Staatsgreep in Turkije

15-07-2016 22:18 2330 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/buitenla ... -coup-te-plegen~a419a948/



Sjonge, nu weer een staatsgreep. Never a dull moment in deze wereld.

Wat zou dit betekenen voor toeristen die nu daar zijn?
Alle reacties Link kopieren
Terwijl ad.nl weer zegt dat het van de burgemeester van Ankara afkomt. :"21.35 uur: Geestelijke Fethullah Gülen heeft de moord op Karlov veroordeeld, zo laat een adviseur weten. De beschuldiging dat de moordenaar banden zou hebben met Gülen die vanavond door de burgemeester van Ankara werd gemaakt, noemt hij 'lachwekkend'. ,,Dat is een manier om de aandacht van de aflatende beveiliging af te houden."
Alle reacties Link kopieren
quote:Yabanci schreef op 19 december 2016 @ 22:01:

In de Turkse kranten staat zelfs vermeld dat Rusland beweerd heeft dat Gulen achter de moord zat



Ik zit tv te kijken.en zie dat het gewoon live op tv wordt uitgezonden....weet dat dit in Turkije redelijk gewoon is (lijken enzo), maar hier?



Zolang Turkse regering optreedt, zal Rusland tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Update mbt. Zurich: http://uk.mobile.reuters.com/article/idUKKBN1481X2



En (iets) meer info mbt. Brussel: http://m.hln.be/hln/m/nl/ ... -gang-in-Schaarbeek.dhtml
Ik heb gisteravond bijna de hele tijd de Russische tv aangehad maar er werd geen enkele keer gerept over Gulen.
quote:nessemeisje schreef op 19 december 2016 @ 22:05:

Terwijl ad.nl weer zegt dat het van de burgemeester van Ankara afkomt. :"21.35 uur: Geestelijke Fethullah Gülen heeft de moord op Karlov veroordeeld, zo laat een adviseur weten. De beschuldiging dat de moordenaar banden zou hebben met Gülen die vanavond door de burgemeester van Ankara werd gemaakt, noemt hij 'lachwekkend'. ,,Dat is een manier om de aandacht van de aflatende beveiliging af te houden."Dappere man. Die zal nu ook wel in de nesten komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 20 december 2016 @ 07:19:

[...]





Dappere man. Die zal nu ook wel in de nesten komen.Wie? Gulen?
quote:tvandattum schreef op 20 december 2016 @ 07:39:

[...]





Wie? Gulen?Nee de burgemeester, een man in een hogere positie dat Gulen niet openlijk afvalt .. tenzij Turkije meer baat denken te hebben bij het zijn de koerden kaart wat we ook geregeld voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 20 december 2016 @ 07:44:

[...]



Nee de burgemeester, een man in een hogere positie dat Gulen niet openlijk afvalt .. tenzij Turkije meer baat denken te hebben bij het zijn de koerden kaart wat we ook geregeld voorbij zien komen.Waar lees je dat dan? Ik haal iets anders uit de tekst.
quote:tvandattum schreef op 20 december 2016 @ 09:04:

[...]





Waar lees je dat dan? Ik haal iets anders uit de tekst.Ik ben heel benieuwd wat jij leest. Ik heb heel weinig geslapen de laatste tijd dus ik schat de kans groot in dat ik ernaast zit.
Alle reacties Link kopieren
De dode man welke na de schietpartij in Zurich werd gevonden blijkt de schutter: http://www.ad.nl/buitenla ... d-teruggevonden~a30e03cc/

Zijn motief is nog niet bekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 20 december 2016 @ 09:06:

[...]





Ik ben heel benieuwd wat jij leest. Ik heb heel weinig geslapen de laatste tijd dus ik schat de kans groot in dat ik ernaast zit.



Dat de burgemeester van Ankara Gulen als schuldige heeft aangewezen.



Ervaren jullie ook een soort van onverschilligheid? Ik merk echt te denken 't zal allemaal wel'. Zoveel ellende de afgelopen jaren dat t niet meer raakt ofzo. Uiteraard vind ik t gruwelijk etc, maar er treedt gewenning op.
quote:tvandattum schreef op 20 december 2016 @ 13:22:

[...]





Dat de burgemeester van Ankara Gulen als schuldige heeft aangewezen.



Ervaren jullie ook een soort van onverschilligheid? Ik merk echt te denken 't zal allemaal wel'. Zoveel ellende de afgelopen jaren dat t niet meer raakt ofzo. Uiteraard vind ik t gruwelijk etc, maar er treedt gewenning op.

Van wie komt het bericht dan dat Gulen het voorval heeft veroordeelt?



En de onverschilligheid is wel te merken maar ik wijt dat aan het feit dat wat er ook gebeurd in Turkije ze daar maar 2 schuldigen zie ofwel Gulen ofwel de Koerden. Zelfs als bijvoorbeeld de IS de aanslag claimt.



Poetin wijst de IS aan als schuldige maar toch waait er weer een Gulen wind.



En gewenning inderdaad, dat vind ik nog het verradelijkste.
Alle reacties Link kopieren
Op een gegeven moment kijkt men niet meer op of om, totdat er - in ons geval - een dergelijke aanslag in Nederland plaatsvindt, bij de Nieuwmarkt of de Dam.



Op de plek waar in Berlijn de aanslag is geweest, heb ik zelf drie keer gelopen in het verleden. Het is ook in de buurt van de Budapester Straße en de Kurfürstendamm. En daar is nu een aanslag geweest. Ik moet zeggen dat het mij wel wat doet.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/beCHLgCiGUk Gülen-aanhangers in Nederland bedreigd



De haat was al vóór de coupe. Verschrikkelijk die haat, en verschrikkelijk dat mensen zich niet meer veilig voelen in ons land.



LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Eerste vonnis coup-poging: levenslang (AD)
Alle reacties Link kopieren
Afschuwelijk.



DDS



Nederturken die Erdogan niet steunen bedreigd en geïntimideerd door Erdogan fanboys



Door Michael van der Galien 18 juli 2016



Wat doen deze mensen in ons land?



Nederturken die Erdogan niet steunen worden opeens op grote schaal lastig gevallen door Nederturken die dat wel doen. Zo gaan er op sociale media foto’s rond van Nederturkse Erdogan-critici met de oproep om ze te vermoorden. En het blijft niet alleen bij oproepen tot geweld: in Rotterdam en Zaanstad zijn ruiten ingegooid en vernielingen aangericht bij bepaalde culturele centra. Voor het gemak kunnen we ervan uitgaan dat die centra waarschijnlijk pro-Gülen zijn, die tegenwoordig staatsvijand nummer één is in Turkije.



En dat is niet alles. Zelfs Nederturkse ondernemers die zich in het verleden kritisch hebben uitgelaten over Erdogan moeten het ontgelden:



„Het is zeer beangstigend”, zegt Ahmet Taskan, medeoprichter van de Turkse ondernemersvereniging HOGIAF. Alleen al in Amsterdam staan sinds afgelopen weekend zeker twintig Turkse bedrijven op een zwarte lijst, bevestigt hij.



In Nederland wonende Erdogan-aanhangers hebben het daarbij volgens Taskan gemunt op volgers van Fethullah Gülen, omdat die volgens Erdogan het brein achter de couppoging is.



Erdogan steunende Nederturken zijn echt de nieuwe bruinhemden. Het is mij een raadsel wat deze figuren in Nederland doen. Ga lekker naar Turkije waar de regering het blijkbaar prima vindt als je je als een stel fascisten gedraagt — zolang je Erdogan maar steunt, natuurlijk.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Obama deed wat? Zijn hulp aanbieden voor het opsporen van coupeplegers? Om die vervolgens te laten veroordelen tot de doodstraf?



Trouw



Erdogan voert heksenjacht op: 50.000 ontslagen

Redactie buitenland ? 20/07/16, 06:45

© ap. President Erdogan zwaait naar zijn aanhangers, die zich voor zijn residentie in Istanbul hebben verzameld.



De heksenjacht die de Turkse regering na de mislukte coup van vorige week in gang heeft gezet, neemt onvoorstelbare dimensies aan. Zo'n 50.000 militairen, agenten, ambtenaren en leraren zijn al ontslagen of gevangen gezet.



Gisteren werd voor het eerst het onderwijs hard getroffen. De Turkse regering ontsloeg maar liefst 21.000 leraren van privéscholen. Hun lesbevoegdheid werd ingetrokken omdat de docenten zich volgens tipgevers hadden ingelaten met 'terroristische activiteiten'.



Daarmee bedoelt de regering dat de leraren aanhangers zijn van de islamitische prediker Fethullah Gülen, de vroegere vriend en huidige aartsvijand van de Turkse president Erdogan. De president geeft Gülen de schuld van de coup, maar de prediker ontkent.



'Bij de wortel uitgraven'

De Turkse premier Yildirim ging gisteren in het parlement fel tekeer tegen de Gülenbeweging, die hij een 'terroristische organisatie' noemde. De aanhangers zouden een parallelle staat vormen binnen Turkije. Hij beloofde de groepering te zullen uitroeien. "We zullen hen bij de wortel uitgraven", sprak hij, "zodat geen enkele terroristische organisatie ooit nog het lef heeft om het gezegende Turkse volk te verraden."



Gülen, die conservatieve islamitische waarden koppelt aan een pro-westerse houding, woont in vrijwillige ballingschap in Pennsylvania. Turkije wil dat de Verenigde Staten hem uitleveren. Maar Washington is daar pas toe bereid als Turkije bewijs levert voor de schuld van Gülen.



Ankara heeft daarom vier dossiers naar de Amerikaanse regering gestuurd waaruit zou blijken dat Gülen betrokken was bij de staatsgreep. Washington heeft het uitleveringsverzoek officieel ontvangen en bestudeert het nu.



De Amerikaanse president Obama belde gisteren met Erdogan. Hij drukte hem op het hart om de democratische waarden te respecteren. Verder bood hulp aan bij het opsporen van de coupplegers. Het is onbekend hoe Erdogan reageerde.



© epa.

De Turkse premier Yildirim hield gisteren een toespraak in het parlement, waarin hij fel tekeer ging tegen de Gülenbeweging die volgens de Turkse regering achter de coup zit.



Doodstraf

Inmiddels heeft Turkije ruim 9000 verdachten gearresteerd. Erdogan wil met hen afrekenen door de doodstraf weer in te voeren. Die had hij in 2004 afgeschaft om kans te maken op het lidmaatschap van de Europese Unie. Europese leiders hebben Erdogan al gewaarschuwd dat hij met herinvoering zijn glazen in Brussel zou ingooien.



Ook de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN waarschuwde Turkije gisteren dat terugvallen op de doodstraf een grote fout zou zijn. "Het herinvoeren van de doodstraf zorgt voor een breuk in de verplichtingen die Turkije heeft ten aanzien van internationaal humanitair recht", aldus Zeid Ra'ad al-Hussein.



Hij wees Turkije erop dat het land zich moet houden aan het mensenrechtenverdrag, waarin afschaffing van de doodstraf wordt nagestreefd. Turkije ondertekende het verdrag in 2006. Volgens het internationale recht mag een staat niet op een verdrag terugkomen als het eenmaal is geratificeerd.



Ontslaggolf

De ontslaggolf die gisteren door de Turkse onderwijswereld rolde, trof ook 1577 leidinggevenden van universiteiten en andere onderwijsinstellingen. De zuivering strekte zich daarnaast uit tot het ministerie van onderwijs. Daar werden 15.000 aanhangers van Gülen aan de kant gezet.



Ook buiten het onderwijsveld vielen klappen. Zo moesten er binnen het departement van religieuze zaken 492 werknemers verdwijnen. Premier Yildirim ontsloeg 257 van zijn eigen ambtenaren, plus 100 mensen van de geheime dienst. Hij sloot ook 24 radio- en tv-stations omdat die te gunstig over Gülen zouden berichten. En hij verklaarde 34 perskaarten van journalisten ongeldig.



Premier Yildirim beloofde gisteren dat Turkije de rechtstaat zal respecteren en de situatie niet zal misbruiken voor het vereffenen van rekeningen. Hij zei: "We hebben nu eenheid nodig, en broederschap."
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Erdogan riep toen Nederturken op om te 'klikken'. En SS denkt dat ze haatreactie's kreeg alleen omdat ze zich aansloot bij DENK terwijl zij toen aangiftes wou doen tegen journalisten en columnisten.



Elsevier



Honderden rechters ontslagen, meer macht voor Erdogan



Het Turkse parlement heeft een controversiële wet aangenomen die een reorganisatie van de rechterlijke macht voorschrijft. Puur om de rechtsgang te versoepelen, zeggen voorstanders. Een poging om de overgebleven kritische rechters eruit te gooien, meent de Turkse oppositie.



Onderdeel van de wet is om alle 711 rechters van de twee hoogste rechtbanken van het land te ontslaan, schrijft persbureau Reuters. Ze zullen allemaal opnieuw moeten solliciteren op hun oude baan. Een klein deel krijgt zijn baan terug.



De Hoge Raad van Rechters, dat valt onder het ministerie van Justitie en onlangs al een grote ontslagronde zag, bepaalt wie de gelukkigen zijn. Een kwart van de rechters zal direct door de Turkse president Recep Tayyip Erdogan worden gekozen.



Minder rechters

De Turkse AK-partij zegt dat de reorganisatie het rechtssysteem gestroomlijnder zal maken, onder meer omdat er zo’n 400 rechters minder zullen zijn na de veranderingen. De partij van Erdogan heeft een meerderheid in het Turkse parlement en kon de plannen dus zelf doordrukken. Wel werd drie dagen lang over de wet gedebatteerd.



Afshin Ellian na aanslag in Istanbul: Wel solidair met de Turken, niet met Erdogan



De grootse oppositiepartij, CHP, noemt de veranderingen ongrondwettelijk en stapt naar het Turkse hof. De partij betoogt dat de wet een nieuwe poging is om aanhangers van Fethullah Gülen, de aartsrivaal en voormalige bondgenoot van Erdogan, uit machtige posities te krijgen. Het zou het ook makkelijker maken voor Erdogan om de Turkse grondwet aan te passen en zijn macht als president te vergroten.



Beledigingen

Of er nog iets aan de wet gedaan kan worden, is twijfelachtig. Naar verwachting worden de nieuwe rechters zo snel gekozen door Erdogan en de Hoge Raad van rechters, dat een oordeel van het Constitutionele Hof de wet niet meer kan terugdraaien.



Het Turkse rechtssysteem wordt al langer bekritiseerd, onder meer door de Europese Unie, omdat die president Erdogan directe invloed zou hebben op de rechterlijke macht. Zo zijn honderden journalisten, activisten en academici die kritiek hadden op Erdogan, opgepakt en veroordeeld tot celstraffen. In 2014 en 2015 werden 1.845 rechtszaken aangespannen tegen mensen die de Turkse president zouden hebben beledigd.



1 jul 2016
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
als je koning Willem Alexander beledigt wordt je in NL (ook) tot celstraf veroordeeld!

Het verbaast met dat hier zoveel pro-Gulenisten zitten. Die vinden het vast geen terrorisme als je met tanks op mensen afrijd. Uiteraard is het doorsnijden van de keel van 1 persoon als Theo van Gogh wel terrorisme in de visie van diezelfde mensen. Dubbele standaard.. zielig hoor als je zo'n eenzijdig wereldbeeld moet hebben.

a
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/i2-vdXZmryQ Vicky Maeijer: Stop Erdogan. Stop de Turkse invasie!



Ik had nog nooit gehoord van deze Euro-parlementariër.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dit was mei 2016:



https://youtu.be/8ZEbA8YXXeg Timmermans: Turkije voldoet aan bijna alle voorwaarden

Gepubliceerd op 5 mei 2016



Volgens de Europese Commissie voldoet Turkije aan bijna alle voorwaarden om zijn inwoners visumvrij de EU in te laten reizen. Het CDA vindt het besluit onbestaanbaar.



ONBEGRIJPELIJK. Niet terecht dus. Ze voldoen NIET aan de voorwaarden.



Dit was mei 2016:



https://youtu.be/KjIp_-WMv8g 'EU moet toegeven op visumvrij reizen voor Turkije'

."Als de EU het visumvrij reizen niet laat doorgaan, zal Turkije geen gehoor geven aan de belofte om alle vluchtelingen terug te nemen", zegt Gerald Knaus, ......
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 06 januari 2017 @ 12:31:

https://youtu.be/i2-vdXZmryQ Vicky Maeijer: Stop Erdogan. Stop de Turkse invasie!



Ik had nog nooit gehoord van deze Euro-parlementariër.Derde op de lijst van de PVV las ik vanmorgen: http://www.ad.nl/binnenla ... idatenlijst-pvv~a37bd731/
Alle reacties Link kopieren
quote:real_tweety schreef op 06 januari 2017 @ 11:49:

als je koning Willem Alexander beledigt wordt je in NL (ook) tot celstraf veroordeeld!

Het verbaast met dat hier zoveel pro-Gulenisten zitten. Die vinden het vast geen terrorisme als je met tanks op mensen afrijd. Uiteraard is het doorsnijden van de keel van 1 persoon als Theo van Gogh wel terrorisme in de visie van diezelfde mensen. Dubbele standaard.. zielig hoor als je zo'n eenzijdig wereldbeeld moet hebben.

aJij doet aan HAATZAAIEN tegen onschuldige mensen in ons land. Als Erdogan iemand beschuldigd van zo'n coupe, en diegene zegt 'ik was het niet, dan wil dat niet zeggen dat diegene ook schuldig is. Misschien was een overgroot deel van het volk, van de regering of het leger, het gewoon zelf beu dat er duizenden artsen, rechters, leraren, journalisten, ambtenaren enz.enz.enz. ontslagen werden/worden of opgesloten worden, alleen maar omdat Erdogan alleen-macht wil over iedereen, over het hele land. Dat noem ik machtsmisbruik. Dát noem ik pas een eenzijdig wereldbeeld. Dat is het zelfde als wanneer Mark Rutte alle tegenstanders van de VVD zou laten opsluiten of ontslaan.



De angstige vrouwen en kinderen onder in deze filmpjes lijken me zeer zeker geen moordenaars, ze rijden niet met tanks rond en vinden dat zeker niet normaal, en dan mag je hen ook niet beschuldigen daarvan.



https://youtu.be/beCHLgCiGUk Gülen-aanhangers in Nederland bedreigd



https://youtu.be/c_q7rFQNxUQ Gülen-aanhangers vrezen voortduren spanningen
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
"Gulen waarschijnlijk niet achter Coup"
Alle reacties Link kopieren
Turkse Parlement stemt over "Power Bill"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven