Wat veel mensen niet weten - orgaandonatie

15-09-2016 22:37 1845 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Er zijn ontzettend veel mensen die niet weten wat een orgaandonatie nou eigenlijk precies inhoudt...

Vandaar dit topic, om mensen te informeren.



Veel mensen beseffen niet dat als je donor wordt, je meestal geen orgaan zult doneren als je al overleden bent. Want organen uit dode lichamen zijn onbruikbaar, omdat er al binnen een paar minuten beschadiging optreedt door zuurstofgebrek. Donororganen worden dus vrijwel altijd uit een levend lichaam gehaald. Alleen als ze je direct na je dood al naar een operatiekamer kunnen krijgen (bijvoorbeeld na een mislukte reanimatiepoging in het ziekenhuis) zijn organen uit een dood lichaam nog bruikbaar. Bij de meeste orgaandonaties is dit niet het geval. Daarbij overkomt het slachtoffer iets ernstigs (bijvoorbeeld een ongeluk) buiten het ziekenhuis en wordt het bewusteloze lichaam naar de spoed eisende hulp gebracht. Als er geen hersenactiviteit meer meetbaar is, kan de patiënt dan 'hersendood' verklaard worden. Er zijn ontzettend veel gevallen bekend dat mensen weer volledig zijn hersteld, als ze maar de tijd kregen.



Daarbij wordt de 'operatie' zonder narcose uitgevoerd wat kan leiden tot heftige reacties van het lichaam. En er kan ook geen afscheid meer genomen worden door nabestaanden. In ieder geval niet op de manier waarop de meesten dat voor ogen hebben.



http://www.metronieuws.nl ... -toegelicht-door-overheid
Wat is de bedoeling hiervan? Mensen die orgaandonor willen zijn een beetje angst aanpraten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 15 september 2016 @ 22:41:

Wat is de bedoeling hiervan? Mensen die orgaandonor willen zijn een beetjeInformeren
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 15 september 2016 @ 22:42:

[...]





Informeren



'En er kan ook geen afscheid meer genomen worden door nabestaanden. In ieder geval niet op de manier waarop de meesten dat voor ogen hebben.'



Dit is anders meer een mening dan informatie, maar goed.
Alle reacties Link kopieren
En wat is precies het vernieuwde en informatieve aan dit topic?

Met dit soort vage linkjes en informatie wordt je namelijk sinds gister op alle media doodgegooid. Ik heb het iig al een heel aantal keer voorbij zien komen.

En voor die tijd wist ik ook al wanneer orgaandonatie mogelijk is en op welke manier dat gebeurt, stukje algemene kennis lijkt me toch (maar dan zonder de gekleurde blik waarmee momenteel een hoop artikelen worden geschreven).
quote:Donororganen worden dus vrijwel altijd uit een levend lichaam gehaald.Als een lichaam door een beademingsmachine van zuurstof wordt voorzien betekent dat niet dat het leeft hoor.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/binnenland/beste-pia-d ... ~ad6f33f5/



Waarschijnlijk geënt op dit artikel
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen weet het... Vandaar.
Mijn moeder is zolang gereanimeerd dat alleen haar hoornvlies en huid nog gedoneerd kon worden. De rest van haar organen hadden te lang zuurstof tekort gehad. Ze zijn niet eerder gestopt met reanimeren, omdat ze dachten dat ze dan een donor hadden. De artsen waren bezig met haar redden, dat is helaas niet gelukt. Toen pas kwam het hele donorverhaal om de hoek kijken. Wij konden gewoon afscheid nemen van haar, in het ziekenhuis en bij de uitvaart. Dit alles is met zeer veel respect voor haar keuze en onze mening gedaan.
Alle reacties Link kopieren
De bedoeling van deze post lijkt me een tegenwicht tegen de juichende overheidsinformatie, zoals 'een leven redden, je hebt het in je'.



Natuurlijk wil iedereen graag een ander mens redden, maar iedereen zou moeten weten dat je je organen niet NA je dood afstaat, maar je moet nog leven (anders zijn de organen immers onbruikbaar). Hersendood is een term die in de jaren 60 is geintroduceerd, juist om orgaandonatie mogelijk te maken.



Laat je informeren! Bekijk bv. eens dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yTrsrgHpSLM
Alle reacties Link kopieren
Van hersendood herstel je niet.
Jij beweert dus dat de donors nog levend zijn terwijl hun organen verwijderd worden? Je laat zelfs uitschijnen dat de donors helse pijn lijden ( geen verdoving)? Begrijp ik dat goed TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 15 september 2016 @ 22:42:

[...]





InformerenJe (Ik) wordt de afgelopen dagen doodgegooid met deze doembeelden.
quote:Pikkie22 schreef op 15 september 2016 @ 22:46:

Van hersendood herstel je niet.Er zijn gevallen bekend. Dit kan ook zijn door verkeerde diagnose.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 15 september 2016 @ 22:45:

Mijn moeder is zolang gereanimeerd dat alleen haar hoornvlies en huid nog gedoneerd kon worden. De rest van haar organen hadden te lang zuurstof tekort gehad. Ze zijn niet eerder gestopt met reanimeren, omdat ze dachten dat ze dan een donor hadden. De artsen waren bezig met haar redden, dat is helaas niet gelukt. Toen pas kwam het hele donorverhaal om de hoek kijken. Wij konden gewoon afscheid nemen van haar, in het ziekenhuis in bij de uitvaart. Dit alles is met zeer veel respect voor haar keuze en onze mening gedaan.De procedures zijn zo uitgebreid en strict dat het niet voor kan komen dat een leven wordt 'losgelaten' omdat iemand donor zou kunnen zijn idd. In ziekenhuisseries is het vaak een dankbare dramatische situatie, maar in het echt komt het nooit voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 15 september 2016 @ 22:45:

Mijn moeder is zolang gereanimeerd dat alleen haar hoornvlies en huid nog gedoneerd kon worden. De rest van haar organen hadden te lang zuurstof tekort gehad. Ze zijn niet eerder gestopt met reanimeren, omdat ze dachten dat ze dan een donor hadden. De artsen waren bezig met haar redden, dat is helaas niet gelukt. Toen pas kwam het hele donorverhaal om de hoek kijken. Wij konden gewoon afscheid nemen van haar, in het ziekenhuis in bij de uitvaart. Dit alles is met zeer veel respect voor haar keuze en onze mening gedaan.Vergelijkbare situatie hier. En mijn ouder was nochtans donor in een zeldzame bloedgroep die zeer gewenst is.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollie schreef op 15 september 2016 @ 22:46:

De bedoeling van deze post lijkt me een tegenwicht tegen de juichende overheidsinformatie, zoals 'een leven redden, je hebt het in je'.



Natuurlijk wil iedereen graag een ander mens redden, maar iedereen zou moeten weten dat je je organen niet NA je dood afstaat, maar je moet nog leven (anders zijn de organen immers onbruikbaar). Hersendood is een term die in de jaren 60 is geintroduceerd, juist om orgaandonatie mogelijk te maken.



Laat je informeren! Bekijk bv. eens dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yTrsrgHpSLM



Inderdaad ja!

Bedankt voor de link! Ik ga hem nu kijken.
Voor of tegen maakt me weinig uit, wat me wel stoort is de mening dat mensen hoogstaander moraal hebben met een codicil dan mensen zonder, en dat er overheidsdwang zou moeten zijn bij registratie, en dat de optie 'geen zin om me er in te verdiepen' slecht zou zijn, of geen keuze zou zijn.



"The greater good" gebruiken om mensen ergens toe te dwingen, dood eng.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed als we lekker gaan informeren:

http://www.transplantatie ... tie/donatie-na-hersendood

http://www.transplantatie ... natie/donatie-na-hartdood
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 15 september 2016 @ 22:47:

Jij beweert dus dat de donors nog levend zijn terwijl hun organen verwijderd worden? Je laat zelfs uitschijnen dat de donors helse pijn lijden ( geen verdoving)? Begrijp ik dat goed TO?Uiteraard zijn donors nog levend (anders kunnen de organen niet getransplanteerd worden), ze krijgen alleen de juridische term 'hersendood' opgeplakt van een arts. Een orgaandonor overlijdt op de operatietafel tijdens het weghalen van zijn organen.
Me dunkt dat iedereen wel begrijpt dat het hart nog moet pompen, omdat anders organen vrij snel waardeloos worden.

Hersendood is onomkeerbaar, de zeldzame gevallen waarbij mensen weer bij komen, zijn vermoedelijk eerder valse diagnoses geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het niet. Vooral het zonder narcose uitnemen van organen vind ik heel naar klinken voor mezelf. Niet goed afscheid kunnen nemen vind ik naar voor de nabestaanden, maar dat was ook wel logisch. Ik ben van geregistreerd donor, naar geregistreerd géén donor gegaan.

Op onderbuikgevoel? Vast, maar ik ben geen arts en als leek vind ik dit eng klinken.

Daarnaast vind ik het hele principe van iets verplichten niet fijn, hoe goed het doel ook mag zijn...
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 15 september 2016 @ 22:47:

Jij beweert dus dat de donors nog levend zijn terwijl hun organen verwijderd worden? Je laat zelfs uitschijnen dat de donors helse pijn lijden ( geen verdoving)? Begrijp ik dat goed TO?



Helaas wel ja :(



Dat dit snijden soms toch nog heftige reacties bij een levend lichaam teweeg kan brengen, blijkt wel uit het feit dat er van tevoren vaak spierverslappers toegediend worden en het lichaam vastgebonden wordt aan de operatietafel. Het is een goed gedocumenteerd feit dat de hartslag en de bloeddruk direct omhoog gaan wanneer de eerste incisie in de hersendode patiënt wordt gemaakt. Het lichaam lijkt zich er dus wel degelijk van bewust te zijn dat het in gevaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 15 september 2016 @ 22:47:

[...]



Er zijn gevallen bekend. Dit kan ook zijn door verkeerde diagnose.Dan waren ze dus niet hersendood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven