Strategisch stemmen?

11-03-2017 18:10 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou ik op GroenLinks willen stemmen of 50+.



Maar ik wil niet dat de VVD of PVV de grootste partij wordt. Dus stem ik op het CDA.



Ja, ik weet wel dat als iedereen dat doet, de kleine partijen nooit groot worden, maar ik wil niet dat de PVV de grootste wordt!

Gaan meer mensen strategisch stemmen?
In Amerika ben je de pineut als je voor de gewone man opkomt, dat is een historisch feit. Er is zelfs een president om vermoord, dus ja, het is heel anders gesteld daar dan hier.

Je moet het wel in de verschillende nationale contexten zien hè.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 11 maart 2017 @ 20:16:

[...]



Het is onderzocht en bewezen dat links beter zorgt voor de economie en de schatkist dan rechts. Je bent gaan geloven in de antimantra die al jaren rondwaart en dat is een slechte zaak, voor het land, voor de economie en voor de schatkist.Het is maar net welke econoom je het vraagt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:AnAppleADay schreef op 11 maart 2017 @ 20:48:

De correspondent is ook niet helemaal objectief hè

Say it ain't so



quote:strikjemetstippels schreef op 11 maart 2017 @ 20:45:

[...]



Ja, en? Dus iemand die in NL voor de belangen van 'de gewone man' op komt is sociaal, en over de plas Hitler/populist?



Lekkere argumentatie.



Van wiki: 'Politicologen reserveren de term extreemrechts vaak voor groepen die staat en samenleving totaal anders willen inrichten – elitair, hiërarchisch en autoritair – en daarbij geweld niet schuwen.'



Het autoritaire van Trump is wel duidelijk volgens mij. Dat zie ik hier alleen bij Wilders terug, niet bij linkse partijen.
Jaap heeft dat onderzoek ooit geplaatst en dat was een objectief onderzoek, naar aanleiding van wat de afgelopen regeringen allemaal hebben gedaan voor het land en het volk en wat de gevolgen daarvan waren.

Dat onderzoek ging ook heel ver terug.

Ik vind het jammer dat ik niet weet war ik dat onderzoek moet zoeken, anders had ik het wel gepost.
quote:AnAppleADay schreef op 11 maart 2017 @ 18:52:

Ik vind het dan weer grappig dat er mensen zijn die PVV rechts blijven noemen.

Ze zijn net zo links als rechts.Dat is deels waar; de pvv heeft eigenlijk weinig overeenkomsten met alle andere partijen. Maar verder is het gedachtegoed van de PVV wel rechts/conservatief/behoudend. De PVV is, los van al hun andere conservatieve/rechtse standpunten ook nog tegen innovatie .. hoe rechts/conservatief wil je zijn?
quote:AnAppleADay schreef op 11 maart 2017 @ 20:48:

De correspondent is ook niet helemaal objectief hè Ze hebben een politieke kleur, klopt. Weinig Wilders fans daar. Maar dit artikel is volgens mij terechte kritiek op de perceptie die veel mensen van de pvv hebben, niet op de pvv-standpunten zelf. Ik dacht zelf ook dat de pvv economisch behoorlijk links was, maar niet dus.



We dwalen trouwens behoorlijk af. Excuus TO.
quote:ZonnigKleintje schreef op 11 maart 2017 @ 20:52:

[...]





Van wiki: 'Politicologen reserveren de term extreemrechts vaak voor groepen die staat en samenleving totaal anders willen inrichten – elitair, hiërarchisch en autoritair – en daarbij geweld niet schuwen.'



Het autoritaire van Trump is wel duidelijk volgens mij. Dat zie ik hier alleen bij Wilders terug, niet bij linkse partijen.

Dat is voor mij dus niet duidelijk. Het enige geweld dat ik namelijk zie in de VS komt van uit groepen als Antifa richting Trump supporters, en ook het sociale uit sluiten van conservatieven (zelfs op the women's march waren pro-life tegenstanders van Trump niet welkom, lol).



En het gewelddadige van Wilders zie ik ook niet bepaald, wel omgekeerd.



Een grote overheid, onderdeel van links gedachtegoed, is overigens altijd autoritair.
quote:Cateautje schreef op 11 maart 2017 @ 20:53:

Jaap heeft dat onderzoek ooit geplaatst en dat was een objectief onderzoek, naar aanleiding van wat de afgelopen regeringen allemaal hebben gedaan voor het land en het volk en wat de gevolgen daarvan waren.

Dat onderzoek ging ook heel ver terug.

Ik vind het jammer dat ik niet weet war ik dat onderzoek moet zoeken, anders had ik het wel gepost.Deze bedoel je denk ik: http://sargasso.nl/staats ... -de-linkse-kabinetten-ii/



Maar het aantal kabinetten is natuurlijk totaal niet genoeg om conclusies aan te verbinden & de omstandigheden zijn steeds anders. En ik denk dat Jaap/Sargasso ook niet echt als objectief mogen gelden



Economen zijn er niet uit. Maar los van de economie zijn er nog veel andere aspecten om over te stemmen.



En wat betreft de economie.... Economisch zou ik nu kosten naar voren halen en investeringen doen, want lage rente. Helaas houdt onze nationale boekhouding geen rekening met de waardecreatie door investeringen. De eerste die kinderarbeid weer invoert is banenkampioen volgens het cpb, want goedkoop arbeidsaanbod creëert arbeidsvraag Van de zotte natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 11 maart 2017 @ 20:56:

[...]





Ze hebben een politieke kleur, klopt. Weinig Wilders fans daar. Maar dit artikel is volgens mij terechte kritiek op de perceptie die veel mensen van de pvv hebben, niet op de pvv-standpunten zelf. Ik dacht zelf ook dat de pvv economisch behoorlijk links was, maar niet dus.



We dwalen trouwens behoorlijk af. Excuus TO.Ik bedoel meer dat De Correspondent enorm links is en zelf natuurlijk niet met Wilders wil worden geassocieerd.
Alle reacties Link kopieren
Wacht even zijn we nu van strategisch stemmen op Hitler uitgekomen? Internet did it again.



kennis is knowledge
quote:strikjemetstippels schreef op 11 maart 2017 @ 20:56:

[...]



Dat is voor mij dus niet duidelijk. Het enige geweld dat ik namelijk zie in de VS komt van uit groepen als Antifa richting Trump supporters, en ook het sociale uit sluiten van conservatieven (zelfs op the women's march waren pro-life tegenstanders van Trump niet welkom, lol).



En het gewelddadige van Wilders zie ik ook niet bepaald, wel omgekeerd.



Een grote overheid, onderdeel van links gedachtegoed, is overigens altijd autoritair.Ik kan talloze voorbeelden plakken. Deze bijvoorbeeld: https://www.google.nl/amp ... mmigranten-verijdeld.html

En de bedreigingen van moskeeën in Nederland. En een homo wordt ook niet echt verwelkomt op de gemiddelde pro-life demonstratie denk ik.



Maar zowel extreem links als rechts, gewoon 'extreem' dus, hebben hun nare dingen. Het heeft geen enkele zin dit bij rechts of links 'in de schoenen te schuiven' en moet worden aangepakt.



Ik zie bij Trump en Wilders zelf ook geen geweld, wel bij een deel van hun aanhang. Wat ik wel zie is een autoritaire houding; zij alleen spreken namens het volk en iedereen die iets anders vindt is tegen 'het volk'.
Nee, die bedoelde ik niet, maar deze maakt ook veel duidelijk.

Bedankt voor het posten.
quote:SubterraneanHomesickAlien schreef op 11 maart 2017 @ 21:14:

Wacht even zijn we nu van strategisch stemmen op Hitler uitgekomen? Internet did it again.



[afbeelding]

Weet je wie ook van treinen hield?



quote:AnAppleADay schreef op 11 maart 2017 @ 21:08:

[...]

Ik bedoel meer dat De Correspondent enorm links is en zelf natuurlijk niet met Wilders wil worden geassocieerd.Maar, hebben ze ongelijk dan in het artikel?
quote:strikjemetstippels schreef op 11 maart 2017 @ 21:16:

[...]



Weet je wie ook van treinen hield?











En asfalt. Dus toch zowel links (ov) als rechts (auto)
Ik vind strategisch stemmen ongeveer hetzelfde als een orgasme faken;

Volslagen nutteloos en je hebt alleen jezelf ermee.
http://opiniepanel.eenvan ... t_van_strategische_kiezer

Onderzoek | za 11 mrt 2017 EenVandaag Opiniepanel

"Spijt van strategische stem in 2012



EenVandaag ondervroeg ook 3600 kiezers die in 2012 strategisch op de PvdA of de VVD hebben gestemd. De meesten van hen hadden dat achteraf liever niet gedaan. Van de ondervraagde strategische PvdA-stemmers heeft tweederde (66%) spijt. Zij wilden een linkse coalitie en de VVD uit de regering houden, maar voelen zich ‘bedonderd’ door hun samenwerking. Bij de VVD heeft de helft (52%) spijt van zijn strategische stem op deze partij. Zij zijn teleurgesteld in het kabinetsbeleid en vinden dat Rutte te veel beloftes gebroken heeft."



Hieruit maak ik op dat stemmen sowieso tot teleurstelling leidt.





Dus blanco stemmen is ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel tussen SP en GL.

Het is mogelijk dat ik GL ga stemmen in de hoop dat ze de grootste worden.



Strategisch stemmen op een partij waar ik niks mee heb zou ik niet kunnen.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat ga ik wel doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:strikjemetstippels schreef op 11 maart 2017 @ 21:16:

[...]



Weet je wie ook van treinen hield?



En vegetariër was?
Alle reacties Link kopieren
Treinen.. vegetariër.. moeilijk deze.



Is het George?



kennis is knowledge
Nee. Heeft hij een snor?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet wil dat PVV of VVD het grootste zou worden en je zou eigenlijk Groen Links willen stemmen, dan zou ik eerder kiezen voor D66 dan CDA. D66 sluit veel beter aan bij de uitgangspunten van Groen Links dan CDA!
quote:laura5566 schreef op 13 maart 2017 @ 08:10:

Als je niet wil dat PVV of VVD het grootste zou worden en je zou eigenlijk Groen Links willen stemmen, dan zou ik eerder kiezen voor D66 dan CDA. D66 sluit veel beter aan bij de uitgangspunten van Groen Links dan CDA!

Mee eens. Bovendien is de kans groot dat D66 wel aansluiting kan vinden ook als er ook rechtste partijen gaan regeren. Tenminste ik acht die kans een stuk groter bij D66 dan dan bij GL of SP of PvdA.



Maar ook dan kan het geen kwaad eens te kijken naar het partijprogramma want ook dan vind ik dat je vooral je stem moet geven aan een partij waar je op z'n minst in grote lijnen achter kan staan. Een partij-visie moet jou als stemmer kunnen overtuigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven