Waarom stem jij niet/blanco?

14-03-2017 16:02 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom stem jij niet/blanco? Dit vroeg ik mij af, zijn hier mensen die dat doen of ken jij misschcien mensen die dit doen? En waarom doen ze het, omdat ze het niet eens zijn met geen enkele partij of dat ze het er het nut niet van in zien?
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
Goeie vraag. Ik zit op een stembureau en vraag me altijd af waarom mensen dat doen.



Zelfs een keer iemand, die speciaal naar huis ging om z'n ID op te halen en vervolgens z'n stembiljet zó in de container stembus gooide met een brede grijns. Waarom al die moeite? Ga dan niet. Er is echt niemand die zich interesseert voor blanco stemmen als zijnde 'proteststemmen' volgens mij.
Later is nu
Wie niet stemt mag niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 16:13:

Wie niet stemt mag niet zeuren.oke, maar daar vroeg ik niet om
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
Ik heb blanco gestemd toen we de burgemeester van Eindhoven mochten kiezen. Ik kon kiezen uit 2 PvdA'ers. Das niet mijn idee van kiezen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 14 maart 2017 @ 16:16:

Ik heb blanco gestemd toen we de burgemeester van Eindhoven mochten kiezen. Ik kon kiezen uit 2 PvdA'ers. Das niet mijn idee van kiezen.Waarom ging je dan überhaupt die moeite doen om je fiets te pakken en naar de plek te fietsen waar je kon stemmen?
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
er zit een verschil tussen, niet stemmen, blanco stemmen en ongeldig stemmen.



wil je dat je stem wel meetelt voor de opkomst of niet? en wat wil je dat er met je stem gebeurd, niets of verdeeld wordt onder de partijen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het is toch zo dat wanneer je niet stemt, de stel automatisch opgeteld wordt bij de grootste partij en wanneer je blanco stemt, de stem niet meegerekend wordt in het geheel?



Ik heb in het verleden ook wel blanco gestemd.

Zelf heb ik vaak het gevoel dat mijn stem niet meetelt. Of ik stem op een partij vanwege bepaalde punten op het verkiezingsprogramma, maar zodra de coalitie gevormd is worden de punten nogaleens aangepast of geschapt omdat het niet overeenkomt met de mening van de andere coalitiepartijen
Ik heb ook 1 keer blanco gestemd. Met een blanco stem maak je wel gebruik van je stemrecht, wat ik een belangrijk goed vind, maar je hebt geen voorkeur.
anoniem_6362e60a00140 wijzigde dit bericht op 14-03-2017 16:25
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Ik heb een keer blanco gestemd, omdat ik tegen het referendum was. Ik vond de informatie die ik kon vinden zeer onduidelijk, waardoor ik geen afgewogen keuze kon maken. Ik vind het wel belangrijk om gebruik te maken van mijn stemrecht, te laten weten dat ik wel de moeite doe om te gaan, maar ik geen keuze kon maken. Als dit veel gebeurt, dan geeft dat ook een signaal.



Een blanco stem is wat mij betreft iets anders, dan niet gaan stemmen.
Als je geen zin hebt om te stemmen maak dan je stem ongeldig zodat die niet meer verdeeld kan worden onder de partijen. Je stembiljet verscheuren of gewoon niet gaan stemmen zorgt ervoor dat je indirect wel op een partij stemt dus dan kun je beter zorgen dat je stem naar een partij gaat die je wilt of dat je stem niet geldig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:ravenloos schreef op 14 maart 2017 @ 16:21:

Het is toch zo dat wanneer je niet stemt, de stel automatisch opgeteld wordt bij de grootste partij en wanneer je blanco stemt, de stem niet meegerekend wordt in het geheel?



Ik heb in het verleden ook wel blanco gestemd.

Zelf heb ik vaak het gevoel dat mijn stem niet meetelt. Of ik stem op een partij vanwege bepaalde punten op het verkiezingsprogramma, maar zodra de coalitie gevormd is worden de punten nogaleens aangepast of geschapt omdat het niet overeenkomt met de mening van de andere coalitiepartijenEcht?
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn moeder eens vragen of mijn vader nog gaat stemmen, of dat dit niet meer gaat vanwege zijn dementie. Het is al flink gevorderd helaas, en ik betwijfel of hij nog wel snapt wat ie moet doen, laat staan dat hij een echte keuze kan maken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 14 maart 2017 @ 16:38:

Ik zal mijn moeder eens vragen of mijn vader nog gaat stemmen, of dat dit niet meer gaat vanwege zijn dementie. Het is al flink gevorderd helaas, en ik betwijfel of hij nog wel snapt wat ie moet doen, laat staan dat hij een echte keuze kan maken.of jij (of je moeder) stemt voor je vader
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 14 maart 2017 @ 16:50:

[...]



of jij (of je moeder) stemt voor je vaderMaar dan moet hij nog wel duidelijk kunnen maken waarop mijn moeder dan namens hem moet stemmen. Ik weet niet of dat nog lukt, of dat hij misschien al de afgelopen 25 jaar altijd dezelfde partij stemde of zo.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:ravenloos schreef op 14 maart 2017 @ 16:21:

Het is toch zo dat wanneer je niet stemt, de stel automatisch opgeteld wordt bij de grootste partij en wanneer je blanco stemt, de stem niet meegerekend wordt in het geheel?



Nee hoor, niet, blanco of ongeldig, het komt allemaal op exact hetzelfde neer. Je stemt telt niet mee.



Alleen in de opkomstcijfers telt het mee. En dat is wel een beetje belangrijk. Stel dat 90% komt opdagen, en daarvan stemt maar de helft geldig. Dan is het heel duidelijk dat mensen wel moeite willen doen, maar zich niet kunnen vinden in 1 van de partijen. Terwijl als maar de helft komt opdagen, het vooral lijkt alsof het mensen totaal niet interesseert.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Omdat ik het stembiljet niet ontvangen heb. Ik woon in het buitenland en heb per brief stemmen optijd aangevraagd, maar tot op heden alleen de retour envelop ontvangen. Stemmen gaat dus niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 14 maart 2017 @ 17:05:

Omdat ik het stembiljet niet ontvangen heb. Ik woon in het buitenland en heb per brief stemmen optijd aangevraagd, maar tot op heden alleen de retour envelop ontvangen. Stemmen gaat dus niet lukken.Als je de envelop maar hebt, het biljet mag je toch zelf printen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 14 maart 2017 @ 17:11:

[...]





Als je de envelop maar hebt, het biljet mag je toch zelf printen?Dan moeten ze hem wel eerst sturen. Je kon namelijk kiezen uit het biljet per email ontvangen of per post. Ik heb per email gekozen, maar nooit wat ontvangen.
quote:ravenloos schreef op 14 maart 2017 @ 16:21:

Het is toch zo dat wanneer je niet stemt, de stel automatisch opgeteld wordt bij de grootste partij en wanneer je blanco stemt, de stem niet meegerekend wordt in het geheel?



Ik heb in het verleden ook wel blanco gestemd.

Zelf heb ik vaak het gevoel dat mijn stem niet meetelt. Of ik stem op een partij vanwege bepaalde punten op het verkiezingsprogramma, maar zodra de coalitie gevormd is worden de punten nogaleens aangepast of geschapt omdat het niet overeenkomt met de mening van de andere coalitiepartijenWist ik niet!
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar is er ook 'de Partij voor de Niet Stemmers' opgericht. Voor de mensen die zich in geen partij (of in het hele systeem niet) kunnen vinden. Zij gaan bij een zetel ook daadwerkelijk die zetel leeg houden begreep ik.
Een NL in buitenland wonende, mag die stemmen?
quote:Troeteltje schreef op 14 maart 2017 @ 17:34:

Een NL in buitenland wonende, mag die stemmen?Ja. Per brief of op de ambassade.
Ik kan niet stemmen omdat mijn stembewijs op 9 februari vanuit Den Haag naar mij werd opgestuurd maar tot op heden nog niet bij mij is aangekomen
quote:liubi schreef op 14 maart 2017 @ 17:39:

Ik kan niet stemmen omdat mijn stembewijs op 9 februari vanuit Den Haag naar mij werd opgestuurd maar tot op heden nog niet bij mij is aangekomen





Ik wacht al weken op het stembiljet. Stom he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven