Vliegticket vergoed?

17-01-2017 13:00 87 berichten
Vannacht is stroom uitgevallen in en rond Amsterdam, en er rijden nu nog steeds geen treinen naar Schiphol. Als je daardoor je vliegtuig mist, wordt je ticket dan vergoed, of de vlucht verplaatst? Of wat als je een dure taxi hebt moeten nemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 13:08:

[...]





Geen idee eigenlijk.



Maar vliegtuig missen, door wat voor overmacht dan ook (watersnoodramp, overval), is gewoon pech voor jou?Precies. Iedereen heeft wel met pech te maken, en het principe van pech is dat je zelf voor alles opdraait alhoewel je je voor veel voorkomende pechgevallen kunt verzekeren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 17 januari 2017 @ 14:51:

[...]



Heb je die tip serieus gekregen? Ongekend!

Overigens is de tip ook nog strikt genomen onjuist, de nabestaanden zijn niet aansprakelijk. Schade uit onrechtmatige daad is een vermogensrecht en in principe overerfbaar, net zoals andere schulden en vorderingen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 13:34:

[...]





Kan best hoor, dat de maatschappij je op een latere vlucht zet.Als je een duurder flexibel ticket hebt doen ze daar niet moeilijk over. Bij een goedkoop en gefixeerd ticket heb je pech.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissiefur schreef op 17 januari 2017 @ 14:50:

Tip van de NS was in dit geval nog om te proberen de nabestaanden aansprakelijk te stellen.... maar welke idioot doet dat nou?Ik denk dat je zo'n opmerking van de NS in de juiste context moet horen. Ik neem aan dat zoiets niet hun standaard antwoord is.
Ik vraag me toch af hoeveel toeristen zich verslapen hebben of hierdoor hun vliegtuig hebben gemist.



Hoewel, als ik een vliegtuig zou moeten halen zou ik zeker ook het alarm van mijn mobiel af laten gaan en niet op andere dingen vertrouwen... En dan voldoet een taxi ook, nood breekt wet..
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 17 januari 2017 @ 21:35:

Ik vraag me toch af hoeveel toeristen zich verslapen hebben of hierdoor hun vliegtuig hebben gemist.



Hoewel, als ik een vliegtuig zou moeten halen zou ik zeker ook het alarm van mijn mobiel af laten gaan en niet op andere dingen vertrouwen... En dan voldoet een taxi ook, nood breekt wet..Je zou eens moeten weten en niet alleen toeristen.
Alle reacties Link kopieren
En daarom gingen wij 2 weken geleden met code oranje wél de weg op. Er moest een vliegtuig worden gehaald. Niet ideaal maarja.
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 17 januari 2017 @ 20:48:

[...]



Schade uit onrechtmatige daad is een vermogensrecht en in principe overerfbaar, net zoals andere schulden en vorderingen.Volgens mij stel je dan alsnog niet de nabestaanden aansprakelijk, maar als het ware de erfenis. Als de nabestaanden de erfenis niet aanvaarden, zijn ze niet aansprakelijk.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 17 januari 2017 @ 21:35:

Ik vraag me toch af hoeveel toeristen zich verslapen hebben of hierdoor hun vliegtuig hebben gemist.



Hoewel, als ik een vliegtuig zou moeten halen zou ik zeker ook het alarm van mijn mobiel af laten gaan en niet op andere dingen vertrouwen... En dan voldoet een taxi ook, nood breekt wet..Dit gebeurt dagelijks, meerdere keren per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat een keer in de trein op weg naar Schiphol, treinen reden niet verder dan Utrecht vanwege een vrachtwagen op de snelweg. Dus een taxi genomen. Was €120,00! Gelukkig had ik op Utrecht CS nog 3 andere slachtoffers van het perron geplukt.

Maar ik had echt zoiets van vlucht missen is waarschijnlijk duurder.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 18 januari 2017 @ 09:12:

treinen reden niet verder dan Utrecht vanwege een vrachtwagen op de snelweg.Klinkt alsof de afdeling smoezen bij de NS die dag een beetje onderbemand was.....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 18 januari 2017 @ 09:21:

[...]



Klinkt alsof de afdeling smoezen bij de NS die dag een beetje onderbemand was..... Nou hij lag er echt, van de A10 afgevallen. De ring van A'dam was vanaf die kant ook dicht, de chauffeur dacht dat hij het beste via de A4 weer terug kon naar Utrecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 18 januari 2017 @ 09:42:

[...]



Nou hij lag er echt, van de A10 afgevallen. De ring van A'dam was vanaf die kant ook dicht, de chauffeur dacht dat hij het beste via de A4 weer terug kon naar Utrecht.Maar waarom heeft een trein last van een vrachtwagen op de snelweg?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Sorry was van de snelweg. Spoor en ring allebei geblokkeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 17 januari 2017 @ 21:35:

Ik vraag me toch af hoeveel toeristen zich verslapen hebben of hierdoor hun vliegtuig hebben gemist.



Hoewel, als ik een vliegtuig zou moeten halen zou ik zeker ook het alarm van mijn mobiel af laten gaan en niet op andere dingen vertrouwen... En dan voldoet een taxi ook, nood breekt wet..Als ik een ochtendvlucht heb, zet ik behalve mijn (elektrische) wekkerradio ook een ouderwetse wekker met grote bellen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.liander.nl/storingen/compensatie

https://www.energielevera ... ding-na-een-stroomstoring





In de schadeclaim die je opstuurt naar de netbeheerder moet je onderbouwen welke schade je hebt geleden als gevolg van de stroomstoring. Daarbij moet je laten zien wat de omvang van de schade is. Relevante documenten zoals facturen en offertes kunnen hierbij helpen.



Liander maar ook andere energieleveranciers hebben een compensatie en schade regeling.

Ik zou het gewoon indienen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 19 januari 2017 @ 10:13:

https://www.liander.nl/storingen/compensatie

https://www.energielevera ... ding-na-een-stroomstoring





In de schadeclaim die je opstuurt naar de netbeheerder moet je onderbouwen welke schade je hebt geleden als gevolg van de stroomstoring. Daarbij moet je laten zien wat de omvang van de schade is. Relevante documenten zoals facturen en offertes kunnen hierbij helpen.



Liander maar ook andere energieleveranciers hebben een compensatie en schade regeling.

Ik zou het gewoon indienen.



Dat gaat over schade aan huishoudens die direct getroffen zijn. Bijvoorbeeld omdat je vissen dood zijn gegaan omdat je aquariumverwarming 5 uur uit heeft gestaan. Of bedorven levensmiddelen omdat je koelkast/vriezer geen stroom meer kreeg.

Er staat niets over andere gevolgschade zoals een gemist vliegtuig omdat de trein stil bleef staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 19 januari 2017 @ 10:41:

[...]





Dat gaat over schade aan huishoudens die direct getroffen zijn. Bijvoorbeeld omdat je vissen dood zijn gegaan omdat je aquariumverwarming 5 uur uit heeft gestaan. Of bedorven levensmiddelen omdat je koelkast/vriezer geen stroom meer kreeg.

Er staat niets over andere gevolgschade zoals een gemist vliegtuig omdat de trein stil bleef staan.



Daarom schrijf ik ook, ik zou het indienen, nee heb je, ja kan je krijgen.

Vermoedelijk zal het lastig worden maar je weet nooit of er iets in voorzien is.



Omdat ik het het een leuke casus vind heb ik het door gemaild naar een vriend, die is jurist bij een grote verzekeraar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 19 januari 2017 @ 11:25:

[...]





Daarom schrijf ik ook, ik zou het indienen, nee heb je, ja kan je krijgen.

Vermoedelijk zal het lastig worden maar je weet nooit of er iets in voorzien is.



Omdat ik het het een leuke casus vind heb ik het door gemaild naar een vriend, die is jurist bij een grote verzekeraar.Laat je zijn antwoord hier weten? Ik ben er benieuwd naar!
Alle reacties Link kopieren
dubbel is eens zo dik....
Leuk HBG, hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard

Vind dit soort zaken razend interessant.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het is natuurlijk best lelijk als je hierdoor je vlucht naar Nieuw-Zeeland mist. Niet omdat je je wekker niet hebt gehoord door de storing,maar wel bijvoorbeeld doordat je de plek van het ongeluk niet mag verlaten. Ik heb niet ff zoveel geld liggen om opnieuw een ticket te betalen. Kan mij voorstellen dat sommige mensen op zoek gaan naar mogelijk manieren om het geld terug te krijgen.



Ben ook benieuwd naar het antwoord op je vraag.
Alle reacties Link kopieren
Antwoord is NEE



De onderbouwing:





Netbeheerders hanteren uniformere leveringsvoorwaarden. Deze zijn i.o.m consumentenorganisaties afgesloten en door stroom af te nemen ben je hiermee akkoord gegaan.



In deze leveringsvoorwaarden staan bedingen die de aansprakelijkheid van de netbeheerder beperken. Sowieso moet er sprake zijn van een toerekenbare tekortkoming (lees schuld) van de netbeheerder.. Daarnaast is indirecte of gevolgschade uitgesloten. Dat men een vliegtuig mist is een indirect gevolg. En tenslotte als men al een vergoeding zou moeten betalen dan geldt er nog een maximum voor alle contractanten (lees heel Amsterdam in dit geval).





Voorwaarden staan op: http://www.netbeheerneder ... rkleinverbruikers2013.pdf



Op zich is dit ook wel logisch. Iedereen heeft op de een of andere manier schade als de stoom uitvalt. Als de netbeheerder vervolgens iedereen volledig schadeloos moet stellen voor al het nadeel dat ze geleden (kunnen) hebben, dan zou de netbeheerder na een dergelijke uitval failliet zijn. Of ze moeten zo dusdanige reserves gaan aanhouden dat de kosten van stroomlevering onbetaalbaar worden, In de afweging van individueel of maatschappelijk nadeel is daarom gekozen om het risico bij het individu te laten.





17.3 Behoudens ingeval de schade ontstaat als gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid van de netbeheerder of diens leidinggevende werknemers, is in alle gevallen van vergoeding uitgesloten indirecte schade zoals in ieder geval schade als gevolg van bedrijfsstilstand, als gevolg van het niet kunnen uitoefenen van een beroep of bedrijf en als gevolg van winstderving.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 19 januari 2017 @ 14:53:

Antwoord is NEE



De onderbouwing:





Netbeheerders hanteren uniformere leveringsvoorwaarden. Deze zijn i.o.m consumentenorganisaties afgesloten en door stroom af te nemen ben je hiermee akkoord gegaan.



In deze leveringsvoorwaarden staan bedingen die de aansprakelijkheid van de netbeheerder beperken. Sowieso moet er sprake zijn van een toerekenbare tekortkoming (lees schuld) van de netbeheerder.. Daarnaast is indirecte of gevolgschade uitgesloten. Dat men een vliegtuig mist is een indirect gevolg. En tenslotte als men al een vergoeding zou moeten betalen dan geldt er nog een maximum voor alle contractanten (lees heel Amsterdam in dit geval).





Voorwaarden staan op: http://www.netbeheerneder ... rkleinverbruikers2013.pdf



Op zich is dit ook wel logisch. Iedereen heeft op de een of andere manier schade als de stoom uitvalt. Als de netbeheerder vervolgens iedereen volledig schadeloos moet stellen voor al het nadeel dat ze geleden (kunnen) hebben, dan zou de netbeheerder na een dergelijke uitval failliet zijn. Of ze moeten zo dusdanige reserves gaan aanhouden dat de kosten van stroomlevering onbetaalbaar worden, In de afweging van individueel of maatschappelijk nadeel is daarom gekozen om het risico bij het individu te laten.





17.3 Behoudens ingeval de schade ontstaat als gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid van de netbeheerder of diens leidinggevende werknemers, is in alle gevallen van vergoeding uitgesloten indirecte schade zoals in ieder geval schade als gevolg van bedrijfsstilstand, als gevolg van het niet kunnen uitoefenen van een beroep of bedrijf en als gevolg van winstderving.En wat heeft iemand die z'n vlucht mist doordat de trein is uitgevallen te maken met de leveringsvoorwaarden van de netbeheerder?
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven