Staatsgreep in Turkije

15-07-2016 22:18 2330 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/buitenla ... -coup-te-plegen~a419a948/



Sjonge, nu weer een staatsgreep. Never a dull moment in deze wereld.

Wat zou dit betekenen voor toeristen die nu daar zijn?
Alle reacties Link kopieren
Vrede op Aarde



Hangt wel in de lucht vanavond zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ankara: schutter is ook dood, ook beveiligen speciale eenheden de wijk waarin het Modern Art Center staat, ook de Amerikaanse Ambassade is daar.
quote:Miskotto schreef op 19 december 2016 @ 19:11:

[...]





Oorlog waarbij duizenden doden kunnen vallen op grond van 1 schietpartij in een museum?

Dat zal toch wel niet?



Nog nooit van Gabriel Prinzip gehoord?



Het wordt wat onrustig in deze regio. Ik volg ook het nieuws uit Jordanie.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 19 december 2016 @ 19:41:

[...]





Nog nooit van Gabriel Prinzip gehoord?



Het wordt wat onrustig in deze regio. Ik volg ook het nieuws uit Jordanie.Mbt. die gijzeling van gister? Of zijn er meerdere incidenten sindsdien? Heb het gister even gevolgd maar er vandaag niet meer naar gekeken.
Alle reacties Link kopieren
De moord op de ambassadeur blijkt goed in het topic te passen:



19.46 uur: De burgemeester van Ankara heeft in een eerste reactie de Gülen-beweging als schuldige aangewezen. De schutter zou een agent zijn die na de mislukte couppoging, waar Turkije de beweging van de geestelijke Fethullah Gülen verantwoordelijk voor houdt, nog niet uit dienst getreden zou zijn. Na de mislukte staatsgreep zuiverde Erdogan zijn overheid van Gülen-aanhangers.
Alle reacties Link kopieren
alles is de schuld van Gulen.

de aanhangers die opgepakt worden schijnen allemaal zo,n 1 dollar biljet in huis te hebben liggen,

dat is dan het bewijs dat ze bij de Gulen groep horen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 19 december 2016 @ 19:11:

[...]





Oorlog waarbij duizenden doden kunnen vallen op grond van 1 schietpartij in een museum?

Dat zal toch wel niet?





Hoe begon de Eerste Wereldoorlog ?



De moord op 28 juni 1914 op aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk, de troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije, door een Bosnisch-Servische nationalist, was uiteindelijk de aanleiding tot de oorlog.



Uiteindelijk werden er meer dan 70 miljoen militairen, waaronder 60 miljoen Europeanen, gemobiliseerd in een van de grootste oorlogen in de geschiedenis. Meer dan 9 miljoen soldaten werden gedood,
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 19 december 2016 @ 20:05:

[...]





Hoe begon de Eerste Wereldoorlog ?



De moord op 28 juni 1914 op aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk, de troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije, door een Bosnisch-Servische nationalist, was uiteindelijk de aanleiding tot de oorlog.



Uiteindelijk werden er meer dan 70 miljoen militairen, waaronder 60 miljoen Europeanen, gemobiliseerd in een van de grootste oorlogen in de geschiedenis. Meer dan 9 miljoen soldaten werden gedood,



Ik geloof dat dat in mijn middelbare geschiedenis boek zelf onder het kopje "druppel die de emmer deed overlopen?" (of iets in de trant) stond.



Turkije wil dat in elk geval voorkomen zo te lezen:

19.51 uur: Welke rol speelt de aanslag op de verhoudingen tussen Turkije en Rusland? Volgens het ministerie van Buitenlandse zaken van Turkije moet deze 'lage, terroristische aanval geen schaduw werpen over de onderlinge vriendschap'. De relatie tussen beide landen was een jaar geleden stevig onderkoeld omdat het Turkse leger een Russische straaljager uit de lucht schoot. Mede door de situatie in Syrië trokken de landen weer naar elkaar toe en verbeterden de onderlinge verstandhoudingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 19 december 2016 @ 19:11:

[...]





Oorlog waarbij duizenden doden kunnen vallen op grond van 1 schietpartij in een museum?

Dat zal toch wel niet?



Er zijn oorlogen om minder gestart...



WOI is ook met de moord op 1 persoon begonnen. Uiteraard hangt daar dan wel een voorgeschiedenis aan vast.



Maar goed. Ik geloof niet dat dit een oorlog zal ontketenen. Het zal de verstandhouding even wat verder bedoelen, maar trekt wel weer bij. Usual stuff in comflict situaties.

Rusland dreigt met consulaat sluiten als Erdogan niet eea oproer etc, dat soort dingen zal nu wel gaan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Brussel: morgen om 11 uur sochtends komt de politie met een verklaring (http://m.hln.be/hln/m/nl/ ... -gang-in-Schaarbeek.dhtml)



Zürich: iets meer info staat hier; http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1481X0



Ankara: ook Rusland wil het de onderlinge verhoudingen en het overleg van morgen niet in de weg laten staan;

20.18 uur: ,,Ondanks deze tragedie moeten we constructief aan het werk", zegt Leonid Sloetski, voorzitter van de buitenlandcommissie van de Russische Staatsdoema. Dat betekent dat het overleg over Syrië tussen de ministers van Buitenlandse zaken van Rusland, Turkije en Iran 'gewoon' doorgaat. Sloetski sprak zich ook uit voor voortzetting van de betrekkingen met de Turken. ,,Het is nu belangrijk gezond verstand te gebruiken."
Alle reacties Link kopieren
Ook in Berlijn iets gebeurd, vrachtwagen rijdt in op kerstmarkt
Alle reacties Link kopieren
Nog te vroeg om wat met zekerheid te zeggen maar het gaat niet goed vanavond...



Berlijn: http://www.ad.nl/buitenla ... arkt-in-berlijn~aa1cc507/



Je hoopt op een ongeluk, en persoonlijke drama's. Anders zit de poep helemaal goed in de ventilator en kunnen alle politieeenheden maar beter paraat staan vannacht.



Ben niet zo snel spastisch maar vind dit wel een beetje veel. Of het is nu "gewoon" ineens heel veel omdat het direct "breaking" het web op geslingerd wordt voor het geval het iets is maar toch.. Brrrr. Mag wel een tandje minder.
Leeft de schutter nog?
Alle reacties Link kopieren
quote:meissie1982 schreef op 19 december 2016 @ 20:42:

Ook in Berlijn iets gebeurd, vrachtwagen rijdt in op kerstmarmikt



Politie vermoedt aanslag....



Het is zo zinloos. Al die doden telkens...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 19 december 2016 @ 20:51:

Leeft de schutter nog?Welke? Die in Ankara niet meer. Zurich is niet bekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 19 december 2016 @ 20:56:

[...]





Politie gaat uit van aanslag....Zou ik ook doen als ik de politie was geen risico nemen. Al hoop ik dat ze ernaast zitten. En voornamelijk dat er vanavond niet meer volgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er naast zitten, maar ik vraag me af of de dood van Andrej Karlov de relatie tussen Turkije en Rusland zal verstoren. Hoe de relatie daarvoor was, en hoe het zich ontwikkeld heeft tot aan deze moord, doet er ook toe.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 19 december 2016 @ 20:58:

[...]





Zou ik ook doen als ik de politie was geen risico nemen. Al hoop ik dat ze ernaast zitten. En voornamelijk dat er vanavond niet meer volgt.



Er loopt geen weg. De kans is dus aannemelijk.

Overigens wordt iha vaker gezegd dat men niet uitgaat van aanslag om geen onrust te voeden.



Maar goed. Here we go again. En misschien een verwarde Pool? Of dronken Pool?

De bijrijder lag iig dood in de cabine en chauffeur opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 19 december 2016 @ 21:34:

[...]





Er loopt geen weg. De kans is dus aannemelijk.

Overigens wordt iha vaker gezegd dat men niet uitgaat van aanslag om geen onrust te voeden.



Maar goed. Here we go again.



Dat las ik later ook. En klopt, al lijkt het mij vrij ongeloofwaardig als ze dat na Nice hadden geprobeerd te verkopen. "Uitgaan van" is dan tot het bevestigd wordt een mooie middenweg.



Maar inderdaad-
Vreselijk dit.



Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Ik ben bang dat er stevig op een oorlog afgestevend wordt en ik hoop dat ik het mis heb.



Berlijn is afschuwelijk. Ik las op het nieuws dat er minstens negen doden zijn gevallen. Waarom? Ik snap het echt niet.



Toeval of niet, maar in Brussel zijn er zoekacties gaande. Morgenochtend komt de politie met een persconferentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 19 december 2016 @ 21:43:

[...]





Dat las ik later ook. En klopt, al lijkt het mij vrij ongeloofwaardig als ze dat na Nice hadden geprobeerd te verkopen. "Uitgaan van" is dan tot het bevestigd wordt een mooie middenweg.



Maar inderdaad-





Aangezien een aanslag nogal het een en ander in de samenleving losmaakt, gaan ze echt niet zonder heule sterke vermoedens zeggen dat ze een aanslag vermoeden.



Geen middenweg dus. Die bestaat niet. Sowieso praat politie net als journalistiek in termen van mogelijk en vermoeden tot wat rangen en standen hoger (OM, minister etc) groen licht gegeven hebben om het definitief een aanslag te noemen.



Met zoiets gaan ze echt niet zomaar wat roepen....om het later terug te draaien gezien de maatschappelijke impact. Eerder andersom.

Maar goed. We zullen zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 19 december 2016 @ 21:47:

Vreselijk dit.



Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Ik ben bang dat er stevig op een oorlog afgestevend wordt en ik hoop dat ik het mis heb.



Berlijn is afschuwelijk. Ik las op het nieuws dat er minstens negen doden zijn gevallen. Waarom? Ik snap het echt niet.



Toeval of niet, maar in Brussel zijn er zoekacties gaande. Morgenochtend komt de politie met een persconferentie.





Volgens mij zitten tal van Europese landen nog steeds met verhoogd veiligheidsrisico. Niet voor niets natuurlijk.



Waarom zo'n aanslag tot een oorlog zou leiden, snap ik niet. Wel dat de maatschappelijke verhoudingen nog meer op scherp komen te staan. En in dtsl zijn behoorlijk veel problemen met asielzoekers en bijv Oost-Europese bendes....'t wordt er niet gezelliger op.
Alle reacties Link kopieren
"20.51 uur: Volgens de Turkse veiligheidsdiensten zijn er 'erg sterke signalen' dat de schutter banden had met Gülen. Daar loopt nu officieel een onderzoek naar."

Van het AD-live-blog.

Goh, komt dat even goed uit..
Ik vertrouw die Turkse diensten voor geen meter. Gulen ook niet en Erdogan vertrouw ik al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
In de Turkse kranten staat zelfs vermeld dat Rusland beweerd heeft dat Gulen achter de moord zat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven