Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
In Suriname, daar weten ze hoe het moet, met rassengelijkheid? Laat me niet lachen!
Sorcha:

quote:fashionvictim schreef op 17 oktober 2014 @ 15:41:

[...]





Ik denk het ook, ik hoop het ook. Al zakt de moed me wel echt heel vaak in de schoenen, hoor. En ik vind het wel heel lastig om met dat extremisme om te gaan. Kennelijk heeft een veel groter deel van mijn medemensen dan ik tot nu toe had aangenomen, extreem veel woede en/of frustratie jegens mensen zoals ik. Dat vind ik wel erg beangstigend, moet ik eerlijk zeggen.

Het raakt me meer dan me lief is, en ik merk eigenlijk dat het nog meer de zwijgende meerderheid of de ja,maar.... meerderheid is die me het meest raakt. Als er weer eens iemand die ik nota bene ken, die ik aardig vind, waarvan ik dacht dat aardig vinden wederzijds was, op mijn tijdlijn dingen zie schrijven over het vele aanpassen dat ze voor "ons" gedaan zouden hebben, dan raak ik daar toch nog steeds door aangeslagen. Ik vind het heel lastig allemaal.



Dat begrijp ik. Voor mijn gevoel is de onvrede met name tegen de invloed van de islam gericht, maar bij uitbreiding lijkt het wel of er een meer algemeen gevoel van vijandigheid tegen alles wat van buiten komt en anders is, is ontstaan. Het hele publieke debat is sowieso de laatste jaren verruwd en de mogelijkeheid om je ware gevoelens anoniem op internet te uiten heeft daar ook een rol in gespeeld.



Dat mensen dat dan ook op facebook onder eigen naam willen delen verbaast me, maar dat komt vast ook omdat ik niet aan facebook doe.



Maar ik hoor ook vrienden onbekommerd dingen zeggen die 10-15 jaar geleden tot acute verstoting uit de gemeenschap van welopgevoede mensen hadden geleid.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op vrijdag 17 oktober 2014 15:37 Maar waar ligt de grens bij het beteugelen van cultuur om niemand voor het hoofd te stoten? Geen korte rokjes meer voor vrouwen omdat moslimmannen dat niet vinden kunnen? Leg me uit waar de grens ligt of waarom dat voorbeeld iets totaal anders is.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel fleetfox!



Ik heb het eindelijk maar aangevraagd
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 17 oktober 2014 @ 15:50:

Sorcha:

[img]http://media.nu.nl/m/m1oxeecavdqk_std64 ... terdam.jpg[/img]



jongetje langs de weg : pappaaaaaaaa

dit is de methode om het helemaal om zeep te helpen
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:fleetfox schreef op 17 oktober 2014 @ 15:50:

Sorcha:

[img]http://media.nu.nl/m/m1oxeecavdqk_std64 ... terdam.jpg[/img]



Die is veel te herkenbaar. Ik zie heel duidelijk dat dit Colin Firth is.



Er moet veel meer schmink op.
Alle reacties Link kopieren
Daarom nog even wat donkerder he, en de haarkleur wat minder herkenbaar. Maar hier kan je tenminste zien dat het roetvegen moeten voorstellen.
quote:zoembaya schreef op 17 oktober 2014 @ 15:34:

[...]





Je hebt gelijk, de aanpassing van ZP. Vorig jaar dacht ik nog dat deze hele kwestie wel weer over zou waaien, nu denk ik dat de aanpassing een kwestie van tijd is.



Persoonlijk zie ik de bonte pieten het meest zitten. Zwart, wit, groen, paars, rood, met bijpassend geschminkt gezicht en haarkleur. Maak er een soort sprookjesfiguur van dat niet met een ras te associëren valt.Dat laatste lijkt mij leuk. De Pieten hoeven ook niet perse effen kleuren te hebben, je kunt ze zo mooi schminken als je wilt. Hetzelfde geldt voor hun pruiken en kleding. Ik zie kleurrijke, fantasievolle Pieten voor me in een bonte, vrolijke sinterklaasoptocht. Ook leuk voor kinderen die zich willen verkleden; alle kinderen kunnen daaraan meedoen. (Sint mag van mij dan ook gelijk wel een beetje op de schop qua uiterlijk, maar o jee, wat zeg ik nu?) Het hoeft niet een grote metamorfose in één keer te worden, het kan langzameerhand ingevoerd worden. Verzin er mooie verhalen bij voor op TV of om voor te lezen, zodat de kinderen er langzamerhand ingroeien. Alles is mogelijk, dat past bij hun magisch denken. Over een aantal jaren weet niemand meer beter.
Zwarte Piet aanpassen

-->

Voor je het weet gaat de Islam hier alles dicteren.





Dat in de hoofden van zoveel Nederlanders zo'n pijltje zit is niet verrassend maar laat wel zien hoe vergiftigd het politieke klimaat inmiddels is.
In het kader van de logica moet zijn pak dan ook vies zijn. Zo'n vuil gezicht en dan een sneeuwwitte kraag? Ik denk dat mijn kinderen dat heel vreemd zouden vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 17 oktober 2014 @ 15:51:

[...]





Dat begrijp ik. Voor mijn gevoel is de onvrede met name tegen de invloed van de islam gericht, maar bij uitbreiding lijkt het wel of er een meer algemeen gevoel van vijandigheid tegen alles wat van buiten komt en anders is, is ontstaan. Het hele publieke debat is sowieso de laatste jaren verruwd en de mogelijkeheid om je ware gevoelens anoniem op internet te uiten heeft daar ook een rol in gespeeld.



Dat mensen dat dan ook op facebook onder eigen naam willen delen verbaast me, maar dat komt vast ook omdat ik niet aan facebook doe.



Maar ik hoor ook vrienden onbekommerd dingen zeggen die 10-15 jaar geleden tot acute verstoting uit de gemeenschap van welopgevoede mensen hadden geleid.Ja, klopt, met je eens. En op sommige dagen kan ik wel een beetje om de domheid van "Ja, maar het Suikerfeest dan bladiebla!" lachen, want wat de bliep heeft het Suikerfeest in vredesnaam met de zwarte gemeenschap te maken? Op andere dagen, als ik zelf ook wat minder lekker in mijn vel zit bijvoorbeeld, kunnen dat soort opmerkingen echt snoeihard binnen komen. Zeker als ze van weldenkende, best intelligente bekenden komen. Ik heb echt weleens spontaan een huilbui gekregen van al dit gedoe.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 17 oktober 2014 @ 15:55:

In het kader van de logica moet zijn pak dan ook vies zijn. Zo'n vuil gezicht en dan een sneeuwwitte kraag? Ik denk dat mijn kinderen dat heel vreemd zouden vinden.Maar nu is dat toch ook zo?
Jeroen van Merwijk stuurde vandaag wel een grappige brief naar de Volkskrant over hoofdpiet Erik van Muiswinkel:



Alweer enige jaren geleden zat ik, hartje zomer, met Erik van Muiswinkel bij de uitgang van Artis te filosoferen over een nieuwe televisieflop.



Erik was niet zwart geschminkt en had voor de gelegenheid zijn gouden oorringen, witte kraag, paarse wambuis en malle pietenpet met veer thuisgelaten.



Er kwam een kinderklasje voorbij lopen en één van de kinderen riep: 'Kijk daar; de hoofdpiet!! '



Binnen de kortste keren stond er een kind of 140 rondom die arme Erik om een handtekening te gillen. Gezien de discussies van de afgelopen maanden kan de conclusie niet anders luiden dan dat Erik van Muiswinkel dus een neger is.



Jeroen van Merwijk, cabaretier, Utrecht



http://www.volkskrant.nl/opinie/kijk-da ... ~a3770500/



Dus zo belangrijk is het nu ook weer niet dat Piet zwart is.
Ik las gisteren een stukje in NRC dat alle nieuwe Sinterklaaskinderboeken van dit jaar de aanpassing al hebben gemaakt. Daar zijn de klassieke Zwarte Pieten verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 17 oktober 2014 @ 15:54:

Zwarte Piet aanpassen

-->

Voor je het weet gaat de Islam hier alles dicteren.





Dat in de hoofden van zoveel Nederlanders zo'n pijltje zit is niet verrassend maar laat wel zien hoe vergiftigd het politieke klimaat inmiddels is.Dit dus.
Am Yisrael Chai!
Ik ben overigens ook érg voor BGB gelaarse kat.

Ten eerste omdat het hoog tijd wordt dat BGB nationale invloed krijgt.

En ten tweede omdat ik denk dat bij aanpassingen aan Zwarte Piet (groene Piet oid) onderschat wordt hoe krachtig het oude beeld dan toch nog altijd aanwezig blijft.
quote:manusvanalles schreef op 17 oktober 2014 @ 15:54:

Zwarte Piet aanpassen

-->

Voor je het weet gaat de Islam hier alles dicteren.





Dat in de hoofden van zoveel Nederlanders zo'n pijltje zit is niet verrassend maar laat wel zien hoe vergiftigd het politieke klimaat inmiddels is.Prima samenvatting.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, Crique, mijn zoon herkende op hele jonge leeftijd een ongeschminkte Erik van Muiswinkel ook als Hoofdpiet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op vrijdag 17 oktober 2014 15:51
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 17 oktober 2014 @ 15:59:

Ik ben overigens ook érg voor BGB gelaarse kat.

Ten eerste omdat het hoog tijd wordt dat BGB nationale invloed krijgt.

En ten tweede omdat ik denk dat bij aanpassingen aan Zwarte Piet (groene Piet oid) onderschat wordt hoe krachtig het oude beeld dan toch nog altijd aanwezig blijft.Helemaal mee eens. Vooral dat eerste kan niet vaak genoeg gezegd worden .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op vrijdag 17 oktober 2014 15:51



Zp maakt een farce van mensen hun afkomst en geschiedenis.



Een minirok of zelfs een hoofddoek niet. Daar kan je aanstoot aan nemen maar het zegt niets over wie jij bent.
quote:Sorcha_ schreef op 17 oktober 2014 @ 15:57:

[...]





Maar nu is dat toch ook zo?Ik heb het 'zwarte piet is zwart van de roet'-argument eigenlijk nooit gebruikt. Hij is gewoon zwart en waar dat vandaan komt is geen issue.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 17 oktober 2014 @ 15:50:

Sorcha:

[img]http://media.nu.nl/m/m1oxeecavdqk_std64 ... terdam.jpg[/img]



Ja maar dit kan dus niet: dan ziet mijn dochter gelijk: Hee, dat is oom Klaas, of buurman Jan!

Pieten moeten wel onherkenbaar blijven.
Prima, dat snap ik allemaal. Mijn punt is meer dat je de onderliggende aard niet verandert door een uiting van de cultuur te veranderen. Hoe wil je de mensen veranderen die echt racistisch zijn? Het probleem is, die mensen kun je niet veranderen en daarom verander je Zwarte Piet maar want dat zou je nog wel eens kunnen lukken ook.



Een tijdje geleden hadden we nog dat incident van die zwarte jongen die werd afgewezen bij een sollicitatie. "In de eerste plaats is hij een neger" stond er te lezen en niet "In de eerste plaats lijkt hij op Zwarte Piet".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven