Vluchteling erin, hulpbehoevende Nederlander eruit?

27-05-2016 10:24 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal mensen dat hun land moet ontvluchten, omdat zij hun leven niet zeker zijn, groeit. Woningbelang neemt haar verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het huisvesten van deze mensen. Kun je je voorstellen dat je de plek waar je huis staat en je thuis is, waar je je hele leven herinneringen hebt opgebouwd moet verlaten door oorlog. Kun je je voorstellen dat je moet vrezen voor je leven?



Dit zijn de gedachten van 23 duizend asielzoekers met verblijfsvergunning die voor 1 juli 2016 in aanmerkingen moeten komen voor een sociale huurwoning. Deze 23 duizend asielzoekers moeten geplaatst worden in de 390 gemeenten die Nederland telt. Dit komt neer op een gemiddelde van slecht 59 mensen per gemeente. Dit valt best mee zou je zeggen.



Stel je voor dat de rollen waren omgedraaid. Er is oorlog in Nederland, je moet alles achterlaten en je komt in een totaal nieuwe wereld met een onbekende taal en onbekende mensen. Je vlucht naar een plek waarvan je denkt dat het veilig en beter is maar in tegenstelling word je raar aangekeken door de bevolking van het land, je voelt je ongewenst en hebt geen flauw hoe het allemaal verder moet.



Je komt terecht in een AZC waar je met je hele gezin en honderden anderen op een aantal vierkante meters wordt gepropt. Je doet de hele dag niks en je wacht maar op die verblijfsvergunning. Iedereen met een gezond verstand kan zich realiseren dat dit geen menselijke omstandigheden zijn. Door een langdurig verblijf in het AZC loopt het inburgeringsproces vertraging op en is er geen ruimte voor nieuwe vluchtelingen die moeten worden ondergebracht in Nederland. Ondanks dat asielzoekers niet snel genoeg worden ondergebracht in sociale huurwoningen ligt de toestroom van nieuwe vluchtelingen niet stil. Deze nieuwe vluchtelingen zullen toch ergens ondergebracht moeten worden en daar zullen wij als Nederlandse burgers toch iets aan moeten doen. Er zullen meer AZC ‘s moeten komen om deze mensen op te vangen en dat kost de Nederlandse overheid (lees: Nederlandse burger) alleen maar meer geld.



De vluchtelingen die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning zijn allemaal in het bezit van een verblijfsvergunning. Deze mensen zullen hoe dan ook in Nederland blijven en zullen hoogstwaarschijnlijk een Nederlands paspoort aanvragen waarna zij dezelfde rechten hebben als de rest van de Nederlandse bevolking. Deze mensen verkeren momenteel in een situatie waarin zij niet lang kunnen overleven en hebben daarnaast een minimaal tot geen sociaal netwerk en deze zal ook niet beter worden zolang zij niet uit hun huidige situatie bevrijd worden.



Ze hebben nog geen Nederlandse burgerrechten maar zullen ongetwijfeld snel in bezit zijn van de Nederlandse identiteit, ze leven in omstandigheden die niet voor te stellen zijn, ze zullen blijven in Nederland omdat terugkeer naar eigen land niet mogelijk is en ze hebben geen sociaal netwerk waarop zij kunnen terugvallen. Als een hulpbehoevende Nederlander voorrang zou moeten krijgen op een sociale huurwoning waarom zou een hulpbehoevende vluchteling met, inmiddels zo goed als, een Nederlands paspoort dat dan niet moeten krijgen?
Alle reacties Link kopieren
In het algemeen vluchtelingen topic worden deze issues ook aangekaart. Maak je borst nat. Het merendeel van de posters daar vindt dat de grenzen gesloten moeten worden om het sociale stelsel van Nederland te kunnen redden.

Ik ben het verder wel met je eens.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag iedere immigrant een villa in Aerdenhout krijgen, of in Wassenaar, compleet met huishoudelijk personeel en alle andere voorzieningen die hij/zij wenst te ontvangen.



Ik zou alleen dan wel eens weten waar we dat geld vandaan gaan halen. Want het geld is op, roept de regering al jaren. We moeten bezuinigen op zorg, op ouderenzorg, op uitkeringen, op AOW, op sociale voorzieningen, enz. Dus de mensen die NU al in Nederland wonen, daarvoor kan men het al niet eens meer betalen. Zegt men.



Dus waar gaan we het geld dan vandaan halen om nog eens een nieuwe groep mensen ter grootte van een middelgrote Nederlandse stad aan uitkeringen, woningen, zorg, en andere voorzieningen te helpen? Heeft Rutte opeens tussen de kussens van de divan nog een vergeten spaarbankboekje ontdekt, of een vergeten spaarpotje in het beschuitblik in de keuken?



Wie het weet mag het zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Weet je, er is gewoon voor beide kanten wat te zeggen. We vangen vluchtelingen op, omdat ze zijn gevlucht voor de vreselijke omstandigheden in hun land van herkomst. Dat betekent niet dat ons land daarop voorbereid was en we zo even tienduizenden mensen kwijt kunnen. Het kost tijd om de voorzieningen daarvoor gereed te maken. Ik vind niet dat Nederlandse burgers dan maar moeten wachten, want de vluchtelingen zijn zielig. Niet alles moet hier stilstaan in het teken van vluchtelingen, maar er moet natuurlijk wel zo veel mogelijk voor zo prettig mogelijke omstandigheden worden gezorgd voor de vluchtelingen en ook zo goed mogelijke begeleiding bij inburgering.



Om de beurt een huis dan maar? Het kan echt wel beter, de zorg die nu verleend wordt, maar we zijn ook ontzettend overvallen door de enorme toestroom en ondertussen voorzien we wel deze mensen van onderdak en voedsel. Nee, het is niet perfect, maar dat afgeven op de onmenselijke omstandigheden vind ik niet oké. Het is een probleem van enorme omvang, dat is gewoon niet zo 1-2-3 opgelost, weggewerkt en iedereen zit cosy in een huisje in het westen. Het is nogal wat om zo veel mensen in je land op te nemen, te voorzien van alle eerste levensbehoeften (sanitaire voorzieningen, dak boven je hoofd, eten, drinken, kleding enz.) en voor velen ook nog dezelfde uitkeringen, subsidies en toeslagen die alle andere Nederlanders hier krijgen. Als we konden toveren leefde iedereen nog lang en gelukkig, en wel meteen, maar we kunnen niet toveren. We hebben niet eindeloos veel geld en ik vind dat je niet de andere mensen moet vergeten die hier wonen, die het ook al doen met bezuinigingen op zorg en onderwijs. Het is geen ideale situatie in een AZC, maar het is stukken beter dan dag in, dag uit gebombardeerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Als ik in zo'n land zou wonen en met een koffertje weg zou vluchten zou ik mijn handen dichtknijpen voor een kamertje, bed en eten.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om te gaan eisen, ruzie te zoeken en te verwachten dat iedereen zich aan mijn normen aanpast. Als het andersom zou zijn zou ik dus niet lopen miepen als ik op straat een hoofddoek zou moeten dragen. Heb er een hekel aan maar wat mot dat mot.

Zou ook snel gaan zoeken naar een plek waar ik de taal makkelijk kon leren en wat meer bij mijn normen en waarden zou passen. Ik zou er echt niet aan denken om te eisen dat een zwaar islamitisch land bv ineens topless gaat zonnen omdat het hier wel mag. Om maar wat te noemen.



En dát is dus wat er mis gaat. Te veel mensen die te veel zeiken over wat ze allemaal willen en moeten krijgen.

De échte vluchteling is al lang blij dat ie veilig is en doet zijn best om hier in ons land te passen. Helaas is twee derde wat er bv in ac ter apel zit (als het niet meer is) van het soort dat lastig valt, steelt en de boel vernield.

Je wil niet weten hoeveel sanitair daar per jaar vervangen word omdat het stuk geslagen is.

Dat doe je niet als je ergens logeert en zeker niet als je opgenomen word in een land.

Gedraag je zoals je dat bij je moeder thuis zou doen.

En ik denk zomaar dat er dan véél minder gemor is dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Buiten dat alles om is het echt ontzettend zuur om de zoveelste benedenwoning op een gunstige plek aan een "instromer" te zien gaan In ieder geval als je daar zelf al 14 jaar op wacht.
Ik vind het krom dat de Westerse wereld als vanzelf de verantwoording opneemt om vluchtelingen op te vangen. En dan wordt de stelling ineens vluchteling VS hulpebehoevende? Bizar.



Ik ben voor de opvang van deze mensen binnen hun eigen regio en cultuur. Saoedi Arabie bijvoorbeeld. Rijk welvaren Islamitisch land die welgeteld 0 vluchtelingen heeft opgevangen.



Te krom voor woorden.
Inderdaad,de echte vluchteling is al blij om in een veilig land te mogen wonen,de echte vluchteling is al dankbaar voor onderdak en voeding.De echte vluchteling wil zo snel mogelijk inburgeren.De echte vluchteling past zich aan volgens de normen en waarden van het land waar hij komt te wonen.Deze mensen zijn van harte welkom in Nederland.

Voldoe je hier niet aan,beslis je je eigen normen en waarden wel,sla je homo's in elkaar en val je graag vrouwen lastig,vertik je het om in te burgeren of ben je alleen hier als goudzoeker en is winkeldiefstal je hobby dan mag je gelijk terug met het vliegtuig.
In Mina, Saoedi-Arabië, is een dorp met 100.000 permanente luxe tenten (8 bij 8 meter) met airco, en badkamer en keukenvoorzieningen vlakbij. Wordt 5 dagen per jaar gebruikt voor de Haji, wanneer er Mekka-pelgrims in vertoeven. Voor de rest van het jaar staan deze tenten.... leeg! En Saoedi-Arabië vertikt het om (hierin) vluchtelingen op te vangen.



Dat vind ik pas krom!



Ik kan geen plaatjes plakken, voor degenen die nieuwsgierig zijn: plaatjes



En wat bedoel je met 'hulpbehoevende Nederlanders' eruit? Waaruit? Uit Nederland?
Alle reacties Link kopieren
[quote]clemance schreef op 27 mei 2016 @ 11:21:

In Mina, Saoedi-Arabië, is een dorp met 100.000 permanente luxe tenten (8 bij 8 meter) met airco, en badkamer en keukenvoorzieningen vlakbij. Wordt 5 dagen per jaar gebruikt voor de Haji, wanneer er Mekka-pelgrims in vertoeven. Voor de rest van het jaar staan deze tenten.... leeg! En Saoedi-Arabië vertikt het om (hierin) vluchtelingen op te vangen.



Dat vind ik pas krom!



Ik kan geen plaatjes plakken, voor degenen die nieuwsgierig zijn: plaatjes



En wat bedoel je met 'hulpbehoevende Nederlanders' eruit? Waaruit? Uit Nederland?[/quote]



Ze zou misschien het liefst zien dat hulpbehoevende Nederlanders oprotten naar elders, want die hebben nu hun portie hulp wel gehad, of zoiets?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Papis schreef: De vluchtelingen die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning zijn allemaal in het bezit van een verblijfsvergunning. Deze mensen zullen hoe dan ook in Nederland blijven en zullen hoogstwaarschijnlijk een Nederlands paspoort aanvragen waarna zij dezelfde rechten hebben als de rest van de Nederlandse bevolking.



Er zijn duizenden jonge Nederlanders die ook gewoon een verblijfsvergunning hebben, maar die hebben nergens recht op, ga maar op een schimmelige zolder wonen, met je rechten!



Wat betreft vluchtelingen die dezelfde rechten krijgen als de nederlandse bevolking....je schrijft zelf al dat ze voorgetrokken worden, dit werkt het 'wij' ... 'zij' gevoel van de Nederlanders in de hand, en voordat je het in de gaten hebt, heb je dan racisme en haat en nijd in de samenleving.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit nogal krom:



http://www.telegraaf.nl/b ... voor_vluchtelingen__.html





Daar hoef je als Nederlands gezin ook niet echt om te komen.

Zulke fratsen maken juist dat de bevolking zich achteruit gesteld voelt.

Vind ik niet zo gek.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 mei 2016 @ 10:32:

Van mij mag iedere immigrant een villa in Aerdenhout krijgen, of in Wassenaar, compleet met huishoudelijk personeel en alle andere voorzieningen die hij/zij wenst te ontvangen.



Ik zou alleen dan wel eens weten waar we dat geld vandaan gaan halen. Want het geld is op, roept de regering al jaren. We moeten bezuinigen op zorg, op ouderenzorg, op uitkeringen, op AOW, op sociale voorzieningen, enz. Dus de mensen die NU al in Nederland wonen, daarvoor kan men het al niet eens meer betalen. Zegt men.



Dus waar gaan we het geld dan vandaan halen om nog eens een nieuwe groep mensen ter grootte van een middelgrote Nederlandse stad aan uitkeringen, woningen, zorg, en andere voorzieningen te helpen? Heeft Rutte opeens tussen de kussens van de divan nog een vergeten spaarbankboekje ontdekt, of een vergeten spaarpotje in het beschuitblik in de keuken?



Wie het weet mag het zeggen.Voorlopig zijn er 10 duizenden euro's om een huis in te richten.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er toch om dat ze veilig zijn? Waarom moeten ze gelijk een huis krijgen met volledige inrichting en allerlei voorzieningen.

In Zweden en Duitsland hebben ze het een tijdje geprobeerd om vluchtelingen met open armen te ontvangen en goede voorzieningen te bieden...gevolg: Het land wordt overspoelt met vluchtelingen wat werkelijk miljarden kost en nu zitten zij opgescheept met mensen die zich totaal niet aanpassen en andere normen en waarden hebben dan onze Westerse.



Wat mij betreft moeten de vluchtelingen opgevangen worden met bed, bad en brood zolang als het onveilig is in hun land. En als de oorlog straks voorbij is wellicht over 5 jaar, weer terug! Want niet iedereen kan hier zomaar blijven.
Alle reacties Link kopieren
Je laatste twee alinea's slaan echt nergens op.
quote:Eindeloos schreef op 27 mei 2016 @ 11:35:

Ik vind dit nogal krom:



http://www.telegraaf.nl/b ... voor_vluchtelingen__.html





Daar hoef je als Nederlands gezin ook niet echt om te komen.

Zulke fratsen maken juist dat de bevolking zich achteruit gesteld voelt.

Vind ik niet zo gek !Ze moeten het in veel gevallen terugbetalen, lees ik. Ik zou verder ook niet weten hoe mensen die niet mogen werken en hier geen sociaal netwerk hebben de inrichting van een huis moeten bekostigen. Als je er als land voor kiest op mensen op te vangen, horen dit soort dingen er in mijn ogen wel bij. Voor Nederlanders die niet werken en geen sociaal netwerk hebben zijn er ook voorzieningen. Ik snap zelf niet goed hoe je je achtergesteld kunt voelen op dergelijke groepen. Ik denk dat maar weinigen zouden willen ruilen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink-Ink schreef op 27 mei 2016 @ 11:59:

[...]



Ze moeten het in veel gevallen terugbetalen, lees ik. Ik zou verder ook niet weten hoe mensen die niet mogen werken en hier geen sociaal netwerk hebben de inrichting van een huis moeten bekostigen. Als je er als land voor kiest op mensen op te vangen, horen dit soort dingen er in mijn ogen wel bij. Voor Nederlanders die niet werken en geen sociaal netwerk hebben zijn er ook voorzieningen. Ik snap zelf niet goed hoe je je achtergesteld kunt voelen op dergelijke groepen. Ik denk dat maar weinigen zouden willen ruilen.





Nou met alle respect, maar ik ken genoeg schrijnende gevallen, gescheiden vrouw/man op straat, blijf van mijn lijf, die een woning krijgen toegewezen maar daarbij echt geen 10.000 euro meekrijgen.

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.



En wat het terugbetalen betreft, dat is natuurlijk voor de Gemeente ook een sigaar uit eigen doos.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 27 mei 2016 @ 12:33:

[...]





Nou met alle respect, maar ik ken genoeg schrijnende gevallen, gescheiden vrouw/man op straat, blijf van mijn lijf, die een woning krijgen toegewezen maar daarbij echt geen 10.000 euro meekrijgen.

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.



En wat het terugbetalen betreft, dat is natuurlijk voor de Gemeente ook een sigaar uit eigen doos.Nederlanders die (al dan niet tijdelijk) niet in staat zijn in het eigen inkomen te voorzien, kunnen onder andere terugvallen op WW, bijstand, bijzondere bijstand, zorgtoeslag, kindgebonden budget, huursubsidie, participatieregelingen, Wajong, ziektewetuitkering, AOW, WIA en noem maar op.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 mei 2016 @ 10:32:

Van mij mag iedere immigrant een villa in Aerdenhout krijgen, of in Wassenaar, compleet met huishoudelijk personeel en alle andere voorzieningen die hij/zij wenst te ontvangen.



Ik zou alleen dan wel eens weten waar we dat geld vandaan gaan halen. Want het geld is op, roept de regering al jaren. We moeten bezuinigen op zorg, op ouderenzorg, op uitkeringen, op AOW, op sociale voorzieningen, enz. Dus de mensen die NU al in Nederland wonen, daarvoor kan men het al niet eens meer betalen. Zegt men.



Dus waar gaan we het geld dan vandaan halen om nog eens een nieuwe groep mensen ter grootte van een middelgrote Nederlandse stad aan uitkeringen, woningen, zorg, en andere voorzieningen te helpen? Heeft Rutte opeens tussen de kussens van de divan nog een vergeten spaarbankboekje ontdekt, of een vergeten spaarpotje in het beschuitblik in de keuken?



Wie het weet mag het zeggen.Maar in omringende landen worden ze ook opgevangen. Die klagen ook niet. Daar moet de vluchteling gewoon werken voor zijn geld. Als je dat hier ook zou toepassen dan kan die economie daar best wel eens van profiteren. Het geld is op omdat hier alles gewoon te duur is. Denk aan uurloon van een bouwbedrijf. Wat kost een nieuwe keuken, wat kost het om je tuin aan te laten leggen! Gewoon te duur. De bevolking wordt ouder, kost ook geld. Jongeren hebben we nodig, maar mensen willen niet veel kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink-Ink schreef op 27 mei 2016 @ 13:09:

[...]



Nederlanders die (al dan niet tijdelijk) niet in staat zijn in het eigen inkomen te voorzien, kunnen onder andere terugvallen op WW, bijstand, bijzondere bijstand, zorgtoeslag, kindgebonden budget, huursubsidie, participatieregelingen, Wajong, ziektewetuitkering, AOW, WIA en noem maar op.Ben ik allemaal met je eens, maar 10.000 euro inrichtingskosten is ècht wel nieuw!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
http://www.parool.nl/binn ... t-en-wasmachine~a4200695/





Kreeg je voor deze regeling in mijn gemeente eerst een bepaald bedrag + 1 apparaat per jaar, tegenwoordig mag men met een briefje van de Sociale Dienst naar de Kringloopwinkel.



En uitzoeken is er ook niet bij.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Waarbij gezegd hebbende, dat ik er Godzijdank zelf nooit gebruik van heb hoeven te maken, maar cliènten in mijn omgeving wel.

Dus ik weet waar ik over praat.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 27 mei 2016 @ 13:18:

[...]





Ben ik allemaal met je eens, maar 10.000 euro inrichtingskosten is ècht wel nieuw!!

Ik ben het zeker met je eens dat het veel geld is.

Maar als je vanuit het tendentieuze Telegraaf-artikel doorklikt naar het Brabants Dagblad, zie je dat dat een uitzondering is en dat andere gemeenten 2.000-3.500 uitkeren. En dat het vaak geen gift is. Dan oogt het toch weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 27 mei 2016 @ 10:43:

Buiten dat alles om is het echt ontzettend zuur om de zoveelste benedenwoning op een gunstige plek aan een "instromer" te zien gaan In ieder geval als je daar zelf al 14 jaar op wacht.





Ja. Hier dit jaar 500. Volgend jaar en de jaren erop vast ook.

Hoe die gehuisvest gaan.worden? Door reguliere woningzoekenden nog jaren langer te laten wachten. Wordt gemiddeld 12 jaar wachten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 27 mei 2016 @ 13:16:

[...]





Maar in omringende landen worden ze ook opgevangen. Die klagen ook niet. Daar moet de vluchteling gewoon werken voor zijn geld. Als je dat hier ook zou toepassen dan kan die economie daar best wel eens van profiteren.





Oh ja. Die Syrische kindertjes van.7 die in Turkije aan t werk worden gezet...

En in die landen klagen ze wel. Huurprijzen die omhoog gaan vanwege extra druk op de woningmarkt, arbeid die goedkoper is geworden, omdat er meer arbeiders zijn en Syrische vluchtelingen voor minder geld hetzelfde werk verrichten etc. Etc. Etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven