Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet? Dl 2

17-10-2014 18:37 1338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oude topic is vol dus hierbij een nieuwe.



Linkje naar deel 1: Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren




Overigens wil ik er aan toevoegen dat ik ik word gediscrimineerd. Een paar keer per jaar komt het voor.Je bent scherp, een minderheid , hebt je woordje klaar als iemand een opmerking of je huidskleur wil maken. Echter het gebeurt niet, er wordt geen onderscheid gemaakt wegens mijn huidskleur. Wel vanwege mijn vrouw zijn en dat zeg ik niet omdat ik in ontkenning ben, of omdat ik racisme en discriminatie niet wil zien.

Maar goed ook daar kun je je tegen verdedigen en ook dat kun je van je af laten glijden. Met een negatieve"iedereen is tegen mij" attitude kom je namelijk nergens in het leven. Je moet af en toe vechten voor je carriere,voor je plek in de samenleving, maar iedereen die een grijntje ambitie heeft kan dat gevecht aan. Je laat je je levensdoelen toch niet afnemen



Ik vind discriminatie en racisme een extreem begrip. Want overal gebeurt dat, opmerkingen maken trouwens ook de allochtonen over Nederlanders. Kaaskop bijvoorbeeld is niet zo aardig. Of haringvreters of Boeren. Tja..

ben ff de antilliaanse benaming kwijt voor kaaskop.

Dom blondje of kakker. Er zijn gewoon benamingen voor alle soorten groeperingen. Maar is dat gelijk discriminatie? Zwarte of nigger klinkt ook niet aardig. Maar is dat gelijk racisme dan? En hoe erg is dat toch eigenlijk?

Men kent elkaars culturen en gewoontes niet goed genoeg. Maar men wil er ook niet veel last van hebben, is dat erg? Ik snap niet zo waarom er zoveel onvrede zich uit in een kinderfeestje.. om meer aandacht te krijgen om hun gelijk te halen?

Het veranderd heus wel allemaal. Maar dat gaat gestaag.

En al jaren kijken buitenlanders raar op van die sinterklaas en zijn pieten en al die kados in de schoenen. Al jaren zijn ze niet verplicht om mee te doen.



Maar hoe die relschoppers de vooral negatieve aandacht weten te krijgen? Dat heeft niks met racisme meer te maken. Dat heeft met hun zin krijgen te maken. Vast veel onvrede in de aanstichters die echt niet alleen maar voortkomt uit dat hun verre voorouders ooit slaven voor een blanke Hollander waren.

geldt voor die extreme pro-pieten ook hoor. Die voelen zich echt niet aangesproken vanwege de geschiedenis van hun voorouders. Die hebben ook onvrede wat echt niet alleen door allochtonen komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een domblontje en een kakker,

Het zij so, lig er geen nacht van wakker.

Maar, en dit is echt een hele grote maar,

Ik behoor ook tot de autochtone bevolking,

Heb nooit moeten vechten voor mijn plekje in onze maatschappij of wat dan ook.

Ben nooit achtergesteld op mijn haarkleur of hockeykwaliteiten.



Dus dit is echt, echt niet vergelijkbaar met het hebben van een kleurtje in onze maatschappij. Laten we daar duidelijk over zijn.



Zegt misschien niets over de zwarte Piet discussie, maar wel over appels met peren vergelijken.



Schelden wilt niet altijd zeggen: racisme, iemand buitensluiten op huidskleur/achtergrond/religie wel.
Ik weet niet of ik het goed hoorde, maar ik hoorde iemand zeggen dat er voor het eerst een zwarte Piet was gesignaleerd met een enkelband om.

Ook het kind dat grapte dat hij zich lekker niet hoefde te schminken als hij zwarte Piet wilde spelen. Die vieren dus gewoon een leuk feestje.



Ja, mijn blanke buurman en zijn vrouw doen mij ook denken aan apen. Gewoon door hun gedrag. Alsof ze een apenrots moeten beheren.



OPLEIDING is vergeten. Daarop kan je ook dicrimineren.

LEEFTIJD ook. Vooral dat is op het Viva forum relevant.



Allemaal onduidelijkheden.
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/324610

Wat leukers
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 17 november 2014 @ 21:35:





Overigens wil ik er aan toevoegen dat ik ik word gediscrimineerd. Een paar keer per jaar komt het voor.Je bent scherp, een minderheid , hebt je woordje klaar als iemand een opmerking of je huidskleur wil maken. Echter het gebeurt niet, er wordt geen onderscheid gemaakt wegens mijn huidskleur. Wel vanwege mijn vrouw zijn en dat zeg ik niet omdat ik in ontkenning ben, of omdat ik racisme en discriminatie niet wil zien.

Maar goed ook daar kun je je tegen verdedigen en ook dat kun je van je af laten glijden. Met een negatieve"iedereen is tegen mij" attitude kom je namelijk nergens in het leven. Je moet af en toe vechten voor je carriere,voor je plek in de samenleving, maar iedereen die een grijntje ambitie heeft kan dat gevecht aan. Je laat je je levensdoelen toch niet afnemen



Ik vind discriminatie en racisme een extreem begrip. Want overal gebeurt dat, opmerkingen maken trouwens ook de allochtonen over Nederlanders. Kaaskop bijvoorbeeld is niet zo aardig. Of haringvreters of Boeren. Tja..

ben ff de antilliaanse benaming kwijt voor kaaskop.

Dom blondje of kakker. Er zijn gewoon benamingen voor alle soorten groeperingen. Maar is dat gelijk discriminatie? Zwarte of nigger klinkt ook niet aardig. Maar is dat gelijk racisme dan? En hoe erg is dat toch eigenlijk?

Men kent elkaars culturen en gewoontes niet goed genoeg. Maar men wil er ook niet veel last van hebben, is dat erg? Ik snap niet zo waarom er zoveel onvrede zich uit in een kinderfeestje.. om meer aandacht te krijgen om hun gelijk te halen?

Het veranderd heus wel allemaal. Maar dat gaat gestaag.

En al jaren kijken buitenlanders raar op van die sinterklaas en zijn pieten en al die kados in de schoenen. Al jaren zijn ze niet verplicht om mee te doen.



Maar hoe die relschoppers de vooral negatieve aandacht weten te krijgen? Dat heeft niks met racisme meer te maken. Dat heeft met hun zin krijgen te maken. Vast veel onvrede in de aanstichters die echt niet alleen maar voortkomt uit dat hun verre voorouders ooit slaven voor een blanke Hollander waren.

geldt voor die extreme pro-pieten ook hoor. Die voelen zich echt niet aangesproken vanwege de geschiedenis van hun voorouders. Die hebben ook onvrede wat echt niet alleen door allochtonen komt.



Jij denkt dat discriminatie zich uit in de vorm van opmerkingen? Weet je wel wat het is.



Vrouwen die minder verdienen dan mannen, mannen die vrouwen in een organisatie niet kunnen handelen en duidelijk onderscheid maken. Mannen die hardop durven te oordelen en zeggen dat vrouwen niet geschikt zijn voor bepaalde functies. Dan heb je nog mannen die pogen je te behandelen als personal assistents.Seksistische grappen. In Nederland valt het nog wel mee trouwens en nogmaals je moet er gewoon mee dealen, je mond open trekken en het loslaten.



Nee ik vind discriminatie geen extreem begrip, het is vrij duidelijk gedefinieerd allemaal.





Enfin, ik dwaal af
Ja, en dan over de selfie van het voetbalelftal.

Dit zijn dus blanke apen.





Die laatste zijn Japanners...
Racistisch of niet, zijn einde is gelukkig in zicht.

Nu nog die keyboard helden die zich racistisch uitblaten op social media aanpakken en dan kunnen we allemaal weer verder.
quote:meivogel schreef op 17 november 2014 @ 12:35:

@manusvanalles: is het niet zo, dat ontmenselijking van slachtoffers een psychologisch verschijnsel is, dat je ook in oorlogen e.d. ziet gebeuren? Als mensen zouden erkennen dat hun slachtoffers dezelfde gevoelens hebben als zijzelf, dan kunnen ze hen niet de dingen aandoen die ze hen aandoen. Ze zoeken een excuus, en dat kan per situatie verschillen, maar lijkt me niet "typisch westers".



Eens, ik denk dat ontmenselijking een algemeen verschijnsel is.



Maar racisme, als in: een uitgewerkte leer over de minderwaardigheid van mensen met een andere huidskleur, die daarom tot slaaf gemaakt mogen worden, is jammer maar helaas echt in het Westen ontstaan.



Je vindt in de 18e eeuw geen Chineze teksten over de minderwaardigheid van het blanke ras tov aziatische mensen, niet in de Arabische wereld etc. In het Westen wemelt het van die teksten over donkere mensen.



Maw: de specifieke vorm die de ontmenselijking krijgt is afhankelijk van geschiedenis, cultuur, religie. En daarom is de koppeling slavernij - racisme echt een typisch Westerse.



[en na de kolonisering van de halve wereld heeft dat racisme zich verspreid en is, nog treuriger, geïnternaliseerd door mensen. En dus vind je in voormalig Nederlandse kolonieën nu veel racisme tussen groepen onderling. Maar dat is er door de kolonisator ooit gebracht].



Overigens heeft het Westen ook veel mooie ideeën uitgedacht. Maar je moet niet flauw zijn over wat er minder fraai is. Het racisme is er daar één van.
Alle reacties Link kopieren
Aaaah, gelukkig Pumps! Ik wilde al aangeven dat ik er geen beeld bij heb. Het is stukken duidelijker nu.
Speechless
.... laat maar......



Ik geef het op. Ik ben blank.



Beste apen,

Sorry, maar ze zeggen over jullie altijd "Het zijn net mensen...."

In deze tijd is dat echt een grove belediging.

Ik voel met jullie mee.

Jullie moeten het maar met deze doen. Ik weet namelijk dat jullie heel erg hard kunnen bijten.

P_I
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 18-11-2014 12:17
Reden: Grapje..... Apen kunnen niet lezen.
% gewijzigd
quote:Dunno13 schreef op 17 november 2014 @ 23:19:

Racistisch of niet, zijn einde is gelukkig in zicht.

Nu nog die keyboard helden die zich racistisch uitblaten op social media aanpakken en dan kunnen we allemaal weer verder.Ik hoop het Dunno maar ik denk dat dit pas het begin is
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 17 november 2014 @ 14:21:

[...]



De gekleurde moet dubbel zo hard oppassen, dubbel zo hard op z'n woorden letten. Voor hij het weet moet hij weer terug naar waar hij vandaan komt. Gekleurde mensen zijn niet gek. Ze weten hoe ze zich aan moeten passen om binnen de kaders te blijven. Ze weten wanneer ze moeten zwijgen op feestjes wanneer er, nota bene in hun aanwezigheid, ongenuanceerd gesproken wordt over al die buitenlanders, die negers, die kut-Marrokanen. Ze weten dat ze gezien worden als die ene goede hardwerkende zwarte, die lieve Turkse buurman, die aardige Marrokaanse jongen, die lieve schoonzoon. Geloof me, gekleurde mensen weten precies in wat voor maatschappij ze leven en waar ze staan.



En natuurlijk worden vrouwen ook gediscrimineerd. Maar je zal maar een gekleurde vrouw zijn...



Dit is misschien een beetje zwartgallig, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Het js niet zo simpel als jij het doet voorkomen, dat de gekleurde Nederlander fluitend door het leven gaat en overal zomaar geaccepteerd wordt.



Allemachtig, je draaft nu wel heel erg door. Ze weten wanneer ze moeten zwijgen op feestjes??

Ik weet niet wat voor beeld jij hebt, maar ik herken hier maar weinig mensen in.

Vind het zelfs erg beledigend.

Ik zeg overigens niet dat het helemaal niet voorkomt wat jij schetst, want dat geloof ik wel, maar ik geloof niet dat het schering en inslag is. Tenminste niet waar ik vandaan kom.

Vind het wel heel dramatisch geschetst.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 17 november 2014 @ 23:30:

[...]





Eens, ik denk dat ontmenselijking een algemeen verschijnsel is.



Maar racisme, als in: een uitgewerkte leer over de minderwaardigheid van mensen met een andere huidskleur, die daarom tot slaaf gemaakt mogen worden, is jammer maar helaas echt in het Westen ontstaan.



Je vindt in de 18e eeuw geen Chineze teksten over de minderwaardigheid van het blanke ras tov aziatische mensen, niet in de Arabische wereld etc. In het Westen wemelt het van die teksten over donkere mensen.



Maw: de specifieke vorm die de ontmenselijking krijgt is afhankelijk van geschiedenis, cultuur, religie. En daarom is de koppeling slavernij - racisme echt een typisch Westerse.



[en na de kolonisering van de halve wereld heeft dat racisme zich verspreid en is, nog treuriger, geïnternaliseerd door mensen. En dus vind je in voormalig Nederlandse kolonieën nu veel racisme tussen groepen onderling. Maar dat is er door de kolonisator ooit gebracht].



Overigens heeft het Westen ook veel mooie ideeën uitgedacht. Maar je moet niet flauw zijn over wat er minder fraai is. Het racisme is er daar één van.



Ik snap wat je bedoelt, alleen ga je veel te kort door de bocht. En het klopt ook niet. Er zijn altijd volken geweest die meenden te kunnen beschikken over andere volken omdat zij deze als minderwaardig beschouwden.

Te kort door de bocht dus.

Net als met je posts over racisme in de VS en hoe jij denkt dat het daar aan toe gaat., die strookt ook totaal niet met de werkelijkheid.
quote:Baudolino schreef op 18 november 2014 @ 09:45:

[...]





Ik snap wat je bedoelt, alleen ga je veel te kort door de bocht. En het klopt ook niet. Er zijn altijd volken geweest die meenden te kunnen beschikken over andere volken omdat zij deze als minderwaardiig beschouwden.

Te kort door de bocht dus.

Net als met je posts over racisme in de VS en hoe jij denkt dat het daar aan toe gaat., die strookt ook totaal niet met de werkelijkheid.



Maar t zijn gewoon de feiten.

Ja, alle volkeren onderwerpen en kleineren elkaar.

Maar nee, niet alle volkeren hadden daarbij een uitgewerkte racisme-leer. Dat was t Westen.





En dat je in Amerika je baan verliest bij racistisch gescheld is ook een feit. Precies zoals in Nl er bijna nooit dergelijke gevolgen zijn.



Roepen dat ik overdrijf is nog geen weerlegging.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 18 november 2014 @ 10:28:

[...]





Maar t zijn gewoon de feiten.

Ja, alle volkeren onderwerpen en kleineren elkaar.

Maar nee, niet alle volkeren hadden daarbij een uitgewerkte racisme-leer. Dat was t Westen.





En dat je in Amerika je baan verliest bij racistisch gescheld is ook een feit. Precies zoals in Nl er bijna nooit dergelijke gevolgen zijn.



Roepen dat ik overdrijf is nog geen weerlegging.



Mijn ervaring is anders laat ik het dan zo stellen. En er zit nog wel degelijk een verschil wáár in Amerika.



Wat betreft het slavernij gedeelte: de schaal waarop het gebeurde was groter, maar de insteek was niet nieuw.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 18 november 2014 @ 10:28:

[...]





Maar t zijn gewoon de feiten.

Ja, alle volkeren onderwerpen en kleineren elkaar.

Maar nee, niet alle volkeren hadden daarbij een uitgewerkte racisme-leer. Dat was t Westen.





En dat je in Amerika je baan verliest bij racistisch gescheld is ook een feit. Precies zoals in Nl er bijna nooit dergelijke gevolgen zijn.



Roepen dat ik overdrijf is nog geen weerlegging.



Die uitgewerkte rassenleer is niet de oorzaak van slavernij, dat is hoe men het voor zichzelf goedpraatte. Voor een slaaf maakt het weinig uit of men het goedpraat met rassenleer of niet. Slavernij bestond al ver voor die rassenleer en racisme/discriminatie ook in de vorm van etnocentrisme. Etnocentrisme is gewoon zo oud als de mens zelf, discrimineren zit in de mens, het hele brein werkt op basis van stimuli discrimineren.



En wat ontslaan bij racistische uitlatingen op het internet, dat kàn in Nederland gewoon niet vanwege het ontslagrecht. Zolang het niet openlijk en bewijsbaar op de werkvloer is gebeurd, kan je er als werkgever niks mee bij de kantonrechter. En dat is maar goed ook, ik vind het totaal doorgeslagen, zoals zoveel Amerikaanse toestanden. Ik wil die Amerikaanse toestanden hier helemaal niet. Zo leuk is het daar niet als werknemer, echt niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Breek me de bek niet open over werknemer zijn in de VS, MrsSW.



En wat een gebazel over uitgewerkte rassenleer Kadanz. Omdat het (misschien) niet gedocumenteerd is wil het nog niet zeggen dat het niet op die gronden gebeurd is. Verder maakt het inderdaad nog niet veel uit lijkt mij.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 17 november 2014 @ 21:47:

Ik ben een domblontje en een kakker,

Het zij so, lig er geen nacht van wakker.

Maar, en dit is echt een hele grote maar,

Ik behoor ook tot de autochtone bevolking,

Heb nooit moeten vechten voor mijn plekje in onze maatschappij of wat dan ook.

Ben nooit achtergesteld op mijn haarkleur of hockeykwaliteiten.



Dus dit is echt, echt niet vergelijkbaar met het hebben van een kleurtje in onze maatschappij. Laten we daar duidelijk over zijn.



Zegt misschien niets over de zwarte Piet discussie, maar wel over appels met peren vergelijken.



Schelden wilt niet altijd zeggen: racisme, iemand buitensluiten op huidskleur/achtergrond/religie wel.



Komt op mij over alsof je schelden minder erg vindt dan racisme?



Kijk even tot 2 jaar terug,zelfdodingen zijn schrikbarend gestegen onder kinderen/jongeren ivm schelden/pesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 18 november 2014 @ 10:49:

[...]



Wat betreft het slavernij gedeelte: de schaal waarop het gebeurde was groter, maar de insteek was niet nieuw.De slavernij in deze tijden heet tegenwoordig anders en is ook iets anders verpakt namelijk mensenhandel en loverboys
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 18 november 2014 @ 11:17:

[...]



De slavernij in deze tijden heet tegenwoordig anders en is ook iets anders verpakt namelijk mensenhandel en loverboys+ 1
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 18 november 2014 @ 11:17:

[...]



De slavernij in deze tijden heet tegenwoordig anders en is ook iets anders verpakt namelijk mensenhandel en loverboys



Waarom zet je dit onder een quote van mij?

Ik zeg toch niet dat er tegenwoordig geen slavernij is? Of bedoel je dat niet?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 november 2014 @ 11:05:

[...]





Die uitgewerkte rassenleer is niet de oorzaak van slavernij, dat is hoe men het voor zichzelf goedpraatte.

klopt, dat betoog ik ook. Slavernij was overal, maar de christenen hadden racisme nodig om t goed te praten





Voor een slaaf maakt het weinig uit of men het goedpraat met rassenleer of niet.



Maar dit is quatsch. Het maakt alles uit. Exslaven in bv Romeinse rijk konden volwaardig burger worden. Maar in ons geval bleef het racisme doorwerken, ook na de afschaffing van de slavernij. Je huidskleur houd je altijd bij je. Racisme maakt dat je ook zonder slavernij nog geminacht wordt.



bestond al ver voor die rassenleer en racisme/discriminatie ook in de vorm van etnocentrisme. Etnocentrisme is gewoon zo oud als de mens zelf, discrimineren zit in de mens, het hele brein werkt op basis van stimuli discrimineren.



En wat ontslaan bij racistische uitlatingen op het internet, dat kàn in Nederland gewoon niet vanwege het ontslagrecht. Zolang het niet openlijk en bewijsbaar op de werkvloer is gebeurd, kan je er als werkgever niks mee bij de kantonrechter. En dat is maar goed ook, ik vind het totaal doorgeslagen, zoals zoveel Amerikaanse toestanden. Ik wil die Amerikaanse toestanden hier helemaal niet. Zo leuk is het daar niet als werknemer, echt niet.



Het is toch evident dat racisme een geschiedenis heeft? Lombroso is niet van alle tijden, maar behoort tot een specifie tijd en plaats.



Ontkennen dat racisme historische wortels heeft, en wat onze rol daar in was, helpt alleen maar mee die lelijke geschiedenis te laten doorwerken. Wie het verleden niet kent is gedoemd t te herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook nog eens in het Romeinse Rijk geleefd, ook die maatschappij heeft geen geheimen voor je? Ben je serieus of ben je weer aan het trollen? Wat weet jij van hoe mensen behandelt werden in Het Romeinse Rijk? Welke bronnen baseer je je op?



Denk je ook dat slachtoffers van vrouwenhandel als ze bevrijd zijn weer als volwaardige burgers behandeld worden? Want als ze gewoon blank zijn, kabbelt hun leventje wel weer gewoon verder? Uhuh.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Zij, die het verschijnsel Zwarte Piet pijnlijk vinden, zouden moeten leren begrijpen dat de hele grote meerderheid niets van die pijn begrijpt. Zoiets vergt tijd.

Ondertussen moet die minderheid niet zo forceren, de grote meerderheid zal niet accepteren dat een kleine minderheid haar wil oplegt. De mildheid die men eist, die toont men zelf ook niet.
quote:Baudolino schreef op 18 november 2014 @ 09:32:

[...]





Allemachtig, je draaft nu wel heel erg door. Ze weten wanneer ze moeten zwijgen op feestjes??

Ik weet niet wat voor beeld jij hebt, maar ik herken hier maar weinig mensen in.

Vind het zelfs erg beledigend.

Ik zeg overigens niet dat het helemaal niet voorkomt wat jij schetst, want dat geloof ik wel, maar ik geloof niet dat het schering en inslag is. Tenminste niet waar ik vandaan kom.

Vind het wel heel dramatisch geschetst.

Geen schering en inslag, maar wel vaker dan je denkt. De Zwarte Pietendiscussie is er een goed voorbeeld van. Elke kleurling wordt vandaag de dag bevraagd over wat hij nou van Zwarte Piet vindt. Er zijn er echter maar weinig die die discussie aan zullen gaan uit angst om als zeurneger bestempeld te worden.



Ik spreek niet voor gekleurde mensen, ik schrijf gewoon op wat ik weet, wat ik hoor en wat ik zie onder gekleurde mensen én onder de blanke autochtonen. Een deel zal zich daarin herkennen, een deel ook niet. Dat maakt het echter niet minder waar. Dat ik daar vervolgens persoonlijk op aangevallen wordt, nota bene niet met argumenten, zegt heel wat: sommigen van ons willen niet weten hoe ons veilige Nederland er uit ziet door de ogen van een gekleurde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven