Wees welkom

01-09-2015 09:52 3022 berichten




Volgens mij is dat zo. De actueelpijler lijkt te bestaan uit bange boze mensen die van zich af schreeuwen. In mijn omgeving zie ik gelukkig iets anders. Ik zie mensen meedenken over de noodopvang in mijn woonplaats, ik zie mensen initiatief nemen om te helpen. Niet blind voor de haken en ogen en moeilijkheden, maar zich ervan bewust dat ze op het beleid weinig invloed hebben maar ondertussen wél iemands leven wat kunnen veraangenamen.



Zo werkt dat voor mij ook: ik ben te weinig politiek onderlegd om iets te kunnen zeggen over het beleid (wat de grootste schreeuwers niet weerhoudt van heel hard hun mening geven, niet gehinderd door enige kennis van zaken) Alleen zie ik wel mensen in nood, en die moeten geholpen. Het beleid vechten ze elders maar uit. Zelf heb ik me aangemeld als vrijwilliger bij een centrum hier, kijken of en wat ik kan bijdragen. En dat zal me in ieder geval helpen om een onderbouwde mening te hebben lijkt me.



En ik was toe aan een tegengeluid op de actueelpijler. Niet iedereen kan bang en boos en tegen zijn, er moeten hier genoeg mensen zijn met een andere mening die van schrik niet meer op de actueelpijler durven komen. Die misschien actief helpen, misschien niet, die misschien verstand van zaken hebben en misschien niet. Maar er is in ieder geval een plekje nodig voor een ander geluid dan we tot nu toe gehoord hebben.



Bij deze een open uitnodiging.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je dit probeert. Ik word ook helemaal naar van alle egoïsme en bangmakerij. Helaas is de kans groot dat de "haters" ook in dit topic van zich zullen laten horen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Voor nu nog even geen constructieve bijdrage, maar ik herken veel in hetgeen je schrijft. Goed initiatief. Ben benieuwd hoe dit topic zich gaat ontwikkelen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Present.
Hear hear! Dit topic krijgt van mij een tvp. Ik lees graag mee.
Alle reacties Link kopieren
Mooi. Ik lees ook mee! Ben wel toe aan een wat meer positieve kijk op de zaken Goed dat je gaat vrijwilligen!
Overnemen? Ik wil gewoon laten zien dat er genoeg mensen zijn die niet zo negatief zijn. Die zich heus bewust zijn van haken en ogen en genoeg realiteitszin hebben om in te zien dat beleid nodig is. Maar die ondertussen niet hun ogen sluiten voor het leed van anderen. En die gelukszoekers geen negatieve term vinden. Mijn god. Een mens dat geluk zoekt. Dat geldt volgens mij voor ons allemaal. Maar als je uit Syrië komt dan is het opeens een misdaad. Ik gun elk mens geluk. Ik ben me ervan bewust dat dat niet allemaal onbeperkt hier kan, maar het beleid is niet mijn zaak, niet mijn verantwoordelijkheid én ik heb er geen invloed op. Dus doe ik wat ik kan.
Alle reacties Link kopieren
Eens. Ik word alleen zó moe van telkens tegen diezelfde muur praten.



Zie ook al op tegen die Pieten discussies die we straks vast weer krijgen. Daarin vind je vrijwel dezelfde kampen als in discussies over vluchtelingen.

Vanmorgen bedacht ik dat het mooi zou zijn om beide problemen tegelijk aan te pakken: zet op elke boot met vluchtelingen een vent met een mijter en haal ze zingend binnen!
Herkenbaar! Maar niet alleen hier, op alle media, zie ik schreeuwers.

Waarvan ik maar weinig terugvind in mijn omgeving.
En nee, niet iedereen is zo. Op mijn eigen FB-tijdlijn zie ik alleen mensen die op hun eigen manier een bijdrage proberen te leveren. En ik heb er niet eens mensen voor hoeven blokkeren, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Haha yette, dat is nog eens een creatieve oplossing!



De schreeuwers zijn de mensen die niet nadenken voordat ze hun klep opentrekken. De mensen die het positief bekijken hebben al een tijdje nagedacht voor ze vertellen wat ze vinden. Tegen die tijd heeft de schreeuwer al het eerste statement gemaakt en is het een hele lange weg geworden om het negatieve naar het positieve om te buigen.



Misschien moeten de positivo's het eerste woord hebben voor een ommekeer.
Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed.
Alle reacties Link kopieren
+1
Tjezus, wat vals
Mensen met nuance schreeuwen minder hard. Die denken na en vormen een gefundeerde mening en luisteren naar de ander. Dus dan word je overschreeuwd door de tegenstanders, die gewoon hun onderbuikgevoel luidkeels verkondigen. Zo werkt dat.



Dus misschien moeten we hier niet gaan schreeuwen, maar mogelijk toch iets minder zacht praten.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic geeft mij hetzelfde gevoel dat moslims krijgen als hun wordt gezegd dat ze zich expliciet moeten distantiëren van extremisten. Ik vind dat onzin. Net als ik het niet nodig vindt om hier te onderstrepen dat ik geen racist of vreemdelingenhater ben.
.
Alle reacties Link kopieren
Thumbs up !!
Alle reacties Link kopieren
quote:hebjehaarookweer schreef op 01 september 2015 @ 10:08:

En nee, niet iedereen is zo. Op mijn eigen FB-tijdlijn zie ik alleen mensen die op hun eigen manier een bijdrage proberen te leveren. En ik heb er niet eens mensen voor hoeven blokkeren, gelukkig.Inderdaad. Ik hoor veel over fb-schreeuwers maar op mijn tijdlijn kom ik ze niet tegen gelukkig.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens!



Kijk, het kan wel.

http://www.middleeasteye. ... yrian-refugees-1941795119
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op 01 september 2015 @ 10:11:

[...]



Inderdaad. Ik hoor veel over fb-schreeuwers maar op mijn tijdlijn kom ik ze niet tegen gelukkig.



Poste net het volgende in het napraat topic, ik kom ze dus wel tegen:



Ja, en ik zie het nu ook weer voorbij komen op Facebook. Iemand die iets deelt waar in staat dat Asielzoekers ¤ 4140 per maand krijgen. (gezin met 2 kinderen) Terwijl er in Nederland mensen in armoede leven, amper rondkomen en op straat leven.

Deel dit bericht als u vindt dat dit niet kan.

Hoe vaak ik dat al wel niet voorbij heb zien komen!

Dan reageert er iemand: check je feiten.

En degene die het bericht deelt reageert als volgt:

Het gaat er mij niet om hoeveel een asielzoeker krijgt. Ik weet niet of deze berekening klopt. Interesseert me ook niet zoveel.

Ik ben van mening dat je eerst ervoor moet zorgen dat de armoede in ( in dit geval NL) waar wel degelijk sprake van is, wordt opgelost. Vóórdat je asielzoekers gaat uitnodigen om uit dezelfde ruif mee te eten.

Geld kan maar een keer worden uitgegeven, en ik ben van mening dat als er een keuze wordt gemaakt door 'de politiek' tussen deze twee groepen, asielzoekers, of armoedebestrijding, ik denk dat de asielzoekers op de tweede plaats komen.



Dus je deelt een bericht met daarin harde cijfers, maar je weet niet of het klopt, en klaarblijkelijk interesseert hem dat ook niet. Maar is de boodschap gewoon dat er sowieso geen asielzoekers naar Nederland moeten komen.

Zonder nuance, zonder nog te zeggen dat er natuurlijk ook mensen zijn die echt hulp nodig hebben.

Gewoon niet.

En dit is niet anoniem hè.



Helaas kan ik niet reageren, want ik gebruik account van mijn man om af en toe even op Facebook te struinen.

Misschien toch maar een Facebook account aanmaken.



Ik zie het namelijk wel heel veel gebeuren nu. Gewoon out in the open. Niet meer anoniem achter een toetsenbordje.
quote:impala schreef op 01 september 2015 @ 10:11:

Dit topic geeft mij hetzelfde gevoel dat moslims krijgen als hun wordt gezegd dat ze zich expliciet moeten distantiëren van extremisten. Ik vind dat onzin. Net als ik het niet nodig vindt om hier te onderstrepen dat ik geen racist of vreemdelingenhater ben.Daar is het ook niet voor bedoeld. Het is meer omdat in het verwijderde topic stond dat mensen die medelijden hadden daar niet welkom waren en omdat er genoeg mensen zijn met een tegengeluid, maar die komen niet boven de herrie uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 01 september 2015 @ 10:11:

Dit topic geeft mij hetzelfde gevoel dat moslims krijgen als hun wordt gezegd dat ze zich expliciet moeten distantiëren van extremisten. Ik vind dat onzin. Net als ik het niet nodig vindt om hier te onderstrepen dat ik geen racist of vreemdelingenhater ben.Ik voel me niet ter verantwoording geroepen. Ik vind het fijn om te lezen dat ik op het forum niet de enige ben die vluchtelingen welkom wil heten.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sidroht schreef op 01 september 2015 @ 10:14:

[...]



Daar is het ook niet voor bedoeld. Het is meer omdat in het verwijderde topic stond dat mensen die medelijden hadden daar niet welkom waren en omdat er genoeg mensen zijn met een tegengeluid, maar die komen niet boven de herrie uit.Tuurlijk waren de tegengeluiden daar wel welkom. De TO bepaalt niet wie er welkom is op een topic.
.
quote:impala schreef op 01 september 2015 @ 10:16:

Tuurlijk waren de tegengeluiden daar wel welkom. De TO bepaalt niet wie er welkom is op een topic.

Uiteraard, volgens de regels mag iedereen posten waar hij wil. Maar als in de op al genoemd staat dat je niet welkom bent weerhoudt dat mensen. En als dan ook nog eens elk tegengeluid zo'n beetje overspoeld en overschreeuwd wordt met termen als gütmensch (en dan ook nog Goethemens schrijven, wat wel weergeeft hoe weinig basis uitspraken daar hebben) dan sneeuwt dat onder.



Je mag dit topic in elk licht zien hoor, maar mijn bedoeling is enkel aantoonbaar maken dat er voldoende mensen met meer nuance zijn en daar ruimte voor maken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik die haat ook niet op mijn fb zie. Alleen het tegengeluid zie ik daar. Maar helaas is mijn fb - vriendenkring kennelijk geen perfecte afspiegeling van de maatschappij.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 01 september 2015 @ 10:18:

Ik ben blij dat ik die haat ook niet op mijn fb zie. Alleen het tegengeluid zie ik daar. Maar helaas is mijn fb - vriendenkring kennelijk geen perfecte afspiegeling van de maatschappij.Zal ook door het aantal vrienden komen denk ik. Man heeft een bedrijfsgerelateerde Facebookpagina met bijna 2000 'vrienden'.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 01 september 2015 @ 10:11:

Dit topic geeft mij hetzelfde gevoel dat moslims krijgen als hun wordt gezegd dat ze zich expliciet moeten distantiëren van extremisten. Ik vind dat onzin. Net als ik het niet nodig vindt om hier te onderstrepen dat ik geen racist of vreemdelingenhater ben.

Eens.

En daarbij: Ik ben niet bang en ik ben niet boos. Maar ik schrijf wel mee op de Actueel-pijler. En ik ben voor tijdelijke opvang van oorlogsvluchtelingen. En snellere afhandeling van procedures voor economische vluchtelingen. En noodhulp.

En haatuitspraken op mijn Facebook zie ik niet, want mijn vrienden zijn ook van de nuance. Je kunt namelijk ook genuanceerd tegen opvang van álle vluchtelingen zijn. Zonder bang te zijn, zonder boos te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven