stemmen op groenlinks

05-03-2017 22:42 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
*closed topic
anoniem_290341 wijzigde dit bericht op 02-04-2017 12:37
Reden: Remove account request
% gewijzigd
Accountkiller
Ik twijfel tussen GroenLinks en de PvdD.

Ik heb de stemwijzer en kieswijzer op een beperkt aantal punten geraadpleegd en dan komen mijn standpunten het meest overeen met de PvdD, maar ik vraag me af of het niet strategisch verstandiger is om op een grotere partij (GroenLinks dus) te stemmen.

Ik vind de standpunten van de PvdD heel mooi, maar ben wel bang dat ze in de praktijk toch een beetje een one-issue-partij zijn. Ik vind milieu en een eerlijkere en betere maatschappij belangrijker dan dieren trouwens.



Ik stem altijd GroenLinks, maar was wel heel boos over de manier waarop ze Jolande Sap hebben behandeld en dat gedoe met Tofik Dibi, bah. Dom en onprofessioneel.

Jesse Klaver, ach, hij doet het goed maar ik vind de partij belangrijker dan de lijsttrekker.

Maar als GroenLinks nu op winst staat, dan is het misschien juist goed om van dat momentum gebruik te maken en weer op ze te stemmen.



Ik vind privacy, burgerrechten, het aanpakken van de wantoestanden in de Jeugdzorg, het tegengaan van de slechte behandeling van uitkeringsontvangers (zoals dwangarbeid en "tandenborstels tellen") en cultuur/kunst trouwens ook heel belangrijk. Onderwijs vind ik ook belangrijk, maar ik denk dat er wat anders moet gebeuren dan alleen "meer geld". De privatisering van maatschappelijk belangrijke voorzieningen vind ik zeer problematisch en gevaarlijk. Het basisinkomen vind ik een heel interessant idee. Ik ben voor individualisering van belastingen, toeslagen, uitkeringen e.d.

Bovenal vind ik het belangrijk om morele waarden i.p.v. economische groei leidend te laten.



Iemand stemadvies voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het grote verschil tussen PvdD en GL dat ik PvdD bijna altijd mis in de tweede kamer bij stemmingen tenzij het dierenwelzijn of milieu aangaat. In die zin zijn ze dus wel een one-issue partij. Ook het niet laten doorrekenen door het CPB van het partijprogramma vind ik een groot probleem. Verder ben ik voor het verhogen van de AOW-leeftijd om jongeren ook de kans te geven op een AOW. PvdD wil vasthouden aan een AOW-leeftijd van 65 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wikka schreef op 06 maart 2017 @ 00:54:

Iemand stemadvies voor mij?Volgens mij kom je wel het dichts bij GroenLinks uit. Of ChristenUnie (afhankelijk van de waarde die je hecht van vrijwillig levenseinde, abortus, homohuwelijk, etc.).
Tja die AOW-leeftijd. Ik vind dat een farce. Het betekent vaak dat men nu langer bijstand (met alle controle-ellende) zal ontvangen i.p.v. AOW.

Het is een sprookje dat er voor iedereen altijd werk kan zijn, en dat al het nuttige werk wordt betaald en dat al het betaalde werk nuttig is. En er is een enorme leeftijdsdiscriminatie.

Ik ben voorstander om het hele systeem van werk en inkomen te veranderen.
Nee, Christenunie zal ik niet stemmen.
quote:sophiax schreef op 05 maart 2017 @ 22:48:

Ik ben niet heel erg rijk en ga zeker GroenLinks stemmen. Ik snap ook niet waarom je rijk moet zijn om GroenLinks te stemmen.

Ik ook niet, wat een gelul zeg, ik ben benieuwd naar de argumenten van de schrijfster van deze zin.

Natuurlijk ga ik GL stemmen, ik ben het in grote lijnen het meeste eens met ze.
quote:Wikka schreef op 06 maart 2017 @ 00:54:

Iemand stemadvies voor mij?PvdD of GL ;) lees de partijprogrammas eens. Ik vind de PvdD geen one-issue partij, tenzij je duurzaamheid (ook in andere zin dan alleen het milieu) one-issue vindt. GL heeft zeker mijn sympathie (evenals CU op de medisch-ethische kwesties na).
Ik denk dat ik ook GL ga stemmen. Ik ben het met een aantal punten absoluut niet eens. Ik ben fel tegen (bindende) referenda en ook niet zo'n voorstander van vrouwen quota en anoniem solliciteren. Beide laatste vind ik teveel maatregelen om zieltjes te winnnen niet de oorzaak van het probleem aanpakken.

Maar ja, voor mij is er ook geen goede vervanger van GL. Dus een beetje de minst slechte eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik stem al jaren op de SP, maar twijfelde enkele weken geleden. Misschien toch maar overstappen naar Groen Links. Dus niet! Na jaren met de trein reizen, reis is sinds vorig jaar zomer met de auto naar mijn werk. 3 Dagen in de week 2 uur per dag. Als Groen Links het voor het zeggen krijgt is woon-werkverkeer met de auto straks niet meer te betalen. Dus stem ik toch niet op Groen Links en blijf ik bij de SP.
quote:Mutsje78 schreef op 05 maart 2017 @ 23:00:

Alle eerste levensbehoeften worden duurder en ik vind Jesse Klaver een engert.





Ik jou ook..
Ik stem op gl oa door de stemmentracker: niet kijken wat ze nu beloven maar kijken wat ze al hebben waargemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook groenlinks stemmen. Ik heb nog even getwijfeld over pvdd omdat die partij ook hoog uit mijn stemwijzer kwam, maar zij zijn voor het basisinkomen en dat vind ik echt het achterlijkste idee ooit. Het is niet voor niks dat de partijen die daar voor zijn hun programma niet hebben laten doorrekenen door het CPB. Groenlinks is groen, maar óok economisch verantwoord en ik kan me vinden in hun sociaal beleid.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit Groen Links stemmen, hoe leuk ik Jesse ook vindt. Het feit dat hij het autorijden en de energie extra wil belasten staat mij tegen. Het is al duur genoeg.



Verder heb ik zijn partij de afgelopen jaren alles rechts mee zien stemmen, waaronder het ontoegankelijk maken van de huurmarkt (dat in crisistijd). Over de hoge ziektenkosten heb ik hem ook niet eerder gehoord. Nu met de verkiezingen.
Alle reacties Link kopieren
vindt moet vind zijn
quote:sophiax schreef op 05 maart 2017 @ 23:43:

[...]





Omdat ik als werkgever graag een compleet plaatje van iemand krijg en daar hoort bv LinkedIn bij.

Helaas is voor velen in dit land het plaatje al compleet als ze een bepaalde achternaam zien op een sollicitatiebrief, terwijl ze toch heel anders reageren als ze de persoon in kwestie face to face ontmoeten. De echte racist zal zich inderdaad niet tegen laten houden door anoniem solliciteren maar het gaat vaak juist om mensen zoals jij, met de beste bedoelingen..



Ik overweeg groenlinks, de partij van mijn geweten. En dat is gelijk ook de reden waarom ik nog niet op ze heb gestemd. Ik moet wat meer luisteren naar mijn geweten. Misschien dat Klaver me over de streep trekt!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 05 maart 2017 @ 22:45:

Als je heel erg rijk bent is het een optie om op GroenLinks te stemmen.Kun je dat uitleggen?
Wat eten we vanavond?
Ik ga zeker te weten niet op Groen Links stemmen! Ik ben tegen vervroegde vrijlating van criminelen en Groen Links niet. GL wilt meer geld naar kunst en cultuur en daar hoeft voor mij helemaal geen geld naar toe en ook niet meer geld naar ontwikkelingslanden. Btw tarief op vlees naar 21% ben ik ook op tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leonora schreef op 06 maart 2017 @ 10:24:

Ik zou nooit Groen Links stemmen, hoe leuk ik Jesse ook vindt. Het feit dat hij het autorijden en de energie extra wil belasten staat mij tegen. Het is al duur genoeg.



Verder heb ik zijn partij de afgelopen jaren alles rechts mee zien stemmen, waaronder het ontoegankelijk maken van de huurmarkt (dat in crisistijd). Over de hoge ziektenkosten heb ik hem ook niet eerder gehoord. Nu met de verkiezingen.Ja, het woonbeleid is voor mij de voornaamste reden om niet met GL mee te gaan. De SP ziet dat veel helderder.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Wikka schreef op 06 maart 2017 @ 00:54:



Ik vind privacy, burgerrechten, het aanpakken van de wantoestanden in de Jeugdzorg, het tegengaan van de slechte behandeling van uitkeringsontvangers (zoals dwangarbeid en "tandenborstels tellen") en cultuur/kunst trouwens ook heel belangrijk. Onderwijs vind ik ook belangrijk, maar ik denk dat er wat anders moet gebeuren dan alleen "meer geld". De privatisering van maatschappelijk belangrijke voorzieningen vind ik zeer problematisch en gevaarlijk. Het basisinkomen vind ik een heel interessant idee. Ik ben voor individualisering van belastingen, toeslagen, uitkeringen e.d.

Bovenal vind ik het belangrijk om morele waarden i.p.v. economische groei leidend te laten.



Hear hear!
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 06 maart 2017 @ 11:41:

Ik ga zeker te weten niet op Groen Links stemmen! Ik ben tegen vervroegde vrijlating van criminelen en Groen Links niet. GL wilt meer geld naar kunst en cultuur en daar hoeft voor mij helemaal geen geld naar toe en ook niet meer geld naar ontwikkelingslanden. Btw tarief op vlees naar 21% ben ik ook op tegen.



De vraag was volgens mij: ga je op GroenLinks stemmen of twijfel je en waarom.

Nou, goed antwoord!



Wat vind je eigenlijk van de inzending voor het songfestival dit jaar?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Hier geen groen links,maar ik kies voor de SP.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Ik met 95% zekerheid op GL stemmen. Ik heb in het verleden ook het vaakst GL gestemd, met uitstapjes naar PvDA en D66.



De reden waarom is dat het de enige partij (naast de PvDD) is die milieu en klimaatverandering serieus aankaart. En ik ben ervan overtuigd dat dit in de toekomst ons grootste probleem gaat worden als we er niets mee doen. En ik wil niet dat de generaties na mij op een planeet wonen die compleet verwoest is. En ja dat kost inderdaad geld. Ik rij ook auto in de spits, ik zal er ook onder leiden. Maar je krijgt er ook iets voor terug, namelijk gratis kinderopvang, goedkopere zorg, meer geld naar onderwijs etc. De meeste inkomens gaan er in het programma van GL op vooruit. Dus linksom of rechtsom betaal je altijd, en ik heb dan liever dat de vervuiler betaalt en dat andere basisvoorzieningen als zorg en kinderopvang goedkoper worden.



En ik heb geen kinderen, ik ben geen vegetarier, ben niet rijk (verdien modaal) en en ik rij behoorlijk veel auto en ook nog in de spits (echt nodig voor mijn werk, werk niet op een vaste locatie maar echt door heel NL).

Veel mensen zullen het dus dom van me vinden, maar ik sta echt achter de keuzes die GL wil maken en daar zou ik best wat extra voor willen betalen. Bovendien krijg ik het elders waarschijnlijk ook nog eens terug. We vervallen echt niet ineens terug in vreselijke armoede als GL aan de macht komt. Dat is echt een doemscenario dat geschetst wordt door andere partijen.



Dingen waar ik het niet mee eens ben zijn het bindend referendum en vrouwenquota.



Maar er is geen enkele partij waar ik me 100% in kan vinden, dus dan maar de partij waar ik me het meest in kan vinden qua idealen en normen en waarden.

Daarnaast vind ik de partij positief, dat trekt me ook aan. Ik ben niet zo van de zeikerds waar het nooit zo goed is als vroeger of waar iedereen zielig is zoals CDA, SP en 50+.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 06 maart 2017 @ 11:41:

Ik ga zeker te weten niet op Groen Links stemmen! Ik ben tegen vervroegde vrijlating van criminelen en Groen Links niet. GL wilt meer geld naar kunst en cultuur en daar hoeft voor mij helemaal geen geld naar toe en ook niet meer geld naar ontwikkelingslanden. Btw tarief op vlees naar 21% ben ik ook op tegen.



Heb je hier ook nog onderbouwing voor?

Ik kan ook vanalles roepen over waarom ik bijvoorbeeld niet op PVV of SP stem, maar dan is het wel handig als je het onderbouwt waarom je dit niet belangrijk vindt. Is leuker voor de discussie



De mogelijkheid van vervroegde vrijlating ben ik voor. Eigenlijk boeit het me niet zoveel, als een partij tegen zou zijn zou ik het ook best ook vinden. Verschillende onderzoeken tonen echter aan dat de lengte van straffen niet perse beter zijn. Het enige waar lange straffen goed voor zijn is het gevoel van rechtvaardigheid vanuit de maatschappij. Of het feit dat iemand psychisch zo gestoord is dat hij nooit meer terug zou moeten keren in de maatschappij. Als iemand zich goed gedraagt zou ik ik niet inzien waarom het zo'n ramp is als iemand eerder terugkeert in de maatschappij. Dan kan hij er in iedergeval een bijdrage aan leveren. Ook denkt iedereen altijd dat wij in NL absurd laag straffen, maar onze straffen behoren tot de hoogste van Europa.



Ook kunst en cultuur vind ik heel belangrijk. We leven in een van de meest welvarende landen te wereld, dus het is nou niet bepaald zo dat we er geen geld voor hebben. Juist voor onze eigen cultuur en identiteit en onze beleving van onze normen en waarden is kunst en cultuur ontzettend belangrijk. Sommige zaken en subsidies vind ik af en toe te ver gaan. Maar zaken als musea, toneel, bioscopen, bibliotheken, muziekpodia etc. vind ik van zo'n enorm grote toegevoegde waarde op onze cultuur, dat ik vind dat we hierin moeten blijven investeren. Ook al is het maar voor de ontwikkeling van kinderen.





Als je niet investeert in ontwikkelingslanden krijg je een nog grotere vluchtelingenproblematiek. En ja het is een beetje een druppel op de gloeiende plaat idee, maar ik dnek wel dat we iets moeten doen. Vooral omdat wij het hier in Nederland allemaal (ja ook oma in het verzorgingshuis en de bijstandsmoeder) 10 x beter hebben dan mensen in 3e wereldlanden.



Als je wilt dat je kleinkinderen nog vlees kunnen eten zal je nu minder vlees moeten gaan produceren. Vlees is een luxeproduct dat enorm slecht is voor het milieu. Waarom zou je dat niet extra belasten? Je kan prima zonder. En ik eet ook vlees hoor, graag zelfs. Maar 3-4 keer per week vlees is ook prima. Of kleinere porties.
quote:absor schreef op 05 maart 2017 @ 22:53:

Ik vind jesse te jong en onervarenHuh? Hij zit inmiddels zeven jaar in de Tweede Kamer en de man is 30. Wanneer ben je dan oud en rijp genoeg om politicus te worden?
quote:Fossa schreef op 06 maart 2017 @ 12:58:

[...]



Huh? Hij zit inmiddels zeven jaar in de Tweede Kamer en de man is 30. Wanneer ben je dan oud en rijp genoeg om politicus te worden?als je 30 bent en 7 jaar in de kamer zit dan weet je dus echt helemaal niks van de echte wereld..die gozer heeft geen dag van zijn leven in de maatschappij gefunctioneerd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven