Waar moet het met Europa naar toe?

09-02-2017 12:25 38 berichten
Ik was altijd pro EU,gezamelijk sta je sterker toch?

Altijd fijn om bondgenoten te hebben....



Maar ik merk dat ik stukken minder pro EU ben geworden.

Ik hekel de steeds meer opleggende regels van de EU.

Het lidmaatschap van de EU kost Nederland ook een deel van hun zelfstandigheid/zeggenschap.



En ook de artikelen zoals in de link die zeggen dat onze leiders geen idee hebben waar het met Europa naar toe moet zijn weinig hoopvol en mijn pro EU enthousiasme daalt meer en meer.

http://www.telegraaf.nl/d ... gelijk_over_EU__2___.html



Weet jij waar het met Europa naar toe moet?

Wat ervaar jij als pro EU en anti EU aan ons lidmaatschap van het EU?
Alle reacties Link kopieren
Dat artikel is niet te lezen als je niet geregistreerd bent........
Oh dear, how sad, never mind.
Economische unie: ja, politieke unie: nee. En bondgenoten? Daar hebben we de navo voor toch, ook zo'n op sterven na dode dinosaurus.
EU gaat aan haar eigen corruptie en wanbeleid ten onder. Doet me denken aan die andere unie die eind vorige eeuw ook onder het eigen gewicht bezweek.
Alle reacties Link kopieren
wie leest de telegraaf? vreselijke krant
quote:Beerdiertje schreef op 09 februari 2017 @ 12:40:

wie leest de telegraaf? vreselijke krant
Ja waar moet het toch heeeeeeen
Om terug te komen op de vraag in de OP; zolang de EU het antwoord schuldig blijft op de euro-crisis, het migrantenprobleem en de stijgende kosten van de vergrijzende verzorgingsstaat, zal de publieke steun blijven afbrokkelen. Er is geen leiderschap in Europa. Ons grote boegbeeld is mevrouw Merkel die de economische motor van Europa aanstuurt zonder duidelijke visie. Geen wonder dat het stemvee gaat muiten.
Alle reacties Link kopieren
Geef eens een voorbeeld van de regels waar je zo'n hekel aan hebt.



Verder denk ik persoonlijk dat de EU kleiner zou moeten worden of dat er een opsplitsing komt in zoiets als Nederland + Duitsland + Frankrijk + België + Scandinavische landen en dat Zuid en Oost Europa een eigen bondje vormen.

Het is op het moment erg groot met uiteenlopende niveaus van welvaart en cultuurverschillen dus besluitvorming is lastig.
De plagen van de Europese Unie



de strijd tegen terreur

de vluchtelingencrisis

de brexit

spanningen met Rusland

de relatie met de VS onder Trump

financiële problemen van lidstaten als Griekenland

opkomst van anti-EU-partijen
Europa moet zich trouwens doodschamen dat ze Oekraine zo aan hun lot over laat. Nederland voorop. Ik vind het een grote schande. Trump heeft Tymochenko al uitgenodigd op het witte huis. Nu is dat natuurlijk ook een criminele oligarch, maar dat Porochenko weg moet is duidelijk. Waarom laat de EU dat allemaal maar gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd pro-EU, maar met name de eurocrisis (griekenland kwestie) heeft mij doen inzien dat het idee leuk is, maar dat er totaal geen doordacht plan achter zit. Nog steeds ben ik in principe voor het idee van de EU, maar wat mij betreft zou er echt pas op de plaats gemaakt moeten worden om een duidelijke visie te ontwikkelen op verschillende onderwerpen. En dat betekent dus zeker geen nieuwe landen erbij (voor nu). Werk eerst maar eens goed uit wat je wil met de landen die er nu zijn, al a hell of a job (als het niet al te laat is).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog steeds pro-EU. Ok een hoop dingen kunnen anders, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:forsyth schreef op 09 februari 2017 @ 12:37:

Economische unie: ja, politieke unie: nee. En bondgenoten? Daar hebben we de navo voor toch, ook zo'n op sterven na dode dinosaurus.Economisch en politiek kan je niet van elkaar scheiden. Er zal toch een orgaan moeten zijn om de economische unie gerelateerde zaken te coordineren.
Alle reacties Link kopieren
Die EU is inderdaad belachelijk:



- vanaf deze zomer mogen de telecom providers niets extra's meer in rekening brengen als als we in het buitenland roamen

- Netflix en Spotify worden verplicht om hun klanten overal in de EU hun content te kunnen bekijken

- ze hebben allerlei consumentenbeschermende regels verzonnen waar onze eigen overheid schoorvoetend mee in moest stemmen omdat ze helemaal niet zo ver wilde gaan

- we hebben al 72 jaar geen lekkere oorlog meer gehad

- we zijn over de hele linie het meest welvarende deel van de wereld met het minste verschil tussen arm en rijk



Allemaal onzindingen. Dat kunnen we allemaal veel beter als we niet in de EU zitten....



Maar serieus: ergens mee stoppen omdat sommige dingen beter kunnen is wel de meest zwakke reden. Dat is zoiets als stoppen met pannenkoeken bakken als de eerste mislukt. En dan nog de boel op globaal niveau: buiten Europa wordt er niet zoveel over de losse landjes gesproken. Daar heeft men het gewoon over Europa. Als we geen EU meer zijn hebben we niet veel meer te vertellen.
quote:viva1966 schreef op 09 februari 2017 @ 13:42:

[...]





Economisch en politiek kan je niet van elkaar scheiden. Er zal toch een orgaan moeten zijn om de economische unie gerelateerde zaken te coordineren.Ach welnee, dat is zo'n typische EU-fabel die ze je op de mouw gespeld hebben om je de politieke unie door de strot te duwen. Er zijn voorbeelden genoeg van internationale handelsblokken zonder de politieke paraplu.
quote:viva1966 schreef op 09 februari 2017 @ 13:49:

Die EU is inderdaad belachelijk:



- vanaf deze zomer mogen de telecom providers niets extra's meer in rekening brengen als als we in het buitenland roamen

- Netflix en Spotify worden verplicht om hun klanten overal in de EU hun content te kunnen bekijken

- ze hebben allerlei consumentenbeschermende regels verzonnen waar onze eigen overheid schoorvoetend mee in moest stemmen omdat ze helemaal niet zo ver wilde gaan

- we hebben al 72 jaar geen lekkere oorlog meer gehad

- we zijn over de hele linie het meest welvarende deel van de wereld met het minste verschil tussen arm en rijk



Allemaal onzindingen. Dat kunnen we allemaal veel beter als we niet in de EU zitten....



Maar serieus: ergens mee stoppen omdat sommige dingen beter kunnen is wel de meest zwakke reden. Dat is zoiets als stoppen met pannenkoeken bakken als de eerste mislukt. En dan nog de boel op globaal niveau: buiten Europa wordt er niet zoveel over de losse landjes gesproken. Daar heeft men het gewoon over Europa. Als we geen EU meer zijn hebben we niet veel meer te vertellen.

Goed gezegd.



Daarnaast wordt alles in de wereld beïnvloed door globalisering.

Onder andere internet heeft ons dichter bij elkaar gebracht. Ik denk dat de beweging eerder moet zijn: meer samenwerken en minder grenzen, dan ieder voor zich die zich terugtrekt in zijn eigen landje.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 09 februari 2017 @ 13:49:

Die EU is inderdaad belachelijk:



- vanaf deze zomer mogen de telecom providers niets extra's meer in rekening brengen als als we in het buitenland roamen

- Netflix en Spotify worden verplicht om hun klanten overal in de EU hun content te kunnen bekijken

- ze hebben allerlei consumentenbeschermende regels verzonnen waar onze eigen overheid schoorvoetend mee in moest stemmen omdat ze helemaal niet zo ver wilde gaan

- we hebben al 72 jaar geen lekkere oorlog meer gehad

- we zijn over de hele linie het meest welvarende deel van de wereld met het minste verschil tussen arm en rijk



Allemaal onzindingen. Dat kunnen we allemaal veel beter als we niet in de EU zitten....



Maar serieus: ergens mee stoppen omdat sommige dingen beter kunnen is wel de meest zwakke reden. Dat is zoiets als stoppen met pannenkoeken bakken als de eerste mislukt. En dan nog de boel op globaal niveau: buiten Europa wordt er niet zoveel over de losse landjes gesproken. Daar heeft men het gewoon over Europa. Als we geen EU meer zijn hebben we niet veel meer te vertellen.



Dit plus dankzij de globalisering hebben wij hier een baan,eigenlijk geld dat voor een groot gedeelte van mijn omgeving.

Ik kan me er simpel en efficient door Europa bewegen, ook ad Hoc indien nodig.

Die belemmering merkte ik toen ik naar de VS moest voor mijn werk.



Vrede is mij erg veel waard, wel vind ik het erg spijtig dat een gedeelte van het oostblok de lusten maar niet de lasten van de EU lijkt te ervaren. Ik had liever een kleinere EU gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 09 februari 2017 @ 13:49:

Die EU is inderdaad belachelijk:



- vanaf deze zomer mogen de telecom providers niets extra's meer in rekening brengen als als we in het buitenland roamen

- Netflix en Spotify worden verplicht om hun klanten overal in de EU hun content te kunnen bekijken

- ze hebben allerlei consumentenbeschermende regels verzonnen waar onze eigen overheid schoorvoetend mee in moest stemmen omdat ze helemaal niet zo ver wilde gaan

- we hebben al 72 jaar geen lekkere oorlog meer gehad

- we zijn over de hele linie het meest welvarende deel van de wereld met het minste verschil tussen arm en rijk



Allemaal onzindingen. Dat kunnen we allemaal veel beter als we niet in de EU zitten....



Maar serieus: ergens mee stoppen omdat sommige dingen beter kunnen is wel de meest zwakke reden. Dat is zoiets als stoppen met pannenkoeken bakken als de eerste mislukt. En dan nog de boel op globaal niveau: buiten Europa wordt er niet zoveel over de losse landjes gesproken. Daar heeft men het gewoon over Europa. Als we geen EU meer zijn hebben we niet veel meer te vertellen.



+1



(Algemeen)

Ik heb zelf gezien dat de stem van de EU erg belangrijk is als tegenwicht op Rusland en China. NL alleen heeft niets te zeggen tegen die landen.. daarnaast weet ik dat alle meningen van de lidstaten meegenomen wordt, dus dat het niet zo is dat de EU beslist zonder de mening van Nederland.



Daarnaast zorgt de raad van ministers ervoor dat Nederland vertegenwoordigd wordt (hier zitten de ministers van het cabinet in). Het parlement hebben we zelf gekozen (al weet ik niet of dit de beste manier is om een parlement te kiezen aangezien het niet duidelijk is hoe je stem verwerkt wordt in het parlement). Kennis over de EU instanties is erg belangrijk omdat het anders gaat dan in een gewoon land. De EU heeft namelijk veel voordelen die we minder meekrijgen maar wel indirect impact hebben op ons land (makkelijker en goedkoper exporteren bijv).
Ik krijg steeds meer de neiging om te vertrekken richting de zon, de evenaar ofzo. Ik kan wel een kleurtje gebruiken, die mensen zeiken en mekkeren vast niet de hele dag zo en de hitte is vast goed voor mijn gewrichten. Ik neem de tropische ziektes wel op de koop toe.



Niet vanwege de EU hoor maar vanwege de ontzettend arrogantie verwendheid van de gemiddelde westerling, de teloorgang van normen en waarden waar ik in geloof die daarmee gepaard gaat, mensen die hun lege leven opvullen met overmatig schoonmaken en winkelen, plastische chirurgie, extreem-rechtse populisten, mensen die denken dat je ziek wordt van vaccineren, ..... Echt, ze kunnen daar gewoon nooit zo gek zijn als de mensen hier. Even wat prikken laten zetten daar ongeveer en huppekee het vliegtuig in.



Misschien wil er een migrant mijn plek innemen, kan die zien of die er wat van kan maken hier.
quote:Ameliaaa schreef op 09 februari 2017 @ 16:18:

Ik krijg steeds meer de neiging om te vertrekken richting de zon, de evenaar ofzo. Ik kan wel een kleurtje gebruiken, die mensen zeiken en mekkeren vast niet de hele dag zo en de hitte is vast goed voor mijn gewrichten. Ik neem de tropische ziektes wel op de koop toe.



Niet vanwege de EU hoor maar vanwege de ontzettend arrogantie verwendheid van de gemiddelde westerling, de teloorgang van normen en waarden waar ik in geloof die daarmee gepaard gaat, mensen die hun lege leven opvullen met overmatig schoonmaken en winkelen, plastische chirurgie, extreem-rechtse populisten, mensen die denken dat je ziek wordt van vaccineren, ..... Echt, ze kunnen daar gewoon nooit zo gek zijn als de mensen hier. Even wat prikken laten zetten daar ongeveer en huppekee het vliegtuig in.



Misschien wil er een migrant mijn plek innemen, kan die zien of die er wat van kan maken hier.

En dit vind ik nou arrogantie verwendheid. Doen alsof alles wat de generaties voor je en je huidige medemensen hebben opgebouwd, compleet waardeloos is omdat jij te bedonderd bent om je op de goede zaken te focussen. En dan zeker met hangende pootjes terugkomen als je gezondheid je in de steek laat of als je ouder wordt want ja, de Westerse gezondheidszorg is ongeëvenaard.



Nou, van hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 09 februari 2017 @ 13:49:

Die EU is inderdaad belachelijk:



- vanaf deze zomer mogen de telecom providers niets extra's meer in rekening brengen als als we in het buitenland roamen

- Netflix en Spotify worden verplicht om hun klanten overal in de EU hun content te kunnen bekijken

- ze hebben allerlei consumentenbeschermende regels verzonnen waar onze eigen overheid schoorvoetend mee in moest stemmen omdat ze helemaal niet zo ver wilde gaan

- we hebben al 72 jaar geen lekkere oorlog meer gehad

- we zijn over de hele linie het meest welvarende deel van de wereld met het minste verschil tussen arm en rijk



Allemaal onzindingen. Dat kunnen we allemaal veel beter als we niet in de EU zitten....



Maar serieus: ergens mee stoppen omdat sommige dingen beter kunnen is wel de meest zwakke reden. Dat is zoiets als stoppen met pannenkoeken bakken als de eerste mislukt. En dan nog de boel op globaal niveau: buiten Europa wordt er niet zoveel over de losse landjes gesproken. Daar heeft men het gewoon over Europa. Als we geen EU meer zijn hebben we niet veel meer te vertellen.





Haha .



Kijk zo had ik het nog niet bekeken.

Er gaat van alles fout bij de EU, in de huidige vorm en met de huidige leiders, maar we kunnen wel lekker Netflix en Spotify overal in de EU bekijken

En geen roaming meer.



Tsja het is maar wat je belangrijk vind.



De Eu heeft enorm gefaald met de migrantencrisis en mensen creperen nog steeds.



Eu politici die na hun carrière bij de EU als beloning, van hun verdiensten bij de EU, lobbyist worden bij een hele grote miljarden firma .



Miljarden die verspild worden.



Er is jarenlang op een heleboel vlakken een falend beleid geweest.

En de blinde Eurofielen leiders moeten de boel nu gaan veranderen.



Maar goed, we kunnen overal Netflix kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:deslimsteniet schreef op 10 februari 2017 @ 17:35:

[...]





Haha .



Kijk zo had ik het nog niet bekeken.

Er gaat van alles fout bij de EU, in de huidige vorm en met de huidige leiders, maar we kunnen wel lekker Netflix en Spotify overal in de EU bekijken

En geen roaming meer.



Tsja het is maar wat je belangrijk vind.



De Eu heeft enorm gefaald met de migrantencrisis en mensen creperen nog steeds.



Eu politici die na hun carrière bij de EU als beloning, van hun verdiensten bij de EU, lobbyist worden bij een hele grote miljarden firma .



Miljarden die verspild worden.



Er is jarenlang op een heleboel vlakken een falend beleid geweest.

En de blinde Eurofielen leiders moeten de boel nu gaan veranderen.



Maar goed, we kunnen overal Netflix kijken.



Viva1966 noemt een aantal concrete zaken op die bereikt zijn door de EU

Het gaat niet om het overal netflix te kunnen kijken.

Het gaat om bescherming van de consument tegen de willekeur van grote bedrijven



Van de tegenstanders hoor ik weinig concreets behalve wat generalistische zaken als miljoenen verslinden, falend beleid, etc.



migrantencrisis gaat de EU niet briljant mee om, nee. Maar zouden de individuele lidstaten dat beter doen?

Natuurlijk niet , die individuele lidstaten zijn immers samen de EU.

De migrantencrisis wordt niet opgelost want de EU (of de individuele lidstaten) kunnen de push en pull factoren niet veranderen.

De oorlog in het MO, de klimaatcrisis die mensen verjaagd uit Bangladesh, de armoede in grote delen van Afrika vragen om een krachtige internationale, gezamenlijke aanpak. En dan nog. Het is een illusie om te denken dat de EU als geheel of de lidstaten individueel dat kunnen oplossen. Deze zaken spelen elders en worden door lokale factoren beïnvloed.

En verder willen de lidstaten niet al te veel migranten maar ze weten ook niet wat ze er dan mee aan moeten dus maken ze onzalige Turkije deals.

Maar als de EU er morgen niet meer zou zijn dan creperen die migranten gewoon verder en komt nog steeds niemand met een goed plan van aanpak.

Want de waarheid is: wij willen de vluchtelingen niet maar we willen ook liever niet dat ze doodgaan voor onze kusten dus we proberen een compromis te vinden tussen humaan beleid en zo min mogelijk vluchtelingen. En dat lukt niet.
Precies Valia.
Alle reacties Link kopieren
quote:deslimsteniet schreef op 10 februari 2017 @ 17:35:

[...]





Haha .



Kijk zo had ik het nog niet bekeken.

Er gaat van alles fout bij de EU, in de huidige vorm en met de huidige leiders, maar we kunnen wel lekker Netflix en Spotify overal in de EU bekijken

En geen roaming meer.



Tsja het is maar wat je belangrijk vind.



De Eu heeft enorm gefaald met de migrantencrisis en mensen creperen nog steeds.



Eu politici die na hun carrière bij de EU als beloning, van hun verdiensten bij de EU, lobbyist worden bij een hele grote miljarden firma .



Miljarden die verspild worden.



Er is jarenlang op een heleboel vlakken een falend beleid geweest.

En de blinde Eurofielen leiders moeten de boel nu gaan veranderen.



Maar goed, we kunnen overal Netflix kijken.



Zonder EU krijgen grote, vaak niet Europese (of Nederlandse) bedrijven het volledig voor het zeggen. Andere voorbeelden zijn het aanpakken van kartels. Philips bijvoorbeeld is al een paar keer aangepakt voor verboden kartelpraktijken. Op landniveau zou dat nooit gebeuren want geen enkel land wil dit soort bedrijven uit eigen land gaan straffen. Philips zou in Nederland niet worden aangepakt, Siemens of VAG niet in Duitsland enz. Een uitvloeisel daarvan is dat burgers uiteindelijk beter af zijn met onafhankelijkere EU regelgeving dan met landelijke regelgeving.



Overigens is het gebruik van een woord als "Eurofielen" vrij kinderachtig.



En geef eens een paar concrete voorbeeld van keihard falend beleid wat er niet geweest zou zijn zonder EU. De zaken waar in Nederland het meest op wordt gekankerd zijn nota bene onderwerpen waar de EU niks mee heeft te maken. Dat zijn dingen die onze eigen overheid beslist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven