Vooroordeel en schamen

27-08-2016 19:48 96 berichten
Ik merk dat ik er behoorlijk mee zit en ben benieuwd of het terecht is of niet en of er meer mensen met vergelijkbare problemen kampen.



Ik ging net boodschappen doen op de fiets. Voor de supermarkt zat een jongen op een scooter en die sprak mij aan met:

"Sorry, kan je mij helpen? Ik sta hier stil met de scooter en moet nog helemaal naar ........ rijden. Mijn pas deed het niet.

Ik: Oh, dat is vervelend. Maar hoe ben je hier gekomen dan?

"Ik ben komen lopen van het tankstation (is ongeveer 10 min lopen)"

Ik: Oké. *pakt briefje van €5,- en geeft aan de jongen* Dit is denk ik wel genoeg. Succes ermee.



Ben de supermarkt ingelopen en op een gegeven moment komt er toch een niet pluis gevoel. Was dit wel echt? Misschien was dit gewoon een "slimme" bedelactie. Gaat ie nu dan weer terug lopen met de scooter aan de hand om te gaan tanken.

Ik heb het idee dat ik misschien te goedgelovig ben geweest.



Dat is niet eens het ergste. Ik geloof in naastenliefde en dat je goed moet zijn voor je medemens. Die €5,- is goed besteedt. Waar ik mij voor schaam zijn mijn eigen gedachtes en vooroordelen. De jongen die op de scooter zat, is namelijk (is natuurlijk geschat) van Marokkaanse afkomst. Dat is dus de redelijk dat ik twijfel of ik misschien in de maling ben genomen. Ik schrik heel erg van mijn eigen gedachtes en vooroordeel. Was het een meisje geweest of een blank iemand, dan had ik dit niet gedacht met een bepaalde negativiteit.



Dit is in het klein, maar als meer mensen op een dergelijke schaal denken, dan is discriminatie van de Marokkanen als bevolkingsgroep in NL best serieus. Ik ben geen heilige, maar als lid van een duidelijk niet-blanke etnische bevolkingsgroep weet ik hoe het is om andere behandeld te worden op basis van je uiterlijk/afkomst. Dit maakt dat ik het mij extra aantrek dat ik zulke gedachtes had.



Praktisch: ik heb het wel gemeld bij de supermarkt voor het geval dat. Mocht het vaker voorkomen, dan zijn ze van deze voorval op de hoogte
Ik sleepte met een zware tas door Den Haag Centraal. En een Marokkaanse jongen vroeg of hij me kon helpen. Ik heb vriendelijk afgeslagen. Hij liep wel mee en bij de trein heeft ie geprobeerd me te zoenen, wat ik niet wilde.
Alle reacties Link kopieren
T komt waarschijnlijk uit het goede van je hart, maar ik vind je wel naief. Die smoes gebruikte die nep chirurg die al die vrouwen oplichtte ook namelijk. Stond altijd met een lege tank en toevallig deed zijn pas t niet.
Je maakt een afweging. Op datingsites doe je dat soort dingen niet. In het leven waarbij de ander tegenover je staat, kijk je per keer naar de situatie.



Je moet alleen geld weggeven als je denkt dat zelfs als de ander jou expres naait, je het kan missen en er dan toch niet echt mee zit.



Je weet het niet altijd zeker. Je kijkt naar de ernst, of het op andere manieren op te lossen is en soms dan geef je iets. Het is naief om te denken dat het niet voorkomt en vaak vertrouw je iets (achteraf) terecht niet. Maar altijd alles bij voorbaat afdoen als oplichterij is ook niet echt de fijnste levensstijl.



Met een scooter lopen kan soms vrij zwaar zijn en passen kunnen het soms niet doen. De ene keer kan iemand nog een vriend of ouders bellen met een auto of om daarheen te komen en soms ook wel niet en heeft iemand niet zo snel iemand die even kan helpen op dat moment.



Het was 5 euro. De volgende keer doe je het niet of toch ook weer wel.
quote:Woldertje schreef op 27 augustus 2016 @ 19:53:

Ik sleepte met een zware tas door Den Haag Centraal. En een Marokkaanse jongen vroeg of hij me kon helpen. Ik heb vriendelijk afgeslagen. Hij liep wel mee en bij de trein heeft ie geprobeerd me te zoenen, wat ik niet wilde.Mag hopen dat je hem een klap gegeven heb?
De kans is erg groot dat het oplichting is. Je ziet het niet altijd aan de ogen en de houding of aan de gebruikte smoes. En soms weet je dat het uit het goed van je hart kwam en hopelijk straalt daarvan dan nog iets uit op de manier waarop die ander ooit de wereld misschien toch nog wat beter gaat bezien. En anders heb je daadwerkelijk iemand in enige nood geholpen.



Volgende keer je rekeningnummer er bij geven om het op terug te storten bijvoorbeeld, als je sterk in je schoenen staat, of je telefoonnummer.
quote:GateKeeper schreef op 27 augustus 2016 @ 19:53:

T komt waarschijnlijk uit het goede van je hart, maar ik vind je wel naief. Die smoes gebruikte die nep chirurg die al die vrouwen oplichtte ook namelijk. Stond altijd met een lege tank en toevallig deed zijn pas t niet.



Hoezo waarschijnlijk?



En dat een smoes vaker gebruikt wordt, maakt het niet goed ik negatieve denkbeelden heb over een hele bevolkingsgroep.
Ik zou never nooit vreemden zomaar geld geven. Of je nu Marrokaans bent of een Eskimo!
@Paek

Eens met je post. Hoe kijk jij tegen die negatieve vooroordelen aan dan?
Het grappige van vooroordelen is, dat ze vaak kloppen. Anders zouden de vooroordelen er niet zijn immers.
quote:Paekzwart schreef op 27 augustus 2016 @ 20:06:

De kans is erg groot dat het oplichting is. Je ziet het niet altijd aan de ogen en de houding of aan de gebruikte smoes. En soms weet je dat het uit het goed van je hart kwam en hopelijk straalt daarvan dan nog iets uit op de manier waarop die ander ooit de wereld misschien toch nog wat beter gaat bezien. En anders heb je daadwerkelijk iemand in enige nood geholpen.



Volgende keer je rekeningnummer er bij geven om het op terug te storten bijvoorbeeld, als je sterk in je schoenen staat, of je telefoonnummer.



Nou ja, dat hoop ik dan maar. Ik hielp hem omdat ik hem wilde helpen. Niet omdat ik op dat moment bewust was van mijn vooroordelen en deze wilde 'afkopen'.



Volgende keer.....Ga ik het maar bezien of ik die persoon help of niet
Alle reacties Link kopieren
Jij schaamt je
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 27 augustus 2016 @ 20:08:

[...]





Hoezo waarschijnlijk?



En dat een smoes vaker gebruikt wordt, maakt het niet goed ik negatieve denkbeelden heb over een hele bevolkingsgroep.Neem je t jezelf nou kwalijk dat je vooroordelen hebt? Die heeft iedereen wel en niet alleen over onze Marokkaanse medelanders. We denken allemaal in hokjes. Blond is dom, dik is lui enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Hoef je je niet voor te schamen, vooroordelen zijn er nu eenmaal niet voor niets. Ondanks dat links Nederland jongeren van Marokkaanse afkomst graag afschildert als louter kansenpareltjes, is dat natuurlijk niet helemaal waar. In iedere bevolkingsgroep zitten rotte appels, en bij de bevolkingsgroep Marokkaanse mannen zijn dat nou eenmaal wat meer rotte appels.



Als je de €5,- kon missen verder niet druk om maken. En volgende keer niets geven.
quote:Amand schreef op 27 augustus 2016 @ 20:11:

Het grappige van vooroordelen is, dat ze vaak kloppen. Anders zouden de vooroordelen er niet zijn immers.Nou.......Ik weet niet, in the end weet ik dus niet of deze klopte of niet hé?
quote:snoopylynn schreef op 27 augustus 2016 @ 20:15:

Jij schaamt je Ja
Alle reacties Link kopieren
Nergens voor nodig.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 27 augustus 2016 @ 20:21:

[...]

JaDoe niet zo raar, dat is nergens voor nodig.
quote:GateKeeper schreef op 27 augustus 2016 @ 20:16:

[...]



Neem je t jezelf nou kwalijk dat je vooroordelen hebt? Die heeft iedereen wel en niet alleen over onze Marokkaanse medelanders. We denken allemaal in hokjes. Blond is dom, dik is lui enz enz.



Ja, inderdaad. Ik weet zelf hoe rot het is om negatief beoordeeld te worden, dus niet zo gek dat ik mij dan schaam dat ik het doe wat ik liever heb dat anderen dat ook niet doen.



Het is ook de schrik van de negativiteit. Want ik heb verder niets ergs meegemaakt, het is puur door de media en mijn omgeving.



Ben je van mening dat de soort vooroordelen over Marokkanen net zo erg zijn als de vooroordelen over blonde en/of dikke mensen?
quote:GateKeeper schreef op 27 augustus 2016 @ 20:23:

[...]



Doe niet zo raar, dat is nergens voor nodig.



Ik ga niet de rest van mijn leven in de stouthoekje doorbrengen hoor No worries.



Ik denk dat ik het mij meer aantrek omdat ik het zelf deed op basis van afkomst, terwijl dat ook een gevoelige plek is bij mijzelf.
Iedereen heeft vooroordelen. Gefeliciteerd, jij dus ook!
Ik vind het wel mooi en spontaan van je dat je, al dan niet goedgelovig, helpt door geld te geven.

Ook al ga je later aan je acties twijfelen waren je intenties goed en zou ik niet verder veel na gaan lopen denken of ik nu genaaid was of niet. Gedane zaken nemen geen keer, en ik ben blij dat er nog mensen zijn als jij die gewoon hun hart volgen in dit soort situaties.
Risico inschatting is helemaal niet verkeerd. En ja, dan komt het voor dat je verkeerd over een individu oordeelt, maar je doet er in zulke gevallen echt niemand pijn mee. Lekker laten gaan.
quote:Liberty97 schreef op 27 augustus 2016 @ 20:19:

Hoef je je niet voor te schamen, vooroordelen zijn er nu eenmaal niet voor niets. Ondanks dat links Nederland jongeren van Marokkaanse afkomst graag afschildert als louter kansenpareltjes, is dat natuurlijk niet helemaal waar. In iedere bevolkingsgroep zitten rotte appels, en bij de bevolkingsgroep Marokkaanse mannen zijn dat nou eenmaal wat meer rotte appels.



Als je de €5,- kon missen verder niet druk om maken. En volgende keer niets geven.Ja dit dus. Met een scooter, petje en Gucci tasje (+scooter/VW Golf ) is ook al weer heel anders dan een man in pak die net uit een bank komt met collega's.
Doe goed en kijk niet achter u. Dat is mijn motto. Ik heb vaak genoeg iets gegeven of anderen geholpen terwijl achteraf bleek dat het eigenlijk laaielichterij was, zelfs op dit forum. Maar ik geef liever 10 keer iets waarvan het in de 7 van de 10 gevallen misschien geen acute nood was dan dat ik nooit meer iets geef en dat mensen die echt in nood zitten daar de dupe van worden.



Ik ben vroeger in minder fortuinlijke omstandigheden dan nu ook erg dankbaar geweest voor de mensen die me hielpen. Pay it forward!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven