Venlonaren: 'Wij vluchten niet voor terreur’

29-06-2015 14:31 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vanmorgen onderstaand artikel las in de krant dacht ik bij de openingszin "wat dapper", maar toen ik het hele artikel had gelezen vond ik er weinig dappers aan. Vooral de regel "De lokale bevolking is net zo goed slachtoffer van deze vreselijke aanslag, als de omgekomen, gewonde toeristen en hun families, schetst Dorris Titulaer" stoorde me enorm. (De toerist en de westerse bevolking zijn het doelwit bij aanslagen in Tunesië) Dat iemand zijn baan kwijtraakt door de aanslag is toch niet hetzelfde slachtoffer als de toerist die zijn partner heeft verloren door de aanslag. Blijven ze omdat ze geen zin hebben om hun vakantie vroegtijdig te beeindigen en daarom onder de noemer "maar wij bieden troost" blijven. Of doen ze het echt alleen voor de bevolking? Maar misschien zie ik het allemaal verkeerd. Wat vinden jullie hiervan? Graag jullie mening.



Dagblad De Limburger:



Venlonaren: 'Wij vluchten niet voor terreur’



De meeste toeristen hebben de Tunesische badplaats Sousse verlaten. Vliegtuigen die naar het land toegaan zijn slechts voor een kwart gevuld. Tegen de stroom in blijft het Venlose echtpaar Dorris Titulaer en Bart van der Pol. Om de bevolking te steunen, moreel en financieel. „We gaan niet op de vlucht voor terrorisme.”



Door Claire van Dyck



De stilte aan het zwaar beveiligde strand is ongemakkelijk. De lokale bevolking trekt deze zonnige zondagmiddag massaal naar de stranden van El Kantaoui, in verslagenheid bijeen. Geen blijde kinderstemmen, geen gelach, geen bananenboten. Wel bedrukte gesprekken en discussies over een donkere toekomst. Het effect van het vertrek van toeristen kan desastreus zijn voor Tunesië.



Morele steun

Te midden van de lokale bevolking bieden de Venlose dansschooleigenaresse Dorris Titulaer (57) en haar man Bart van der Pol (67) morele steun. En dat doe je door te blijven, zegt Dorris Titulaer vanaf het strand. Wat kunnen ze anders dan de lokale bevolking omarmen? Ze hebben een luisterend oor, slaan een arm om iemand heen of bieden een schouder om tegen uit te huilen. Hun aanwezigheid én het geld dat ze spenderen, vormen de troost en hulp die ze kunnen bieden. Ze worden bedankt voor hun steun en vertrouwen.



Slachtoffer van de aanslag

Op straat, aan het strand, in het hotel of het lokale restaurant. Mensen in de Tunesische toeristensector worden al ontslagen, hotels zijn meer leeg dan gevuld. Er wordt veel gehuild en volop gediscussieerd. De lokale bevolking is net zo goed slachtoffer van deze vreselijke aanslag, als de omgekomen, gewonde toeristen en hun families, schetst Dorris Titulaer. Ze gaan niet op de vlucht voor terrorisme. Willen niet toegeven aan de angst die wordt gezaaid. Er geldt geen negatief reisadvies. Het voelt fout om te vertrekken, dan laten ze de mensen in Tunesië de steek.



Tweede thuisland

En dat land is, na bijna twintig jaar vakanties daar, een tweede thuisland voor hen geworden. Ze zitten - als je over het strand loopt - op ruim een kilometer van de rampplek. De aanslag hebben ze niet meegemaakt. Toen rumoer ontstond, zijn ze door beveiligingsmensen gesommeerd naar binnen te gaan. 's Avonds zijn ze welbewust het centrum van Port el Kantaoui in gegaan, om thee te drinken met de locals. Net zoals ze zaterdagavond met bloemen bij de herdenkingsbijeenkomst bij het getroffen hotel Imperial Marhaba aanwezig waren. Een bijeenkomst die vooral het karakter van demonstratie tegen extremisme en geweld was, waar velen kilometers hadden moeten lopen.



Hartverwarmend

De reacties op hun aanwezigheid zijn hartverwarmend en sterkt hen in het besluit te blijven, zegt Dorris Titulaer. Vanzelfsprekend is het vakantiegevoel weg, maar dat is het ook wanneer ze halsoverkop terugkeren naar Venlo. Ze zijn nu liever bij lotgenoten dan thuis. Dus blijven ze, in principe zoals gepland tot 10 juli. Dat is voor hen het enige juiste antwoord op terreur. Bovendien, zegt Dorris Titulaer, waar ben je wel veilig?



Tijd Gepubliceerd op: 29.06.15 06:00, laatste update: 29.06.15 09:46
LOEP ME MAAR aub.
Dan is een blog, waarnaar ik eerder hintte, een beter idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anque schreef op 03 juli 2015 @ 16:14:

Dan is een blog, waarnaar ik eerder hintte, een beter idee.



van Dale

Geen resultaat voor ' hintte '



Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.



Waarnaar je hintte? Bedoel je zo'n tropisch ren-hert? Nee dat is een Hinde. Of bedoelde je dat je ergens naar toe sprintte? Wil je naar een blog sprinten? kind kind, Doe dat nou niet met deze temperatuur joh.



Kijk je wel goed uit?



Je kan toch ter aller tijde hier of elders op dit forum een discussie op gang helpen. Ik ben geen spelleider en ook geen vrijwilliger bij kindervakantiewerk. Ik heb alleen een onderwerp geplaatst. De rest is ook aan jullie. Dus doe maar, start een discussie op, ik vind dat heel leuk!
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anque schreef op 03 juli 2015 @ 14:14:

Ik begreep je post, ik vind dit alleen geen leuke discussie op deze manier.Ik begrijp je volkomen absoluut heel goed. Misschien dat Bloosje mee wil doen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Elsevier

Buitenland

Premier Tunesië: politie was te langzaam



door ANP 3 jul 2015



TUNIS (ANP) - Premier Habib Essid van Tunesië vindt dat de politie te langzaam in actie is gekomen bij de aanslag in badplaats Sousse vorige week vrijdag. Hij zei dat bij de plechtigheid met een minuut stilte vrijdag in Sousse.



Bij de aanslag schoot een student 38 mensen dood voordat hij zelf werd doodgeschoten. Onder de doden zijn dertig Britten. Essid toonde zich diep geraakt door het bloedbad. Hij noemde het langzame optreden van de politie tegenover de BBC ,,een groot probleem''.



Tunesië gaat er nog steeds van uit dat de student Seifeddine Rezgui de aanslag alleen uitvoerde en dat hij banden had met een terreurbeweging. IS heeft de aanslag opgeëist.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/hinten





NL: hinten



U: Vervoeg zoals `jij`. Men, het, zij (enkelvoud): Vervoeg zoals `hij`.





Voltooid deelwoord 

gehint





Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott) 

ik hint

jij hint

hij hint

wij hinten

jullie hinten

zij hinten





Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) 

ik heb gehint

jij hebt gehint

hij heeft gehint

wij hebben gehint

jullie hebben gehint

zij hebben gehint





Onvoltooid verleden tijd (ovt) 

ik hintte

jij hintte

hij hintte

wij hintten

jullie hintten

zij hintten





Voltooid verleden tijd (vvt) 

ik had gehint

jij had gehint

hij had gehint

wij hadden gehint

jullie hadden gehint

zij hadden gehint





Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd (ottt) 

ik zal hinten

jij zult hinten

hij zal hinten

wij zullen hinten

jullie zullen hinten

zij zullen hinten





Voltooid tegenwoordige toekomende tijd (vttt) 

ik zal gehint hebben

jij zult gehint hebben

hij zal gehint hebben

wij zullen gehint hebben

jullie zullen gehint hebben

zij zullen gehint hebben





Onvoltooid verleden toekomende tijd (ovtt) 

ik zou hinten

jij zou hinten

hij zou hinten

wij zouden hinten

jullie zouden hinten

zij zouden hinten





Voltooid verleden toekomende tijd (vvtt) 

ik zou gehint hebben

jij zou gehint hebben

hij zou gehint hebben

wij zouden gehint hebben

jullie zouden gehint hebben

zij zouden gehint hebben





Gebiedende wijs 

hint
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 juli 2015 @ 19:46:

http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/hinten





NL: hinten



U: Vervoeg zoals `jij`. Men, het, zij (enkelvoud): Vervoeg zoals `hij`.





Voltooid deelwoord 

gehint





Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott) 

ik hint

jij hint

hij hint

wij hinten

jullie hinten

zij hinten





Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) 

ik heb gehint

jij hebt gehint

hij heeft gehint

wij hebben gehint

jullie hebben gehint

zij hebben gehint





Onvoltooid verleden tijd (ovt) 

ik hintte

jij hintte

hij hintte

wij hintten

jullie hintten

zij hintten





Voltooid verleden tijd (vvt) 

ik had gehint

jij had gehint

hij had gehint

wij hadden gehint

jullie hadden gehint

zij hadden gehint





Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd (ottt) 

ik zal hinten

jij zult hinten

hij zal hinten

wij zullen hinten

jullie zullen hinten

zij zullen hinten





Voltooid tegenwoordige toekomende tijd (vttt) 

ik zal gehint hebben

jij zult gehint hebben

hij zal gehint hebben

wij zullen gehint hebben

jullie zullen gehint hebben

zij zullen gehint hebben





Onvoltooid verleden toekomende tijd (ovtt) 

ik zou hinten

jij zou hinten

hij zou hinten

wij zouden hinten

jullie zouden hinten

zij zouden hinten





Voltooid verleden toekomende tijd (vvtt) 

ik zou gehint hebben

jij zou gehint hebben

hij zou gehint hebben

wij zouden gehint hebben

jullie zouden gehint hebben

zij zouden gehint hebben





Gebiedende wijs 

hintHeel mooi.

In de van Dale stond alleen onderstaande. Weten we meteen waarom "dikke"niet meer voor de naam staat.





hint (de; m; meervoud: hints) 1wenk, vingerwijzing
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 03 juli 2015 @ 19:28:

Waarnaar je hintte? Bedoel je zo'n tropisch ren-hert? Nee dat is een Hinde. Of bedoelde je dat je ergens naar toe sprintte? Wil je naar een blog sprinten? kind kind, Doe dat nou niet met deze temperatuur joh.



Kijk je wel goed uit?



Je kan toch ter aller tijde hier of elders op dit forum een discussie op gang helpen. Ik ben geen spelleider en ook geen vrijwilliger bij kindervakantiewerk. Ik heb alleen een onderwerp geplaatst. De rest is ook aan jullie. Dus doe maar, start een discussie op, ik vind dat heel leuk!Zei jij niet dat je alleen kinderachtig reageerde omdat je zelf kinderachtige reacties kreeg?
Dank je wel, Bianca.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 03 juli 2015 @ 19:28:





Je] kan toch ter aller tijde hier of elders op dit forum een discussie op gang helpen. Ik ben geen spelleider en ook geen vrijwilliger bij kindervakantiewerk. Ik heb alleen een onderwerp geplaatst. De rest is ook aan jullie. Dus doe maar, start een discussie op, ik vind dat heel leuk![/fgcolor]https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/s ... drukkingen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Kan de topictitel veranderd worden in "wij vluchten voor missie_m"?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 juli 2015 @ 21:25:

[..missie schreef......ter aller tijde...........]





https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/s ... enGeweldig deze link want ik schreef het helemaal fout. Ik schreef ter aller tijde. Aller ? hihi wat dom En het 'ter' hihihi. Wie maakt zich bij zo'n blunder nog druk over de inhoud van een serieus nieuwsbericht? Ik zal even het eerste stukje kopiëren van de link van blijfgewoonBianca , offe quoten....uh nee knippen...offe toch maar plakken...of what ever (ik zal vast wel weer iets verkeerds hebben gezegd, gedaan, geschreven of uitgesproken... maar dan kan men zich tenminste amuseren.



Staande uitdrukkingen: ten alle tijden / te allen tijde

Wat is juist: ten alle tijden of te allen tijde?



Te allen tijde is juist. In deze zogenoemde 'staande uitdrukking' zijn enkele oude naamvalsvormen behouden gebleven. Er zijn veel staande uitdrukkingen waarin nog oude naamvallen voorkomen, bijvoorbeeld: van dien aard, uit hoofde van, met dien verstande. Er zijn vrijwel geen regels te geven om te bepalen welke vorm de juiste is, maar enkele vuistregels zijn er wel:



Ter hoort bij vrouwelijke woorden, ten bij mannelijke. Bij sommige woorden komt echter variatie voor; het woord tijd kon vroeger ook vrouwelijk zijn, tegenwoordig is het uitsluitend mannelijk. Daardoor bestaan naast elkaar ten tijde van en in de loop der tijd.

Ten/ter is een samentrekking van het voorzetsel te of tot en het verbogen lidwoord den/der. Ter of ten is alleen juist als het vervangen kan worden door de of het: ter waarde van (omdat de waarde van ook kan), maar te uwen kantore (want het uwen kantore/kantoor kan niet).
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anque schreef op 03 juli 2015 @ 21:21:

Dank je wel, Bianca. Ja ontzettend bedankt blijfgewoonBianca.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 04 juli 2015 @ 13:39:

[...]





Ja ontzettend bedankt blijfgewoonBianca. Graag gedaan. Nu nooit meer fout doen, he?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 juli 2015 @ 13:40:

[...]





Graag gedaan. Nu nooit meer fout doen, he?Ik zal het proberen, echt! maar garantie kan ik je natuurlijk niet geven.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Reisadvies Tunesië | Reisadviezen | Rijksoverheid.nl

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/tunesie



reactie missie M.:Fijne duidelijke reisadviezen van de Rijksoverheid.



Reisadvies Tunesië



Laatst gewijzigd op: 01-07-2015 | Nog steeds geldig op: 04-07-2015



Reis alleen naar Tunesië als dat noodzakelijk is. Nieuwe aanslagen kunnen plaatsvinden. Ook op toeristen en westerlingen.



Informatie vooraf



U blijft zelf verantwoordelijk voor uw veiligheid en beslissing om wel of niet te reizen. Lees het hele reisadvies.

De laatste ontwikkelingen



Op 26 juni 2015 werd een aanslag gepleegd in Port El-Kantaoui, ten noorden van de badplaats Sousse. Er zijn meerdere doden en gevonden gevallen. Nieuwe aanslagen kunnen plaatsvinden. Ook op toeristen en westelingen.



Algemeen



Er is in Tunesië een verhoogde dreiging van terroristische aanslagen. Ook op toeristen en westerlingen.



Onveilige gebieden



Reis niet naar de grensgebieden bij Libië en Algerije, de woestijngebieden bij Tataouine en het Chaambi-gebergte. Reis alleen als dat noodzakelijk is naar de rest van Tunesië.

Criminaliteit



De criminaliteit en overvallen met geweld komen steeds vaker voor. Wees alert voor dieven op openbare plaatsen en plekken waar veel toeristen komen.



Terrorisme



Er is in Tunesië een verhoogd risico op terroristische aanslagen. Ook op toeristen en westerlingen. Risico van ontvoeringen is ook aanwezig.

Blijf bereikbaar in noodsituaties



U kunt zich registreren bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Bij een noodsituatie kan de ambassade u dan bereiken.

Gezondheid



Ga na welke voorzorgsmaatregelen u voor uw gezondheid moet nemen. Denk aan vaccinaties.

Reisdocumenten en visa



Controleer welke reisdocumenten u nodig heeft en aan welke eisen deze moeten voldoen.

Tips van de ambassade



De Tunesische autoriteiten treden zeer streng op tegen het bezit en het gebruik van drugs. Pas op voor jonge Tunesiërs die u proberen te verleiden.



Wijs op reis



Een goede voorbereiding van uw reis kan veel problemen voorkomen.



Kaart bij reisadvies Tunesië



Download de kaart

Naar boven

Informatie vooraf



Het ministerie van Buitenlandse Zaken helpt u met de voorbereiding van uw reis. Dit reisadvies is gebaseerd op informatie van de Nederlandse ambassade in Tunis, inlichtingendiensten, vertegenwoordigingen van andere landen, lokale autoriteiten, bedrijven en andere organisaties. Het hoofddoel is u te informeren over de veiligheid in een land. Daarnaast staan er een aantal algemene en praktische tips in het reisadvies.



Dit reisadvies is zorgvuldig samengesteld. De staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die ontstaat door gebruik van dit reisadvies. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw eigen veiligheid en beslissing om wel of niet te reizen.



Naar boven

De laatste ontwikkelingen



Op 26 juni 2015 werd een aanslag gepleegd in Port El-Kantaoui, ten noorden van de badplaats Sousse. Hierbij zijn meerdere doden en gevonden gevallen.



Nieuwe aanslagen kunnen plaatsvinden. Ook op toeristen en westerlingen. Reis daarom alleen naar Tunesië als dat noodzakelijk is.



Blijf op de hoogte



Download de app BZ Reisadvies in Google Play of de App Store.



de app voor Android;

de app voor iPhone en iPad.



Of abonneer u op het reisadvies.

Naar boven

Algemeen



Er is in heel Tunesië een verhoogde dreiging van terroristische aanslagen. Bij de terroristische aanslagen bij het Bardo museum en Port El-Kantaoui werden tientallen toeristen gedood en gewond.



Nieuwe aanslagen kunnen plaatsvinden. Ook op toeristen en westerlingen. En in de grensgebieden met Libië en Algerije. Maar ook in overige gebieden bestaat een risico. De afgelopen jaren waren er regelmatig gewapende incidenten in Tunesië.



Reist u voor een noodzakelijk reis naar Tunesië? Neem voor uw veiligheid de volgende voorzorgsmaatregelen:



Blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en de veiligheidssituatie;

Volg het plaatselijke nieuws via de lokale media. Of vraag bij uw hotel om informatie;

Reis niet na zonsondergang;

Vermijd de omgeving van overheidsgebouwen, gebedshuizen (moskeeën, kerken, synagogen) en plaatsen waar veel mensen komen;

Zorg dat u altijd (een kopie van) uw paspoort bij u draagt;

Volg altijd de aanwijzingen op van de politie, militairen of leden van de Nationale Garde.



Demonstraties



In Tunesië kunnen demonstraties voorkomen die tot geweld leiden. Vermijd daarom demonstraties. Meestal is het verslechterende sociaal economisch klimaat aanleiding voor een demonstratie. De acties zijn niet gericht tegen buitenlanders, maar kunnen ontaarden in acties tegen toevallig aanwezige omstanders. Ontwikkelingen in het buitenland en internationale gebeurtenissen kunnen aanleiding zijn voor anti-westerse demonstraties.



Geen foto’s van militaire objecten



Maak geen foto’s of video-opnamen van overheidsgebouwen en demonstraties in Tunesië.



Homoseksualiteit is strafbaar



Homoseksualiteit is strafbaar in Tunesië. Dit geldt ook voor buitenlanders. Houd daar rekening mee in de manier waarop u zich opstelt en uit. Seksuele relaties buiten het huwelijk zijn ook strafbaar.



Noodsituatie



Heeft u direct hulp nodig? Bel het alarmnummer 197 (politie), 190 (ambulance), 198 (brandweer).

Nederlandse ambassade in Tunis



Heeft u hulp nodig? Neem dan contact op met Nederlandse ambassade in Tunis.

Naar boven

Onveilige gebieden



Reis niet naar:



de grensgebieden met Libië;

de woestijngebieden ten zuiden van Tataouine;

de grensgebieden met Algerije, met name het Chaambi-gebergte.



In het Chaambi gebergte zijn regelmatig confrontaties tussen Tunesische veiligheidstroepen en gewapende groepen. Dit gebergte ligt in het noordwesten van Tunesië vlakbij de Algerijnse grens. In de grensgebieden met Algerije en Libië is de situatie onveilig. Ook de militaire zone in het zuiden van Tunesië is niet veilig.



De zuidelijke gebieden zijn onherbergzaam en dun bevolkt. In deze gebieden zijn criminelen en/of terroristische groepen actief. Bij problemen kunt u hier moeilijk hulp krijgen van bijvoorbeeld de politie.



Overige gebieden



Reis alleen als dat noodzakelijk is naar de overige gebieden van Tunesië. Na de aanslag in Barko en Port El-Kantaoui kunnen nieuwe aanslagen plaatsvinden. Ook op toeristen en westerlingen.



Naar boven

Criminaliteit



De criminaliteit en overvallen met geweld komen steeds vaker voor. Wees alert voor dieven op openbare plaatsen en plekken waar veel toeristen komen, zoals de markt, medina, hotel of het strand.



Bezoek geen afgelegen straten, wijken en parken. Doe dit vooral niet als u alleen bent.



Overvallen komen ook steeds meer voor in residentiële wijken en in toeristische plaatsen. Bied geen verzet bij een overval of beroving. Als u hier slachtoffer van bent, geef uw bezittingen dan af. Verzet leidt vaak tot (meer) geweld.



Naar boven

Terrorisme



Nederland neemt deel aan de internationale coalitie die strijdt tegen de terroristische groepering ISIS. Nederlanders in het buitenland lopen daarom een verhoogd risico slachtoffer te worden van geweld en aanslagen. Blijf extra alert.



Er is in Tunesië een verhoogd risico op terroristische aanslagen. Ook op toeristen en westerlingen. Risico van ontvoeringen is ook aanwezig.



Als u voor een noodzakelijk reis in Tunesië bent, moet u er rekening mee houden dat nieuwe terreuraanslagen kunnen worden gepleegd. Toeristen en westerlingen kunnen doelwit zijn. Dit geldt voor het gehele Tunesische grondgebied.



Op 26 juni 2015 werd een aanslag gepleegd in Port El-Kantaoui, ten noorden van de badplaats Sousse. Hierbij zijn meerdere doden en gevonden gevallen. Op 18 maart 2015 werden bij een terroristische aanval op het Bardo museum in Tunis tientallen toeristen gedood en gewond. In 2013 werden 2 aanslagen voorkomen in de toeristische plaatsen Sousse en Monastir. Dit was bij een internationaal hotel en bij het grafmonument van wijlen president Bourguiba.



Volg altijd de aanwijzingen op die politie, militairen of leden van de Nationale Garde u geven. Ga niet in discussie. Houd rekening met controles en ‘road blocks’ op de toegangswegen rond de grote hotels in toeristencentra.



Naar boven

Blijf bereikbaar in noodsituaties



In geval van nood (bijvoorbeeld een natuurramp of politieke onrust) is het goed als uw gegevens bekend zijn. De ambassade of het consulaat kan u in dat geval bereiken. U kunt zich registreren bij het ministerie van Buitenlandse Zaken.



Naar boven

Gezondheid



Op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering vindt u informatie over epidemieën. Ook kunt u er terecht voor informatie over aanbevolen vaccinaties en preventieve maatregelen tegen malaria en andere infectieziekten. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.



Ook op de Engelstalige website van de World Health Organization vindt u informatie over epidemieën.



Als u in het buitenland naar de dokter of het ziekenhuis moet, dan is dat vaak duurder dan in Nederland. Dat extra bedrag krijgt u niet vergoed, want de zorgverzekeraar kijkt naar tarieven die in Nederland gelden. Sluit daarom een reisverzekering of aanvullende zorgverzekering met dekking voor medische kosten in het buitenland af. Die betaalt dan dat extra bedrag.



Naar boven

Reisdocumenten en visa



Voor al uw reizen naar het buitenland heeft u een geldig reisdocument nodig. Daarnaast heeft u voor bepaalde landen ook een visum nodig. Meer informatie over reisdocumenten en visa kunt u krijgen bij de ambassade van Tunesië in Den Haag. Vraag na welke documenten u nodig heeft en aan welke eisen deze moeten voldoen.



Naar boven

Tips van de ambassade



Drugsgebruik is streng verboden



De Tunesische autoriteiten treden zeer streng op tegen het bezit en het gebruik van drugs. Dat geldt ook voor kleine hoeveelheden en soft drugs. De gevangenisstraffen bedragen minimum 1 jaar.



Misbruik van liefdesrelaties



Sommige jonge Tunesiërs zijn meester in het verleiden van Europese (vaak oudere) vrouwen in clubs en toeristische hotels. Vaak zijn deze mannen van eenvoudige afkomst. Onder het mom van grote liefdesverklaringen proberen ze soms een financieel voordeel te krijgen. In andere gevallen proberen ze de vrouwen tot een huwelijk te overtuigen. Zij hopen op die manier een verblijfsvergunning voor Nederland te krijgen.



Het is belangrijk te weten dat het volgens Tunesische traditie absoluut niet de gewoonte is te huwen met een vrouw die ouder is dan de man. Wees daarom voorzichtig en probeer rationeel te blijven wanneer u een liefdesrelatie aanknoopt in zulke omstandigheden.



Vertrekbelasting



Sinds 1 oktober 2014 is een vertrekbelasting van kracht. Vertrekkende bezoekers, behalve Tunesiërs die in het buitenland wonen, moeten deze belasting betalen. De belasting bestaat uit een speciale zegel van 30 TND (ongeveer ¤ 13). U kunt deze zegel kopen bij de belastingkantoren, in hotels en reisbureaus. Of op het kantoor van de douane op de luchthavens. De kosten van deze zegel kunt u in lokale valuta voldoen. Koop dit uitreiszegel al bij aankomst of tijdens uw verblijf in Tunesië. Zo voorkomt u lange wachttijden bij vertrek.



Naar boven

Wijs op reis



Als u op reis gaat, krijgt u te maken met andere wetten, zeden en gewoonten. Een goede voorbereiding van uw reis kan veel problemen voorkomen. Zorg bijvoorbeeld voor een goede reisverzekering. En let op wat u wel en niet mag meenemen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag stond geen column van Dorris in onze krant. Zal ze toch naar het advies hebben geluisterd? Wat zo net las ik dit:



De Telegraaf;



vr 03 jul 2015, 05:30

Vertrek uit Tunesië doet toeristen zeer

Den Haag -



Alle circa 270 nog aanwezige Nederlandse toeristen zijn gisteravond met spoed uit Tunesië geëvacueerd. Zij maakten vooral een verslagen indruk.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
do 02 jul 2015, 18:15



Toeristen teruggehaald uit Tunesië

AMSTERDAM -



Ongeveer 265 Nederlandse toeristen zijn weer op Nederlandse bodem. Ze vertrokken aan het einde van de middag uit Tunesië en landden even na 20.00 uur op Schiphol. Dat zei een woordvoerster van reisorganisatie Thomas Cook donderdagavond.



Foto: DIJKSTRA BV



Vijf tot tien Nederlanders hebben ervoor gekozen voorlopig te blijven. Ze gaan later op eigen gelegenheid terug. De vakantiegangers hadden geboekt via reisorganisaties Neckermann (Thomas Cook), Arke (TUI), Corendon en Sunweb.



Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft woensdagavond het reisadvies voor Tunesië aangepast. Toeristen kunnen het doelwit van nieuwe terreuraanslagen en ontvoeringen worden, waarschuwt het ministerie. Daarom raadt het mensen af om naar Tunesië op vakantie te gaan.



Ongeveer veertig mensen, onder wie veel Europese toeristen, werden vorige week doodgeschoten in de badplaats Sousse. De dader was een student, die getraind zou zijn door terroristen in Libië. Beveiligers schoten de man na de schietpartij dood.



https://youtu.be/w8iJ8O9rlPQ



Op het filmpje word gezegd dat ALLE toeristen weggehaald worden. Ze hebben geen keus meer. Als je bij zo'n grote dreiging toch nog wilt blijven, als het zo duidelijk is dat je zelf het doelwit bent en niet die kamelenman. Nee. Dan houd je op deze manier geen rekening met de achterblijvers.
LOEP ME MAAR aub.
Blablabla...
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 04 juli 2015 @ 22:28:

Blablabla...Een echte zoals-altijd-deepspace-mening. Kun je die beargumenteren? In dit topic waar elke letter verantwoord moet zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
NOS

'Aanslagpleger Tunesië werkte in toerisme'

Gisteren, 17:38

Buitenland



De man die vorige week 38 toeristen doodschoot bij de Tunesische badplaats Sousse werkte in de toeristische sector. De 23-jarige Seifeddine Rezgui was onder meer entertainer voor groepen vakantiegangers. Daarnaast was hij breakdancer.



Dat heeft de Tunesische premier Habib Essid gezegd tegen de Tunesische krant La Presse de Tunisie.

Britse slachtoffers



De aanslag van Rezgui was gericht tegen buitenlandse toeristen. Onder de slachtoffers waren dertig Britse vakantiegangers.



Rezgui werd kort na de aanslag gedood door de politie. De aanslag werd een dag later opgeëist door de terreurgroep Islamitische Staat. De dader was niet in beeld bij de Tunesische veiligheidsdiensten.



reactie missie M.:Sterker nog, de man is was animateur in de toeristensector en lid van een dansclub. Hij was in Libië opgeleid tot terrorist. De veiligheidsdiensten kregen na de aanslag veel kritiek omdat de schutter gedurende een half uur ongehinderd slachtoffers kon maken.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 02 juli 2015 @ 11:14:

Nu het topic er nog staat plaatst ik toch de columns van Dorris. Zij blijft om een teken te geven, nee-tegen-terrorisme. Lege vliegtuigen en halflege hotels is een veel groter nee-tegen-terrorisme en een teken van troost-aan-nabestaanden. Maar dat is alleen mijn mening.

........................

.....................................





Donderdag 2 juli 2015

Hulp, troost en steun in Tunesië

Door Dorris Titulaer



Animatieteam

Een mooie zonnige dag in Tunesië. Geen wolkje aan de lucht te zien, toch pakken zich- figuurlijk-donkere wolken boven het land samen. Elke dag zichtbaarder en voelbaarder. Het animatieteam komt met hotelgasten het strand op. We liggen hier met nog veertien anderen wel dagelijks op het strand. Ze gaan onder meer touwtrekken en zaklopen, er klinkt housemuziek. Ik blijf liggen en vraag me af of dit wel gepast is. Volgens Malek van het animatieteam wel. Hij meent dat ook dit een teken is om te laten zien dat we niet toegeven aan terrorisme. En de gasten moeten toch vermaakt worden. Ik vraag hem of hij het niet weinig respectvol vindt tegenover de slachtoffers en hun familieleden. Daar krijg ik geen antwoord op.

Brahim, de kamelenman die toeristen op zijn kamelen laat rondrijden, en zijn kinderen komen hallo zeggen en vragen hoe het met me gaat. Comme si, comme sa. Ik vraag Brahim of hij het niet gevaarlijk vindt om met zijn kinderen naar het strand te komen. Daarop antwoordt hij dat ze vakantie hebben en hij ze niet binnen kan houden. En nee, hij is niet bang dat er opnieuw iets gebeurt. Ik betrap me er zelf wel af en toe op dat ik omkijk, wanneer ik iets vreemds hoor. Het onbezorgde is weg. Er komen net twee nieuwe gasten aan. Ze vragen mij het hemd van het lijf. Ze vertellen dat er maar 35 toeristen in het vliegtuig zaten, in plaats van tweehonderd. Maar zij is niet bang. Overal heerst terreurdreiging. Ze werkt in Londen, vertelt ze. En ook daar is het niet veilig, toch? MAAR DAT IS ALLEEN MIJN MENING!!



38 westerse toeristen zijn op het strand neergeschoten door iemand uit de toeristensector, en de toerist blijft om de lokale bevolking en "het toerisme" te steunen. Ze blijven zelfs op het strand liggen als er housemuziek word gedraaid om de gebleven-gasten te vermaken. Dat is geen nee-tegen-terreur.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 02 juli 2015 @ 11:27:

................................. kan ik het echt weinig serieus nemen wat jij er allemaal van vindt hoor.



Ik denk niet dat het terrorisme er enige last van heeft als Amsterdam, Parijs, Rome, Istanbul of Tunesie verstoken blijft van toeristen. De terroristen staan juist te juichen dan, dat is precies wat ze willen bereiken domoor.antw. missie M.:De terroristen staan dan te juichen schrijf je. Wat denk je wat ze doen als 38 westerlingen zijn getroffen.....en ze kunnen laten zien dat de overigen westerlingen op die plek gaan springen op housemuziek?

Die lieve animator was misschien bevriend met zijn collega-de-animator of te wel



"de schutter die gedurende een half uur ONGEHINDERD slachtoffers kon maken".(Schuingedrukte woorden zijn van uit de krant overgenomen)



Egaal of ik me blind staar op zon en witte stranden,Ik zou wellicht naar huis gaan met de woorden "Zo gaat men niet met mensen om!". Maar dat is de mening van deze "domoor".
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snyggin schreef op 30 juni 2015 @ 00:03:

Ik snap ze wel, had het niet gedaan maar snappen doe ik het.

Ben zelf ook een paar keer daar geweest en ken mensen in mijn omgeving uit Tunesie, steek ik mijn hand voor in het vuur, super mensen.



............................Dat zullen ook vast supermensen zijn, dat geloof ik ook meteen.

Een hand in het vuur steken is niet slim. Waarom zou je dat doen? Dat hoeft niet. Doe je het toch...dan,

Water water water, de rest komt later.



https://youtu.be/-sB2IMj6FPU
missie_m wijzigde dit bericht op 06-07-2015 15:24
Reden: off-topic verwijderd
% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 06 juli 2015 @ 15:03:

[...]





Dat zullen ook vast supermensen zijn, dat geloof ik ook meteen.

Een hand in het vuur steken is niet slim. Waarom zou je dat doen? Dat hoeft niet. Doe je het toch...dan,

Water water water, de rest komt later.



https://youtu.be/-sB2IMj6FPUWat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven