Steeds aangesproken worden in winkelcentra

20-12-2016 14:58 147 berichten
Ik word er niet goed van. Ik kan bijna geen centrale winkelstraat meer door zonder dat er iemand op me af rent om me over te halen tot inschrijving voor een abonnement of vaste donatie voor een goed doel. O.i.d.

Ik zie ze al van een afstand en zet dan altijd mijn "ik heb vreselijke haast en heb een pesthumeur" gezicht op terwijl ik ze resoluut voorbij loop. Vaak helpt dat maar als ze al wat beter zijn getraind lopen ze je gewoon klem.

Vandaag weer bij de uitgang van de supermarkt. Ik loop haar dus voorbij met een uitdrukking van ik heb geen zin in jou. Sta ik mijn fiets van het slot te halen, staat ze ineens naast me met haar openingsvraag. Toen kon ik me even niet meer inhouden en heb haar een beetje afgesnauwd. Tampon zat scheef zeg maar.

Djeez, waarom willen mensen een baantje hebben waarbij ze vooral mensen irriteren. Zouden die instanties en bedrijven nou echt zoveel positief resultaat hebben van deze manier van werving?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier vooral studenten van 20+ dat soort werk doen, maar misschien is het een van de weinige baantjes die makkelijk te combineren zijn met hun studie. Vaak zijn die baantjes maar voor korte duur omdat ze moeite hebben om hun dagelijkse targets te halen.



Ik heb er vrijwel nooit last van. Ik lijk ruim 10 jaar jonger dan ik daadwerkelijk ben, waardoor ze veelal denken dat ik een minderjarig wicht ben.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, vaak worden dit soort baantjes gedaan door studenten en die moeten nou eenmaal op een manier geld verdienen om hun studie te financieren. Zo'n baantje verdient best goed (zeker in verhouding met alternatieve baantjes) en je krijgt vaak ook een bonus voor iedereen die je overhaalt. Dus ik snap best dat ze gretig zijn.

Maar zelf vind ik ze ook mega irritant hoor. Ik zeg gewoon 'nee dankje' en loop door.
Alle reacties Link kopieren
Irritant ja! Ik heb er ook een bloedhekel aan.
Alle reacties Link kopieren
Als ze naar me toelopen zeg ik altijd meteen 'geen interesse' en loop ik door.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al vaste donateur van alle mogelijke goede doelen en ben overal al lid van. Lees ook alle kranten en ben onlangs overgestapt naar de energiemaatschappij die ze promoten.

Werkt prima
Alle reacties Link kopieren
Haha ik ook Groenebroek. 'Geen interesse' zeg ik niet zo makkelijk maar 'Ik doneer al aan ****' (afhankelijk van het goede doel waar ik door aangesproken word) lukt me nog wel
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk he. Op het station hier lijkt het wel een plaag. Zet ook altijd m'n val-me-niet-lastig-gezicht op, werkt vaak wel. Of ik doe of ik heel druk in gesprek ben aan de telefoon.

Als dat ook niet helpt vertel ik ze heel duidelijk dat ik geen interesse heb en loop ik door.
Ik heb begrepen dat deze manier van werven het meeste opbrengt voor het doel (dus het product dat verkocht wordt).

Mensen reageren niet meer op mails etc.

Maar irritant is het wel.

Ik ben standaard niet geïnteresseerd en wens ze verder veel succes.
Ik heb er serieus vrijwel nooit last van. Geen idee hoe ik kijk en misschien komt het wel omdat ik klein ben? Wel 1 keertje dat zo iemand net deed alsof hij me binnen hengelde, dat vond ik wel grappig.
Alle reacties Link kopieren
Het is pure oplichterij! Je denk dat je een goed doel gaat steunen, maar die verkopers zijn in dienst bij een bedrijf en worden dus gewoon betaald. Het eerste jaar van jouw donatie gaat naar dat bedrijf toe. Daarna gaat het goede doel pas iets krijgen. Trap er dus niet in!

Ik zeg altijd heel duidelijk: "Nee dank u wel!". En als ze door gaan: "ik heb echt geen belangstelling!"

Dat helpt altijd.
Mijn reactie is tegenwoordig "Geen zin" en dan loop ik met een grijns door.



Jaren geleden zei ik "Sorry, geen tijd" of "Sorry.....blabla" Maar waarom moet ik sorry zeggen? Dus dat doe ik nu gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ook die mensen moeten geld verdienen en baantjes waarbij je mensen niet irriteert liggen niet voor het oprapen of mensen hebben niet altijd genoeg tijd om daarop te wachten.



Voor studenten is het om meerdere redenen aantrekkelijk ondanks het irritatie-gehalte. Niet in de laatste plaats omdat er meer vraag naar banen is dan er banen zijn en flexibele werktijden een zeldzaamheid worden. En met een rooster dat elke 3 maanden wijzigt en geen/weinig lessen mogen missen is het niet altijd makkelijk om een baan met vaste dagen te krijgen en behouden.
quote:MsWhiskers schreef op 20 december 2016 @ 15:15:

Vreselijk he. Op het station hier lijkt het wel een plaag. Zet ook altijd m'n val-me-niet-lastig-gezicht op, werkt vaak wel. Of ik doe of ik heel druk in gesprek ben aan de telefoon.

Als dat ook niet helpt vertel ik ze heel duidelijk dat ik geen interesse heb en loop ik door.



Oh ja, op het station ook al eens gehad idd. Ik loop daar minding my own business, krijg ik opeens de vraag: "mevrouw, wat wilde u worden toen u klein was?"



En ja als ik dan moet antwoorden omdat ze me nou eenmaal hebben klem gelopen ben ik ook altijd al lid/donateur of wat dan ook. Maar ik wou gewoon verdorie eens dat ze ermee op hielden! Soms wel 3 paren op hetzelfde drukke punt. Allemaal weer voor iets anders...
Alle reacties Link kopieren
Gaat vanzelf over als je wat ouder wordt. Heb er al jaren geen last meer van.

De heren en dames die klanten ronselen benaderen alleen een bepaalde doelgroep en dat zijn meestal 20'ers en 30'ers.

Ze gaan er vanuit dat ouderen geen cent te maken hebben en alleen geïnteresseerd zijn in rollators en incontinentiemateriaal.

Het enige dat me nog aangeboden wordt is een gratis krant. Dan volstaat het om kort te zeggen dat ik geen krant van gisteren blief.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het echt helemaal niet erg als ze me iets willen vragen. ik glimlach vriendelijk en zeg nee. wordt altijd meteen geaccepteerd.
very metal
Alle reacties Link kopieren
Die studenten met krantenabonnementen kan ik nog wel hebben, die accepteren het als ik nee zeg, zeker met een glimlach.



Gisteren liep ik bij de uitgang van de supermarkt zo in de handen van drie mannen van middelbare leeftijd met elk een grote map voor zich. Nummer één spreekt me aan, in het Engels. Iets met handtekeningen (en ongetwijfeld een incasso) tegen de doodstraf in Iran. Ik geef netjes aan dat ik geen interesse heb en loop naar mijn fiets. Nummer twee komt naar me toe met dezelfde vraag, ik geef wederom een 'nee sorry', dit maal ietsjes kortaf. Vervolgens sta ik bij mijn fiets en komt nummer drie binnen een halve meter van me staan, toen was ik er echt klaar mee Geen van hen sprak Nederlands, ze hadden geen badge van een organisatie ofzo en ik twijfelde of ze überhaupt een vergunning hadden. Bah wat een intimidatie!



Ik ben tegen één iemand altijd netjes en wijs vaak af met een glimlach, kleine moeite. Maar dat van gisteren was echt vervelend.
Alle reacties Link kopieren
je moet dus op het 'mag ik u iets vagen?' gelijk nee antwoorden.
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:SinDudas schreef op 20 december 2016 @ 15:27:

[...]





"mevrouw, wat wilde u worden toen u klein was?"





dat soort stomme vragen, ga ik niet beleefd op antwoorden:

"dat gaat je niks aan!"
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 20 december 2016 @ 15:33:

je moet dus op het 'mag ik u iets vagen?' gelijk nee antwoorden.Dit. Mijn man bv kan dat niet. Die laat ze altijd te veel komen en uitleg geven en dan wordt het moeilijk en zit hij zich in bochten te wringen om er vanaf te komen. Bij mij is het gelijk nee. Ook aan de deur of aan de telefoon. Hij vindt dat onbeleefd. Ik vind dat efficiënt.
quote:lilalinda schreef op 20 december 2016 @ 15:36:

[...]



dat soort stomme vragen, ga ik niet beleefd op antwoorden:

"dat gaat je niks aan!"



Ik zei geloof ik iets als, daar ga ik het nu even niet over hebben.



Ze vragen dus meestal niet of ze je iets mogen vragen, ze vragen het gewoon meteen. Die van vandaag vroeg direct of ik een beetje milieubewust was. Nou is dat wel zo maar ik maak zelf wel uit wat en wanneer ik daarvoor onderneem.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk in Rotterdam kreeg ik naar m'n hoofd geslingerd jij wilt niet doneren en zorgt er dus voor dat kinderen dood gaan aan kanker ja dat wil jij jij wilt dat kinderen dood gaan aan kanker.



Wat een pokkemens was dat. Ik word denk door mijn blik als ik ze zie nooit meer aangesproken
quote:amarna schreef op 20 december 2016 @ 15:28:

Gaat vanzelf over als je wat ouder wordt. Heb er al jaren geen last meer van.

De heren en dames die klanten ronselen benaderen alleen een bepaalde doelgroep en dat zijn meestal 20'ers en 30'ers.

Ze gaan er vanuit dat ouderen geen cent te maken hebben en alleen geïnteresseerd zijn in rollators en incontinentiemateriaal.

Het enige dat me nog aangeboden wordt is een gratis krant. Dan volstaat het om kort te zeggen dat ik geen krant van gisteren blief.Ik ben al 40er... Een van de weinige situaties waarin ik het niet leuk vindt voor jonger aangezien te worden
Alle reacties Link kopieren
quote:SinDudas schreef op 20 december 2016 @ 15:40:

[...]



Die van vandaag vroeg direct of ik een beetje milieubewust was.

"absoluut niet, fijne dag verder", werkt beter

Zo vroeg iemand mij eens: Mevrouw bent u begaan met de zeehonden?

"nee, asociale rotbeesten zijn het", voor hij hersteld was van mijn antwoord, was ik doorgelopen
quote:lilalinda schreef op 20 december 2016 @ 15:47:

[...]



"absoluut niet, fijne dag verder", werkt beter

Zo vroeg iemand mij eens: Mevrouw bent u begaan met de zeehonden?

"nee, asociale rotbeesten zijn het", voor hij hersteld was van mijn antwoord, was ik doorgelopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven