Tweede Kamerverkiezingen 2017!

14-03-2017 20:32 1349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon nog geen algemeen verkiezingstopic vinden, dus bij deze!



Op npo1 begint zo het allerlaatste verkiezingsdebat.

In het NOS-slotdebat op dinsdag 14 maart 2017, aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen, gaan acht politieke partijen in 1-op-1-debatten de strijd met elkaar aan. Iedere partij heeft een stelling ingebracht. Een overzicht:

Klaver - Buma: "De verschillen tussen arm en rijk moeten kleiner"

Pechtold - Roemer: "Trump en Poetin maken een sterkere EU noodzakelijk"

Segers - Rutte: "We moeten binnen een generatie niet langer afhankelijk zijn van gas en olie"

Asscher - Wilders: "Nederland is van ons allemaal"

Buma -Pechtold: "Voor de veiligheid van Nederland zijn harde maatregelen nodig"

Roemer -Asscher: "De tandarts hoort thuis in het basispakket"

Rutte -Klaver: "Het is goed dat er door de Turkije-deal minder migranten naar Nederland komen"

Wilders -Segers: "De islam vormt de grootste bedreiging voor Nederland"



De laatste peilingen:

Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 17 maart 2017 @ 20:18:

[...]



Ik ken ook een stel, waarvan zij 24 uur werkt tijdens schooluren en hij 32 uur in 4 dagen. Samen een mooi koophuisje, twee kindjes, twee keer per jaar wintersport en nog zomervakantie. Maar hij wil eigenlijk minder werken voor meer en zij wil meer te besteden hebben voor hetzelfde. En die klagen dan dus over vluchtelingen die hier 'ineens alles gratis krijgen'. En ik snap dat dan oprecht heel erg niet.





De meeste mensen hebben ook geen last van plofkraken, internet fraude, illegale wietplantage's etc.



Maar is het daarmee geen probleem?



De meeste mensen - ook PVV stemmers - zijn best bereid vluchtelingen op te nemen maar hebben toch ernstige bezwaren tegen de aantallen van 2015
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 17 maart 2017 @ 21:24:

[...]





De meeste mensen hebben ook geen last van plofkraken, internet fraude, illegale wietplantage's etc.



Maar is het daarmee geen probleem?



De meeste mensen - ook PVV stemmers - zijn best bereid vluchtelingen op te nemen maar hebben toch ernstige bezwaren tegen de aantallen van 2015

Ja, maar hier gaat het dus over een stel dat alles heeft (in mijn ogen), maar eigenlijk nig meer wil. En het niet kan uitstaan dat iemand anders iets 'voor niets' lijkt te krijgen. Dat is iets anders dan moeite met het aantal vluchtelingen.



Je brengt me trouwens op nog een ander mooi voorbeeld in mijn omgeving. Kennissen met eigen wietplantage, familie waar de politie met lichte regelmaat over de vloer komt vanwege huiselijk geweld, zelf ook af en toe betrokken bij een lekkere knokpartij en trots op behalen LTS ondanks VWO-advies: hebben het over zwarten die ze niet moeten en hoe erg het zou zijn als hun dochter met een Marokkaan of politie agent thuis komt. En lekker PVV stemmen

Ook compleet onduidelijk wat zij bang zijn kwijt te raken dpor het bestaan van marokkanen en/of vluchtelingen hier in NL.
Only dead fish go with the flow.
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 17 maart 2017 @ 22:17:

[...]



Ja, maar hier gaat het dus over een stel dat alles heeft (in mijn ogen), maar eigenlijk nig meer wil. En het niet kan uitstaan dat iemand anders iets 'voor niets' lijkt te krijgen. Dat is iets anders dan moeite met het aantal vluchtelingen.

.





De PVV heeft niet het alleenrecht op mensen die vinden dat het belachelijk is dat vluchtelingen alles "voor niets krijgen"

Die geluiden hoor je ook bij SP / PVDA / CDA en VVD

Ik denk alleen niet of nauwelijks bij bijvoorbeeld GL / D66 / PvDD en CU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 17 maart 2017 @ 22:46:

[...]





De PVV heeft niet het alleenrecht op mensen die vinden dat het belachelijk is dat vluchtelingen alles "voor niets krijgen"

Die geluiden hoor je ook bij SP / PVDA / CDA en VVD

Ik denk alleen niet of nauwelijks bij bijvoorbeeld GL / D66 / PvDD en CUDaar heb je een punt. Van die mensen verbaast het me trouwens net zoveel
Only dead fish go with the flow.
Wat mij het meest verbaast is de angst voor het verlies van een "eigen identiteit" en het gehamer op "eigen volk". Kijk, ik zou nog wel een beetje begrip kunnen hebben voor een tachtigjarige Henk en Ingrid uit een Amsterdam-West ofzo, mensen die letterlijk hebben meegemaakt dat hun buurt totaal veranderd is ten opzichte van zestig of veertig jaar geleden.



Maar mensen die wonen in een omgeving die al sinds jaar en dag homogeen is en zó ontzettend bang voor het verlies van die identiteit? Mogelijk dat men in het achterhoofd houdt dat men geen Amsterdam West ofzo wil worden, maar beseffen mensen dan ook wel dat ze daarmee een karikatuur van zichzelf maken? Kleine dorpen, middelgrote steden, ze worden niet zomaar van de een op de andere dag een "Amsterdam west". Ik denk juist dat enige diversiteit veel plaatsen goed zou doen. Door alleen maar te benadrukken dat je wenst vast te houden aan je identiteit blijft iemand eigenlijk vooral blijk te geven van een bekrompen en angstige levensinstelling. Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik denk in elk geval dat mensen in dit land een stuk dichter tot elkaar zouden komen als mensen wat minder boos, bevrezend en krampachtig in het leven zouden staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 17 maart 2017 @ 22:46:

[...]





De PVV heeft niet het alleenrecht op mensen die vinden dat het belachelijk is dat vluchtelingen alles "voor niets krijgen"

Die geluiden hoor je ook bij SP / PVDA / CDA en VVD

Ik denk alleen niet of nauwelijks bij bijvoorbeeld GL / D66 / PvDD en CUNiet helemaal waar. Bijv. D66 pleit voor taalles vanaf dag 1. Ik neem aan omdat ze hopen dat de vluchtelingen daarmee zo snel mogelijk klaar zijn voor de arbeidsmarkt/ of op een andere manier inzetbaar als de wet het niet toelaat om te werken. Al zie ik d66 zich ervoor inzetten dat vluchtelingen eerder aan het werk mogen. Het is een andere insteek, positiever vind ik. Dus mogelijkheden creeren voor vluchtelingen om bij te kùnnen dragen.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:NYC schreef op 17 maart 2017 @ 22:54:

Wat mij vooral het meest verbaasd is de angst voor het verlies van een "eigen identiteit" en het gehamer op "eigen volk". Kijk, ik zou nog wel een beetje begrip kunnen hebben voor een tachtigjarige Henk en Ingrid uit een Amsterdam-West ofzo, mensen die letterlijk hebben meegemaakt dat hun buurt totaal veranderd is ten opzichte van zestig of veertig jaar geleden.



Maar mensen die wonen in een omgeving die al sinds jaar en dag homogeen is en zó ontzettend bang voor het verlies van die identiteit? Mogelijk dat men in het achterhoofd houdt dat men geen Amsterdam West ofzo wil worden, maar beseffen mensen dan ook wel dat ze daarmee een karikatuur van zichzelf maken? Kleine dorpen, middengrote steden, ze worden niet zomaar van de een op de andere dag een "Amsterdam west". Ik denk juist dat enige diversiteit veel plaatsen goed zou doen. Door alleen maar te benadrukken dat je wenst vast te houden aan je identiteit blijft iemand eigenlijk vooral blijk te geven van een bekrompen en angstige levensinstelling. Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik denk in elk geval dat mensen in dit land een stuk dichter tot elkaar zouden komen als mensen wat minder boos, bevrezend en krampachtig in het leven zouden staan.Ik ben het helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:sannennas schreef op 17 maart 2017 @ 22:48:

[...]



Daar heb je een punt. Van die mensen verbaast het me trouwens net zoveel



Politici verpesten het vaak zelf, in Europa was best draagvlak voor de opvang van Syriërs maar vervolgens maakt Merkel toch een aaridge inschattingsfout , terwijl het halve Midden oosten al op weg was koos ze niet voor tegenhouden en selecteren maar voor "Hartelijk welkom"



Prima dat heeft ze geweten, we hebben nu een Balkan voorzien van hekwerk en in alle landen een grote populistisch - rechtse - beweging.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 17 maart 2017 @ 22:55:

[...]





Niet helemaal waar. Bijv. D66 pleit voor taalles vanaf dag 1. Ik neem aan omdat ze hopen dat de vluchtelingen daarmee zo snel mogelijk klaar zijn voor de arbeidsmarkt/ of op een andere manier inzetbaar als de wet het niet toelaat om te werken. Al zie ik d66 zich ervoor inzetten dat vluchtelingen eerder aan het werk mogen. Het is een andere insteek, positiever vind ik. Dus mogelijkheden creeren voor vluchtelingen om bij te kùnnen dragen.





Dat schrijf ik toch ook, ik denk dat de aanhang van D66 / PvDD en GL positiever staan tegenover asielzoekers.

Overigens vind ik taalles niet zo zinvol als mensen niet weten of we mogen blijven, in Pakistan heb je weinig aan Nederlands
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 17 maart 2017 @ 23:01:

[...]





Dat schrijf ik toch ook, ik denk dat de aanhang van D66 / PvDD en GL positiever staan tegenover asielzoekers.

Overigens vind ik taalles niet zo zinvol als mensen niet weten of we mogen blijven, in Pakistan heb je weinig aan NederlandsNee. Je zei dat je die partijen ervoor aanzag dat die het niet erg vinden als vluchtelingen alles gratis krijgen. Ik zeg juist dat die partijen naar manieren zoeken waarmee vluchtelingen niet gratis onderhoud behoeven.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 17 maart 2017 @ 23:08:

[...]



Nee. Je zei dat je die partijen ervoor aanzag dat die het niet erg vinden als vluchtelingen alles gratis krijgen. Ik zeg juist dat die partijen naar manieren zoeken waarmee vluchtelingen niet gratis onderhoud behoeven.



"Er voor aanzien" klinkt wel heel zwaar.

Ik vermoed dat de aanhang van D66 / GL en PvDD niet gauw op een verjaardag klaagt dat "asielzoekers alles gratis krijgen" gewoon omdat ze positiever tegenover migratie staan.



Zo bedoelde ik het.



Overigens vind ik het veel beter om het als een lening te verstrekken zoals veel gemeentes doen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 maart 2017 @ 22:54:

Wat mij het meest verbaast is de angst voor het verlies van een "eigen identiteit" en het gehamer op "eigen volk". Kijk, ik zou nog wel een beetje begrip kunnen hebben voor een tachtigjarige Henk en Ingrid uit een Amsterdam-West ofzo, mensen die letterlijk hebben meegemaakt dat hun buurt totaal veranderd is ten opzichte van zestig of veertig jaar geleden.



Maar mensen die wonen in een omgeving die al sinds jaar en dag homogeen is en zó ontzettend bang voor het verlies van die identiteit? Mogelijk dat men in het achterhoofd houdt dat men geen Amsterdam West ofzo wil worden, maar beseffen mensen dan ook wel dat ze daarmee een karikatuur van zichzelf maken? Kleine dorpen, middelgrote steden, ze worden niet zomaar van de een op de andere dag een "Amsterdam west". Ik denk juist dat enige diversiteit veel plaatsen goed zou doen. Door alleen maar te benadrukken dat je wenst vast te houden aan je identiteit blijft iemand eigenlijk vooral blijk te geven van een bekrompen en angstige levensinstelling. Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik denk in elk geval dat mensen in dit land een stuk dichter tot elkaar zouden komen als mensen wat minder boos, bevrezend en krampachtig in het leven zouden staan.



Mooi gezegd!



Overigens ken ik menige Henk en Ingrid van 70+ die minder angstig zijn voor alles wat vreemd is dan sommige 30-ers en 40-ers.
Alle reacties Link kopieren
Iemand van jullie meegedaan aan het kiezersonderzoek van NRC?

Vind ik wel iets voor de mensen die hier actief zijn. Kun je je mening kwijt



www.nrc.nl/kiezersonderzoek
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 17 maart 2017 @ 13:56:

[...]

Wat ik jammer vind aan de rechtse stemmers is de desinteresse in het milieu en ik stoor me er aan dat rechtse stemmers vooral bezig zijn met hun eigen portemonneeDenk juist dat een hele hoop rechtse stemmers OOK voor milieu staan. Maar een groenrechtse partij bestaat helaas niet.
Jeetje daar in Urk ook zeg.

Daar is iedereen toch wit? Of niet?

Wat bezielt die mensen?



Ik ben er nooit geweest hoor maar volgens mij heb ik ooit een bouwvakker ofzo op tv gezien die zei ik ben de enige gekleurde man in Urk, dat was een Surinamer dacht ik.
quote:yolo8 schreef op 18 maart 2017 @ 17:59:

[...]





Denk juist dat een hele hoop rechtse stemmers OOK voor milieu staan. Maar een groenrechtse partij bestaat helaas niet.

Dat is ook best gek aan het links-rechts profiel. Er zijn genoeg mensen die bij de onderwerpen milieu, innovatie en vluchtelingen bij een hele andere partij uitkomen dan als het om nivellering en belastingen gaat, om maar iets te noemen. En bijvoorbeeld je visie op de zorg heeft ook niet per sé iets te maken met je standpunt over de EU.



Heel veel mensen zijn niet traditioneel volledig links of volledig rechts. Terwijl vrijwel alle partijen dat wel zijn (D66 is de uitzondering). Ik vraag me wel eens af of hier niet ook een oorzaak ligt voor de onvrede en het wantrouwen tegen de politiek.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik heb zoveel mensen gesproken die voor een groenrechtse partij zouden stemmen als deze zou bestaan (Inclusief ikzelf).



Ergens snap ik het wel, want in een liberaal systeem hoort ook geen ingrijpen op milieu zaken.

Maar ik denk toch dat we meer mix van kleuren zouden kunnen gebruiken in de politiek.
quote:MaryCrawley schreef op 18 maart 2017 @ 18:41:

[...]



Dat is ook best gek aan het links-rechts profiel. Er zijn genoeg mensen die bij de onderwerpen milieu, innovatie en vluchtelingen bij een hele andere partij uitkomen dan als het om nivellering en belastingen gaat, om maar iets te noemen. En bijvoorbeeld je visie op de zorg heeft ook niet per sé iets te maken met je standpunt over de EU.



Heel veel mensen zijn niet traditioneel volledig links of volledig rechts. Terwijl vrijwel alle partijen dat wel zijn (D66 is de uitzondering). Ik vraag me wel eens af of hier niet ook een oorzaak ligt voor de onvrede en het wantrouwen tegen de politiek.Waarom stemmen dan niet meer mensen D66 maar kiezen ze juist wel voor meer uitgesproken links, rechts of confessioneel?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 18 maart 2017 @ 20:00:

[...]





Waarom stemmen dan niet meer mensen D66 maar kiezen ze juist wel voor meer uitgesproken links, rechts of confessioneel?Normaal stem ik D66 maar dit jaar vond ik ze echt heel slecht en ongefocusd overkomen. Daarom wilde ik iets anders en dan er niet echt een alternatief.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 17 maart 2017 @ 20:08:

[...]





Dan eet je toch gewoon wat minder vlees als het je te duur wordt? Geen 1e levensbehoefte hoor, vlees.Of bij de Turkse slager kopen. Drie euro voor een kilo kippenhartjes, die zie ik nooit in de reguliere supermarkt. Heerlijk !!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:hollebollegijs schreef op 17 maart 2017 @ 21:24:

[...]





De meeste mensen hebben ook geen last van plofkraken, internet fraude, illegale wietplantage's etc.



Maar is het daarmee geen probleem?



De meeste mensen - ook PVV stemmers - zijn best bereid vluchtelingen op te nemen maar hebben toch ernstige bezwaren tegen de aantallen van 2015

Hoe komt het dat sommige mensen helemaal rood aanlopen als ze het over asielzoekers hebben en zelfs hun gemeenteraad bestormen, terwijl ik er mijn schouders voor ophaal en zo ook al mijn buren die er binnenkort een opvangcentrum in de buurt bij krijgen?



Waarom gaat de één schuimbekken en rellen en PVV-en terwijl de ander de rust weet te bewaren en gewoon pragmatisch op D66 stemt?
quote:AnAppleADay schreef op 18 maart 2017 @ 20:08:

[...]





Normaal stem ik D66 maar dit jaar vond ik ze echt heel slecht en ongefocusd overkomen. Daarom wilde ik iets anders en dan er niet echt een alternatief.GroenLinks? Ik vind het in elk geval samen met D66 de partijen die het meeste optimisme, vertrouwen en sympathie uitstralen. Ook al ben ik het misschien niet op alle vlakken eens. En als dit land iets kan gebruiken is het denk ik wel optimisme.
quote:kadanz schreef op 18 maart 2017 @ 20:31:

[...]



Hoe komt het dat sommige mensen helemaal rood aanlopen als ze het over asielzoekers hebben en zelfs hun gemeenteraad bestormen, terwijl ik er mijn schouders voor ophaal en zo ook al mijn buren die er binnenkort een opvangcentrum in de buurt bij krijgen?



Waarom gaat de één schuimbekken en rellen en PVV-en terwijl de ander de rust weet te bewaren en gewoon pragmatisch op D66 stemt?



Precies wat ik mij ook afvraag. En juist in dorpen waar niet eens enige sprake is dat er een opvangcentrum komt, of waar de huurwoningen massaal aan vluchtelingen worden toegewezen of waar de basisscholen totaal islamiseren. Dat is het niet eens... Het zijn in beel gevallen al gemeentes met een bijna 99,9% homogene bevolking qua achtergrond. En dan schuimbekken over "onze identiteit in gevaar!" "Onze kinderen hebben straks het nakijken etc"

Hoe dan?
quote:NYC schreef op 18 maart 2017 @ 20:00:

[...]





Waarom stemmen dan niet meer mensen D66 maar kiezen ze juist wel voor meer uitgesproken links, rechts of confessioneel?

Tja, D66 is natuurlijk ook maar één versie van een tussenpartij. Voor mensen die bijvoorbeeld juist EU-kritisch zijn of een christelijke achtergrond hebben kan ik me zo voorstellen dat het precies de verkeerde mix is.



En dan is het meteen op en zit je toch vast aan een duidelijk rechtse of linkse partij.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 18 maart 2017 @ 20:31:

[...]



Hoe komt het dat sommige mensen helemaal rood aanlopen als ze het over asielzoekers hebben en zelfs hun gemeenteraad bestormen, terwijl ik er mijn schouders voor ophaal en zo ook al mijn buren die er binnenkort een opvangcentrum in de buurt bij krijgen?



Waarom gaat de één schuimbekken en rellen en PVV-en terwijl de ander de rust weet te bewaren en gewoon pragmatisch op D66 stemt?



Dat is met alles zo, ik vind abortus een vrije keuze en met een vriend van mij kan ik er niet over praten want die noemt het MOORD

Allemaal emotie niets meer niets minder.



Tja en zo ging het met de migranten stroom in 2015 ook, veel tegenstanders en veel voorstanders.

In Duitsland ook, de ene helft stond te klappen op het station en de andere held wilde dichte grenzen ( heel kort door de bocht)



Maar het is toch prima opgelost, iedereen heeft zijn zegje gedaan, er is een soort poldermodel uitgekomen -de Turkije deal - al loopt dat nog niet helemaal zoals het moet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven