Vmbo'er mag voortaan altijd doorstromen naar havo

11-01-2017 22:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:De Kamer had er eind vorig jaar al op aangedrongen, en nu wordt het een feit: staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs komt vandaag met een wettelijk 'doorstroomrecht' voor vmbo'ers.



Leerlingen met een vmbo-diploma van de gemengde en theoretische leerweg krijgen daardoor 'zonder meer' recht om naar de havo te gaan. Er is wel één voorwaarde: ze moeten op het vmbo in een extra vak eindexamen doen. Want dan hebben ze op de havo meer kans van slagen.



TE VEEL DREMPELS

Op dit moment zijn er te veel drempels voor vmbo'ers die 'hogerop' willen. Zij moeten bij veel scholen minstens gemiddeld een 6,8 staan op hun eindlijst, en soms is er een motivatiebrief of een aanbevelingsbrief van hun vmbo-mentor nodig.



Daar moet een eind aan komen, vindt Dekker: "We willen dat leerlingen de kans krijgen hun talent zo goed mogelijk te benutten." Dekker doet ook wat aan het 'verbod op zittenblijven' dat geldt voor havo-leerlingen die van het vmbo afkomstig zijn. Zij moeten in de huidige situatie van school als ze blijven zitten.



Een Kamermeerderheid had Dekker opgedragen het doorstroomrecht in te voeren. Dekker voelde er aanvankelijk weinig voor, omdat de aansluiting niet goed geregeld zou zijn en hij vreesde dat meer vmbo'ers dan boven hun macht zouden grijpen.



Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 overstappen van het vmbo naar het havo moeten van de nieuwe wet gebruik kunnen gaan maken.Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... ijd-doorstromen-naar-havo

Doorstromen op voorwaarde "1 vak extra" is...

Totaal aantal stemmen: 101

een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers (46%)
een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddel (45%)
een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze (7%)
anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen) (3%)
quote:Barbaa schreef op 14 januari 2017 @ 15:29:

[...]

Klinkt als theorie heel prachtig, maar hoe je dat op een school met 1200 leerlingen praktisch moet uitvoeren is nog een heel andere uitdaging.



Ik blijf het raar vinden hoe de professionaliteit van een docententeam hier zo in twijfel wordt getrokken door mensen die hier overduidelijk niet voor zijn opgeleid en hun kennis alleen baseren op wat hun eigen kind heeft ervaren.

Ik trek die professionaliteit niet in twijfel als die werkelijk wordt ingezet. Maar als je als ouder gewoon zeker weet dat bij de beoordeling van jouw kind de punteneis het enige criterium was dat telde dan is dat best lullig.



En kind met zeven zevens op zijn eindlijst kan als niet afgeronde cijfers best 7x 6,6 gescoord hebben. (46,2 totaal). En leerling met 6x 7 en één 6. Kan 6x 6,9 hebben gescoord en één keer 6,4 (47,8)
quote:sssssst schreef op 14 januari 2017 @ 15:49:

[...]



Ik trek die professionaliteit niet in twijfel als die werkelijk wordt ingezet. Maar als je als ouder gewoon zeker weet dat bij de beoordeling van jouw kind de punteneis het enige criterium was dat telde dan is dat best lullig.



En kind met zeven zevens op zijn eindlijst kan als niet afgeronde cijfers best 7x 6,6 gescoord hebben. (46,2 totaal). En leerling met 6x 7 en één 6. Kan 6x 6,9 hebben gescoord en één keer 6,4 (47,8)

Een school die dat als enige criterium hanteert, is een slechte school en daar moet je je kind sowieso niet naar toe willen laten gaan.

Er zijn heel veel scholen die hier wel op een goede, verantwoorde manier mee omgaan. Beetje jammer om die allemaal over 1 kam te scheren op grond van een slechte ervaring met 1 school.
quote:Barbaa schreef op 14 januari 2017 @ 15:52:

[...]

Een school die dat als enige criterium hanteert, is een slechte school en daar moet je je kind sowieso niet naar toe willen laten gaan.

Er zijn heel veel scholen die hier wel op een goede, verantwoorde manier mee omgaan. Beetje jammer om die allemaal over 1 kam te scheren op grond van een slechte ervaring met 1 school.Maar voor al die scholen die zo handelen is het goed als er landelijk beleid komt. School van dochter was echt niet de enige. Toegeven zullen ze het nooit dat het alleen over cijfers ging. Het werd van te voren iedereen afgeraden maar de leerlingen die dan wel de norm halen moesten ze wel door laten gaan.
Waarom is het VMBO eigenlijk maar vier jaar? Ik denk dat één extra jaar al zoveel zou schelen bij het maken van een juiste vervolgopleiding. Één jaar extra om na te mogen denken over je richting.
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat iedere VMBO student (iig niveau 4) of hoe het het niveau moet aanduiden. (iig het oude mavo niveau)



Moet toelaten op de HAVO ongeacht het gemiddelde cijfer.



Cijfers zeggen helemaal niet zoveel....... is zo achterhaalt.



Immers op VWO (oude stijl, exacte vakken) haalde ik 6-7, op de uni (beta opleiding) haalde ik in de kandidaats fase 7ens in de docteraal fase zat ik op 7.5-8. (overigens meerde WO beta opleidingen afgerond (3 MScs) en een Dr titel........



(ondanks een basis school die met moeite een HAVO advies gaf) gewoon naar brugklas HAVO/VWO en daarna atheneum gewoon binnen 6 jaar doorlopen (met in de brugklas punten voor gymnasium maar ik heb niets met talen )(en was nog een vroege leerling ook.....) met 17 zat ik op de uni.
Studiemiepmiep, ik denk dat jij niet veel weet van het verschil tussen mavo en havo. Het is echt een groot verschil. Veel groter dan het verschil tussen havo en vwo mijns inziens. Je reactie vind ik vrij kort door de bocht, maar ik ben het wel met je eens dat cijfers niet heel veel hoeven (!) te zeggen.



Als je op het vmbo met hard werken zessen zevens haalt, dan is de kans groot dat je onderuit gaat in havo 4.
Alle reacties Link kopieren
Tja, grote kans dat je onderuit gaat. Kleine kans dat je dat niet gaat? Is die kleine kans niet ook wat waard?



Zouden ze in de gezondheidszorg eens moeten doen, grote kans dat het medicijn toch niet werkt, dus niet de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
ik vind iedereen moet een kans krijgen! geef je ze al geen kans dan kunnen ze zich ook niet bewijzen



Leerlingen komen er vanzelf achter of ze het niveau aankunnen, dus voor de mensen die dat willen, why not. Baat het niet dan schaad het niet
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 14 januari 2017 @ 16:35:

Studiemiepmiep, ik denk dat jij niet veel weet van het verschil tussen mavo en havo. Het is echt een groot verschil. Veel groter dan het verschil tussen havo en vwo mijns inziens. Je reactie vind ik vrij kort door de bocht, maar ik ben het wel met je eens dat cijfers niet heel veel hoeven (!) te zeggen.



Als je op het vmbo met hard werken zessen zevens haalt, dan is de kans groot dat je onderuit gaat in havo 4.

En er lijkt ook wel een groep te zijn die dat ook graag zo wil houden. Havo en hoger is voor de elite en het hele vmbo voor de gewone man/vrouw.



Hoe erg is het om het kinderen te laten ervaren?
quote:sssssst schreef op 14 januari 2017 @ 17:29:

[...]



En er lijkt ook wel een groep te zijn die dat ook graag zo wil houden. Havo en hoger is voor de elite en het hele vmbo voor de gewone man/vrouw.



Hoe erg is het om het kinderen te laten ervaren?





Dat is het ook. De havo moet elitair blijven, omdat de kinderen van onze politici daar zitten en ouders niet voor niks uren voor de Cito hebben getraind en geholpen met huiswerk. Daarbij worden scholen afgerekend op hun slagingspercentage en afstroom.



Ik zie het probleem ook niet met ze dat laten ervaren. Zo traumatisch is dat niet.
Ik snap ook de weerstand niet tegen laten proberen. Men heeft de mond vol over zesjescultuur. Nu is er klaarblijkelijk een groep die daar niet aan heeft gedaan en een sprong wil wagen en dan gaan we vertellen, dat kun jij niet. Zonder dat ze het mogen proberen.
Op zich niet erg, maar ik vind wel dat je kinderen (en ouders) tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Van m4 naar h4 is een grote stap en zitten blijven is er niet bij. Daarnaast zijn er behalve niveauverschil echt hiaten in kennis die opgevangen moeten worden. De overstap kost veel inspanning van zowel docenten als betreffende leerlingen en die overstap moet niet onderschat worden.



Daarbij komt dat 4 havo een lastig jaar is en niet alleen voor de opstromers. Ook voor de havisten die er vanaf het begin af aan zitten is het een pittig jaar waar doorgaans veel leerlingen blijven zitten.



Ten derde: ik denk dat een goede mbo'er met vakkennis waardevoller is dan de zoveelste hbo'er die het net niet is.
Patty, van mij mogen ze het proberen, maar 4h is een lastig jaar. Veel liever zie ik leerlingen opstromen van 2m naar 3h bijvoorbeeld. Dat kan dan weer niet, maar je stroomt zonder pardon af als het even niet lukt. Waarom dan alleen opstromen in cruciale jaren?
De overstap van mavo naar havo is helemaal prima, maar een mavodiploma is geen garantie op een havodiploma. Stapelen is niet onbeperkt mogelijk. Dat scholen, omdat ze afgerekend worden op hun doorstroom, extra eisen stellen aan opstromers, is vanuit hun visie dan ook bijzonder verklaarbaar.



Daarnaast, zoals hier genoemd, heeft de opstromer achterstanden die weggewerkt moeten worden. Dat vraag om extra inzet van docent en van de leerling. Dat laatste is nog wel eens lastig, dat eerste ook. Daarnaast zitten er ook andere leerlingen in de klas en zij (en hun ouders, vergeet die niet) stellen het wat minder op prijs wanneer de docent bijzonder veel tijd aan opstromers besteedt en die tijd ten koste gaat van de aandacht voor de andere leerlingen.
BC, ik zou graag voor de klas willen! Heb het ooit gedaan, maar ben nooit afgestudeerd en heb het daarna maar opzij geschoven. Wat denk jij?is het de moeite waard om toch die opleiding te doen en te solliciteren? Bijna 40, boel ervaring, hoop kennis (maar geen diploma's) en ik zou het wel zien zitten. Ik merk dat dit topic veel losmaakt bij me en mijn visie op onderwijs.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 14 januari 2017 @ 18:33:

BC, ik zou graag voor de klas willen! Heb het ooit gedaan, maar ben nooit afgestudeerd en heb het daarna maar opzij geschoven. Wat denk jij?is het de moeite waard om toch die opleiding te doen en te solliciteren? Bijna 40, boel ervaring, hoop kennis (maar geen diploma's) en ik zou het wel zien zitten. Ik merk dat dit topic veel losmaakt bij me en mijn visie op onderwijs.



Ha, ik mijn post ge-edit, want ik was bang dat jij zou denken dat het over jou ging en dat was niet zo

Maar dat zou je best kunnen doen, al zou het wel uitmaken welk vak je wilt gaan geven: een tekortvak is een stuk makkelijker dan geschiedenis, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 14 januari 2017 @ 17:42:

Ik snap ook de weerstand niet tegen laten proberen. Men heeft de mond vol over zesjescultuur. Nu is er klaarblijkelijk een groep die daar niet aan heeft gedaan en een sprong wil wagen en dan gaan we vertellen, dat kun jij niet. Zonder dat ze het mogen proberen.



De kinderen die goede cijfers hebben gehaald op vmbo-t, stromen gewoon in. Het zijn de leerlingen met de zesjes die niet zonder meer worden toegelaten.



Maar even terug naar de wet: er zitten 960000 jongeren in het vo. Het gros, misschien wel 95%, van de jongeren die vmbo-t heeft gedaan en naar de havo wil, wordt gewoon toegelaten. Incidenteel worden leerlingen geweigerd (afgelopen jaar ging het om 30 klachten). Daar wordt nu een wet voor gemaakt. Een echte pamperwet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oranjexxx schreef op 14 januari 2017 @ 18:42:

[...]





De kinderen die goede cijfers hebben gehaald op vmbo-t, stromen gewoon in. Het zijn de leerlingen met de zesjes die niet zonder meer worden toegelaten.



Maar even terug naar de wet: er zitten 960000 jongeren in het vo. Het gros, misschien wel 95%, van de jongeren die vmbo-t heeft gedaan en naar de havo wil, wordt gewoon toegelaten. Incidenteel worden leerlingen geweigerd (afgelopen jaar ging het om 30 klachten). Daar wordt nu een wet voor gemaakt. Een echte pamperwet.Net alsof iedereen klaagt die niet toegelaten wordt. Het gaat juist om de groep die de weg naar klagen en overtuigen niet weet te vinden. Als het volgens jou om maar zo'n kleine groep gaat die wel wil, maar nu niet mag, waarom dan tegen zijn?
quote:Oranjexxx schreef op 14 januari 2017 @ 18:42:

[...]

De kinderen die goede cijfers hebben gehaald op vmbo-t, stromen gewoon in. Het zijn de leerlingen met de zesjes die niet zonder meer worden toegelaten.



Maar even terug naar de wet: er zitten 960000 jongeren in het vo. Het gros, misschien wel 95%, van de jongeren die vmbo-t heeft gedaan en naar de havo wil, wordt gewoon toegelaten. Incidenteel worden leerlingen geweigerd (afgelopen jaar ging het om 30 klachten). Daar wordt nu een wet voor gemaakt. Een echte pamperwet.

Het wordt een deel ook gewoon uit het hoofd gepraat. Wij hebben daarover geen klacht ingediend. Maar nu dochter op het mbo met kop en schouders boven de rest van de klas uitsteekt is er wel spijt dat we hebben het er bij hebben laten zitten. Het is zo veel fijner om met meer gelijkgestemden je opleiding te doen.



Mavo, mbo, hbo is een langer en vooral duurder traject dan mavo, havo, hbo.



Wij hebben dochter niet gedwongen voor een opleiding dichtbij te kiezen. Maar kind was net 16 toen ze begon een nog geen OV. We hebben de eerste twee jaar bijna 3000 euro reiskosten gemaakt.
quote:nimbus schreef op 14 januari 2017 @ 18:47:

[...]

Net alsof iedereen klaagt die niet toegelaten wordt. Het gaat juist om de groep die de weg naar klagen en overtuigen niet weet te vinden. Als het volgens jou om maar zo'n kleine groep gaat die wel wil, maar nu niet mag, waarom dan tegen zijn?En de groep die het zich uit het hoofd laat praten.
Barbara, Nederlands! Is dat een tekortvak of niet? De betavakken zijn echt niet aan mij besteed. Sterker nog: door de betavakken (en extreme faalangst in combinatie met ADD) ben ik in een razend tempo van vwo naar mavo afgestroomd. Na de mavo ben ik havo gaan doen, propedeuse hbo gehaald en daarna op het wo gestruikeld over statistiek.



Door bovenstaand stukje wordt gelijk duidelijk waarom ik dit topic zo interessant vind.



Nimbus, waarom tegen? Omdat het verwachtingen bij ouders schept. Er zijn veel ouders die balen van het feit dat hun kind op het vmbo zit en niet willen weten dat hun special snowflake echt geen havist is. Hetzelfde geldt overigens ook voor ouders die hun kind een typische vwo'er vinden, maar niet willen zien dat het er echt niet in zit. Heel vermoeiend, vooral voor de kinderen die de boodschap krijgen dat ze niet goed genoeg zijn.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je al onderwijservaring had, maar dat heb ik dan mis, denk ik. Nederlands is geen tekortvak, vrees ik. Maar over een paar jaar is wellicht elk vak een tekortvak.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 14 januari 2017 @ 19:05:

Barbara, Nederlands! Is dat een tekortvak of niet? De betavakken zijn echt niet aan mij besteed. Sterker nog: door de betavakken (en extreme faalangst in combinatie met ADD) ben ik in een razend tempo van vwo naar mavo afgestroomd. Na de mavo ben ik havo gaan doen, propedeuse hbo gehaald en daarna op het wo gestruikeld over statistiek.



Door bovenstaand stukje wordt gelijk duidelijk waarom ik dit topic zo interessant vind.



Nimbus, waarom tegen? Omdat het verwachtingen bij ouders schept. Er zijn veel ouders die balen van het feit dat hun kind op het vmbo zit en niet willen weten dat hun special snowflake echt geen havist is. Hetzelfde geldt overigens ook voor ouders die hun kind een typische vwo'er vinden, maar niet willen zien dat het er echt niet in zit. Heel vermoeiend, vooral voor de kinderen die de boodschap krijgen dat ze niet goed genoeg zijn.Tja, als je ze zelf die boodschap niet meegeeft, dan doet de school dat wel als je zelf wil opstromen.
quote:sssssst schreef op 14 januari 2017 @ 19:25:

[...]



Tja, als je ze zelf die boodschap niet meegeeft, dan doet de school dat wel als je zelf wil opstromen.



Dat je resultaten geen aanleiding geven tot opstromen, betekent toch niet dat je minder waard bent? We geven leerlingen ook profieladviezen, maar dat een leerling mijn vak beter niet kan kiezen in de bovenbouw, maakt die leerling niets minder dan een ander.

Wanneer ouders een cijferbeeld van een leerling gaan verbinden aan de "waarde" van het kind, dan is dat zorgwekken, onjuist en geen reden om af te stappen van cijfers geven.
quote:barbaracartland schreef op 14 januari 2017 @ 19:29:

[...]

Dat je resultaten geen aanleiding geven tot opstromen, betekent toch niet dat je minder waard bent? We geven leerlingen ook profieladviezen, maar dat een leerling mijn vak beter niet kan kiezen in de bovenbouw, maakt die leerling niets minder dan een ander.

Wanneer ouders een cijferbeeld van een leerling gaan verbinden aan de "waarde" van het kind, dan is dat zorgwekken, onjuist en geen reden om af te stappen van cijfers geven.Het gaat mij ook niet om de leerlingen die echt geen kans hebben, juist wel om de twijfelgevallen. De trent is nu heel erg 'bij twijfel niet doen' en dat is jammer voor het kind dat nou net in die groep zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven