Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
Ieder zijn mening, het is toch hoofdzakelijk een kinderfeest. Je kunt het toch ook positief oppakken,het is toch niet persoonlijk bedoeld. Wat denk je dan van "Negerzoenen" die heten voortaan na geruime jaren gewoon Buys Zoenen. Ik vind het wel heel overdreven. Doe wat je voelt en probeer het niet te persoonlijk op te vatten. Ik ben ook niet gelovig, maar ik blijf Sinterklaas het leukste feest van het jaar vinden, ook al houd ik helamaal niet van feesten. Het blijft toch persoonlijk. Succes !
Ik vind het Sinterklaasfeest dus niet racistisch !
Alle reacties Link kopieren
Tja zo dacht ik er ook altijd over, totdat vriend dus duidelijk maakte dat hij het echt niet tof vind. En ik kan me wel voorstellen waarom. Ik denk dat je er ook anders naar kijkt als je zelf donker bent?

Ben nieuwsgierig of er hier andere koppels zijn met dit 'probleem'.
quote:elfje26 schreef op 07 december 2009 @ 03:05:

Tja zo dacht ik er ook altijd over, totdat vriend dus duidelijk maakte dat hij het echt niet tof vind. En ik kan me wel voorstellen waarom. Ik denk dat je er ook anders naar kijkt als je zelf donker bent?

Ben nieuwsgierig of er hier andere koppels zijn met dit 'probleem'.Ja inderdaad als je donker bent kan ik me er ook wel iets bij voorstellen hoor....... Hoe oud is je vriend, en in welk land is hij geboren, vindt hij het een probleem dan ?
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend moet eens wat minder gevoelig worden. Aan sinterklaas en zijn pieten is weinig racistisch te onderscheiden. Maar goed als je heel erg je best doet dan kun je natuurlijk op een heleboel slakken zout leggen. Misschien kan hij bij zijn inburgering wat extra uitleg over het sinterklaasfeest vragen. Wie weet helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een multi-culti koppel geweest en bij ons was het helemaal geen issue. Wij zagen er helemaal niets racistisch in. Ik heb net op Wikipedia gekeken en daar lees je verschillende verklaringen voor Piet. Veel gedoe over duivels, Moren en ons koloniale verleden. Niets van dat alles speelt in ons heden. Ik zou graag horen wat je vriend hier precies racistisch aan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral seksistisch. Geen vrouw te bekennen in heel dat evenement. Ze hebben zelfs een roede en een staaf. Tsk.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik was ooit deel van een multikoppel, maar geen enkel probleem hoor. Hij was heeeeel donker en in de winkel zeiden kinderen wel eens: mam, daar loopt zwarte piet! Hij moest er alleen maar smakelijk om lachen....



Dan kun je wel op alle slakken zout gaan leggen, ik denk dus dat dit aan jouw vriend ligt, die is supergevoelig en voelt zichzelf dan blijkbaar gediscrimineerd...
Alle reacties Link kopieren
Niks rascistisch aan, dit is gewoon moeilijk doen van jouw vriend. Pffff



Dit is een leuk oer Hollands kinderfeest en die zwarte pieten horen daarbij. Het is niks meer en niks minder dan dat, je moet daar geen rascistische dingen achter gaan zoeken. Je kan ook overal een probleem van maken zeg. Dit hoort bij Nederland, en daar is hij komen wonen.



En als er later kinderen komen kun je ze toch geen Sinterklaasfeest ontzeggen of wel vieren maar met een vader die het zit te verstieren.

Dat is net zoiets als Jehova`s Getuige, die ontzeggen hun kinderen ook alles, zo zielig.



Probeer het anders positief te brengen, want dát was de oorsprong van Sinterklaas: St. Nicolaas was een hele rijke man die omdat hij jarig was de arme kinderen speelgoed gaf in plaats van zelf cadeaus te willen ontvangen. En die zwarte pieten brachten die cadeaus door door de schoorsteen die pakjes te brengen. Klaar. Simpel toch.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk om het racistisch te noemen. Het is gewoon een nederlands kinderfeest. De pieten zijn zwart omdat ze door de schoorsteen klimmen.



Wat een gedoe toch ieder jaar.



Je vriend is te fijngevoelig. Je kunt overal wel wat achterzoeken.
quote:elfje26 schreef op 07 december 2009 @ 02:50:

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Tijd om die 'vriend' de deur uit te doen. Iemand die vanuit 'n andere cultuur naar Nederland komt en daar gaat lopen zeiken op Nederlandse tradities mag opsodemieteren uit ons land. Wel de lusten van ons land willen, maar verder overal over zeiken zou wat mij betreft exit zijn. Sinterklaas en zwarte piet zijn een van de weinige echte nederlandse tradities die we hebben, dus daar moet zeker niets aan veranderd worden voor buitenlandse losertjes met te lange tenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:47:

[...]



Tijd om die 'vriend' de deur uit te doen. Iemand die vanuit 'n andere cultuur naar Nederland komt en daar gaat lopen zeiken op Nederlandse tradities mag opsodemieteren uit ons land. Wel de lusten van ons land willen, maar verder overal over zeiken zou wat mij betreft exit zijn. Sinterklaas en zwarte piet zijn een van de weinige echte nederlandse tradities die we hebben, dus daar moet zeker niets aan veranderd worden voor buitenlandse losertjes met te lange tenen.Zo grof had ik het niet willen stellen,maar eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het juist wel fijn dat het erop leek dat deze discussie dit jaar eens níet gevoerd zou worden, maar helaas... op 6 december tóch nog even
Peas on earth!
Oh enneh, wat is er precies politiek incorrect aan 'n traditie waarin zwarte mensen geprofileerd worden als harde werkers? Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van klaplopers en bankhangers, maar zwarte pieten uit het sinterklaasverhaal lopen hun benen onder hun reet uit voor hun baas. Juist 'n erg goed voorbeeld dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sinterklaas juist lief, ik heb een mooi boek van hem gekregen en een chocoladeletter, dank u Sinterklaasje!

En racistisch? Ik denk niet dat de goede man racistisch is hoor. Mijn zwarte buurjongetjes hebben nog meer cadeautjes gekregen van de goede Sint dan mijn witte kindertjes.



Even serieus: Sinterklaas is een allegaartje van heidense en kerkelijke oorsprong en zo ook z'n pieten. Volgens sommige bronnen waren die oorspronkelijk twee zwarte raven. Of is dat ook weer racistisch? Voor meer info over zwarte piet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet



Als die goede man echt bestond zou ik het een eer vinden om voor 'm te werken, maar ik zou wel niet aangenomen worden omdat ik wit ben. Tsja, als je het zo bekijkt discrimineert hij weer wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:55:

Oh enneh, wat is er precies politiek incorrect aan 'n traditie waarin zwarte mensen geprofileerd worden als harde werkers? Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van klaplopers en bankhangers, maar zwarte pieten uit het sinterklaasverhaal lopen hun benen onder hun reet uit voor hun baas. Juist 'n erg goed voorbeeld dus!
Peas on earth!
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:55:

Oh enneh, wat is er precies politiek incorrect aan 'n traditie waarin zwarte mensen geprofileerd worden als harde werkers? Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van klaplopers en bankhangers, maar zwarte pieten uit het sinterklaasverhaal lopen hun benen onder hun reet uit voor hun baas. Juist 'n erg goed voorbeeld dus!



:puke: sorry hoor! Kan je post vaak wel enigszins waarderen maar hier draait mijn maag van om, je stemt zeker Wilders?



TO ik ben ook van zwarte afkomst al zou je dat niet zo snel zeggen als je mij ziet. Ik en zover ik weet mijn familie hebben totaal geen problemen met Sinterklaas. Tis eigenlijk best onschuldig toch? En ik zou het je kind later zeker niet onthouden, ze worden er zo blij van!
Alle reacties Link kopieren
En wat dacht je van het feit dat al die zwarte pieten heel veel kinderen blij maken? Mij lijkt het positief hoor. Of ze nou werken voor n witte of voor n zwarte baas....
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jouw vriend er racistisch aan dan?



Het feit dat het gaat om "Zwarte" piet? Nou, ik kan je vertellen... ik speel al heel wat jaartjes Zwarte Piet, maar ik heb nog nooit één persoon meegemaakt die vond dat ik racistisch bezig was.

Trouwens, ik heb ook nog nooit één persoon gezien die zo zwart is als ik altijd ben.

Maar goed... ik ben dan ook altijd ondeugend, als de Sint niet op me let haal ik kattekwaad uit en als de kinderen er dan iets van zeggen "Piehiet, dat mag niet..." dan doe ik net alsof ik niets heb gedaan

Ik heb de laatste tijd eigenlijk nooit meer een roe bij me en heb ik hem om wat voor reden dan ook wél bij me, dan gebruik ik hem om sinterklaasliedjes mee te dirigeren of om met mijn medepieten te gaan honkballen met pepernoten ofzo...



Om er voor te kiezen om jullie kinderen niet op te voeden met Sinterklaas... tja... dat moeten jullie zelf weten... Zolang jullie, en dan met name je vriend en kinderen, het maar niet verpesten voor mensen die het wél een leuke traditie vinden.

We hebben in Nederland al zo weinig wat van onszelf is, Sinterklaas is er één ding van... Blijf daar dan vanaf!

En als je vriend en jij het vervelend vinden, ga dan in die periode op vakantie ofzo... dan heb je er ook niet zoveel last van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Digitalis schreef op 07 december 2009 @ 03:39:

Ik vind het vooral seksistisch. Geen vrouw te bekennen in heel dat evenement. Ze hebben zelfs een roede en een staaf. Tsk.Vergeet de volle zak van de sint niet.....
Ik had er oprecht nog nooit over nagedacht, tot ik vorig jaar er een discussie op het expatforum over las. Dat heeft mijn ogen geopend, ik vind het nu zelf ook een racistisch feest, ook al weet ik dat het niet de intentie is van de mensen die het vieren. Het is een soort onwetend racisme om mensen te schminken als een neger - in een rol die van oorsprong een soort slechterik moet voorstellen (zwarte piet stond voor een soort duivel) -, en dan te denken dat dat niet racistisch is.



In Amerika zijn de minstrel shows verboden toen de slavernij werd afgeschaft en die lijken toch aardig op een zwarte piet...



Het grappige is dat niemand in nederland vind dat het racistisch is, maar alle buitenlanders wel. Je bent immers blind voor je eigen cultuur (was ik ook).
Alle reacties Link kopieren
Als "zwarte piet" als persoon gezien wordt als een soort duivel, worden dan alle negers gezien als duivel? Dat denk ik niet. Net als dat alle oude mannen met een witte baard Sinterklaas niet zijn. Ze zijn toch heel anders gekleed dan negers die op straat lopen?



Dat gezeik over racisme, laat ze zich eens druk maken om landen waar dat echt nare dingen gebeuren zoals in Darfur. Maar nee, we gaan lekker zeuren over Sinterklaas.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:55:

Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van klaplopers en bankhangers... hmm en wat precies is er niet discriminerend aan deze opmerking?
Alle reacties Link kopieren
Wat een enorme onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven