Vruchtbaarheidsbehandelingen.

09-04-2007 19:09 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij begrijpen sommige mensen hier absoluut niet waar ze het over hebben....

Ik lees dingen die niet eens waar zijn:

- Dat t onbeperkt vergoed zou worden (3x)

- Dat ivf kinderen meer gezondheidszorg zouden nodig hebben

- Dat je na een ivf beh in het ziekenhuis moet bevallen

- Dat t slagingspercentage minimaal is

Ik ben op mijn 24e begonnen aan onze kinderwens, vroeg genoeg lijkt me,

maar helaas wilde t niet lukken. Er blijkt een klein probleempje bij de bevruchting en daar zijn we na vier jaar en een medisch verleden achter. En ja, ik ben zwanger van mijn 1e kindje dat dus verwekt is met behulp van ivf.

Ik kan je vertellen dat ik nooit gedacht heb dat ik RECHT op kinderen heb, maar waarom zou ik minder recht hebben dan een ander, die t wel zomaar lukt??? Ook kan ik vertellen dat t niet krijgen van kinderen levensbepalend is en niet iets waar je je zomaar ff bij neer legt. Dat was OOK niet zo toen t niet vergoed werd, ik ken iemand van 80 die t nog steeds moeilijk heeft dat ze nooit kinderen gekregen heeft (en die technieken bestonden toen nog niet).



Ons nederlandse stelsel is gebaseerd op solidariteit: ik betaal ook voor rokers met kanker en emfyseem, mensen die te dik zijn of suikerziekte hebben door verkeerd eetgedrag, ik betaal zelfs voor sterilisaties waar wij waarschijnlijk nooit gebruik van zullen maken, voor het laten weghalen van overbeharing (waar ik gelukkig geen last van heb) enzovoort enzovoort enzovoort. SOCIAAL noemen ze dat, iets waar t een aantal van  jullie nogal aan ontbreekt zo te lezen.

En natuurlijk vind ik t ook belachelijk dat bepaalde dure medicijnen niet vergoed zouden worden, laten we daar een punt tegen maken en niet ander mans zware last, levensbepalende zaken als LUXEproblemen gaan betitelen.... BAH
  hear hear !!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en 1 poging kost ong 3000-3500 euro en dat maal 3x dat t vergoed wordt is 10.000 en geen 25-50.000!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Droom!

ik neem aan dat je op mijn posting doelde waarin in zeg dat een IVF traject ongeveer 25.000 euri kost.

Je moet even een onderscheid maken tussen de kosten van een poging, die zijn idd lager, maar vaak is er aan IVF een traject vooraf gegaan,plus allerlei onderzoeken. Samen maakt dat ongeveer 20.000- tot 25.000 euri, afhankelijk van welke onderzoeken er gedaan zijn. Daarom had ik het ook over een traject, niet over een individuele poging.



Daarom vindt ik het ook dat het vergoed moet blijven worden. Zoals ik in mijn posting al zei: het afgelopen jaar (2006)zijn er minder IVF trajecten opgstart.. Dat heeft een besparing opgeleverd. Toch heeft dat niet geleid tot vergoeding van dure andere medicijen in 2007.Kennelijk heeft het dus geen zin om met die motivatie (geen IVF wel dure andere medcijnen ) IVF uit de basis te halen.
Alle reacties Link kopieren
Doelde niet perse op jou hoor meiroosje. Hoeveel de onderzoeken kosten die eraan vooraf gaan, geen idee. Kan me eigenlijk ook niets schelen! Ik vind gewoon dat t vergoed moet worden, net als vele andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik, kinderloze vrouw, die met haar man jaren geleden door de KID molen is gegaan, en toch geen kindjes heeft gekregen, vind dat het niet zomaar vergoed moet worden. Ik snap, en voel nog steeds de kinderwens, maar niet ten koste van alles.
Alle reacties Link kopieren
Niet ten koste van WAT???? Ik snap hier niets van. Dat mensen hun droom moeten opgeven, de behandleingen niet meer aan kunnen, niet meer willen, een andere levensinvulling kiezen, door hun drie ivf beh heen zijn oke...

Maar dat sommigen er niet aan zouden kunnen beginnen omdat ze t geld niet hebben..... RONDUIT belachelijk ......
Word een beetje naar van de term 'recht hebben op'.
Niet ten koste van WAT???? Ik snap hier niets van. Dat mensen hun droom moeten opgeven, de behandleingen niet meer aan kunnen, niet meer willen, een andere levensinvulling kiezen, door hun drie ivf beh heen zijn oke...

Maar dat sommigen er niet aan zouden kunnen beginnen omdat ze t geld niet hebben..... RONDUIT belachelijk ......
Waarom is dat belachelijk?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk geen zin meer om te reageren maar goed; ik vind t belachelijk omdat niet alleen rijken de kansen moeten hebben om hun diepste wens te kunnen vervullen. De een heeft nou eenmaal wat hulp nodig bij moeder natuur en ik vindt dat iedereen daar even veel recht op heeft. Dat is t laatste dat ik er over zeg want ik ben eigenlijk helemaal niet van het discussieren via internet... 
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hier niet te diep op in.........het enige wat ik zeg is dat IK ook betaal voor mensen die zich doodroken en dus vragen om ziektes!!!!
Ik ga hier niet te diep op in.........het enige wat ik zeg is dat IK ook betaal voor mensen die zich doodroken en dus vragen om ziektes!!!!




Bijna iedereen doet wel iets wat slechts is voor de gezondheid. De een rookt, de ander drinkt, weer een ander eet een patatje teveel en de volgende beoefent een gevaarlijke sport. Waar leg je de grens?



Overigens ging de discussie er meer over dat sommige mensen vinden dat kinderen krijgen een recht is en dat iedereen daaraan moet meebetalen.
Alle reacties Link kopieren
Van een patatje teveel wordt je niet ziek hoor.... Er bewust een ongezonde levensstijl op nahouden: (veel)roken, (veel) drinken, of ongezond eten wel!



En nee niet iedereen doet dat: ik rook niet, nooit gedaan, ik drink niet, hooguit een keer op een feestje, en ik eet gezond. Wij hebben/hadden wel een vruchtbaarheidsprobleem (oorzaak onbekend) waar we dus niets aan kunnen doen....
Van een patatje teveel wordt je niet ziek hoor.... Er bewust een ongezonde levensstijl op nahouden: (veel)roken, (veel) drinken, of ongezond eten wel!



En nee niet iedereen doet dat: ik rook niet, nooit gedaan, ik drink niet, hooguit een keer op een feestje, en ik eet gezond. Wij hebben/hadden wel een vruchtbaarheidsprobleem (oorzaak onbekend) waar we dus niets aan kunnen doen....






Ach kom op. Dus je rijdt ook geen auto, vliegt nooit, steekt geen straten over, etc. Ik rook ook niet, drink hoogst zelden (de laatste keer was vorig jaar september) en ik eet ook gezond, maar ik vind niet dat ik meer recht heb op zorg dan ieder ander.



Maar goed, wij verschillen duidelijk van mening over het recht op kinderen. Ik vind niet dat iedereen recht heeft op kinderen, ik vind wel dat iedereen recht heeft op goede zorg. Vallen vruchtbaarheidsbehandelingen onder zorg? Ik vind van niet. Ik kan er ook niets aan doen dat ik geboren met slechte ogen, maar ik moet het toch voor een groot deel zelf betalen. Wat is het verschil?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf wel dat vruchtbaarheidsbehandelingen onder zorg vallen.

Geen kinderen kunnen krijgen is iets heel ingrijpends in iemands leven

en ik kan me goed voorstellen dat iemand er alles aan wil doen om die

wens toch te verwezenlijken. En waarom zouden dan alleen de rijken de

mogelijkheid mogen hebben om die wens te verwezenlijken? Adoptie is ook

alleen een mogelijkheid voor de rijken onder ons. Ik denk dat de

psychische last die bij het niet kunnen krijgen van kinderen komt

kijken nogal eens onderschat wordt. Wat vind je er dan van als die

stellen psychische hulp zoeken omdat hun kinderwens niet vervuld kan

worden? Mag dat ook niet betaald worden op kosten van de gemeenschap?



En om in je vergelijking te blijven, als ik mocht kiezen tussen een

slecht oog of geen kinderen kunnen krijgen, dan zou ik toch kiezen voor

het slechte oog (en nee ik heb zelf geen vruchtbaarheidsproblemen

gehad).



Als het ten koste van dure medicijnen voor ernstige ziektes gaat vind

ik het iets anders, maar ik kan me niet voorstellen dat dit op dit

moment het geval is.
Als het ten koste van dure medicijnen voor ernstige ziektes gaat vind ik het iets anders, maar ik kan me niet voorstellen dat dit op dit moment het geval is.
Waarom zit dan zoiets primairs als een tandartsconsult in een aparte verzekering?
Sja, het is niet eerlijk verdeeld in de wereld en rijken kunnen nu eenmaal meer dan armen. Ook op het gebied van gezondheidszorg. Rijke mensen kunnen dure behandelingen in priveklinieken betalen voor kwalen waar "armen"mss aan doodgaan. Dit geldt dus ook voor vruchtbaarheidsbehandelingen. <br /><br />ik kan me heel goed voorstellen dat een kinderwens zwaar weegt e dat het een grote psychische impact heeft. Juist daarom lijkt het me veel zinvoller om psychische begeleiding bij het verwerken wel te vergoeden, en allerlei ingrepen met een kleine slagingskans maar tot op bepaalde hoogte. Op een gegeven moment zul je je erbij neer moeten leggen,  10x een misluktte IVF kost de gemeenschap onnodig veel geld. helemaal niet vergoeden van vruchtbaarheidsbehandelingen hoeft van mij ook niet, maar er bestaat niet zoiets als recht op een kind, of recht op gezondheid, er is een grens aan behandelen.<br />
Alle reacties Link kopieren
Mariska, met autorijden, de straat oversteken e.d. neem ik de normale dagelijkse risico's en loop ik geen verhoogde risico's zoals met overmatig roken en drinken. En wij hebben helemaal geen andere mening over t RECHT op kinderen krijgen, ik heb nl nooit beweerd dat iemand recht heeft op kinderen. Kinderen krijgen is een geschenk alleen heeft de 1 daar wat hulp bij nodig en de ander heeft gewoon mazzel. En die hulp, ja die gun ik iedereen. En nee, niet eindeloos, als t na bijv 3x niet gelukt is, zul je t moeten accepteren en dat doet ook (bijna) iedereen. Met of zonder psych begeleiding.

Ik heb ook lenzen nodig, die betaal ik ook gewoon zelf, maar dit zijn een stuk lagere kosten. Bovendien is een niet optimaal gezichtsvermogen zeker niet zo ingrijpend als vruchtbaarheidsproblemen. Wat een vergelijking...



Enneh, kreng, vruchtbaarheidsbehandelingen worden helemaal niet eindeloos vergoed hoor, hooguit 3x. En t slagingspercentage valt nogal mee hoor, helemaal niet zo klein, 70 procent na 3 ivf  behandelingen. Je moet wel weten waarover je praat als je oordeelt.

Alle reacties Link kopieren
Enneh in Ned is niet zo geregeld dat rijken wel beter worden in prive klinieken en armen dood gaan in ziekenhuizen.... Wat een onzin zeg! De medisch verantwoorde, wetenschappelijk getoetste behandeilngen zijn voor iedereen toegankelijk vanuit de basisverzekering.

t Lijkt wel of je over een derde wereld land schrijft....
Toch stoort de uitdrukking 'recht hebben op' me mateloos.
<div class="forumquote">quote: droom reageerde <script language='javascript' type='text/javascript'>document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-05-2007 14:51:58'));</script>
<hr class="forumhr" />
Enneh in Ned is niet zo geregeld dat rijken wel beter worden in prive klinieken en armen dood gaan in ziekenhuizen.... Wat een onzin zeg!<br /><font color="#ff00ff">Het is niet perse zo dat armen doodgaan, maar bijvoorbeeld als je een psychische ziekte hebt of geestelijk gehandicapt bent., ben je in een dure prive-kliniek vaak beter af dan in een standaard instelling . Ook als je astma hebt ben je beter af als je zelf drie keer per jaar naar Davos kunt vliegen, dan wanneer je van je ziektekostenverzekering maar 1x per 3 jaar "mag". het gaat mss niet over leven en dood, maar verschillen zijn er wel degelijk. Waarom zou dat voor vruchtbaarheidsbehandelingen niet gelden.<br /></font>De medisch verantwoorde, wetenschappelijk getoetste behandeilngen zijn voor iedereen toegankelijk vanuit de basisverzekering. <br /><br /><br /><font color="#ff00ff">En qua slagingspercentage, als dat na 3 behandelingen 70% is, vind ik het percentage per behandeling niet echt hoog,  dat betekent wel dat 1/3e van de behandelden na drie pogingen dus niet zwanger is.  Ik weet best waarover ik oordeel;een kennis van mij heeft een antal vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan , 3x een miskraam gehad en daarna besloten dat het genoeg was. Ik weet dat op dit moment ook maximaal 3 behandelingen vergoedt worden,  en van mij mag dat zo blijven. De discussie vraag hier was echter wel of niet vergoeden, e dan kun je dat ook uitbreiden naar helemaal niet vergoeden of onbeperkt vergoeden.  De huidige regering heeft gekozen vor 3x maximaal, maar  ooit zat de tandarts ook in het ziekenfonds, dus als de maatschappelijke concensus verandert, kunnen die 3 behandelingen ook zomaar geschrapt worden, of juist uitgebreidt. als je dan de discussie beperkt tot de huidige regelgeving, vind ik dat een beetje jammer.</font></div>
<br />
<br />




quote: droom reageerde



Enneh in Ned is niet zo geregeld dat rijken wel beter worden in prive klinieken en armen dood gaan in ziekenhuizen.... Wat een onzin zeg!

Het is niet perse zo dat armen doodgaan, maar bijvoorbeeld als je een psychische ziekte hebt of geestelijk gehandicapt bent., ben je in een dure prive-kliniek vaak beter af dan in een standaard instelling .
Niet alleen in een prive-kliniek. Als je de eigen bijdrage niet kunt betalen, of als je over het x-aantal te vergoeden sessies heen bent en je moet €75 per sessie betalen. Tja..... Ik ben toen ook afgehaakt. Kan wel zeggen dat ik er recht op had, maar dat werd ik niet beter van.
Alle reacties Link kopieren
OK, het lukt me weer eens niet stil te blijven.



We hebben in dit land;



- geen geld om hulpbehoevenden waar gewenst allemaal 3 keer per week onder de douche te helpen

- broodnodige behandelingen en hulpmiddelen worden niet vergoed. Dan heb ik het niet over een lullig lensje van -1 (no offence, maar kóm op), maar over bijv. hulpmiddelen die het verschil kunnen maken tussen lopen of rolstoel

- we bezuinigen enorm op de awbz-zorg

- steeds meer medicatie wordt het standaardpakket uitgemieterd

- verschil tussen geld of geen geld maakt ook in dit land verschil in gezondheid, inderdaad tot het verschil "dood of levend". Kwaliteit van leven of geen kwaliteit, dat kan in dit land nog altijd bepaald worden door de bankrekening

- een systeem waarbij we niet meer dan een x-aantal ingrepen A doen per jaar, simpelweg omdat er niet meer geld voor vrijgemaakt is/wordt





En ja, dan is voor mij iets als kinderloosheid geen eerste prioriteit. RECHT op kinderen!? Nee, kínderen hebben rechten. Recht op een goede opvoeding, voeding en een veilige omgeving, maar volwassenen hebben het recht op het hebben van kinderen!? Het moet niet gekker worden zeg! Hele groepen aan dames hebben het moeilijk met hun cupmaat kleiner dan AA. Zij krijgen niets vergoed. Alles op de psychische last gooien is voor mij dan ook geen automatisme naar vergoeding.



Voor mij eventueel dingen verweten worden; ik weet dondersgoed wat een onvervulde kinderwens met zich meebrengt. Biologisch kan ik kinderen krijgen, maar daar houdt het ook op. Mijn lichaam kan een zwangerschap niet aan en de erfelijke component die ik meedraag wil ik niet doorgeven. Geen biologisch kind dus, nu niet en nooit niet. Ook al had ik het heel graag anders gezien, moeder natuur heeft anders voor mij besloten. Kinderen zijn een gunst, geen recht.



En heel eerlijk? Ik word behoorlijk giftig als ik een "ik heb ook premie betaald, en wil er ook wel iets van terug zien/heb er nu recht op", of iets in die richting lees. Als men geld wil sparen; ga naar de bank of gebruik een oude sok. De premies die we betalen zijn geen spaarcenten. Dat zijn broodnodige centen om de medische zorg nog een beetje te kunnen garanderen. Zoals de vlag er nu bij hangt redden we het niet meer jarenlang. De kosten stijgen explosief, de zorgvraag stijgt, maar meer premie willen we niet betalen. Dan rest er nog 1 mogelijkheid; snijden in het basispakket. Als ik kijk naar wat er nog in zit, dan zijn dat maar weinig dingen waarvan ik zeg; dat is nou eens niet broodnodig. En dan is het heel erg vervelend voor de koppels die het betreft, maar dan schrap ik 10 keer liever IVF, IUI etc. dan dat er iemand onnodig lang op een operatie moet wachten omdat voor dat jaar het geld al op is.



Mijn insteek? Neem deze zaken op in het aanvullende pakket, net zoals zaken als anti-conceptie etc. hierin opgenomen zijn. Houdt het basispakket zuiver; de noodzakelijke medische zorg toegankelijk maken en houden voor iedereen.
vandaag ga ik van alles kunnen
- broodnodige behandelingen en hulpmiddelen worden niet vergoed. Dan heb ik het niet over een lullig lensje van -1 (no offence, maar kóm op), maar over bijv. hulpmiddelen die het verschil kunnen maken tussen lopen of rolstoel 




Ik maakte die vergelijking omdat veel mensen een bril of lenzen echt nodig hebben (en ja, ik heb +6 en +5.25, dus ik heb ze echt nodig) en ik vruchtbaarheidsbehandelingen geen noodzaak vind. Ik hoef echt mijn lenzen niet betaald te krijgen hoor, gelukkig kan ik die 300 euri per jaar zelf goed betalen. Als we dat voor iedereen gaan betalen, wordt het basispakket helemaal onbetaalbaar



Verder ben ik het helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren




quote: roosvrouw reageerde



- broodnodige behandelingen en hulpmiddelen worden niet vergoed. Dan heb ik het niet over een lullig lensje van -1 (no offence, maar kóm op), maar over bijv. hulpmiddelen die het verschil kunnen maken tussen lopen of rolstoel 

Ik maakte die vergelijking omdat veel mensen een bril of lenzen echt nodig hebben (en ja, ik heb +6 en +5.25, dus ik heb ze echt nodig) en ik vruchtbaarheidsbehandelingen geen noodzaak vind. Ik hoef echt mijn lenzen niet betaald te krijgen hoor, gelukkig kan ik die 300 euri per jaar zelf goed betalen. Als we dat voor iedereen gaan betalen, wordt het basispakket helemaal onbetaalbaar



Verder ben ik het helemaal met je eens.
Mariska, daarmee had ik het ook niet op jouw specifiek gericht, maar heel algemeen. De meesten die met lenzen of bril lopen komen niet veel verder dan een - of +2 à 3. Het is ook een van de vele "mok-punten", zoals ik het noem. Lekker zwart-wit gezegd; "ik betaal me scheel aan premies, en dan heb ik eens wat nodig omdat ik zonder stekeblind ben, en dan krijg ik niet eens wat vergoed, mopperzeikscheldwoord", waarbij het veelal gaat om echt kleine sterkten. En ook met hogere sterkten(en ja, ik weet waar ik over praat, heb zelf resp. -9 en -11), kan ik nou niet zeggen dat ik het iets voor het basispakket vindt, op de manier waarop we nu met het basispakket willen omgaan. Indien men voldoet aan de officiele eisen m.b.t. slechtziendheid/blindheid; ja! Maar daarbuiten; aanvullend. Net zoals laserbehandelingen ook in die hoek zitten.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me helemaal bij roosvrouw aan.



heb zelf in de zorg gewerkt en heb dus ook kunnen ervaren hoe er bezuinigd wordt op de ouderenzorg...mensen mogen zelfs als het 30 graden is, maar 1 keer in de week douchen omdat het anders te duur is.



En dat het zo veel kost vind ik geen reden om het juist wel te vergoeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven