Stemmen op de PvdD

31-01-2017 15:14 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan degenen die op de Partij voor de Dieren gaan stemmen en/of in het verleden hebben gestemd: waarom?

Let op, ik bedoel dit niet als anti-PvdD-topic! Het is een serieuze vraag, ik snap het namelijk oprecht niet en ben heel benieuwd wat voor motieven mensen hebben om de PvdD te stemmen.



Ik ben een groot dierenliefhebber en vind ook echt dat we in Nederland fatsoenlijker met dieren moeten omgaan. Maar er zijn toch veel meer, (in mijn ogen) belangrijkere issues waar we in Nederland mee bezig moeten zijn? Economie, veiligheid & justitie, buitenlands beleid, defensie....noem maar op.



Dus waarom stem jij desondanks op de PvdD?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Fossa schreef op 06 februari 2017 @ 20:01:

[...]



Klopt, ik stem GroenLinks. En ik ben het met je eens hoor. Het liefst zou ik voor zware beroepen een uitzondering maken. Dat zijn vaak ook nog beroepen waarin mensen al op jonge leeftijd begonnen zijn. En ja, ik ben zelf ook bezig met het aanleggen van andere reserves, omdat ik er weinig vertrouwen in heb dat er voor mij straks nog veel oudedagsvoorziening over is...



Maar goed, terug naar de dieren!Ja idd met zware beroepen is het gewoon niet te doen, die mensen zijn versleten op hun 65
Dubbel
quote:tonkje schreef op 06 februari 2017 @ 19:57:

En bovendien vind ik Artis zo leuk.

Ik ook

Dit is inderdaad ook iets waarbij ik het niet met de PvdD eens ben. Dierentuinen letten inderdaad steeds meer op het welzijn van dieren, spelen een belangrijke rol in fokprogramma's en doen ook veel aan educatie. Het is een laagdrempelige manier om mensen iets mee te geven over de kwetsbare wereld en de natuur.
quote:Fossa schreef op 06 februari 2017 @ 20:07:

[...]



Ik ook

Dit is inderdaad ook iets waarbij ik het niet met de PvdD eens ben. Dierentuinen letten inderdaad steeds meer op het welzijn van dieren, spelen een belangrijke rol in fokprogramma's en doen ook veel aan educatie. Het is een laagdrempelige manier om mensen iets mee te geven over de kwetsbare wereld en de natuur.Ik zie dit toch wel anders, dieren in een dierentuin hebben geen vrijheid. En wie zijn wij (de mens) om te bepalen dat dieren in gevangenschap moeten leven.
Ik denk gewoon dat politici beter in staat zijn om dierenproblemen op te lossen dan mensenproblemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 06 februari 2017 @ 20:07:

[...]



Ik ook

Dit is inderdaad ook iets waarbij ik het niet met de PvdD eens ben. Dierentuinen letten inderdaad steeds meer op het welzijn van dieren, spelen een belangrijke rol in fokprogramma's en doen ook veel aan educatie. Het is een laagdrempelige manier om mensen iets mee te geven over de kwetsbare wereld en de natuur.



Nee dat zie je echt verkeerd. En Artis bij uitstek is een dierentuin waarin de dieren echt lijden. Een hok van 50 bij 50 is in dierentuinen al groot, maar dat is het gewoon echt niet. Beren, wolven, leeuwen, apen en vele andere intelligente dieren ondergaan echt een leven vol leed in zulk gevangenschap.

Maak een aantal grotere dierentuinen met educatieve- en fokprogramma's en sluit de veel te kleine stadsdierentuinen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook tegen gestemd op de vraag of de pensioengerechtigde leeftijd weer naar 65 moet. Maar ik vind het wel een lastige keuze. Tot dusver hebben we nog altijd vier keer meer werklozen dan vacatures. Dan zou je als overheid dus eerst wel eens mogen zorgen dat het merendeel daarvan aan het werk kan, voor je de huidige werkenden langer laat doorwerken.
óu sont les neiges d'antan

Ik snap jullie punt deels en vind dit een ingewikkelde, ethische discussie. Artis is in de afgelopen jaren teruggegaan van 1600 diersoorten naar 900 diersoorten, juist vanwege dierenwelzijn. Alle dieren die daar zitten zijn geboren in dierentuinen. Er zijn daar inderdaad nog steeds dierverblijven die ik niet oké vind, maar dat aantal is sterk afgenomen. Laat ik het zo zeggen: voor bijna al die verblijven heeft Artis al een uitsterfbeleid.



Kijk, we hebben er als mensheid gewoon een teringzooi van gemaakt op de wereld. Het lastige is alleen dat als je op die manier gaat denken er bijna niets meer is dat ethisch is om te doen. Ik worstel daarmee, maar niet teveel, omdat ik er anders echt depressief van word. En ik zie ook echt de functie die dierentuinen hebben. Als fokprogramma (omdat wij er op de wereld een takkenzooi van hebben gemaakt, ik weet het) en omdat het de dierenwereld en de natuur iets dichterbij mensen brengt voor wie dit echt een ver-van-mijn-bed-show is.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic. Tot mijn verbazing zag ik dat ook ik hoog scoorde op de PVDD. Ik dacht eigenlijk ook dat ze, waarschijnlijk door de naam, alleen opkomen voor de dieren en niet voor de mensen en de economie.



Voorheen stemde ik SP of PVDA maar beide partijen vind ik niet meer zo sterk. Tja ik ga mijzelf dus maar verder inlezen want ik neem uiteraard geen beslissing nav een stemwijzer.



Toch moet ik zeggen dat ze wel goed konden motiveren waarom ze een bepaald standpunt in nemen. Aan de andere kant wil ik eigenlijk liever op een grotere partij stemmen om zo de PVV wat in te dammen dus meer een strategische stem.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Er is ook veel gedonder geweest over de naam, maar ze willen hem per se niet veranderen.



https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/partijnaam
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
quote:Fossa schreef op 06 februari 2017 @ 20:32:

Ik snap jullie punt deels en vind dit een ingewikkelde, ethische discussie. Artis is in de afgelopen jaren teruggegaan van 1600 diersoorten naar 900 diersoorten, juist vanwege dierenwelzijn. Alle dieren die daar zitten zijn geboren in dierentuinen. Er zijn daar inderdaad nog steeds dierverblijven die ik niet oké vind, maar dat aantal is sterk afgenomen. Laat ik het zo zeggen: voor bijna al die verblijven heeft Artis al een uitsterfbeleid.



Kijk, we hebben er als mensheid gewoon een teringzooi van gemaakt op de wereld. Het lastige is alleen dat als je op die manier gaat denken er bijna niets meer is dat ethisch is om te doen. Ik worstel daarmee, maar niet teveel, omdat ik er anders echt depressief van word. En ik zie ook echt de functie die dierentuinen hebben. Als fokprogramma (omdat wij er op de wereld een takkenzooi van hebben gemaakt, ik weet het) en omdat het de dierenwereld en de natuur iets dichterbij mensen brengt voor wie dit echt een ver-van-mijn-bed-show is.Ik begrijp wat je bedoelt, wij hebben er idd een zooitje van gemaakt als mens. Het is helaas ook moeilijk recht te trekken maar ik probeer toch zoveel mogelijk te doen om de aarde leefbaarder te maken. En dan bedoel ik niet leefbaarder voor de mens maar leefbaarder voor de mens en de natuur.
quote:IBIopviva schreef op 06 februari 2017 @ 20:32:

Interessant topic. Tot mijn verbazing zag ik dat ook ik hoog scoorde op de PVDD. Ik dacht eigenlijk ook dat ze, waarschijnlijk door de naam, alleen opkomen voor de dieren en niet voor de mensen en de economie.



Voorheen stemde ik SP of PVDA maar beide partijen vind ik niet meer zo sterk. Tja ik ga mijzelf dus maar verder inlezen want ik neem uiteraard geen beslissing nav een stemwijzer.



Toch moet ik zeggen dat ze wel goed konden motiveren waarom ze een bepaald standpunt in nemen. Aan de andere kant wil ik eigenlijk liever op een grotere partij stemmen om zo de PVV wat in te dammen dus meer een strategische stem.Ik snap je standpunt omtrent een grotere partij te kiezen. Toch kies ik er zelf voor om gewoon op de Partij voor de Dieren te stemmen
(Side note: goh jongens, wat een verademing om op de Actueelpijler eens een keer een redelijke en respectvolle discussie te hebben...)
Alle reacties Link kopieren
(Ik heb de andere reacties nog niet gelezen)



Ik ga dit keer voor het eerst op de PvdD stemmen omdat zij de enige partij zijn die de wereld voor de economie zetten. Zij willen welvaart op een andere manier meten dan in termen van BNP, groeicijfers, en weet ik veel wat voor **** die eigenlijk niet belangrijk is. De PvdD hecht los van economische waarde, waarde aan natuur, biodiversiteit, het leven en lijden van dieren, kennis, onderwijs, en meer dingen die niet in geld te waarderen zijn.



Het is misschien idealistisch maar ik denk dat de enige manier om onze wereld te redden vóór het te laat is een andere manier van denken is.



Ik heb trouwens besloten op ze te willen stemmen na het lezen van het boek van Marianne Thieme en Ewald Engelen 'Kanarie in de Kolenmijn'.
quote:Fossa schreef op 06 februari 2017 @ 20:44:

(Side note: goh jongens, wat een verademing om op de Actueelpijler eens een keer een redelijke en respectvolle discussie te hebben...)Ja gelukkig wel, ik vind een politieke discussie leuk als er respectvol omgegaan wordt met elkaars meningen
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFolie schreef op 06 februari 2017 @ 20:38:

Er is ook veel gedonder geweest over de naam, maar ze willen hem per se niet veranderen.



https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/partijnaam



Wat een mooie uitleg. Daardoor ga ik ze nog sympathieker vinden.



Ik heb trouwens een soort van campagnepakket bij ze besteld, kan ik ouderwets een verkiezingsposter voor mijn raam hangen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 06 februari 2017 @ 20:46:

[...]





Wat een mooie uitleg. Daardoor ga ik ze nog sympathieker vinden.



Ik heb trouwens een soort van campagnepakket bij ze besteld, kan ik ouderwets een verkiezingsposter voor mijn raam hangen.Top
Alle reacties Link kopieren
En wat OP betreft, al die andere issues: economie, defensie, buitenlands beleid. We hebben niets aan al die dingen als we onze planeet niet meer hebben. Ik stem dus niet per se voor de dieren (hoewel die onlosmakelijk deel van onze planeet zijn en nodig om die te behouden) maar wel voor de planeet.
Alle reacties Link kopieren
PvdD stond bij mij ook bovenaan bij zowel de stemmentracker als de stemwijzer. Ik vind hun standpunten goed en overweeg op ze te stemmen. Toch heb ik ook nog grote twijfels, omdat de PvdD gewoon een kleine partij is, dus ik ben bang dat mijn stem dan zo weinig verschil gaat maken. Ik stem liever op een grote partij die kans maakt om in de coalitie te komen. Ik vind het deze keer echt heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 06 februari 2017 @ 20:14:

[...]





Ik zie dit toch wel anders, dieren in een dierentuin hebben geen vrijheid. En wie zijn wij (de mens) om te bepalen dat dieren in gevangenschap moeten leven.

Zo héél erg mee eens, +véél!



Mijn hele leven heb ik SP gestemd maar daar gaat dit keer verandering in komen.

Ik vind Roemer (En de hele SP) te weinig zichtbaar en strijdbaar. Roemer zou het leuk doen als vriendelijke bakker of joviale slager maar zeker niet als politicus en partijleider.

Ik heb nu diverse programma's bekeken en die van de PvdD komt op dit moment aardig overeen met mijn eigen standpunten.

De stemwijzer is het ook met mij eens

Het zou mij ook niet verbazen als de SP, net als de PvdA behoorlijk onderuit gaat bij komende verkiezingen.



Wel ben ook ik van mening dat de naam van de partij zou moeten veranderen, PvdD dekt geenszins de lading en schrikt mensen af.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Bij de stemwijzer en tracker komt bij mij SP en de PvdD bovenaan. Altijd PvdA gestemd. Ik heb net het progamma van de PvdD bekeken en het bevalt mij wel. Op vele punten met hun eens.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij het meest positieve is aan de partij voor de dieren is dat zij een doel hebben en daar gewoon voor gaan. Ze dienen geen moties in voor de bühne, ze pakken op wat ze kunnen en proberen daar dan ook de meerderheid van de kamer in mee te krijgen. Daar slagen ze vaker in dan niet. Ze doen niet aan symboolpolitiek en dat is tegenwoordig een verademing. PvdD is denk ik ook geworden wat GL zo graag pretendeert te zijn. En van mij hoeven ze ook niet heel hard te groeien, een mooie stabiele koers past prima. Laat ze eerst maar eens aan de slag gaan in gemeenteraden bijvoorbeeld.



En... Marianne Thieme is de enige vrouwelijke premierskandidaat (wat eigenlijk ook wel erg triest is).



Ik was/ben het niet eens met hun opstelling rond het Oekraine referendum want dat had mijns inziens totaal niets te maken met hun idealen, maar over het algemeen neig ik toch weer naar een stem op hen.
quote:LaFolie schreef op 06 februari 2017 @ 20:38:

Er is ook veel gedonder geweest over de naam, maar ze willen hem per se niet veranderen.



https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/partijnaam

Wat een goede uitleg!

Ik was ook voor een naamsverandering, maar begrijp waarom ze 't niet doen.

En bij andere partijen zoals de PVDA staat de A ook maar voor 1 aspect van waar ze voor staan, je denkt niet eens meer na over die naam.

Hopelijk gebeurt dat na verloop van tijd ook met de PVDD.
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van dit topic ben ik verrast om te merken dat de standpunten van pvdd mij aanspreken. Ik ben ook nog zoekende. Uit de stemwijzer kwam als eerste pvv, maar die spreekt mij toch minder aan.



Alleen die naam idd, ik vind het geen goede naam, blijft voor veel mensen te wollig denk ik.
quote:hollandstheemutsje schreef op 07 februari 2017 @ 11:16:

Na het lezen van dit topic ben ik verrast om te merken dat de standpunten van pvdd mij aanspreken. Ik ben ook nog zoekende. Uit de stemwijzer kwam als eerste pvv, maar die spreekt mij toch minder aan.



Alleen die naam idd, ik vind het geen goede naam, blijft voor veel mensen te wollig denk ik.Ik vraag me af hoe de PvdD bij je zou kunnen passen als je bij de kieswijzer op de PVV uitkomt, ben erg benieuwd naar je gedachte gang hierachter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven