Voedselbank zet gezin op zwarte lijst

03-09-2014 07:44 742 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gezin uit Spijkenisse moet de komende weken maar zien hoe het aan genoeg eten komt. De lokale Voedselbank heeft hen op de zwarte lijst gezet, toen die erachter kwam dat de familie eten - gratis - op internet aanbood.



Ze gaven eten onder een schuilnaam via de weggeefhoek weg. Omdat we duidelijk kenbaar maken dat eten zo niet mag worden weggegeven, hebben we besloten het gezin geen pakketten te verstrekken. Als ze het aan anderen geven, hebben ze het kennelijk niet nodig.



Coördinator Anco Bonninga van de Voedselbank

De buren zijn intussen bijgesprongen. Zij kopen extra spullen voor het echtpaar en de drie kinderen.



Dani, zoals de 32-jarige vrouw van het gezin zich noemt, zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. 'We kregen in ons wekelijkse voedselpakket zo vreselijk veel fruit en groente, dat we dat echt niet op konden. Omdat het tegen m'n principe is het weg te gooien, besloot ik het op een weggeefhoek op internet aan te bieden.'



Dat leverde in een uur zestig reacties op. 'Ik las zulke schrijnende redenen waarom mensen het wilden hebben, dat mijn man en ik uiteindelijk besloten het te geven aan twee mensen die het hard nodig hebben.'



Maar bij de Voedselbank kwam de leiding erachter dat er eten was weggegeven via internet. Omdat dit tegen de regels is, kreeg het stel te horen dat het voortaan geen voedselpakketten meer krijgt. 'Maar die hebben we hard nodig,' zegt Dani. 'We hebben een pak ellende achter de rug. Ik raakte m'n baan kwijt. We moesten ons huis verkopen, wat niet lukte, waarna er een veiling kwam die ons een restschuld van hier tot Tokio opleverde. We zitten nu in de schuldsanering. Mijn man werkt zich drie slagen in de rondte, maar we hebben nauwelijks een cent te makken.'



Het besluit van de Voedselbank zorgde voor een storm van verontwaardiging. 'We krijgen zulke lieve en hartverwarmende reacties, regelmatig lopen de tranen over m'n wagen. Maar ik maak me ook zorgen. Want we krijgen nu alle hulp, maar hoe is het in december, hoe is het in februari?'



Dani hoopt dat de Voedselbank met de hand over het hart wil strijken. 'Ik heb vreselijk spijt. Als ik had kunnen vermoeden wat er nu allemaal gebeurt, had ik dit nooit gedaan.'



Coördinator Anco Bonninga van de Voedselbank zegt dat het gezin 'hartstikke fout' is geweest. 'Ze gaven eten onder een schuilnaam via de weggeefhoek weg. Omdat we duidelijk kenbaar maken dat eten zo niet mag worden weggegeven, hebben we besloten het gezin geen pakketten te verstrekken. Als ze het aan anderen geven, hebben ze het kennelijk niet nodig.'



De regels zijn volgens de Spijkenisser helder. 'Er moet structuur zijn. Ik ben blij dat ze zeggen dat ze spijt hebben, want wat ze hebben gedaan, kan niet. Wij zijn nu nog op vakantie, over twee weken moeten we maar eens met elkaar om de tafel gaan.'



Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... n-dat-eten-weggeeft.dhtml



Terecht of een te zware maatregel?
Saartjuhzes je beweert heel veel zonder dat je er echt iets vanaf weet. En daarbij leg je de schuld bij iedereen, behalve bij de mensen zelf. Hou je eens bij de feiten, en dan zul je zien dat het echt anders zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 05 september 2014 @ 11:50:



dat geldt voor jou saartjuhzes, het moet wel aan het systeem liggen want aan de mens kan het nooit liggen, die is per definitie slachtoffer. jOh ik ontken nergens dat :A het systeem mensen afhankelijker kan maken en B: dat het soms mensen hun eigen dikke domme schuld is..



Als het sociale systeem morgen weg valt, denk ik echt niet dat al die mensen spontaan gaan werken. Want er is geen baan voor ze.



Die gaan scharrelen en beunen voor een zwart hongerloontje, bedelen of stelen, en sommigen zullen uit de prullenbakken gaan eten omdat ze te ziek of te gek zijn voor het bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 05 september 2014 @ 12:07:

[...]

Oh ik ontken nergens dat :A het systeem mensen afhankelijker kan maken en B: dat het soms mensen hun eigen dikke domme schuld is..



Als het sociale systeem morgen weg valt, denk ik echt niet dat al die mensen spontaan gaan werken. Want er is geen baan voor ze.



Die gaan scharrelen en beunen voor een zwart hongerloontje, bedelen of stelen, en sommigen zullen uit de prullenbakken gaan eten omdat ze te ziek of te gek zijn voor het bovenstaande.het systeem... ?? denk dat je teveel films hebt gekeken
quote:saartjuhzes schreef op 05 september 2014 @ 12:07:

[...]

Oh ik ontken nergens dat :A het systeem mensen afhankelijker kan maken en B: dat het soms mensen hun eigen dikke domme schuld is..



Als het sociale systeem morgen weg valt, denk ik echt niet dat al die mensen spontaan gaan werken. Want er is geen baan voor ze.



Die gaan scharrelen en beunen voor een zwart hongerloontje, bedelen of stelen, en sommigen zullen uit de prullenbakken gaan eten omdat ze te ziek of te gek zijn voor het bovenstaande.

o ze kunnen dus wel werken (stelen en beunen is ook werken)? sja, dan stelen ze nu ook al he.



die vanzelfsprekendheid daar kan ik niet zo goed tegen, de vanzelfsprekendheid dat een ander wel voor je betaalt, en als je dan je zelf in de problemen hebt gebracht moet de ander het weer op lossen, en de voedsel bank moet ook wel wat lekkers uit delen en voedzaam, al is het een particulier initiatief, kan je zelf met conserveren en recepten een hoop, en anders hey gooi de uitkeringen maar om hoog (= steel het weer weg bij mensen die wel werken).



die verantwoordelijkheid moet terug naar waar die hoort.
Alle reacties Link kopieren
Vb heeft denk ik regels opgesteld om moeilijkeheden te voorkomen.



Ze zullen daar heus wel ervaring hebben opgedaan waarom er geen ruiltafel is. Als je elke week gezeur hebt aan zo n tafel.

En mensen die willen toch vaak maatwerk. Maar dat gaat niet.

Zeker als je 600 paketten moet samenstellen. Voedsel moet nog gehaald worden.



Daarom denk ik dat het goed is als gebruikers hun steentje bijdragen. Kunnen ze zien wat er voor energie inzit van andere mensen.

Overdreven dankbaarheid hoeft niet. Want dat is het andere uiterste.



Bij ons staan ze ook weleens in de supermarkt voor de voedselbank etenswaren te verzamelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 05 september 2014 @ 12:14:

[...]



o ze kunnen dus wel werken (stelen en beunen is ook werken)? sja, dan stelen ze nu ook al he.



die vanzelfsprekendheid daar kan ik niet zo goed tegen, de vanzelfsprekendheid dat een ander wel voor je betaalt, en als je dan je zelf in de problemen hebt gebracht moet de ander het weer op lossen, en de voedsel bank moet ook wel wat lekkers uit delen en voedzaam, al is het een particulier initiatief, kan je zelf met conserveren en recepten een hoop, en anders hey gooi de uitkeringen maar om hoog (= steel het weer weg bij mensen die wel werken).



die verantwoordelijkheid moet terug naar waar die hoort.





Die van zelfsprekendeheid vind ik ook niet zo een prettige situatie.



Daarom laat mensen wat terug doen voorwaar ze helaas noodgedwongen gebruik van maken. Dat hoeven helemaal geen uren per week te zijn. Maar ga zelf eens zien wat er gebeurt en hoe het gebeurt. Vaak opent dit mensen hun ogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 05 september 2014 @ 12:14:

[...]



o ze kunnen dus wel werken (stelen en beunen is ook werken)? .

Ze kunnen wel wat doen inderdaad.



Maar een echte baan krijgen. met een echt loon waar je alle vaste lasten en sociale premies van kan betalen, plus nog wat voor jezelf over houdt, dat is heel wat anders.



Voor sommigen is die baan er gewoon ff niet vanwege de economie, anderen hebben te weinig vaardigheden om voor een baas interessant te zijn. Zelfs een werknemer met minimumloon kost al heel veel.



Weer anderen zullen moeite hebben een baas te vinden die door hun 'vlekje' heen durft te kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 05 september 2014 @ 12:18:

[...]





Die van zelfsprekendeheid vind ik ook niet zo een prettige situatie.



Daarom laat mensen wat terug doen voorwaar ze helaas noodgedwongen gebruik van maken. Dat hoeven helemaal geen uren per week te zijn. Maar ga zelf eens zien wat er gebeurt en hoe het gebeurt. Vaak opent dit mensen hun ogen.Volgens mij gebeurt dat overal al. Vind ik geen slecht iets. Overigens doen heel veel mensen met een uitkering uit zichzelf al vrijwilligerswerk.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk toch wel als je wat van mensen terug vraagt.

Er toch vaak gedacht wordt meteen aan dwang enzo.

Nu moet alles in het redenlijke blijven. Ik denk dat we hier doorgeslagen zijn in onze individualiteit.



We werden toch steeds minder afhankelijk van elkaar door de uitkeringen en voorzieningen.

Nu wordt alles minder en je hebt meteen elkaar weer nodig.

En dat zijn sommige niet gewend.



Er is best veel mogenlijk. Maar ik denk dat je ook maar op het idee moet komen. En dat moet je ook maar kunnen vanuit jezelf. Of zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 05 september 2014 @ 11:59:

[...]



Niemand is VOLLEDIG afhankelijk van de VB. Niemand krijgt nul cent in Nederland (tenzij je wellicht dakloos bent maar daarvoor is andere opvang). Dus iedereen kan een krop sla betalen. Als je zelfs geen 50 cent daarvoor hebt dan maak je wel hele verkeerde keuzes met je geld.Het gezin dat nu "geraakt" wordt door de voedselbank heeft (peildatum 1 juli 2014) een beslagvrije voet van ¤ 1223,54.

Na betaling van je huur, verzekering, gas en licht kan daarvan shag of sla worden gekocht, afhankelijk van waar je voor kiest.



http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 05 september 2014 @ 12:02:

[...]



Ondernemers die failliet zijn gegaan kunnen vaak ook in de schuldsanering terecht. Je eigen risico is echt niet groter dan je bijstandsuitkering. En het weekbudget in de schuldsanering is altijd genoeg om sla van te kopen.Op welke planeet leef jij eigenlijk?
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 05 september 2014 @ 12:22:

[...]



Ze kunnen wel wat doen inderdaad.



Maar een echte baan krijgen. met een echt loon waar je alle vaste lasten en sociale premies van kan betalen, plus nog wat voor jezelf over houdt, dat is heel wat anders.



Voor sommigen is die baan er gewoon ff niet vanwege de economie, anderen hebben te weinig vaardigheden om voor een baas interessant te zijn. Zelfs een werknemer met minimumloon kost al heel veel.



Weer anderen zullen moeite hebben een baas te vinden die door hun 'vlekje' heen durft te kijken.



Ik denk dat sommige niet eens meer in een baan passen.

Het is wel op tijd komen, het aantal uren volhouden.

Een ritme weer krijgen.



Ik zie bij een aantal mensen toch dat je op een gegeven zakt in een situatie. Lang in bed blijven, savonds gaan leven. En heb je nog zin om na tig afmeldingen van sollicitaties aan de bak te gaan ??



Je gordijnen gaan niet meer open, de tuin en je huis worden je domein. De wereld gaat je op een gegeven moment te snel.

En dan is er hulp in de vorm van een voedselbank. Wat ook niet ideaal blijkt te zijn. En dan zitten sommige in een put.



Ik zie het in mijn omgeving waarvan mensen helaas in zo n put zakken. Ze hebben een tuin en een hond. Waar ze bv in zouden kunnen gaan werken. Ga een lange wandeling maken met je hond.

Maar ipv daarvan groeit het onkruid maar. De hond poept wel even snel in de tuin. enzo enzo.



En dan lijkt het me dat het dan juist van kracht moet komen. En dat sommige die gewoon niet (meer) hebben.



Ik zie het bij mijn buurman. En waarom zou je op een gegeven moment nog je gebit in doen.? Is betaalt door het ziekenfonds.

Hij past niet. Dan ga je toch nog een keer terug. Hoorden ik mijn buurvrouw zeggen tegen hem.



Nee het kunstgebit ligt ergens in een la.



En dan loop ik door en dan ben ik blij dat ik nog wel de energie hebt om dingen op te pakken. Of de kracht ervoor.

Of niet klem zitten tussen karakter en situaties.



Mijn buurman en buurvrouw roken allebei. En maken gebruik van de voedselbank. Zie ik ook. Maar het is hun leven. Als zij liever roken dan kun je geen andere dingen doen. Maar die keuze laat ik maar bji hun. Het is in mijn hoofd tegenstrijdig maar dat is de hele mens.
Sociale dienstplicht met voedselbonnen als loon. Weg discussies, weg voedselbank.
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 05 september 2014 @ 13:18:

Sociale dienstplicht met voedselbonnen als loon. Weg discussies, weg voedselbank.
Alle reacties Link kopieren
Wat is toch die drang van sommigen om mensen die afhankelijk zijn te ontdoen van het laatste beetje menswaardigheid. Die drang dat mensen die uit de staatsruif eten maar dankbaar moeten zijn voor elke aalmoes die ze krijgen. Dat je op je blote knietjes dankbaar moet zijn dat anderen zich voor jou inzetten. En wee je gebeente als je toch nog een beetje kieskeurig ben. Foei, dat mag niet. Je moet dankbaar zijn voor elke broodkruimel die je krijgt, want je bent afhankelijk van de 'goedheid' van anderen. Je mag vooral geen praatjes hebben want dan ben je ondankbaar en als het je niet bevalt dan maak je er toch geen gebruik van want dan zul jehet wel niet zo hard nodig hebben. Genadebrood zal je eten en je bent afhankelijk van de willekeur van machtsbeluste mannetjes/vrouwtjes in een ivoren torentje die het o zo goed bedoelen, maar ondertussen kicken op de macht die ze over jou hebben. Bah, ik kan daar zo kwaad om worden.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Jeetje, wat een stemmingmakerij tegen mensen die bij de voedselbank komen lees ik in dit topic.



De bijstand zou voldoende moeten zijn om in je levensbehoeften te voorzien. Totdat je bijvoorbeeld een naheffing krijgt van de belasting. Of ieder jaar de volledige eigen bijdrage kwijt bent aan de eigen bijdrage ziektekosten, waardoor je besteedbaar inkomen al snel daalt met 60 euro per maand per stel.



De rek is er na een tijd bijstand uit bij mensen. En dat heeft lang niet altijd te maken met slechte keuzes of roken.



Ik ben gelukkig nog niet van de voedsebank afhankelijk. Ik hoop dat niet mee te hoeven maken. Ik ben me er eens te meer wel van bewust in welke bevoorrechte positie ik zat toen ik nog een goed loon had, ondanks de redelijk zware belastingdruk. Ik wou dat ik weer in die positie zat, want de onbezorgdheid om je financiele positie is onbetaalbaar. Een luxe die mensen die een pakket van de voedselbank krijgen, niet kennen.



En zolang ik het kan doen van mijn beperkte budget stop ik wel wat boodschappen in de verzamelbox als er een inzameling is voor de voedselbank. Want ik ben nog altijd beter af dan de mensen die deze bijdrage bitter hard nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
nvt
@Ronniemitchel. Ja, werken voor je brood. Wat is daar raar aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 05 september 2014 @ 15:09:

[...]





Heel eenvoudig niks moet hier.



In andere landen ga je gewoon dood als je geen eten hebt/krijgt/ kunt vinden.



Daar is helemaal geen luxe over een energydrankje bij een voedselpakket. Mensen kunnen hier altijd nog een mening hebben en die groot verkondigen.



In andere landen slepen ze je meteen naar de gevangenis, enzo.



Van mij mogen mensen best klagen over een voedselbank.

En de spullen die er niet inzitten.

Groot en meeslepend mag het worden.

En dat afschuwenlijke dankbaarheid die je zou moeten vertonen.





En dan denk ik ga dan zelf manieren zoeken als je het zo ontzettend haat om dankbaar te zijn om de energie van anderen.

Dan ga je jezelf inzetten om beter te eten te krijgen.

Er is hier van alles mogenlijk. In elke gemeente zijn er wel projecten waaraan je mee kunt doen.



Voorlopig staan de meeste klagers gewoon in de rij van de voedselbank.

Ik heb het niet over de mensen die gebruik maken van de voedselbank en klagen. Nee, ik heb het over de mensen die nog gezegend zijn met een 'goed' inkomen en die daarom vinden dat de mensen bij wie het minder goed gaat niet mogen zeuren.



Je hoeft, in mijn ogen, niet alleen maar ja en amen te zeggen omdat je van sommige dingen afhankelijk bent van de 'goedheid' van anderen. Ook dan mag je een mening hebben en datgene wat in je voedselpakket zit, niet lekker vinden.



Maar van sommigen mag dit niet, want je eet genadebrood en dan moet je toch wel oh zo dankbaar zijn en gewoon alles maar accepteren wat jouw kant op komt want je krijgt het maar en anders ben je ondankbaar.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
quote:tbl1966 schreef op 05 september 2014 @ 14:11:

Wat is toch die drang van sommigen om mensen die afhankelijk zijn te ontdoen van het laatste beetje menswaardigheid. Die drang dat mensen die uit de staatsruif eten maar dankbaar moeten zijn voor elke aalmoes die ze krijgen. Dat je op je blote knietjes dankbaar moet zijn dat anderen zich voor jou inzetten. En wee je gebeente als je toch nog een beetje kieskeurig ben. Foei, dat mag niet. Je moet dankbaar zijn voor elke broodkruimel die je krijgt, want je bent afhankelijk van de 'goedheid' van anderen. Je mag vooral geen praatjes hebben want dan ben je ondankbaar en als het je niet bevalt dan maak je er toch geen gebruik van want dan zul jehet wel niet zo hard nodig hebben. Genadebrood zal je eten en je bent afhankelijk van de willekeur van machtsbeluste mannetjes/vrouwtjes in een ivoren torentje die het o zo goed bedoelen, maar ondertussen kicken op de macht die ze over jou hebben. Bah, ik kan daar zo kwaad om worden.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 05 september 2014 @ 15:16:

@Ronniemitchel. Ja, werken voor je brood. Wat is daar raar aan?Wat is er raar en moeilijk aan om verder dan je neus te kijken?
Wat is jouw bijdrage aan de discussie, Ronniemitchel? Ik wil dat mensen van genadebrood naar verdiend brood gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:tbl1966 schreef op 05 september 2014 @ 14:11:

Wat is toch die drang van sommigen om mensen die afhankelijk zijn te ontdoen van het laatste beetje menswaardigheid. Die drang dat mensen die uit de staatsruif eten maar dankbaar moeten zijn voor elke aalmoes die ze krijgen. Dat je op je blote knietjes dankbaar moet zijn dat anderen zich voor jou inzetten. En wee je gebeente als je toch nog een beetje kieskeurig ben. Foei, dat mag niet. Je moet dankbaar zijn voor elke broodkruimel die je krijgt, want je bent afhankelijk van de 'goedheid' van anderen. Je mag vooral geen praatjes hebben want dan ben je ondankbaar en als het je niet bevalt dan maak je er toch geen gebruik van want dan zul jehet wel niet zo hard nodig hebben. Genadebrood zal je eten en je bent afhankelijk van de willekeur van machtsbeluste mannetjes/vrouwtjes in een ivoren torentje die het o zo goed bedoelen, maar ondertussen kicken op de macht die ze over jou hebben. Bah, ik kan daar zo kwaad om worden.+100000
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 05 september 2014 @ 15:23:

Wat is jouw bijdrage aan de discussie, Ronniemitchel? Ik wil dat mensen van genadebrood naar verdiend brood gaan.Genadebrood.....
quote:tbl1966 schreef op 05 september 2014 @ 14:11:

Wat is toch die drang van sommigen om mensen die afhankelijk zijn te ontdoen van het laatste beetje menswaardigheid. Die drang dat mensen die uit de staatsruif eten maar dankbaar moeten zijn voor elke aalmoes die ze krijgen. Dat je op je blote knietjes dankbaar moet zijn dat anderen zich voor jou inzetten. En wee je gebeente als je toch nog een beetje kieskeurig ben. Foei, dat mag niet. Je moet dankbaar zijn voor elke broodkruimel die je krijgt, want je bent afhankelijk van de 'goedheid' van anderen. Je mag vooral geen praatjes hebben want dan ben je ondankbaar en als het je niet bevalt dan maak je er toch geen gebruik van want dan zul jehet wel niet zo hard nodig hebben. Genadebrood zal je eten en je bent afhankelijk van de willekeur van machtsbeluste mannetjes/vrouwtjes in een ivoren torentje die het o zo goed bedoelen, maar ondertussen kicken op de macht die ze over jou hebben. Bah, ik kan daar zo kwaad om worden.



Bedoel je daar de hardwerkende vrijwilligers van de VB mee?

Wie bedoel je daar nou eigenlijk mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven