Vaccinaties baarmoederhalskanker; ook voor volwassen vrouwen !

31-03-2007 15:59 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor steeds geluiden uit de media  dat de vaccinaties baarmoederhalskanker in het vaccinatiepakket voor  jonge meisjes komen.

 Het  lijkt me niet meer dan redelijk dat volwassen vrouwen , die om welke reden dan ook, ook nog maagd zijn, dan ook onmiddelijk in aanmerking komen voor zo'n gratis prik.

Maar hierover hoor ik niks  van de media......??
Alle reacties Link kopieren
Geachte mevrouw, De vaccinatie tegen het Humaan Papilloma Virus is op dit moment alleengoedgekeurd voor jonge vrouwen tot en met 26 jaar (Gardasil). Op ditmoment worden er enkel vrouwen boven de 26 gevaccineerd in studieverband.Mogelijk dat het vaccin binnenkort ook goedgekeurd wordt voor deze groepvrouwen. HPV is een virus dat ook overgedragen wordt door huid-huid contact enderhalve kunt u het virus ook oplopen als u altijd met een condoom heeftgevreeen. Circa 80 procent van alle vrouwen en mannen loopt ergens in hunleven een infectie met dit virus op. Wat betreft uw uitstrijkje adviseren wij de richtlijnen van uw behandelendarts te volgen. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd benaderen. Met vriendelijke groet, (#######)arts(note louise65; geschreven op 16 januari 2007).
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er heel sterk aan te denken om me te laten vaccineren. Ik zit op het randje, want over een half jaar word ik 26. De vaccinatie betreft 3 prikken verspreid over een periode van 6 maanden. Ik heb helaas een vorm van laag risico HPV. Niet dat ik denk dat ik dan 100% veilig ben, want dat is natuurlijk niet zo, maar het geeft in ieder geval iets meer rust. Misschien toch binnenkort maar weer naar de huisarts om dit te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Welliswaar ik in Pap 3a, maar het bleek dat uit mijn biopten geen HPV is gevonden.(overigens heb ik wel een behandeling gehad bij de baarmoeder hierna).



Dat wil niet zeggen dat ik dit virus niet heb gehad.

Het schijnt zo te zijn, dat dames die tussen de 20 en 30 zijn, dit virus makkelijker kunnen opruimen als het ware. Vanaf ongeveer 40 jaar is dit wat lastiger voor het lichaam om dit op te ruimen.



De vraag die ik heb, is of dit virus te vergelijken is met b.v. een virus als een koortslip; n.l. of je dit altijd bij je draagt of niet (= b.v.met een normaal griepvirus).

Dat is voor mij, eerlijk gezegd, wel onduidelijk.

Dus het z.g.n. 'opruimen' van dit virus zegt mij nog niet zo veel.
Moppetoet, die injectie is wel even iets anders dan een enting tegen baarmoederhalskanker. Alleen al omdat kinderen en volwassenen elkaar kunnen besmetten en het vrij snel dodelijk kan aflopen.

Als je een dergelijke enting voor je kind wilt en niet zomaar kunt betalen zou je eens moeten kijken hoe het wel kan. Er zijn namelijk wegen voor, als bijvoorbeeld via maatschappelijkwerk, maar ik weet ze nu even niet uit mijn hoofd.
De kleine drie dagen naar de oppas kost ook 70 euro, dus die prik hebben wij ook gehaald, binnen twee weken nadat het bekend was gemaakt dat hij er was.



Wij konden het betalen, maar als je kind op 31 maart 2006 is geboren, moet je honderden euro's betalen, voor iets dat gratis was geweest als je je benen nog een dagje bij elkaar had gehouden. Voor die mensen die het niet kunnen betalen vind ik het schandalig dat wel of niet enten gekoppeld wordt aan je financiële positie.






quote: tilalia2 reageerde





Tilalia, natuurlijk wil ook ik dat die dodoen voorkomen worden, maar dat kan al  - als alle vrouwen het uitstrijkje-programma volgen.



 Dat er op het moment nog zoveel vrouwen baarmoederhalskanker krijgen komt omdat veel vrouwen de uitstrijkjes niet laten doen...

Als zoveel vrouwen die uitstrijkjes nu al niet laten doen, zal het er niet op verbeteren als men ook nog eens denkt beschermd te zijn, (terwijl dat op z'n hoogst met een werkende vaccinatie maar 70% is), zal dat er niet beter op worden, heb ik zo het idee. Een uitstrijkje is ook niet leuk om te laten doen, dan lijkt een vaccinatie wel makkelijk..





Een uitstrijkje is geen 'voorkomen', het is het opsporen. Ondanks regelmatige uitstrijkjes overlijden er nog steeds vrouwen aan baarmoederhalskanker, ook die vrouwen die zich elke 3 jaar naar de gyn slepen om dat uitstrijkje te laten maken. Met een uitstrijkje voorkom je geen kanker, je spoort het alleen vroeg op, maar zelfs dàt is geen zekerheid dat je er niet ziek van wordt of dood aan gaat.



Van www.gezondheid.be: Men schat dat in België jaarlijks 1400 gevallen van

baarmoederhalskanker vermeden worden door screening met het klassieke

uitstrijkje. Toch zijn er elk jaar nog 700 vrouwen bij wie

baarmoederhalskanker vastgesteld wordt. Meer dan een derde zal daaraan

ook overlijden.




Het is niet bekend hoelang de bescherming duurt. Het is op het moment duidelijk dat het van 4.5 tot 5 jaar duurt, maar of het langer bescherming biedt weet men gewoon nog niet, omdat de testen niet zo lang geduurd hebben. Het kan dus best dat de bescherming langer duurt, maar het kan ook maar 5 of 6 jaar duren. Het is gewoon nog niet bekend. Het lijkt mij dat je toch wat meer informatie hierover wilt hebben voordat je massaal kinderen van 11 gaat inenten met een vacccine dat misschien geen bescherming meer biedt als ze uiteindelijk sexueel actief worden. Nogmaals, uitstrijkjes laten doen op de voorgeschreven leeftijd kan die baarmoederhalskanker ook voorkomen..



Kan, Ottelien, niet zal. Eenderde van de vrouwen bij wie et wordt vastgesteld, overlijdt. Dat is niet iets om lichtzinnig over te doen.  Als je dat kunt voorkomen, ben je al heel ver.




Over die auto-immune reacties heb ik op een Amerikaanse site gelezen, het had ook te maken met dat het vaccine met aluminum wordt verwerkt, wat op zich al reacties tot gevolg kan hebben. Ik ben geen expert en weet het preciese er niet van, maar er zijn zeker groepen in de VS die problemen zien.



Nogmaals, ik zou mijn dochter niet laten inenten met een vaccinatie waar nog zo veel vragen over bestaan, omdat de te voorkomen ziekte al voorkomen kan worden. Ik ben in principe helemaal niet tegen het vaccine, maar ik zou eerst wat meer vragen beantwoord willen zien.

Bijvoorbeeld, in welke opzichten is het beter in het "voorkomen" van baarmoederhalskanker" dan het programma dat we al hebben?



Volgens mij zegt niemand ook dat het vaccin het screeningsprogramma zou moeten vervangen. 





Misschien zou ik er meer vertouwen in hebben als het niet tegen maar 2, maar tegen alle vier de HPV-types die baarmoederhalskanker veroorzaken beschermde. Dan zouden vrouwen in principe geen of maar heel zelden uitstrijkjes hoeven te laten doen en dat zou denk ik wel een heel verschil maken.

Tja. Ik zou het ook leuk vinden als er een vaccin tegen HIV  zou zijn, maar dat is er nog niet.  Dat maakt niet dat ik andere vaccins niet vertrouw.

Het is pas relatief kort dat men zo zeker weet dat HPV baarmoederhalskanker veroorzaakt, ik vind het al best snel gaan.







Maar omdat vrouwen op dit moment zelfs als ze het vaccine hebben gekregen toch nog dezelfde uitstrijkjes moeten laten maken als nu, weet ik niet of het zo heel veel zal uitmaken, behalve dat er minder cone-biopsies hoeven worden uitgevoerd..

Tja. En een biopsie is nog altijd duurder dan die 400euro, een biopsie is een stuk invasiever dan een vaccin, en een biopsie is geen garantie dat je beter wordt. Nogmaals, eenderde van de vrouwen bij wie bmhk wordt vastgesteld GAAT DOOD!





En verder sta ik heel sceptisch tegenover niewe medische wonders - er zijn al veel te veel gevallen voorgekomen waar alle fantastische dingen die de drug-fabrikanten ons over iets nieuws vertelden, achteraf toch niet helemaal bleken uit te komen. Of dat de nadelige gevolgen van de medicijnen pas jaren later bekend werden.



En dat de vele vaccinaties die wij onze kinderen geven uiteindelijk wel eens slechte gevolgen voor hun immuunsysteem kan hebben, met allerlei auto-immuun problemen als gevolg, is echt een concern, vind ik.

Heb je dit van de vereniging kritisch prikken?

Want dat valt wetenschappelijk gezien allemaal onderuit te halen, wat

ze daar melden.






Verder is Merck er ook gewoon op uit om heel veel geld te verdienen, daar gaat het ze uiteindelijk om. Met excuses voor mijn cynisme.

Ik denk dat een medicijnfabrikant het meest verdient door goeie reklame. En als ze iets maken dat werkt, is dat een stuk beere reklame ddan ietts weat over een paar jaar uit de handel gehaald moet worden. Nog daargelaten de enorme kosten van medische claims, denk ik dat een bedrijf dat graag geld wil verdienen, wel een paar keer nadenkt voor het iets slechts op de markt brengt.

Tuurlijk willen ze geld verdienen. Maar waarom kan dat niet met iets dat mensen beschermt?

Vertrouw je airbags of autogordels ook niet? Is dat ook allemaal een complot om mensen geld uit de zak te kloppen? Zijn ook ontwikkeld door grote fabrikanten na jaren van research...
Oh, en nog iets, Ottelien:

Gardasil beschermt tegen 4 soorten van HPV. Er zijn 18 soorten kankerverwekkend HPV.
En vwb die korte beschermingsduur: Er zijn meer vaccinaties die niet levenslang beschermen. Hep A & B, bijvoorbeeld, worden door veel mensen binnen een paar jaar afgebroken. Tetanus beschermt niet levenslang. Rode hond wordt door veel mensen ook 'afgebroken' na een paaar jaar.



Het lijkt me nou juist dat een vaccin dat je kind kan beschermen tegen een kankerverwekkende SOA die je niet met condooms kunt voorkomen, ewrg prettig is om in de buurt te hebben als je kind seks gaat ontdekken.  En inderdaad, bij 15 hoeven ze nog niet per se te neuken, maar het zou toch lullig zijn als je kind het netjes houdt bij 'lekker tegen elkaar aanliggen' en hier en daar wat handwerk, en daar later bmhk aan overhoudt.



Het kan 12- 15 jaar duren voor dat zich manifesteert. De ziekte, niet de rare cellen. Dus op je 15e liggen vozen met een vriendje, kan op je 27e resulteren in kanker. Niet pap 1 t/m 4, nee, kanker. Net op het moment dat je aan kinderen aan het denken bent of ze net hebt, maar nog niet wordt opgeroepen voor het screeningsprogramma. Screening is niet waterproof, en 27 is volgens mij geen leuke leeftijd om aan een chemokuur te beginnen.
Alle reacties Link kopieren


En vwb die korte beschermingsduur: Er zijn meer vaccinaties die niet levenslang beschermen. Hep A & B, bijvoorbeeld, worden door veel mensen binnen een paar jaar afgebroken. Tetanus beschermt niet levenslang. Rode hond wordt door veel mensen ook 'afgebroken' na een paaar jaar.



Het lijkt me nou juist dat een vaccin dat je kind kan beschermen tegen een kankerverwekkende SOA die je niet met condooms kunt voorkomen, ewrg prettig is om in de buurt te hebben als je kind seks gaat ontdekken.  En inderdaad, bij 15 hoeven ze nog niet per se te neuken, maar het zou toch lullig zijn als je kind het netjes houdt bij 'lekker tegen elkaar aanliggen' en hier en daar wat handwerk, en daar later bmhk aan overhoudt.



Het kan 12- 15 jaar duren voor dat zich manifesteert. De ziekte, niet de rare cellen. Dus op je 15e liggen vozen met een vriendje, kan op je 27e resulteren in kanker. Niet pap 1 t/m 4, nee, kanker. Net op het moment dat je aan kinderen aan het denken bent of ze net hebt, maar nog niet wordt opgeroepen voor het screeningsprogramma. Screening is niet waterproof, en 27 is volgens mij geen leuke leeftijd om aan een chemokuur te beginnen.







Volgens alles wat ik erover gelezen heb, ook over het andere vaccin wat volgend jaar op de markt komt, beschermt het voor 70% van de HPV-types die baarmoederhalskanker veroorzaken.



Als door een PAP een celverandering wordt gevonden die helemaal nog niet tot kanker is gevorderd, kan ook dat behandeld worden en op die manier voorkom je dus wel baarmoederhals kanker. Dat een biopsie ingrijpender is dan een vaccine is naatuurlijk waar, maar een echte ramp is het echt niet - dat weet ik uit ervaring.

Dat het duurder is snap ik ook, maar maar een klein aantal vrouwen heeft uiteindelijk zo'n biopsie nodig, terwijl de vaccinatie (die toch echt heel duur is vergeleken bij de meeste andere vaccinaties) aan iedereen gegeven zou moeten worden, misschien zelfs herhaald zal moeten worden om de zoveel jaar. Je hebt gelijk, andere vaccinaties moeten ook herhaald worden, maar lang niet iedereen laat ze ook inderdaad herhalen. En dat zou dus een probleem zijn.



Verder doe ik toch echt niet licht over de gezondheid van vrouwen, integendeel zelfs - ik heb over dit vaccin van alles en nog wat gelezen, ben zelf werkzaam in de gezondheidszorg, weet wat het is om als jong kind je moeder te verliezen aan baarmoederhalskanker. Ik heb gewoon nog vragen over de meerwaarde van dit vaccin in de westerse wereld waar al zeer goede screenings programma's bestaan. Ik vraag mij echt af of dit nou zo veel zal toevoegen, ook omdat er allerlei zorgmakende ontwikkelingen zijn wat betreft oprukkende auto-immuun problemen waar nog geen verklaringen voor zijn, maar waar wel naar al die immunisaties wordt gekeken als mogelijke bijdrager tot het probleem. Ik vind verder dat niet alles wat de drug-fabrikanten zeggen geloofd moet worden, vooral niet als er geen publieke inzage in de test-procedure en de resultaten is (wat er in dit geval dus niet is..). Het is gewoon goedkoop om hier een morele kwestie van te maken (jij geeft er niet om dat die vrouwen dood gaan aan kanker, jij bent een slechte moeder, want je laat je kind niet inenten - dat soort emotionele manipulatie), er moet gewoon redelijk over gepraat kunnen worden of het nu wel of niet een goed idee is om massaal in te enten met dit vaccin.



Ik zou nog steeds mijn dochter niet in laten enten en ik ben er dan ook op tegen om dit in het vaste verplichte pakket op te nemen. Iedereen moet de keus hebben om je kinderen of jezelf wel of niet te laten vaccineren. En wat mij betreft mag het geheel of gedeeltelijk in de basispaketten van de verzekeringen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso kun je beter om het halfjaar een uitstrijkje laten doen ipv om de 3 jaar. In drie jaar kan er een hoop zich ontwikkelen. Ik heb dus het hoog-risico virus en moet me dus regelmatig laten testen. Blij ben ik er niet mee, maar ik kan zo wel ergere dingen voorkomen. Regelmatig controleren is zó belangrijk!



Mijn moeder vond het heel eng dat ik dat virus heb, maar zélf testen..ho maar. Ze is midden veertig, ik begrijp het gewoon niet. Ik heb eens een levendige droom gehad dat ze zou sterven aan baarmoederhalskanker, op een leeftijd terwijl ik niet eens echt wist wat het inhield. Ik ben totaal geen zweverig type, maar het boezemt me angst in. Baarmoederhalskanker geeft geen klachten tót het te laat is. Eens testen is zo erg toch niet? Ze heeft twee kinderen gebaard notabene, dus ze moet toch weten hoe het is dat er iemand in je kut kijkt;) Ik krijg het haar maar niet aan haar verstand gepraat. Ook al heeft ze maar 1 partner gehad, ze loopt wel degelijk risico.
Alle reacties Link kopieren
Het vaccin beschermt tegen totaal 4 soorten HPV, 2 die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken en 2 die genitale wratjes veroorzaken. Dus dat is maar een heeeeeeel klein deel van alle soorten HPV. Er zullen vast wel soorten die minder vaak voorkomen. Maar dat Gardasil beschermt tegen 70% van de HPV-vormen is ietwat overdreven.
Goedemorgen, spuit11 hier.

Hoe kun je je laten testen op welke verschillende soorten HPV, en hoe werkt dat bij mannen?
Goedemorgen, lieve Kjong. Wist je trouwens dat ik zojuist op jou heb gestemd als forummer van de maand? En over baarmoederhalzen gesproken: Xaloy is morgen 37 weken zwangerd! Het gaat nu hard. Bij jou ook alles goed?
Je bent de enige waarschijnlijk. ~Een persoonlijke dankbetuiging~

Het wordt qwertu deze maand. En ook al verdient ze het, het is meer een reactie op haar ban, te vergelijken met de NEE-stemming referendum grondwet EU.



Nee niet alles goed. Maar met zwangerschap wel voor zover peurend te voelen.

Ligt het aan mij of ben je steeds zenuwachtiger aan het worden?
Ligt aan jou :-)

Jammer dat niet alles goed gaat, overigens.



En een ban?? Volgens mij heb ik een hoop gemist...

Hoe dan ook: in het rijtje genomineerden sta jij natuurlijk op de eerste plaats, met Pers als hele goede tweede. Enzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat als je achterin de 20 bent en maar 1 sexpartner hebt gehad, waarvan je 100% zeker weet dat hij maagd en monogaam is.



Ik wil ook een gratis vaccin. Ik denk dat ik minder risico heb gelopen dat een gemiddelde 17-jarige breezerslet.


Het vaccin beschermt tegen totaal 4 soorten HPV, 2 die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken en 2 die genitale wratjes veroorzaken. Dus dat is maar een heeeeeeel klein deel van alle soorten HPV. Er zullen vast wel soorten die minder vaak voorkomen. Maar dat Gardasil beschermt tegen 70% van de HPV-vormen is ietwat overdreven.





Goed lezen: gardasil beschermt tegen de hpv's die 70% van de vbmhk's veroorzaken.



Er zijn 18 soorten kankerverwekkend hpv, naast allemaal onschuldiger hpv vormen.


Goedemorgen, spuit11 hier.

Hoe kun je je laten testen op welke verschillende soorten HPV, en hoe werkt dat bij mannen?
Dan blijft deze vraag, ondanks de afleidingsmanouvre van C, nog staan.






quote: tilalia2 reageerde

.





Volgens alles wat ik erover gelezen heb, ook over het andere vaccin wat volgend jaar op de markt komt, beschermt het voor 70% van de HPV-types die baarmoederhalskanker veroorzaken.

Nou kan ik me vergissen, maar dat is toch een hoge beschermingsgraad?





Als door een PAP een celverandering wordt gevonden die helemaal nog niet tot kanker is gevorderd, kan ook dat behandeld worden en op die manier voorkom je dus wel baarmoederhals kanker.

Klopt, maar wat ik al probeerde uit te leggen in mijn incubatietijdverhaaltje is dus dat uitstrijkjes ook niet alles op tijd opsporen.



Dat een biopsie ingrijpender is dan een vaccine is naatuurlijk waar, maar een echte ramp is het echt niet - dat weet ik uit ervaring.

Dat het duurder is snap ik ook, maar maar een klein aantal vrouwen heeft uiteindelijk zo'n biopsie nodig, terwijl de vaccinatie (die toch echt heel duur is vergeleken bij de meeste andere vaccinaties) aan iedereen gegeven zou moeten worden, misschien zelfs herhaald zal moeten worden om de zoveel jaar. Je hebt gelijk, andere vaccinaties moeten ook herhaald worden, maar lang niet iedereen laat ze ook inderdaad herhalen. En dat zou dus een probleem zijn.

Het voordeel van vaccineren is dat je op de lange termijn een virus zo goed als kan laten verdwijnen. Door vaccineren zijn pokken ook de wereld uit geholpen. En dat is wel weer goedkoper en veel minder invasief  dan biopsies,  chemokuren en dood.



Verder doe ik toch echt niet licht over de gezondheid van vrouwen, integendeel zelfs - ik heb over dit vaccin van alles en nog wat gelezen, ben zelf werkzaam in de gezondheidszorg, weet wat het is om als jong kind je moeder te verliezen aan baarmoederhalskanker.

Waarom geloof je het zwikkie artsen dan niet die dit vaccin wel een meerwaarde vinden?



Ik heb gewoon nog vragen over de meerwaarde van dit vaccin in de westerse wereld waar al zeer goede screenings programma's bestaan. Ik vraag mij echt af of dit nou zo veel zal toevoegen, ook omdat er allerlei zorgmakende ontwikkelingen zijn wat betreft oprukkende auto-immuun problemen waar nog geen verklaringen voor zijn, maar waar wel naar al die immunisaties wordt gekeken als mogelijke bijdrager tot het probleem.

Oprukkende auto-immuunproblemen veroorzaakt door vaccinaties? Welke? Heb je ook een wetenschappelijke bron?



Ik vind verder dat niet alles wat de drug-fabrikanten zeggen geloofd moet worden, vooral niet als er geen publieke inzage in de test-procedure en de resultaten is (wat er in dit geval dus niet is..).

Ik kon op internet toch wel aardig wat studies vinden. Hoeveel publieke inzage wil je precies hebben?

Je hoeft ook niet alles te geloven wat de medische industrie zegt, daar hebben we overheidsorganen voor om te controleren wat die fabrikanten zeggen voor een medicijn wordt goedgekeurd.




 Het is gewoon goedkoop om hier een morele kwestie van te maken (jij geeft er niet om dat die vrouwen dood gaan aan kanker, jij bent een slechte moeder, want je laat je kind niet inenten - dat soort emotionele manipulatie), Ik heb nergens gelezen dat je een slechte moeder bent als je je kind niet laat vacvcineren: dat is wat jij er zelf in leest. Natuurlijk spelen ze in op je gevoel, het zijn naast ontwikkelaars ook verkopers. En als je het echt zo'n onzin vindt, zou het je dus ook niet moeten raken, dat ze inspelen op je gevoel.  er moet gewoon redelijk over gepraat kunnen worden of het nu wel of niet een goed idee is om massaal in te enten met dit vaccin.

Er wordt toch redelijk over gepraat? Waar is de heksenjacht op niet-vaccinerende ouders waar jij kennelijk op doelt?



Ik zou nog steeds mijn dochter niet in laten enten en ik ben er dan ook op tegen om dit in het vaste verplichte pakket op te nemen.

Er ìs in Nederland niet eens een verplicht pakket vaccinaties. Er is een standaardpakket dat vergoed wordt door de overheid, maar het is niet verplicht. Werkzaam in de gezondeidszorg zoals jij bent, je zegt dat je er veel over gelezen hebt, zou je dàt toch moeten weten.

 Iedereen moet de keus hebben om je kinderen of jezelf wel of niet te laten vaccineren. En wat mij betreft mag het geheel of gedeeltelijk in de basispaketten van de verzekeringen.

Dat snap ik niet. Je vertrouwt het vaccin niet, je vertrouwt de makers ervan niet, je ziet het nut niet vanwege de goede mogelijkheden van screening, je bent bang voor gevoelens van vallse veiligheid en tòch mag het van jou in het basispakket? You've lost me.


quote: kjong reageerde



Goedemorgen, spuit11 hier.

Hoe kun je je laten testen op welke verschillende soorten HPV, en hoe werkt dat bij mannen?





Dan blijft deze vraag, ondanks de afleidingsmanouvre van C, nog staan.



Kjong, ik denk datje huisarts dat weet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of dat met een bloedtest of een uitstrijkje gedaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dezelfde vraag stelde ie op de het tweelingzusje topicje, zal hem hier onderaan ook plakken



Ik zou graag willen weten hoe je getest, en of je

getest kunt worden voor de verschillende HPV"s .



En als je positief bevonden wordt op deze virussen,

wat je er tegen zou kunnen doen....
Alle reacties Link kopieren


Ik had dezelfde vraag stelde ie op de het tweelingzusje topicje, zal hem hier onderaan ook plakken

Ik zou graag willen weten hoe je getest, en of je getest kunt worden voor de verschillende HPV"s .

En als je positief bevonden wordt op deze virussen, wat je er tegen zou kunnen doen....




Er wordt een uitstrijkje gemaakt. Als er iets afwijkends uitkomt, moet je naar het ziekenhuis voor een colposcopie. Dan gaat men uitgebreid kijken, met een camera. 



Je hebt het waarschijnlijk al opgelopen, één van de zoveel HPV's. De meesten doen niets geloof ik en je lichaam ruimt het vanzelf weer op. Als je een ernstigere variant hebt, moet je je regelmatig laten testen en eventueel iets weg laten halen. Meer kun je niet echt doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Persephonè, bedoel je dat het bij de gebruikelijke uitstrijkje,

ook gekeken/onderzocht wordt naar de HPV's?...of moet je dat er

specifiek naar vragen, een vraag aan de Gynaecoloog zou kunnen zijn



"Dr, kunt naast het gewone uitstrijkje, ook meteen een uitstrijkje

maken om te kijken welke HPV's ik mss opgelopen heb" Tja dan weet je

wel of je wat hebt of niet...maare een behandeling kan volgens mij

niet, want er bestaat nog steeds geen behandeling voor

virussen...toch?  of heb ik het fout?





Een vaccin, vind ik in dit stadium een risiko, omdat de bijwerkingen pas over pak weg...5 en op zijn best 10 jaar bekend zijn.



En voor ons, die al sexueel actief zijn, is het zeg maar, mosterd na de

maaltijd, begrijp ik, want we hebben de HPV's al al binnen...
Alle reacties Link kopieren


Dank je Persephonè, bedoel je dat het bij de gebruikelijke uitstrijkje, ook gekeken/onderzocht wordt naar de HPV's?...of moet je dat er specifiek naar vragen, een vraag aan de Gynaecoloog zou kunnen zijn

"Dr, kunt naast het gewone uitstrijkje, ook meteen een uitstrijkje maken om te kijken welke HPV's ik mss opgelopen heb" Tja dan weet je wel of je wat hebt of niet...maare een behandeling kan volgens mij niet, want er bestaat nog steeds geen behandeling voor virussen...toch?  of heb ik het fout?



Een vaccin, vind ik in dit stadium een risiko, omdat de bijwerkingen pas over pak weg...5 en op zijn best 10 jaar bekend zijn.

En voor ons, die al sexueel actief zijn, is het zeg maar, mosterd na de maaltijd, begrijp ik, want we hebben de HPV's al al binnen...





Volgens mij wordt elk uitstrijkje getest op aanwezigheid van HPV. Misschien dat ze enkel onderscheid maken tussen laag risico en hoog risico HPV. Welke HPV het precies is, doet er ook niet veel toe. Meeste vrouwen hebben er geen last van, en het veroorzaakt geen uitingen. Genitale wratten is ook een uiting van HPV, maar de uiting komt pas als je een lage weerstand hebt. Je lichaam moiet het zélf bevechten, daar kan een arts niet zoveel aan doen. Net als veel bacterien altijd in je lijf aanweizg zijn (pneumokokken bijvoorbeeld) en niets doen totdat je weerstand laag is, is HPV ook vaak niet schadelijk. 80% van de vrouwen heeft het opgelopen, en bij enkelen gaat het om de hoog risico variant dat uiteindelijk tot baarmoederhalskanker kán leiden. Soms is het zo dat je een te hoge pap-waarde hebt, maar een tijdje later is die weer gezond. Ik weet niet hoe dat precies zit, je lichaam zal het ook wel succesvol bevochten hebben denk ik.



Het beste wat je kunt doen is zorgen voor een goede weerstand, seks hebben met condoom (ook al beschermt het niet honderd procent) en regelmatig uitstrijkjes maken. Ipv die vaccinatie zouden ze een jaarlijks uitstrijkje eens moeten promoten. Kost alleen een bezoekje aan de arts en zo ben je er snel bij mocht er iets mis zijn.




Het voordeel van vaccineren is dat je op de lange termijn een virus zo goed als kan laten verdwijnen. Door vaccineren zijn pokken ook de wereld uit geholpen.
Dat is hier juist mogelijk een van de problemen, al klinkt dat misschien in eerste

instantie wat vreemd: als we deze twee varianten de wereld uit helpen,

bestaat de mogelijkheid dat de overgebleven varianten meer "kans"

krijgen, zodat we uiteindelijk net zo ver van huis zijn.






quote: tilalia2 reageerde







Het voordeel van vaccineren is dat je op de lange termijn een virus zo goed als kan laten verdwijnen. Door vaccineren zijn pokken ook de wereld uit geholpen.






Dat is hier juist mogelijk een van de problemen, al klinkt dat misschien in eerste

instantie wat vreemd: als we deze twee varianten de wereld uit helpen,

bestaat de mogelijkheid dat de overgebleven varianten meer "kans"

krijgen, zodat we uiteindelijk net zo ver van huis zijn.





Die moet je me uitleggen, Miffy want dat snap ik niet. Voorzover ik heb begrepen worden 'we' net zo vaak besmet met die andere, minder of niet schadelijke hpv's. Die zullen niet opeens schadelijk worden als hun kwalijke broertjes weg zijn, toch?

Kwalijke HPV's lijken mij ook geen natuurlijke vijand van de andere hpv's, en voor zover ik weet is er ook nog geen boos broertje van pokken opgestaan sinds dat niet meer voorkomt. We hebben er 'gewoon' antistoffen voor, waardoor de ziekte geen mensen meer ziek maakt, waardoor het niet meer doorgegeven wordt aan andere mensen, waardoor het virus dus uiteindelijk geen gastheer meer heeft in de mens. Prima toch?

Het is niet als bij antibiotica dat het virus resistent wordt voor onze antistoffen. (tenzij het muteert, maar goed, dan ben je sowieso al verder van huis en antistoffen hebben voor zover ik weet niets te maken met de mutaties van virussen)



Of werkt dat anders?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven