Waarom stem jij niet/blanco?

14-03-2017 16:02 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom stem jij niet/blanco? Dit vroeg ik mij af, zijn hier mensen die dat doen of ken jij misschcien mensen die dit doen? En waarom doen ze het, omdat ze het niet eens zijn met geen enkele partij of dat ze het er het nut niet van in zien?
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 14 maart 2017 @ 17:32:

[...]



Wist ik niet!Is ook niet waar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:ravenloos schreef op 14 maart 2017 @ 16:21:



Zelf heb ik vaak het gevoel dat mijn stem niet meetelt.



Een individuele stem heeft inderdaad niet veel invloed, maar het grote geheel wel. Als ik een patatzak op straat gooi is dat niet direct een ramp, maar als iedereen het doet wordt het een zooitje. Stemmen is net zo iets. Als maar genoeg gelijkgestemden iets doen gebeurt er iets.



quote:ravenloos schreef op 14 maart 2017 @ 16:21:

Of ik stem op een partij vanwege bepaalde punten op het verkiezingsprogramma, maar zodra de coalitie gevormd is worden de punten nogaleens aangepast of geschapt omdat het niet overeenkomt met de mening van de andere coalitiepartijenDat is nu JUIST de reden om te gaan stemmen. Hoe meer mensen op de partij van jouw voorkeur stemmen hoe groter het deel van het programma dat gerealiseerd kan worden. Als we straks een coalitie van 4 partijen met allemaal 20 zetels hebben, dan blijft er per partij minder over dan als je een coalitie kunt vormen met 2 grote partijen van beide 40 zetels. En natuurlijk kan het altijd voorkomen dat jouw partij niet gaat regeren. Dat is nu eenmaal het gevolg van democratie. Maar als je niet gaat stemmen is de kans alleen maar groter dan jouw partij niet gaat regeren.
Alle reacties Link kopieren
En als je partij dat niet meeregeert, tellen zijn zetels altijd nog met stemmingen in de kamer. Hoe meer zetels, hoe meer gewicht een partij in de schaal legt.



Van wat hier gezegd werd over blanco stemmen bij een referendum snap ik nu wel. Grotere opkomst, maar niet mee eens. Oké.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:roza81 schreef op 14 maart 2017 @ 17:34:

Dit jaar is er ook 'de Partij voor de Niet Stemmers' opgericht. Voor de mensen die zich in geen partij (of in het hele systeem niet) kunnen vinden. Zij gaan bij een zetel ook daadwerkelijk die zetel leeg houden begreep ik.Ja, mijn vriend wilde eerst niet gaan stemmen om die reden, maar doordat er nu de Partij voor de Niet Stemmers is gaat hij daar op stemmen. Ik vind het wel een goed initiatief, beter dan helemaal niet stemmen.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
quote:roza81 schreef op 14 maart 2017 @ 17:34:

Dit jaar is er ook 'de Partij voor de Niet Stemmers' opgericht. Voor de mensen die zich in geen partij (of in het hele systeem niet) kunnen vinden. Zij gaan bij een zetel ook daadwerkelijk die zetel leeg houden begreep ik.En wel een kamerlidsalaris opstrijken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 14 maart 2017 @ 18:02:

[...]



En wel een kamerlidsalaris opstrijken?Oh.. dat is wel een goeie.. en hopen dat het kabinet snel valt, zodat je echt niet meer heen hoeft en 5 jaar wachtgeld krijgt. Heerlijk!
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 14 maart 2017 @ 18:02:

[...]



En wel een kamerlidsalaris opstrijken?Gaan ze aan goede doelen geven, door het publiek te kiezen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 14 maart 2017 @ 18:02:

[...]



En wel een kamerlidsalaris opstrijken?Op de site staat dat dit naar een bestemming gaat, de kiezers mogen zelf bepalen waarheen
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die in het buitenland wonen, je kan toch iemand machtigen?

Ik heb dat ook zo gedaan, machtigingsformulier ingevuld, mn moeder heeft afgegeven bij Gemeente. Formulier kan je vaak downloaden via website gemeente en als je dat dan print en gegevens invult en opstuurt, of via mail stuurt ofzo naar gemeente is dat toch ook opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:-catnip schreef op 14 maart 2017 @ 18:01:

[...]





Ja, mijn vriend wilde eerst niet gaan stemmen om die reden, maar doordat er nu de Partij voor de Niet Stemmers is gaat hij daar op stemmen. Ik vind het wel een goed initiatief, beter dan helemaal niet stemmen.Ik ben niet perse 'voor' ofzo, maar inderdaad goed dat deze partij er is, om deze reden!
quote:handigmetgeld schreef op 14 maart 2017 @ 18:06:

[...]



Gaan ze aan goede doelen geven, door het publiek te kiezen.

Ah okay.

Toch ga ik niet op ze stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robinson schreef op 14 maart 2017 @ 18:08:

Voor de mensen die in het buitenland wonen, je kan toch iemand machtigen?

Ik heb dat ook zo gedaan, machtigingsformulier ingevuld, mn moeder heeft afgegeven bij Gemeente. Formulier kan je vaak downloaden via website gemeente en als je dat dan print en gegevens invult en opstuurt, of via mail stuurt ofzo naar gemeente is dat toch ook opgelost.Dat kan alleen als je tijdelijk in het buitenland woont. Als je echt geemigreerd bent is het niet zo simpel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Robinson schreef op 14 maart 2017 @ 18:08:

Voor de mensen die in het buitenland wonen, je kan toch iemand machtigen?

Ik heb dat ook zo gedaan, machtigingsformulier ingevuld, mn moeder heeft afgegeven bij Gemeente. Formulier kan je vaak downloaden via website gemeente en als je dat dan print en gegevens invult en opstuurt, of via mail stuurt ofzo naar gemeente is dat toch ook opgelost.Als je geëmigreerd bent, werkt dat anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 14 maart 2017 @ 17:32:

[...]



Wist ik niet!Het is ook niet waar!
Alle reacties Link kopieren
quote:roza81 schreef op 14 maart 2017 @ 18:08:

[...]





Ik ben niet perse 'voor' ofzo, maar inderdaad goed dat deze partij er is, om deze reden!Precies ja. Liever dat mensen wel gewoon op een 'echte partij' stemmen, maar als nog beter dit alternatief dan dat ze maar wat doen of er toch niet achter staan.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 16:13:

Wie niet stemt mag niet zeuren.Klopt! Nog nooit gestemd, maar zeur ook nergens over.
Ik heb het stembiljet wel per maol ontvangrn maar dus niet de begaamde oranje retourenvelop. Het stembiljet staat op de site van gemeente Den Haag. Dat kon je downloaden en uitprinten. Ben je daarover niet geinformeerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 14 maart 2017 @ 16:17:

[...]



Waarom ging je dan überhaupt die moeite doen om je fiets te pakken en naar de plek te fietsen waar je kon stemmen?



Omdat wij toen de tweede stad na Utrecht (waar ze ook konden kiezen uit 2x PvdA kandidaat) waren waar het referendum plaatsvond om

de burgers van een stad een burgemeester te laten kiezen. Dat was toen een soort pilot en ik wilde wel dat de opkomst hoog genoeg was om het referendum voor een burgemeester een succes te noemen maar ik zou nooit op een PvdA'er stemmen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Filee schreef op 14 maart 2017 @ 18:59:

[...]



Als je geëmigreerd bent, werkt dat anders.Nou ja, dan moet je volgens velen toch je paspoort inleveren en niet meer aan je land van herkomst binden dus hoef je ook niet te stemmen...
Je kunt natuurlijk ook Geen peil stemmen en lid worden van de partij. Dan mag je over elke scheet meestemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 14 maart 2017 @ 16:17:

[...]



Waarom ging je dan überhaupt die moeite doen om je fiets te pakken en naar de plek te fietsen waar je kon stemmen?Waarom zou je voor een blanco stem minder moeite doen dan voor een andere stem?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 14 maart 2017 @ 16:13:

Wie niet stemt mag niet zeuren.



Van mij mogen niet-stemmers net zo hard zeuren hoor.



Je kunt toch op vele manieren deelnemen aan de democratie dan alleen maar nu en dan een hokje rood maken?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 15 maart 2017 @ 07:02:

[...]





Waarom zou je voor een blanco stem minder moeite doen dan voor een andere stem?Omdat je dan nergens op stemt. Als je thuisblijft, stem je ook nergens op.
Later is nu
quote:Filee schreef op 14 maart 2017 @ 18:59:

[...]



Als je geëmigreerd bent, werkt dat anders.Het werkt wel iets anders maar machtigen was wel een optie. Je moest het alleen voor 1 februari aanvragen. Ik heb ervoor gekozen om mijn moeder te machtigen want ik heb wel vaker dat belangrijke post bij mij in het buitenland of heel laat aankomst of helemaal niet.
quote:froufrou80 schreef op 15 maart 2017 @ 00:20:

[...]





Nou ja, dan moet je volgens velen toch je paspoort inleveren en niet meer aan je land van herkomst binden dus hoef je ook niet te stemmen...



Ik woon zelf in het buitenland en normaal gesproken stem ik niet met de Nederlandse verkiezingen want het heeft geen effect op mij. Toch heb ik dit jaar besloten om wel te stemmen mede vanwege de Brexit aangezien ik in de UK woon.



Door de Brexit kan mijn toekomst onzeker zijn in dit land aangezien ik alleen een Nederlands paspoort heb. Dit wil ik ook niet opgeven omdat ik mij Nederlander voel. Nederland laat het niet toe om een dubbele nationaliteit te hebben dus zodra ik een Brits paspoort zou aanvragen verlies ik mijn Nederlandse nationaliteit. Daarom heb ik op D66 gestemd voor Eelko Keij want hij staat voor de rechten van de Nederlanders die leven in het buitenland

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven