Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet? Dl 2

17-10-2014 18:37 1338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oude topic is vol dus hierbij een nieuwe.



Linkje naar deel 1: Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Moonlight zei in het vorige deel:quote:En nee, dat is geen aparte onzin. Jij kunt niet hard maken dat zp met de slavernij te maken. Dat kun je echt niet.



Ik wist dat dat een Volkskrant artikel was, ik had het al in de krant zelf gelezen. Het is overigens gebruikelijk om een bronvermelding erbij te geven als je een artikel aanhaalt, maar dat terzijde.



Voor alle duidelijkheid, ik reageerde op de bewering in dat artikel dat in Nederland geen slavernij is geweest. Die stelling is natuurlijk aperte onzin.
Am Yisrael Chai!
Ik weiger om ZP te zien als neger, slaaf, karikatuurneger of wat dan ook.

Dit gezegd hebbende: de pruik met kroeshaar, al is die me nooit zo opgevallen, vervangen door een andere zal mij een worst wezen en als dat een angel weghaalt, prima. Idem voor de surinaamse tongval die her en der nog wel eens gebruikt wordt.

Als z'n gelaat maat zwart blijft, maar dan ook echt zwart, zoals MrsW ook aangeeft.

Just my 2 cents.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 17 oktober 2014 @ 18:41:

Ik weiger om ZP te zien als neger, slaaf, karikatuurneger of wat dan ook.

Dit gezegd hebbende: de pruik met kroeshaar, al is die me nooit zo opgevallen, vervangen door een andere zal mij een worst wezen en als dat een angel weghaalt, prima. Idem voor de surinaamse tongval die her en der nog wel eens gebruikt wordt.

Als z'n gelaat maat zwart blijft, maar dan ook echt zwart, zoals MrsW ook aangeeft.

Just my 2 cents.Als het je alleen om het zwarte gelaat gaat, moet het dan een mens zijn? Kan het niet een raaf, kat, elf of ander fantasiefiguur zijn?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Even m'n laatste post uit het vorige topic herhalen. Gewoon, omdat het kan.



Hulde aan BGB, wie tipt het Sinterklaasjournaal?



quote:

Baudolino schreef op 17 oktober 2014 @ 16:23:

Wat houdt dat idee over de gelaarsde kat in?

Hoe ziet dat er uit?



Nou, bijvoorbeeld zo.



En, zoals BGB vorig jaar al schreef: Staan die hummels voortaan zó bij de intocht. Leuk!





Zo kan ook. Het is natuurlijk ook maar net hoe creatief iemand wil zijn en hoeveel tijd en moeite iemand er in wil stoppen. Dat maakt het idee ook zo leuk, je kan er veel kanten mee op.



Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:fashionvictim schreef op 17 oktober 2014 @ 18:44:

[...]





Als het je alleen om het zwarte gelaat gaat, moet het dan een mens zijn? Kan het niet een raaf, kat, elf of ander fantasiefiguur zijn?Zwarte Piet is in zichzelf al een fantasiefiguur. Nee dus.
Alle reacties Link kopieren
Waarom toch vasthouden aan dat zwarte piet een fantasiefiguur is terwijl sinterklaas wel een ooit bestaande bisschop is. Mijn zoon zou zeggen "das toch gek?"
Over de herkomst van Sinterklaas zijn de meningen niet verdeeld. Overigens is hij voor mij ook een fantasiefiguur.

Zeker nu onder invloed van een bepaalde bevolkingsgroep het kruis van de mijter is gehaald, is de link naar een bisschop al weer wat minder geworden.
Sinterklaas en zijn kudde katten?



Sinterklaas en de gelaarsde katten?



Gaan we nu alles door elkaar gooien? Krijgt de kerstman 7 dwergen?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel carnaval! Dat is weer een heel ander feest!



Vroeger waren mensen seksistisch, en nou soms nog helaas. En vroeger waren mensen niet een beetje racistisch, maar was er zelfs sprake van slavernij.



Dat is onze geschiedenis. Niet mooi, maar niets meer aan te doen.

Zwarte Piet is iets dat daar mogelijk zijn oorsprong in heeft. Maar we kijken er nu anders tegen aan. Alles evolueert met de tijd, en Zwarte piet is geen negerknechtje meer. Elke Piet heeft een bepaald talent dat van belang is, en uiteindelijk is mij geleerd als jaren 70 kind zijnde, - toen racisme duidelijk al not done was geworden - dat zwarte piet niet zwart is omdat dat zijn natuurlijke huidskleur is, maar omdat hij het vele schoorsteenroet niet meer af kan krijgen.



Kun je nog meer vragen gaan stellen, maar het is een mythe he. Net zoals het paard dat over de daken kan lopen, en het feit dat er überhaupt iemand door de schoorsteen past.
En dan te bedenken dat het merendeel van de huizen niet eens meer een schoorsteen heeft
Alle reacties Link kopieren
Voor zover er al een slavenhistorie aan vast zit, heeft het niks met Westerse slavernij te maken. Eén van de vele legendes wil dat St. Nicolaas in Myra een aantal Moorse slaven heeft vrijgekocht, die anders bestemd waren om als slaaf voor de Arabieren te dienen. Dus hoe mensen uit Suriname en de Antillen dit op zichzelf kunnen betrekken, is me een raadsel. Of het moet zo zijn dat die mensen alle hier aanwezige inwoners van de Arabische landen nu óók als de slavenhouders van Zwarte Piet gaan beschouwen, maar vreemd genoeg merk ik daar dan weer niks van.



Zwarte Piet is overigens allang geen nederige slaaf meer. Al sinds ik klein was (in de jaren '60) was hij het onmisbare hulpje van de Sint, vertrouwenspersoon van de Sint, degene die als het al mis dreigde te lopen, het feest redde door de verloren pakjes terug te vinden of de stoomboot de goede kant op te sturen. Zonder Pieten was Sint verloren geweest. De Hoofdpiet was net zo goed "directeur" van de organisatie als Sint zelf. En juist de Pieten zorgden er door hun slimheid en behendigheid voor dat de oude Sint weer aanwezig kon zijn.



Ik word er dus erg moe van, dat gezeur. Ik snap best dat sommige punten gevoelig liggen, maar om dat nou af te reageren op een onschuldig kinderfeest waar al sinds mensenheugenis geen racisme en geen slavernij in te bekennen valt, gaat me gewoonweg te ver.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Het sinterklaasfeest is echt wel geevolueerd!



Onze ouders hadden nog reden om bang te zijn voor Sinterklaas, maar nu mag Sinterklaas in opvoedkundig opzicht geen enkele rol meer spelen, vroeger wel. Dreigen met de roe is een no go geworden.



Gaat iemand er daarom zeuren dat heel Sinterklaas niet meer mag omdat vroeger bla bla bla?

Toch ook niet?
Meh, ik zou em niet doen.
Swingende zwarte Pieten......



Daar doen die katten mij aan denken.

Ik heb er andere associaties bij.



O ja, Carnaval!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar dat is pas in februari.



En Sinterklaas en Carnaval is een feest van de warmbloedigen.

Niet van de



Peter Pannekoek is leuk. (Zie DWDD)

Hij heeft het over verkeersborden.



Ebola en strooigoed.....

Kijken, het loont.
Ik vind die katten meer iets voor de GAY-parade.

Die roze optocht in Amsterdam. Is ook op een boot.
Iets met een boot...

en stoom afblazen doen ze weer op een andere manier.



Misschien kunnen die wel i.p.v. zwarte Piet.

Gay Pieten Parade..... Ja, dat lijkt me wel wat.



Roze Pieten...
quote:pejeka schreef op 17 oktober 2014 @ 19:38:

Voor zover er al een slavenhistorie aan vast zit, heeft het niks met Westerse slavernij te maken. Eén van de vele legendes wil dat St. Nicolaas in Myra een aantal Moorse slaven heeft vrijgekocht, die anders bestemd waren om als slaaf voor de Arabieren te dienen. Dus hoe mensen uit Suriname en de Antillen dit op zichzelf kunnen betrekken, is me een raadsel. Of het moet zo zijn dat die mensen alle hier aanwezige inwoners van de Arabische landen nu óók als de slavenhouders van Zwarte Piet gaan beschouwen, maar vreemd genoeg merk ik daar dan weer niks van.



Zwarte Piet is overigens allang geen nederige slaaf meer. Al sinds ik klein was (in de jaren '60) was hij het onmisbare hulpje van de Sint, vertrouwenspersoon van de Sint, degene die als het al mis dreigde te lopen, het feest redde door de verloren pakjes terug te vinden of de stoomboot de goede kant op te sturen. Zonder Pieten was Sint verloren geweest. De Hoofdpiet was net zo goed "directeur" van de organisatie als Sint zelf. En juist de Pieten zorgden er door hun slimheid en behendigheid voor dat de oude Sint weer aanwezig kon zijn.



Ik word er dus erg moe van, dat gezeur. Ik snap best dat sommige punten gevoelig liggen, maar om dat nou af te reageren op een onschuldig kinderfeest waar al sinds mensenheugenis geen racisme en geen slavernij in te bekennen valt, gaat me gewoonweg te ver.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt mij niet uit óf het racistisch is. Er zijn blijkbaar groepen in de samenleving die zich er niet prettig bij voelen. Dat is voor mij reden genoeg om voor verandering te zijn. Want wat maakt het mij nou uit of een piet zwart is of alleen zwarte vegen heeft, als het voor andere mensen wel een heel verschil kan maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 17 oktober 2014 @ 19:38:

Voor zover er al een slavenhistorie aan vast zit, heeft het niks met Westerse slavernij te maken. Eén van de vele legendes wil dat St. Nicolaas in Myra een aantal Moorse slaven heeft vrijgekocht, die anders bestemd waren om als slaaf voor de Arabieren te dienen. Dus hoe mensen uit Suriname en de Antillen dit op zichzelf kunnen betrekken, is me een raadsel. Of het moet zo zijn dat die mensen alle hier aanwezige inwoners van de Arabische landen nu óók als de slavenhouders van Zwarte Piet gaan beschouwen, maar vreemd genoeg merk ik daar dan weer niks van.



Zwarte Piet is overigens allang geen nederige slaaf meer. Al sinds ik klein was (in de jaren '60) was hij het onmisbare hulpje van de Sint, vertrouwenspersoon van de Sint, degene die als het al mis dreigde te lopen, het feest redde door de verloren pakjes terug te vinden of de stoomboot de goede kant op te sturen. Zonder Pieten was Sint verloren geweest. De Hoofdpiet was net zo goed "directeur" van de organisatie als Sint zelf. En juist de Pieten zorgden er door hun slimheid en behendigheid voor dat de oude Sint weer aanwezig kon zijn.



Ik word er dus erg moe van, dat gezeur. Ik snap best dat sommige punten gevoelig liggen, maar om dat nou af te reageren op een onschuldig kinderfeest waar al sinds mensenheugenis geen racisme en geen slavernij in te bekennen valt, gaat me gewoonweg te ver.
Ik begrijp nu wel waarom Santa Claus geen Pieten, maar dwergen van de Noordpool gebruikt.

Daar wonen alleen Pinguïns, ijsberen en walvissen. Die zijn sneeuwwit en zeuren niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjors. schreef op 17 oktober 2014 @ 20:25:

Het maakt mij niet uit óf het racistisch is. Er zijn blijkbaar groepen in de samenleving die zich er niet prettig bij voelen. Dat is voor mij reden genoeg om voor verandering te zijn. Want wat maakt het mij nou uit of een piet zwart is of alleen zwarte vegen heeft, als het voor andere mensen wel een heel verschil kan maken.Als je rekening moet houden met mensen die zich ergens niet prettig bij voelen, dan kun je alles wel afschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat door veel anti-Pieten, Zwarte Piet gebruikt wordt om hun ongenoegen over tal van zaken op te projecteren.

Zwarte Piet is voor hen welhaast verworden tot de verpersoonlijking van allerlei kwaad.



Als Nederland morgen besluit dat Zwarte Piet wordt afgeschaft, zou de haan maar heel even victorie kraaien, want daarmee zijn de frustraties niet verdwenen. Dan moet er weer wat anders gevonden worden om de ongenoegens op bot te vieren.
Ik was er eerst fel op tegen.. op het afschaffen van zwarte pieten.



Nu ik het bekijk door de ogen van mijn kinderen denk ik... prima.

In het jeugdjournaal werd uitgelegd dat er nu kaaspieten en stroopwafelpieten komen. Nou zijn mijn jongste...dat is leuk. Dan mogen die ook eens mee uit spanje. Anders zitten ze zo alleen.



Zo nuchter als ze zijn... het feest blijft voor hen hetzelfde. En als mensen er zoveel last van hebben qua discriminatie dan denk ik nu... tijd voor vernieuwing.
quote:pejeka schreef op 17 oktober 2014 @ 19:38:



Zwarte Piet is overigens allang geen nederige slaaf meer. Al sinds ik klein was (in de jaren '60) was hij het onmisbare hulpje van de Sint, vertrouwenspersoon van de Sint, degene die als het al mis dreigde te lopen, het feest redde door de verloren pakjes terug te vinden of de stoomboot de goede kant op te sturen. Zonder Pieten was Sint verloren geweest. Vooruitstrevend dorp woonde je dan. In mijn dorp (en op tv trouwens), heel wat jaren later dan toen jij klein was, praatte Zwarte Piet met een nep Surinaams accent en was hij te dom om te poepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven