Uitslagen verkiezingen

16-03-2017 00:03 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag me af.. Hoe kunnen ze eigenlijk partijen nu al aanwijzen tot winnaar of verliezer, als de uitslagen nog niet binnen zijn?



Snap er werkelijk niets van



Ik dacht dat het voorlopige uitslagen waren maar de VVD wordt bijvoorbeeld al tot winnaar geroepen. Wie heeft er antwoord op mijn hoogst waarschijnlijke stomme vraag.



Liefs,
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wil ik dat nog niet eens snappen.

Vind het ook niet echt logisch eerlijk gezegd
Ipsos, onderzoeksbureau heeft bij een aantal stemlokalen mensen gevraagd om hun stem voor een 2e keer uit te brengen. Daarop zijn de exitpolls gebasseerd. Ze kijken nou vooral daarnaar. Ze vergelijken de exitpolls nou met hoeveel zetels de partijen momenteel hebben. Daaruit maken ze de winnaars en verliezers op volgens mij?



Tja, en de vvd komt als grootste uit de bus momenteel. Hoop echt dat het toch nog anders gaat blijken te zijn.



Dit is in iedergeval wat ik er van begrepen heb.
Exitpolls geven al een richtlijn en volgens mij is het niet ineens compleet anders. Het geeft een goede indicatie.

De definitieve uitslag is nog niet binnen.
Ff offtopic, maar kan ik de verkiezingsuitslagen ook online volgen? Word ff gek van al dat gelul op de npo en alle herhalingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flower3666 schreef op 16 maart 2017 @ 00:11:

Ff offtopic, maar kan ik de verkiezingsuitslagen ook online volgen? Word ff gek van al dat gelul op de npo en alle herhalingen.



Youtube zend live uit.

Nieuwssites hebben liveblogs.
Tel hier + 2 -3 vanaf; http://www.telegraaf.nl/b ... l__VVD_de_grootste__.html
quote:Flower3666 schreef op 16 maart 2017 @ 00:11:

Ff offtopic, maar kan ik de verkiezingsuitslagen ook online volgen? Word ff gek van al dat gelul op de npo en alle herhalingen.



Ik volg het via deze link:



https://lfverkiezingen.appspot.com/nos/widget/main.html
quote:Monaloisa schreef op 16 maart 2017 @ 00:12:

[...]





Youtube zend live uit.

Nieuwssites hebben liveblogs.Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het maar vreemd.



Wordt dat dan bij veel stembureaus gevraagd? Aan iedereen daar? Anders kan de uitslag toch nog enorm afwijken?



Er is nog drie keer niks binnen en de speeches vliegen me al om de oren
quote:Appeltje-- schreef op 16 maart 2017 @ 00:14:

[...]





Ik volg het via deze link:



https://lfverkiezingen.appspot.com/nos/ ... htmlThanks, dat is een betere link.
Alle reacties Link kopieren
Iemand die mij kan uitleggen hoe het kan dat bijvoorbeeld d66 met 14,3% van de stemmen (maar) 17 zetels heeft en CDA met 10% 21 zetels?
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wat ik bij late night begreep zijn er door het hele land bij (40?) stembureaus mensen gevraagd naar hun stem. Anoniem werd dat gedaan. En is de exitpoll deze uitslag. Als ze keken naar voorgaande jaren is deze aardig betrouwbaar met soms 1 tot 3 zetels verschil. Dus nu druppelen de echte uitslagen binnen en kunnen ze die uitslag evt bijstellen.
rups13 wijzigde dit bericht op 16-03-2017 06:53
Reden: Nulletje teveel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:aardblei schreef op 16 maart 2017 @ 00:21:

Iemand die mij kan uitleggen hoe het kan dat bijvoorbeeld d66 met 14,3% van de stemmen (maar) 17 zetels heeft en CDA met 10% 21 zetels?Waar zie je dat?
blub
Alle reacties Link kopieren
quote:aardblei schreef op 16 maart 2017 @ 00:21:

Iemand die mij kan uitleggen hoe het kan dat bijvoorbeeld d66 met 14,3% van de stemmen (maar) 17 zetels heeft en CDA met 10% 21 zetels?Waarschijnlijk was dat een uitslag van een gemeente. En wordt het landelijk weer anders bepaald.
quote:Monaloisa schreef op 16 maart 2017 @ 00:16:

Ik vind het maar vreemd.



Wordt dat dan bij veel stembureaus gevraagd? Aan iedereen daar? Anders kan de uitslag toch nog enorm afwijken?



Er is nog drie keer niks binnen en de speeches vliegen me al om de oren



Uit mn hoofd (weet niet of ik de NPO herhalingen nou genoeg heb gezien of niet om het goed te onthouden:P) dacht ik dat het om 43 stembureaus ging. Er werd rekening mee gehouden met euhm dat het wel representatief is stad/provincie/bevoling etc.



Het word wel aan iedereen gevraagd of ze mee willen werken inderdaad. Wilt niet zeggen dat ook daadwerkelijk iedereen meewerkt;) Dusja, als er dan een bepaalde groep kiezers liever niet hun stem uitbrengt voor ipsos.. Dan zou het iets af kunnen wijken. In het verleden bleken ze (bron NPO) vrij accuraat te zijn. Ze zaten er de vorige verkiezingen max 2 zetels naast blijkbaar.



Correctie: in 40 stembureaus doet ipsos onderzoek. Heb ik toch niet goed genoeg opgelet op de npo propoganda...

http://www.ipsos-nederlan ... ieuws/tk2017-de-exitpoll/
Alle reacties Link kopieren
quote:angelfish schreef op 16 maart 2017 @ 00:24:

[...]



Waar zie je dat?Bij de link van appeltje
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
quote:aardblei schreef op 16 maart 2017 @ 00:28:

[...]





Bij de link van appeltjeEr staat boven dat dit een voorlopige uitslag is. Heb geen idee waar ze dat op basseren. Wel jammer, had het graag geweten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flower3666 schreef op 16 maart 2017 @ 00:33:

[...]





Er staat boven dat dit een voorlopige uitslag is. Heb geen idee waar ze dat op basseren. Wel jammer, had het graag geweten.Maar de procenten kloppen niet met het aantal zetels (ook niet als je kijkt naar 2012). Heel raar inderdaad, ik snap het ook niet Aardblei.
Het stembureau belt zo snel mogelijk tijdens het tellen een voorlopige uitslag op partij niveau door naar de gemeente. Die geeft het door aan het anp als de hele gemeente binnen is. Op basis daarvan worden de huidige uitslagen gemaakt.



De officiële uitslag, op partij en persoonsniveau, wordt volgende week dinsdag pas door de kiesraad bekend gemaakt.
quote:Lady_Vintage schreef op 16 maart 2017 @ 01:42:

Het stembureau belt zo snel mogelijk tijdens het tellen een voorlopige uitslag op partij niveau door naar de gemeente. Die geeft het door aan het anp als de hele gemeente binnen is. Op basis daarvan worden de huidige uitslagen gemaakt.



De officiële uitslag, op partij en persoonsniveau, wordt volgende week dinsdag pas door de kiesraad bekend gemaakt.Maar hoe verklaart dat dan dat sommige partijen met minder procenten van de stemmen alsnog meer zetels hebben? Of heb ik nou iets gemist?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet. De helft vd stemmen is nog maar geteld. Er kan toch nog vanalles gebeuren?
Maurice de hond heeft er wel een oog op, ik vertrouw op hem.
quote:Flower3666 schreef op 16 maart 2017 @ 00:25:

[...]





Uit mn hoofd (weet niet of ik de NPO herhalingen nou genoeg heb gezien of niet om het goed te onthouden:P) dacht ik dat het om 43 stembureaus ging. Er werd rekening mee gehouden met euhm dat het wel representatief is stad/provincie/bevoling etc.



Het word wel aan iedereen gevraagd of ze mee willen werken inderdaad. Wilt niet zeggen dat ook daadwerkelijk iedereen meewerkt;) Dusja, als er dan een bepaalde groep kiezers liever niet hun stem uitbrengt voor ipsos.. Dan zou het iets af kunnen wijken. In het verleden bleken ze (bron NPO) vrij accuraat te zijn. Ze zaten er de vorige verkiezingen max 2 zetels naast blijkbaar.



Correctie: in 40 stembureaus doet ipsos onderzoek. Heb ik toch niet goed genoeg opgelet op de npo propoganda...

http://www.ipsos-nederlan ... ieuws/tk2017-de-exitpoll/Ik heb ook 43 gehoord. En de peiling van Ipsos is heel betrouwbaar gebleken, ze zitten er vaak maximaal 2 zetels naast, vaak in het voordeel van de PVV. En dat blijkt nu ook. Gisteravond stond de PVV nog op 19 zetels, nu op 20. Maurice de Hond zat er weer aardig naast, die kan ik echt niet meer serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel: Ipsos heeft bij een aantal stembureau's mensen gevraagd nogmaals te stemmen.

Door de stembureau's strategisch te selecteren hebben ze een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.



Door deze representatieve afspiegeling kan je dus met grote waarschijnlijkheid aannemen dat wat er uit de steekproef komt, het beeld is van heel NL.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven