Tweede Kamerverkiezingen 2017!

14-03-2017 20:32 1349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon nog geen algemeen verkiezingstopic vinden, dus bij deze!



Op npo1 begint zo het allerlaatste verkiezingsdebat.

In het NOS-slotdebat op dinsdag 14 maart 2017, aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen, gaan acht politieke partijen in 1-op-1-debatten de strijd met elkaar aan. Iedere partij heeft een stelling ingebracht. Een overzicht:

Klaver - Buma: "De verschillen tussen arm en rijk moeten kleiner"

Pechtold - Roemer: "Trump en Poetin maken een sterkere EU noodzakelijk"

Segers - Rutte: "We moeten binnen een generatie niet langer afhankelijk zijn van gas en olie"

Asscher - Wilders: "Nederland is van ons allemaal"

Buma -Pechtold: "Voor de veiligheid van Nederland zijn harde maatregelen nodig"

Roemer -Asscher: "De tandarts hoort thuis in het basispakket"

Rutte -Klaver: "Het is goed dat er door de Turkije-deal minder migranten naar Nederland komen"

Wilders -Segers: "De islam vormt de grootste bedreiging voor Nederland"



De laatste peilingen:

quote:juliet64 schreef op 17 maart 2017 @ 14:20:

[...]





maar zijn linksstemmers dan niet net zo goed bezig met hun eigen portemonnee? (hoogopgeleide veelverdieners die links stemmen even daargelaten)Ik stem links om hele andere redenen oa voor natuur, dierenwelzijn, milieu, kunst, opkomen voor de mede mensen (waaronder ook asielzoekers)
quote:gemini2011 schreef op 17 maart 2017 @ 15:44:

Ik zie hier op het forum ook veel beschuldigingen aan beide kanten. Rechtse stemmers die linkse stemmers naïef noemen, linkse kerk, linkse hobbys, uitkeringstrekkers, tokkies, theedrinkers, moslims en wat al niet meer. Andersom vanuit links ook egoïsten, geldbelust, tokkies, dom etc.



In mijn omgeving worden politieke discusssies juist altijd heel normaal gevoerd. Met mijn VVD vrienden en familie kan ik prima over politiek praten en zij met mij. We respecteren elkaars standpunten en het wil er weleens fel aan toe gaan. Misschien is het ook dat dit mensen zijn die niet snel beledigd zijn, maar ik denk vooral dat de nuance gezien wordt en niet alles zwart wit is.

+1



Ik heb een "vriend" die VVD stemt, maar met hem kan ik niet zo goed over politiek praten. Hij heeft het ook over uitkeringstrekkers en alles wat Moslim is vindt hij niks. Niet echt een goede vriend, maar zolang je het niet over politiek hebt is het wel gezellig. Maar met mijn broer die VVD stemt gaat het als in jouw voorbeeld over jouw vrienden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 17 maart 2017 @ 16:15:

[...]



+1



Ik heb een "vriend" die VVD stemt, maar met hem kan ik niet zo goed over politiek praten. Hij heeft het ook over uitkeringstrekkers en alles wat Moslim is vindt hij niks. Niet echt een goede vriend, maar zolang je het niet over politiek hebt is het wel gezellig. Maar met mijn broer die VVD stemt gaat het als in jouw voorbeeld over jouw vrienden.Precies, er is niet één VVDstemmer zoals er ook niet één GL of wat dan ook stemmer is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 17 maart 2017 @ 16:19:

[...]



Precies, er is niet één VVDstemmer zoals er ook niet één GL of wat dan ook stemmer is.Idd, precies wat ik ermee wilde zeggen.
Ik stem zeker links vanwege mijn portemonnee. Als ik op mijn ideeën af zou gaan zou ik eigenlijk VVD moeten stemmen, maar aangezien ik een WIA uitkering heb kan dat natuurlijk echt niet. Dan word ik jarenlang op de nullijn gezet door Rutte.
quote:gemini2011 schreef op 17 maart 2017 @ 15:44:

Ik zie hier op het forum ook veel beschuldigingen aan beide kanten. Rechtse stemmers die linkse stemmers naïef noemen, linkse kerk, linkse hobbys, uitkeringstrekkers, tokkies, theedrinkers, moslims en wat al niet meer. Andersom vanuit links ook egoïsten, geldbelust, tokkies, dom etc.



In mijn omgeving worden politieke discusssies juist altijd heel normaal gevoerd. Met mijn VVD vrienden en familie kan ik prima over politiek praten en zij met mij. We respecteren elkaars standpunten en het wil er weleens fel aan toe gaan. Misschien is het ook dat dit mensen zijn die niet snel beledigd zijn,maar ik denk vooral dat de nuance gezien wordt en niet alles zwart wit is.Die nuance kan je gemakkelijker kwijt in een persoonlijk gesprek. Hier op dit forum kan je bv niet precies zien/lezen wat iemand daadwerkelijk bedoelt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijvoorbeeld een vriend die een hele goede baan heeft en heel erg voor eigen verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken is. Heel liberaal. Die vindt ook dat je zelf iets van het leven moet maken en bekijkt alles heel erg vanuit dat standpunt. Ik vind zelf dat het leven niet altijd maakbaar is en dat mensen niet altijd dezelfde maakbare kansen hebben. Daar hebben we dan discussies over. Hij stemt VVD en ik GL. Hij eet trouwens uitsluitend bio vlees en heeft zonnepanelen. (En kan zich dat ook makkelijk veroorloven. )
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 17 maart 2017 @ 16:25:

[...]





Die nuance kan je gemakkelijker kwijt in een persoonlijk gesprek. Hier op dit forum kan je bv niet precies zien/lezen wat iemand daadwerkelijk bedoeltNee, maar je kunt je er wel bewust van zijn dat geschreven tekst anders over komt. Er zijn in dit topic genoeg mensen zowel links als rechts die die nuance prima in hun posts aan kunnen brengen.
Je financiële positie kan een overweging zijn om voor een bepaalde partij te kiezen of juist níet te kiezen, maar andere overwegingen kunnen ook meespelen of nog belangrijker zijn.



Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit toch, waar andermans prioriteiten liggen bij het maken van zijn of haar stemkeuze. Maar ik vind het wel heel erg vreemd om iemand niet te geloven die zegt zus of zo te stemmen, púúr omdat je denkt: vanuit jouw financiële positie kán dat gewoon niet.
quote:NYC schreef op 17 maart 2017 @ 16:31:

Je financiële positie kan een overweging zijn om voor een bepaalde partij te kiezen of juist níet te kiezen, maar andere overwegingen kunnen ook meespelen of nog belangrijker zijn.



Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit toch, waar andermans prioriteiten liggen bij het maken van zijn of haar stemkeuze. Maar ik vind het wel heel erg vreemd om iemand niet te geloven die zegt zus of zo te stemmen, púúr omdat je denkt: vanuit jouw financiële positie kán dat gewoon niet.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:Haaz schreef op 16 maart 2017 @ 19:48:

[...]



Vraag het ze.Eigenlijk wilde ik niet reageren op reacties van HAAZ maar ik wil dit bericht toch onder de aandacht brengen lees en oordeel zelf:krantenartikel
quote:gemini2011 schreef op 17 maart 2017 @ 16:29:

[...]





Nee, maar je kunt je er wel bewust van zijn dat geschreven tekst anders over komt. Er zijn in dit topic genoeg mensen zowel links als rechts die die nuance prima in hun posts aan kunnen brengen.Zeker waar, maar niet iedereen lukt dat even goed helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 maart 2017 @ 16:09:

[...]





Dit zijn twee dingen waar ik mij veel zorgen over maak. Ik vraag me vaak ten eerste af: in hoeverre is het waar? Want veel van die boosheid en frustratie wordt ook geuit door mensen die al lang en breed in een afbetaald huis zitten maar "de vriend van de dochter van mijn buurvrouw's kapper kan niet eens huren doordat asielzoekers allemaal een huurhuis 'krijgen' heeft iemand dan weer van iemand anders "op een feestje" horen zeggen. En dat in een woonplaats met 0,1% niet-westerse allochtonen waar nooit een azc heeft gestaan.



Maar of die boosheid en het gevoel achtergesteld te zijn in mijn ogen dan vaak onterecht is, waar komt het door? Zit het er van vroeger uit (in armoedige gebieden) zo diepgeworteld van generatie op generatie dat je werkelijk van jezelf vindt dat je geen enkele andere kant meer op kunt, dat je niets kunt bereiken bijv door te investeren in werk en opleiding, politiek actief te worden in plaats van alleen maar te roepen?



Een van de belangrijkste peilers dus om je kinderen ongevoelig te maken voor populistisch geroep zoals dat van Wilders is dus om te voorkomen dat ze het gevoel hebben dat ze achtergesteld/tekort gedaan worden, dat ze dus zo min mogelijk boosheid ervaren.



Persoonlijk vind ik dat verongelijktheid, afgunst en het gevoel tekort gedaan te worden heel erg bij de Nederlandse volksaard horen. Zelfs in dat liedje "15 miljoen mensen" zit de zin "waar betaalt hij toch zijn huur van?"

Ik heb het er vaak met niet-Nederlanders (dus niet allochtonen, maar echt mensen die niet in Nederland wonen maar een Nederlandse partner hebben of tijdelijk in Nederland zijn vanwege werk of liefde) over gehad in de loop van mijn volwassen leven en ik heb het bijvoorbeeld ook heel vaak gemerkt bij mijn autochtone partners, dat er op de een of andere manier enorm ingebakken zit dat ze altijd heel erg gefocust zijn op wat een ander krijgt, heeft of mag en of zij daarin niet tekort gedaan worden.

Ik weet ook niet waar dat aan ligt maar ik vind het een heel bijzonder fenomeen dat ik echt bij Nederlanders van allerlei pluimage, jong, oud, arm, rijk, heel vaak terugzie.
Am Yisrael Chai!
Dat heeft te maken met rechtvaardigheidsgevoel misschien?

Ik vind het bezopen om dat de Nederlandse volksaard te noemen, sorry hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel in ons water zitten dan want die verongelijktheid vind ik terug bij allochtonen en autochtonen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:[fashionvictim schreef op 17 maart 2017 @ 16:36[/message]:

[...]





Persoonlijk vind ik dat verongelijktheid, afgunst en het gevoel tekort gedaan te worden heel erg bij de Nederlandse volksaard horen. Zelfs in dat liedje "15 miljoen mensen" zit de zin "waar betaalt hij toch zijn huur van?"

Ik heb het er vaak met niet-Nederlanders (dus niet allochtonen, maar echt mensen die niet in Nederland wonen maar een Nederlandse partner hebben of tijdelijk in Nederland zijn vanwege werk of liefde) over gehad in de loop van mijn volwassen leven en ik heb het bijvoorbeeld ook heel vaak gemerkt bij mijn autochtone partners, dat er op de een of andere manier enorm ingebakken zit dat ze altijd heel erg gefocust zijn op wat een ander krijgt, heeft of mag en of zij daarin niet tekort gedaan worden.

Ik weet ook niet waar dat aan ligt maar ik vind het een heel bijzonder fenomeen dat ik echt bij Nederlanders van allerlei pluimage, jong, oud, arm, rijk, heel vaak terugzie.





Racist!!!



wat je zegt klopt niet, het lijkt alleen zo.

ik heb 2 buitenlandse schoonzussen, mijn broers wonen in hun land.

het mooiste voorbeeld is mijn Spaanse schoonzus, echt een geweldige vrouw, maar ook hetzelfde oordeel als jij hebt over NLers.

maar na een paar dagen bij elkaar logeren merk je dat het overal hetzelfde is.

de Spaanse vrouw flipt compleet als de zus van Cristiano Ronaldo ALWEER in de krant staat;

,, Wat heeft zij nou gepresteerd, waarom komt ze steeds in de krant,, enz enz
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Er is niets rechtvaardigs aan afgunst.



Ik merk hetzelf ook in het dorp waar ik vandaan kom en zelfs bij mijn eigen familie. Allemaal een baan, een huis, volledige blanke omgeving en toch herkenning vinden in het Wilders platform. Ik snap er de ballen niet van. Zo'n goed leven en je toch tekort gedaan voelen. Hoe dan?



Misschien angst voor het onbekende. Dat je je onzeker voelt in je Nederlandse identiteit. Naar mijn mening volledig onnodig en ongegrond, maar er zit blijkbaar wel iets dwars. En daar zal, zoals Rutte het woensdagavond al aangaf, wel wat mee gedaan moeten worden, anders zal het Wilders gedachtengoed alleen maar meer gaan woekeren in de Nederlandse samenleving.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ieleen schreef op 17 maart 2017 @ 16:41:

Dat heeft te maken met rechtvaardigheidsgevoel misschien?

Ik vind het bezopen om dat de Nederlandse volksaard te noemen, sorry hoor.Haha, ik moet een beetje lachen want elke keer als ik die observatie deel (bijvoorbeeld met mijn partner of een vriendin ofzo) is altijd het standaardantwoord dat het het rechtvaardigheidsgevoel van Nederlanders is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Fashionvictim. Ik kan je heel vaak volgen, maar nu ben ik je helemaal kwijt.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 17 maart 2017 @ 17:04:

Fashionvictim. Ik kan je heel vaak volgen, maar nu ben ik je helemaal kwijt.





Huh, wat valt er nu te volgen aan wat ik zeg?

Ik vind Nederlanders vaak verongelijkt en afgunstig, zelfs als dat aantoonbaar nergens voor nodig is omdat ze het zelf heel goed hebben en niet tekort gedaan worden. Da's gewoon een mening, een observatie gebaseerd op een heel leven in Nederland wonen en zelf een Nederlander zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 17 maart 2017 @ 17:04:

[...]





Haha, ik moet een beetje lachen want elke keer als ik die observatie deel (bijvoorbeeld met mijn partner of een vriendin ofzo) is altijd het standaardantwoord dat het het rechtvaardigheidsgevoel van Nederlanders is.



Ik vind het bezopen om zoiets van een volk te zeggen.

Laat ik het daar maar op houden.



Mijn moeder vroeg vroeger als ik iets wilde wat iemand anders had: "Vind je dat je iets te kort komt?" Ik begreep wel dat ik daar beter geen "ja" op kon antwoorden. Mijn moeder was niet helemaal Nederlands, maar om nou te zeggen dat het vast haar andere bloed was dat dan sprak lijkt me niet juist.

Ik vind het ronduit discriminerend om zoiets te zeggen. het irriteert me behoorlijk.
quote:louise1 schreef op 17 maart 2017 @ 16:53:

Het zal wel in ons water zitten dan want die verongelijktheid vind ik terug bij allochtonen en autochtonen.Ja inderdaad dat zal het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, ik heb in veel verschillende landen gewoonden gewerkt en geloof me; het is echt overal hetzelfde. Er is maar weinig echt typisch Nederlands.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:fashionvictim schreef op 17 maart 2017 @ 17:08:

[...]





Huh, wat valt er nu te volgen aan wat ik zeg?

Ik vind Nederlanders vaak verongelijkt en afgunstig, zelfs als dat aantoonbaar nergens voor nodig is omdat ze het zelf heel goed hebben en niet tekort gedaan worden. Da's gewoon een mening, een observatie gebaseerd op een heel leven in Nederland wonen en zelf een Nederlander zijn.Een vooroordeel dat bevestigd wordt waarschijnlijk. Dan zie je de "uitzonderingen" niet meer.
Ik heb zojuist die docu van Snoesje bekeken, over Pekela. Wat een uitzichtloze bedoening. Ik denk dat veel van die mensen gewoon voor verandering stemmen. Bij sommigen wordt een stem voor de PVV misschien ingegeven door racisme, maar lang niet bij iedereen denk ik. Ze vinden dat het anders moet in Nederland en stemmen daarom op de man die zich heel nadrukkelijk als outsider profileert en daarin continu bevestigd wordt door de andere partijen. Wilders moet de woede in Nederland kanaliseren. Vandaar ook dat hij nooit regeringsverantwoordelijkheid kan nemen en dat de rest hem buiten moet sluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven