit de vroege jaren zestig.



Een verpreutsing van de samenleving lijkt me geen wenselijk idee, of het idee van zondigheid zoals sommige religies er naar kijken. Maar ik vind de korte/blote mode van nu alles behalve vrijheid uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 18 juni 2013 @ 15:18:

Wat grappig dat hier de mode van de jaren '60/'70 "ultrakort' genoemd wordt. Ik leefde zelf nog niet in die tijd, maar als ik zo eens kijk naar de foto's van mijn ouders en hun studententijd, dan valt mij juist op hoe lang de mode was. De oosters/indiaas uitziende rokken, de haren, de baarden, de tuniekjes etc.



Lange mode, maar toch zeker niet conservatief, preuts of behoudend te noemen. Sterker nog, ik associeer die mode veel meer met vrijheid en moderniteit dan de ultrakorte rokken die ik dan weer ken van foto's uit de vroege jaren zestig.



Een verpreutsing van de samenleving lijkt me geen wenselijk idee, of het idee van zondigheid zoals sommige religies er naar kijken. Maar ik vind de korte/blote mode van nu alles behalve vrijheid uitstralen.



Zal dat niet net het verschil tussen de jaren 60 en 70 zijn? Dat de jaren 60 meer flowerpower, lange zwierige rokken zijn, en de jaren 70 het ultrakorte.

De foto´s die ik ken, maar ultrakorte mode, jurkjes en hotpants e.d zijn allemaal van de jaren 70, beetje halverwege jaren 70.
Volgens mij ging de minirok juist vooraf aan de lange, zwierige hippiemode. Of er moet na de hippiemode weer een comeback geweest zijn van de minirok. Maar dan zit je ook weer richting de punkmode. Eind jaren zeventig en jaren tachtig.



Weet in elk geval dat eind jaren tachtig en in de jaren negentig (toen ik zelf kind/tiener was) oversized kleding in de mode was. Maar ik vond dat toen geloof ik niet echt oversized, maar gewoon normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 18 juni 2013 @ 16:14:

Volgens mij ging de minirok juist vooraf aan de lange, zwierige hippiemode. Of er moet na de hippiemode weer een comeback geweest zijn van de minirok. Maar dan zit je ook weer richting de punkmode. Eind jaren zeventig en jaren tachtig.



Weet in elk geval dat eind jaren tachtig en in de jaren negentig (toen ik zelf kind/tiener was) oversized kleding in de mode was. Maar ik vond dat toen geloof ik niet echt oversized, maar gewoon normaal.Ik heb eigenlijk geen idee. Ik kijk naar de familiefoto´s. Van de jaren 60 kan ik geen foto´s vinden. En op foto´s van de jaren 70 zie ik ultrakorte jurkjes. Zo kort, dat mijn moeder nu eigenlijk niet begrijpt dat dit normaal gevonden werd.

http://www.doortje-vintage.com/nl/jaren-70-mode/

Misschien dat link naar deze website wat duidelijkheid verschaft.

Daarin staat dat begin jaren 70 de mode nog ultrakort was, en dat rond 1975 de populariteit hiervan afnam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven