Vmbo'er mag voortaan altijd doorstromen naar havo

11-01-2017 22:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:De Kamer had er eind vorig jaar al op aangedrongen, en nu wordt het een feit: staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs komt vandaag met een wettelijk 'doorstroomrecht' voor vmbo'ers.



Leerlingen met een vmbo-diploma van de gemengde en theoretische leerweg krijgen daardoor 'zonder meer' recht om naar de havo te gaan. Er is wel één voorwaarde: ze moeten op het vmbo in een extra vak eindexamen doen. Want dan hebben ze op de havo meer kans van slagen.



TE VEEL DREMPELS

Op dit moment zijn er te veel drempels voor vmbo'ers die 'hogerop' willen. Zij moeten bij veel scholen minstens gemiddeld een 6,8 staan op hun eindlijst, en soms is er een motivatiebrief of een aanbevelingsbrief van hun vmbo-mentor nodig.



Daar moet een eind aan komen, vindt Dekker: "We willen dat leerlingen de kans krijgen hun talent zo goed mogelijk te benutten." Dekker doet ook wat aan het 'verbod op zittenblijven' dat geldt voor havo-leerlingen die van het vmbo afkomstig zijn. Zij moeten in de huidige situatie van school als ze blijven zitten.



Een Kamermeerderheid had Dekker opgedragen het doorstroomrecht in te voeren. Dekker voelde er aanvankelijk weinig voor, omdat de aansluiting niet goed geregeld zou zijn en hij vreesde dat meer vmbo'ers dan boven hun macht zouden grijpen.



Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 overstappen van het vmbo naar het havo moeten van de nieuwe wet gebruik kunnen gaan maken.Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... ijd-doorstromen-naar-havo

Doorstromen op voorwaarde "1 vak extra" is...

Totaal aantal stemmen: 101

een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers (46%)
een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddel (45%)
een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze (7%)
anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen) (3%)
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFolie schreef op 12 januari 2017 @ 00:07:

Ik vind het vooral een beetje verdrietig dat zo het signaal af wordt gegeven dat je blijkbaar niet meer goed genoeg bent als je vmbo-mbo doet. Het doorstromen móet makkelijker want het is absolute noodzaak om minstens havo-niveau te doen: anders tel je al niet meer mee.



Echt, ik vind onderwijs het belangrijkste dat er is. Maar laten we niet vergeten dat mbo óók gewoon onderwijs is en dat we ook echt wel degelijk klauwenvol mbo'ers nodig hebben. Meer dan de zoveelste hbo communicatie-adviseur.





Dit gaf ik ook aan met mijn post! Helemaal mee eens.



Wil ik nog aan toevoegen dat je opleidingsniveau echt, maar dan ook echt niets zegt over alle vlakken van intelligentie. Geloof me, ik zie en spreek veel mensen met allerlei achtergronden, je kunt beter een mbo'er hebben die iets aanneemt van een ander dan een doctorandus die even eigenwijs is als die groot is. Daarbij ben ik overtuigd dat je van iedereen iets kan leren, ongeacht je opleidingsniveau. Waarom toch die noodzaak om allemaal maar nodeloos titels te verzamelen?
De havo/vwo-scholen hebben veel ervaring met leerlingen die na de vmbo willen instromen. Zij zien in de praktijk dat het werktempo, het zelfstandig werken en het lesniveau veel van die leerlingen tegenvalt en dat ze het daardoor niet halen, waarna de school wordt afgerekend op een te grote afstroom vanuit 4-havo.

Daardoor zijn er de laatste jaren zoveel voorwaarden ontstaan m.b.t. cijfers en motivatie. Enerzijds ter bescherming van de leerling en anderzijds ter bescherming van de school.
Laat scholen zelf maar bepalen waar zij de lat leggen voor hun HAVO.

Waarbij er eventueel gediscussieerd kan worden als er 0.2 punt mist en kind écht gemotiveerd lijkt.



Ga je bovendien niet erg veel VMBO'ers hebben die bijvoorbeeld 3 keer 4 HAVO proberen om toch dat HAVO-diploma te halen?

Of bijvoorbeeld 4 jaar doen over 4 en 5 HAVO omdat ze eigenlijk het niveau niet aankunnen, maar toch "gepusht" worden door hun ouders om dat diploma toch te halen?
quote:Mietrot schreef op 12 januari 2017 @ 00:48:

Laat scholen zelf maar bepalen waar zij de lat leggen voor hun HAVO.

Waarbij er eventueel gediscussieerd kan worden als er 0.2 punt mist en kind écht gemotiveerd lijkt.



Ga je bovendien niet erg veel VMBO'ers hebben die bijvoorbeeld 3 keer 4 HAVO proberen om toch dat HAVO-diploma te halen?

Of bijvoorbeeld 4 jaar doen over 4 en 5 HAVO omdat ze eigenlijk het niveau niet aankunnen, maar toch "gepusht" worden door hun ouders om dat diploma toch te halen?Ik denk dat dat wel meevalt. Die kinderen zijn 16 dus hebben inmiddels zelf genoeg inbreng in hun schoolkeuze. Nog niet weten wat ze willen is ook een goede reden om havo te doen. Kun je nog twee jaar nadenken en rijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 12 januari 2017 @ 00:48:

Laat scholen zelf maar bepalen waar zij de lat leggen voor hun HAVO.

Waarbij er eventueel gediscussieerd kan worden als er 0.2 punt mist en kind écht gemotiveerd lijkt.



Ga je bovendien niet erg veel VMBO'ers hebben die bijvoorbeeld 3 keer 4 HAVO proberen om toch dat HAVO-diploma te halen?

Of bijvoorbeeld 4 jaar doen over 4 en 5 HAVO omdat ze eigenlijk het niveau niet aankunnen, maar toch "gepusht" worden door hun ouders om dat diploma toch te halen?Sinds wanneer mag je 3 keer 4 havo doen? Dacht ook dat je maar 1 jaar achter elkaar mag doubleren, kan dat overigens mis hebben of misschien scheelt het per school.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
quote:AlejandraLaura schreef op 12 januari 2017 @ 01:03:

[...]





Sinds wanneer mag je 3 keer 4 havo doen? Dacht ook dat je maar 1 jaar achter elkaar mag doubleren, kan dat overigens mis hebben of misschien scheelt het per school.



Ik ben een Belgje.



Hier in België mag je als je dat wilt probleemloos een jaar 3 keer doen.

Het valt niet aan te raden en leerkrachten zullen het afraden en zullen je eerder naar andere studierichtingen en mogelijkheden wijzen, maar uiteindelijk kunnen ze het niet verbieden.



Maar ik ken er dus genoeg die effectief 4 jaar over hun laatste 2 jaar hebben gedaan.

Of bijvoorbeeld 3 keer het 4de jaar hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 12 januari 2017 @ 00:48:

Laat scholen zelf maar bepalen waar zij de lat leggen voor hun HAVO.

Waarbij er eventueel gediscussieerd kan worden als er 0.2 punt mist en kind écht gemotiveerd lijkt.



Ga je bovendien niet erg veel VMBO'ers hebben die bijvoorbeeld 3 keer 4 HAVO proberen om toch dat HAVO-diploma te halen?

Of bijvoorbeeld 4 jaar doen over 4 en 5 HAVO omdat ze eigenlijk het niveau niet aankunnen, maar toch "gepusht" worden door hun ouders om dat diploma toch te halen?



Bepalen ze ook de examens ?

Er zijn landelijke normen, waarom zou een school zich daar niet aan moeten houden ? 6 x Mavo-D op je diploma was goed genoeg. Geen aanvullende eisen.



Wordt er op het VMBO dan zó slecht les gegeven dat Mavo-D niet meer gehaald wordt ? Dan begrijp ik dat mensen hun kind niet naar het VMBO willen hebben.



Overigens had ik een hele fijne leraar Frans, die heeft ons op de Mavo al alle acht werkwoordstijden geleerd omdat we tóch allemaal naar de Havo zouden gaan, volgens hem. Daar heb ik veel plezier van gehad op de Havo, weinig hoeven doen, terwijl leerlingen van andere scholen moesten zwoegen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 12 januari 2017 @ 01:12:

[...]





Ik ben een Belgje.



Hier in België mag je als je dat wilt probleemloos een jaar 3 keer doen.

Het valt niet aan te raden en leerkrachten zullen het afraden en zullen je eerder naar andere studierichtingen en mogelijkheden wijzen, maar uiteindelijk kunnen ze het niet verbieden.



Maar ik ken er dus genoeg die effectief 4 jaar over hun laatste 2 jaar hebben gedaan.

Of bijvoorbeeld 3 keer het 4de jaar hebben gedaan.Je mag één keer blijven zitten in de onderbouw en één keer in de bovenbouw.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 07:18:

[...]





Je mag één keer blijven zitten in de onderbouw en één keer in de bovenbouw.Dat is wat scholen toestaan, dat is niet de wet. Ooit stond in de wet op het voortgezet onderwijs dat je maximaal vijf jaar mocht doen over het vmbo of over de onderbouw van de havo en het vwo. Deze beperking is een aantal jaar geleden uit de wet geschrapt.
Alle reacties Link kopieren
Verder lost dit helemaal niets op. Scholen zullen nu alleen eerder selecteren (al in de derde klas van het VMBO). Als school een kind niet geschikt vindt voor de havo zullen ze gewoon het kiezen van een extra vak niet toestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 12 januari 2017 @ 07:20:

[...]



Dat is wat scholen toestaan, dat is niet de wet.



Goed om te weten, heb je daar een linkje over ?

Hier een doublure i.v.m. ziekte, niet vanwege ontbreken niveau.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 07:22:

[...]





Goed om te weten, heb je daar een linkje over ?

Hier een doublure i.v.m. ziekte, niet vanwege ontbreken niveau.https://www.onderwijscons ... het-voortgezet-onderwijs/



Een wettekst is lastig, aangezien in de wet nu niets meer staat over verblijfsduur.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat een onzinnig plan. Het zoveelste signaal dat het vmbo niets is. Havo is de norm!



Vreselijk. Het zal uiteindelijk leiden tot (nog meer) devaluatie van diploma's.
quote:MinkeDeWit schreef op 12 januari 2017 @ 00:56:

[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Die kinderen zijn 16 dus hebben inmiddels zelf genoeg inbreng in hun schoolkeuze. Nog niet weten wat ze willen is ook een goede reden om havo te doen. Kun je nog twee jaar nadenken en rijpen.

Dit dus! Het kan niet zo zijn dat in groep acht je carrière pad al vast ligt. Maar dat doet het wel. Dochter deed mavo-examen in zeven vakken om door te kunnen maar havo. Vervolgens moet je ook op zoek naar mbo en inschrijven daarvoor want als je niet naar havo mag dan moet je mbo gaan doen. School keek hier vooral naar punten en niet naar motivatie. Op het mbo steekt ze nu erg af tegen het gemiddelde van de klas. Iedereen vraagt (klasgenoten en docenten) waarom ze niet een niveau hoger doet.

Is gewoon een slim kind maar door gemiste dyslexie op de basisschool en dus te late hulp daarbij lag haar pad al helemaal vast.
Wat mij betreft klopt het hele schoolsysteem niet. Ik pleit voor standaard zes jaar voortgezet onderwijs met een veel groter aanbod aan vakken. Houtbewerken, kunstgeschiedenis, sociologie en dergelijke lijken me nuttig en tof. Daarnaast kan je verschillende vakken op verschillende niveaus doen denk ik.



Zo moeilijk kan het niet zijn. Formuleer een basisvereiste voor slagen en de rest kunnen leelingen aan de hand van interesses en kunde zelf invullen.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 12 januari 2017 @ 07:28:

Wat een onzinnig plan. Het zoveelste signaal dat het vmbo niets is. Havo is de norm!



Vreselijk. Het zal uiteindelijk leiden tot (nog meer) devaluatie van diploma's.De examens worden toch niet makkelijker? Dus met dat devalueren valt het wel mee dan. En het is echt niet zo dat hele vmbo klassen gaan doorstromen natuurlijk. Het is alleen zo dat zij die het willen nu een kans krijgen die niet voor aanvang al wordt afgeserveerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk niet eens naar normen om eventueel na Havo-3 naar het MBO over te stappen. De regels veranderen elke week.



Ik wist niet dat de tweede taal op de Havo sinds zo kort niet meer verplicht is. Heel fijn voor de bèta's. Ik vind het ook vreemd dat ecomomie pas in Havo-3 komt.

Wij voorzien een examenpakket met Nederlands en Engels omdat het moet, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en economie. Hopen dat die combinatie straks is toegestaan. Mag je -momenteel- meerdere soorten wiskunde op je eindlijst hebben als aparte vakken ? Ik meen dat er inmiddels vier "soorten" bestaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je op de havo maar drie soorten wiskunde: A, B en D.



A en B kun je niet samen kiezen (de examens zijn ook tegelijk). Wiskunde D kun je kiezen naast wiskunde B.



De gemakkelijke wiskunde C die je op het VWO hebt, heb je niet op de havo. Kinderen op de havo waarvoor wiskunde A te moeilijk is kunnen immers examen doen zonder wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa schreef op 12 januari 2017 @ 00:20:

De havo/vwo-scholen hebben veel ervaring met leerlingen die na de vmbo willen instromen. Zij zien in de praktijk dat het werktempo, het zelfstandig werken en het lesniveau veel van die leerlingen tegenvalt en dat ze het daardoor niet halen, waarna de school wordt afgerekend op een te grote afstroom vanuit 4-havo.

Daardoor zijn er de laatste jaren zoveel voorwaarden ontstaan m.b.t. cijfers en motivatie. Enerzijds ter bescherming van de leerling en anderzijds ter bescherming van de school.Dan is het afschaffen van de Mavo blijkbaar écht een gemis ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 12 januari 2017 @ 07:47:

Volgens mij heb je op de havo maar drie soorten wiskunde: A, B en D.



A en B kun je niet samen kiezen (de examens zijn ook tegelijk). Wiskunde D kun je kiezen naast wiskunde B.



De gemakkelijke wiskunde C die je op het VWO hebt, heb je niet op de havo. Kinderen op de havo waarvoor wiskunde A te moeilijk is kunnen immers examen doen zonder wiskunde.Ik zie nu op een internetlijstje dat bij profiel C&M wiskunde blijkbaar niet hoeft. Gelukkig maar voor die kids, anders had ik mijn havo tegenwoordig niet kunnen halen. Ik wist dit niet omdat onze dyslect goed is in de bètavakken en C&M dus nooit op zijn lijstje heeft gestaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft wordt het hele onderscheid tussen vmbo/havo/vwo afgeschaft en wordt het onderwijs meer ingericht als het internationale onderwijs.
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 07:48:

[...]

Dan is het afschaffen van de Mavo blijkbaar écht een gemis ?Ja en nee. Het maakt natuurlijk niet zo veel uit welke naam er aan hangt. Vmbo-t zou prima kunnen werken als ze daar de kinderen iets meer zelfstandig lieten werken. Ik vond dat mijn kind te veel bij de hand genomen werd. Dat er schoolbreed te veel naar de leerlingen werd toe gebogen. Als een paar leerlingen en werkstuk niet af hadden dan kwam er uitstel. Als leerlingen moeite hadden met iets dan kwam er een aangepaste opdracht. Dan valt de havo waar ze dat niet doen inderdaad zwaar.
Ik merk zeker wel verschil tussen mavo en havo. Misschien komt het omdat ik nu oud(er) ben en minder makkelijk leer, hoor. Maar de mavo heb ik fluitend met 2 vingers in de neus doorlopen, zonder onvoldoendes op mijn eindlijst. En nu moet ik er echt wel hard aan trekken, anders red ik het niet.
quote:nimbus schreef op 12 januari 2017 @ 07:22:

Verder lost dit helemaal niets op. Scholen zullen nu alleen eerder selecteren (al in de derde klas van het VMBO). Als school een kind niet geschikt vindt voor de havo zullen ze gewoon het kiezen van een extra vak niet toestaan.Ik ken meerdere vmbo-scholen met een mavo plusklas. Daarin krijgen kinderen inderdaad een extra vak en worden ze voorbereid op doorstroming naar de havo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven