Strategisch stemmen?

11-03-2017 18:10 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou ik op GroenLinks willen stemmen of 50+.



Maar ik wil niet dat de VVD of PVV de grootste partij wordt. Dus stem ik op het CDA.



Ja, ik weet wel dat als iedereen dat doet, de kleine partijen nooit groot worden, maar ik wil niet dat de PVV de grootste wordt!

Gaan meer mensen strategisch stemmen?
nee
Ik vind dat een verkeerd signaal. Je stemt op een partij terwijl je er niet achter staat. Zo lijkt het als of partij X het mandaat van het volk krijgt, terwijl dat in feite niet zo is.



Elke partij begint klein (ok niet elke, sommige partijen nemen gewoon een andere naam). Stem gewoon op de partij die je wil. Als iedereen dat doet, dan wordt jouw partij misschien wel de grootste, of krijgt invloed.
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk niet. Ik stem op de partij wiens programma overeenkomt met mijn wensen. Ik ga dit keer voor de Burger Beweging.
Alle reacties Link kopieren
Als we allemaal gewoon op een partij stemmen waar we achter staan, kan iedere partij nog de grootste worden. Ook GroenLinks.



Strategisch stemmen is overrated.
quote:stippensokken schreef op 11 maart 2017 @ 18:18:

Als we allemaal gewoon op een partij stemmen waar we achter staan, kan iedere partij nog de grootste worden. Ook GroenLinks.



Strategisch stemmen is overrated.Wij passen mooi bij elkaar
GroenLinks staat in de top 4. Er is een kans dat ze de grootste worden, dus ik begrijp niet dat je 'strategisch' wil stemmen.
Kans dat PVV gaat regeren is heel klein, trouwens. Er is geen partij die met hem samen wil/kan. En in zijn eentje haalt hij niet de meerderheid.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/WVyiatxSTWw



Over stemmen met je
quote:strikjemetstippels schreef op 11 maart 2017 @ 18:13:

Ik vind dat een verkeerd signaal. Je stemt op een partij terwijl je er niet achter staat. Zo lijkt het als of partij X het mandaat van het volk krijgt, terwijl dat in feite niet zo is.



Elke partij begint klein (ok niet elke, sommige partijen nemen gewoon een andere naam). Stem gewoon op de partij die je wil. Als iedereen dat doet, dan wordt jouw partij misschien wel de grootste, of krijgt invloed.+1
Alle reacties Link kopieren
Je wilt links stemmen (Groenlinks) en stemt vervolgens midden/rechts? Waarom dan niet strategisch op de PvdA?
Well behaved women rarely make history.
quote:Avondzon schreef op 11 maart 2017 @ 18:20:

GroenLinks staat in de top 4. Er is een kans dat ze de grootste worden, dus ik begrijp niet dat je 'strategisch' wil stemmen.

Precies. Ik zou eerder verwachten dat PvdA- en SP-stemmers strategisch gaan stemmen om GroenLinks zo groot mogelijk te maken.

Zonde om je stem te geven aan een partij waarvan de denkbeelden zo ver afstaan van die van jezelf! Ik heb ooit 1x strategisch gestemd en daar heb ik altijd spijt van gehad, dat doe ik dus nooit meer. En dat was dan nog wel een partij in dezelfde hoek, in plaats van een partij die zulke wezenlijk andere idealen heeft als in jouw (TO's) geval.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd, heb ik nog geen enkele partij iets zien zeggen waar ik 100% blij van word, dus ik vind het echt moeilijk deze keer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kan me voorstellen dat je je stem aan een wat grotere partij wil geven, alhoewel er ook zeker wat voor te zeggen is om juist een kleinere partij te steunen, als die juist het meest bij je eigen ideeën aan sluit.

Maar je stem in een hoek gooien waar ie niet thuis hoort vind ik erg dom. Dat is ook niet strategisch; er wordt door jouw stem namelijk meer waarde toegekend aan principes waar je helemaal niet achter staat.



CDA zit heel erg dicht tegen VVD aan bijvoorbeeld (in vergelijking met GL), dus wat heeft het dan voor zin om op die partij te stemmen als tegenwicht voor een vergelijkbare partij?



GL en 50+ zitten al behoorlijk uit elkaar, om dan CDA er nog eens bij te gooien als alternatief is dan helemaal of je met een schot hagel aan het kiezen bent.
Vraag in Engeland even hoe dat strategisch stemmen ( of niet stemmen eigenlijk ) heeft uitgepakt.

Oekraïne referendum, zelfde verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Heb 1 keer strategisch gestemd en heb daar altijd spijt van gehad, ik volg nu dus gewoon mijn hart.

Groenlinks doet het sowieso goed dus stem daar gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
quote:shifty schreef op 11 maart 2017 @ 18:34:

Ik kan me voorstellen dat je je stem aan een wat grotere partij wil geven, alhoewel er ook zeker wat voor te zeggen is om juist een kleinere partij te steunen, als die juist het meest bij je eigen ideeën aan sluit.

Maar je stem in een hoek gooien waar ie niet thuis hoort vind ik erg dom. Dat is ook niet strategisch; er wordt door jouw stem namelijk meer waarde toegekend aan principes waar je helemaal niet achter staat.



CDA zit heel erg dicht tegen VVD aan bijvoorbeeld (in vergelijking met GL), dus wat heeft het dan voor zin om op die partij te stemmen als tegenwicht voor een vergelijkbare partij?



GL en 50+ zitten al behoorlijk uit elkaar, om dan CDA er nog eens bij te gooien als alternatief is dan helemaal of je met een schot hagel aan het kiezen bent.





GroenLinks en 50+ zitten juist dicht bij elkaar.

Ik wil niet stemmen op de PvdA omdat dat niet de grootste partij zal worden. Ik zie liever dat het CDA wint dan dat de PVV of de VVD wint.
De peilingen momenteel zeggen echt helemaal niks. Er zijn nog zoveel mensen zwevend dat de peilingen geen realistisch beeld geven. Ik ga dus ook zeker niet strategisch stemmen. Daarnaast stem ik normaal SP, maar heb ik vorige verkiezingen getwijfeld om PvdA te stemmen aangezien het er op leek dat het tussen VVD en PvdA zou gaan. Uiteindelijk besloten om toch op de SP te stemmen en nog nooit zo'n goede beslissing gemaakt. Had het mezelf niet kunnen verkopen als ik op de PvdA had gestemd terwijl die daarna samen met de VVD gingen regeren. Als er één partij ver van mijn standpunten af staat dan is het de VVD wel. En die hebben de afgelopen jaren hun beleid mogen doordrukken en PvdA heeft amper iets van hun standpunten kunnen waarmaken. Heeft mij in ieder geval de ogen geopend om nooit, maar dan ook nooit strategisch te gaan stemmen.
quote:gedanst schreef op 11 maart 2017 @ 18:42:

[...]





GroenLinks en 50+ zitten juist dicht bij elkaar.

Ik wil niet stemmen op de PvdA omdat dat niet de grootste partij zal worden. Ik zie liever dat het CDA wint dan dat de PVV of de VVD wint.Zo belangrijk is het niet wie er wint want een regering regeert nooit alleen. 4 jaar geleden stemden veel mensen strategisch waardoor VVD en PvdA tot elkaar waren veroordeeld. Zo'n ramp was dat nou ook weer niet maar ik denk niet dat dat de bedoeling was van velen.
Ik las laatst een artikel waarom juist niet strategisch te stemmen. Ik zoek even voor je.
Nee. Dat hebben veel mensen 4 jaar geleden wel gedaan op de PvdA. Ik blijf gewoon bij mn eigen partij.
https://decorrespondent.n ... im/1354811867464-254fc0db
Alle reacties Link kopieren
quote:Zijdus schreef op 11 maart 2017 @ 18:24:

Je wilt links stemmen (Groenlinks) en stemt vervolgens midden/rechts? Waarom dan niet strategisch op de PvdA?



Strategisch op PvdA is helemaal raar, GL wordt veel groter.



Ik heb wel eens strategisch gestemd maar toen twijfelde ik al tussen 2 partijen en is de 'strategie' de doorslag geweest.
quote:gedanst schreef op 11 maart 2017 @ 18:42:

Ik wil niet stemmen op de PvdA omdat dat niet de grootste partij zal worden. Ik zie liever dat het CDA wint dan dat de PVV of de VVD wint.



Misschien lig ik in een ei, of volg ik de peilingen niet goed. Maar jij denkt serieus dat het cda kans maakt om de grootste partij te worden? Ik denk het niet. Ook niet met strategisch stemmen.



Ik wil ook niet dat de pvv en vvd de grootste worden. Wilders vind ik walgelijk. En weet je wat nou zo fijn is, al wordt hij de grootste, de absolute meerderheid haalt hij niet (ik neem tenminste niet aan dat heel Nederland zo dom is).



Nee, ik ga niet strategisch stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 11 maart 2017 @ 18:13:

Ik vind dat een verkeerd signaal. Je stemt op een partij terwijl je er niet achter staat. Zo lijkt het als of partij X het mandaat van het volk krijgt, terwijl dat in feite niet zo is.



Elke partij begint klein (ok niet elke, sommige partijen nemen gewoon een andere naam). Stem gewoon op de partij die je wil. Als iedereen dat doet, dan wordt jouw partij misschien wel de grootste, of krijgt invloed.



Dit van iemand die totaal niet achter de partijkeuze van TO staat vind ik erg tof.



Anderen zeiden het al: dit is af te raden. Zelfs als strategische stem is dit geen handige keuze. Door het CDA groter te maken maak je een volledig rechts kabinet (VVD / PVV / CDA) mogelijk.
kennis is knowledge

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven