Welke coalitie komt er in 2017?

12-12-2016 11:59 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals het er nu voor staat zal de PVV flink winnen in maart en zullen VVD en PvdA flink moeten inleveren. De PVV zal wellicht 25% halen, misschien iets meer, maar de overgrote meerderheid zal op een partij stemmen die heeft beloofd niet met de PVV te gaan regeren. Zo'n 2/3 tot 3/4 van de Nederlanders wil dus géén coalitie met de PVV.

Om een coalitie te vormen moeten zeker 76 Tweede Kamerleden deze coalitie steunen en/of gedogen. Een minderheidscoalitie zou ook kunnen, evenals een zakenkabinet, maar ook zij zullen, om iets gedaan te krijgen, hun voorstellen aangenomen zien te krijgen in de Tweede en eerste Kamer.



Nu is het de vraag welke werkbare coalitie er wel gaat komen.

Welke coalitie?

Totaal aantal stemmen: 53

Een brede coalitie zonder PVV (28%)
Een minderheidscoalitie met PVV (19%)
Een centrum-linkse coalitie (19%)
Een centrum-rechtse coalitie (23%)
Een zakenkabinet zonder politici (4%)
De koning weigert ontslag van de huidige regering (6%)
Anders, namelijk........ (2%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
ik ben bang voor een combinatie van vvd pvv en 50 plus. al dan niet een gedoogconstructie. Of wel coalitie met pvv en vvd als pvv de grootste wordt maar dan zonder rutte.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan een minderheidscoalitie verwachten- om Belgische formatie-toestanden te voorkomen.

Of het dan een lange levensduur beschoren is, valt dan sterk te betwijfelen als vrees ik dat als het zou leiden tot vervroegde verkiezingen na een snelle klap, dat het resultaat ongewijzigd zal zijn... En dat wel dan wellicht wel de zuiderburen na zullen doen.

Hoe dan ook gok ik dat de verkiezingen na die van maart 2017, vóór 2021 plaats zullen vinden. En dat die nog onvriendelijker zullen verlopen dan de aankomende.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens de verkiezingen afwachten. Bij de vorige verkiezing stond de SP tot zo'n 4 weken voor de verkiezingen ook op 37 zetels in sommige peilingen.



De uitslag van de vorige verkiezingen kwam niet overeen met de peilingen.
ik hoop trouwens niet op een gedoogconstructie. dat maakt het te pvv veel te makkelijk. prima om ze een kans te geven met zoveel stemmen maar dan mogen ze toch ook wel echt verantwoordelijkheid nemen en eens laten zien hoe zij nederland in een coalitie zoals elke andere partij moet, dan gaan redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 12 december 2016 @ 12:11:

Eerst maar eens de verkiezingen afwachten. Bij de vorige verkiezing stond de SP tot zo'n 4 weken voor de verkiezingen ook op 37 zetels in sommige peilingen.



De uitslag van de vorige verkiezingen kwam niet overeen met de peilingen.Eens. Ik hoop ook zeer dat het "meevalt" met het aantal stemmen/zetels. Want hoewel het zeker intressant zou zijn als ze uit de oppositie zijn en echt kunnen leiden, zie ik een partij welke aan de grondwet wil toornen het liefst zo ver mogelijk bij enige vorm van invloed vandaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat Wilders echt wil regeren. Wilders is een slimme man die heel goed weet dat zijn populistische oneliners helemaal niet uitvoerbaar zijn of heel veel geld gaan kosten. Zodra hij gaat regeren verliest hij dus bij zijn achterban. Hij is veel meer gebaat bij een goede plek in de oppositie dan kan hij lekker blijven roepen zonder gevolgen.



Andere partijen die hem uitsluiten zijn voor hem perfect. Dat geeft hem nog meer gelegenheid om te roepen dat naar de stem van 'honderduizenden hardwerkende Nederlanders' niet wordt geluisterd en maakt dat hij alleen maar groter wordt.



Maar goed, wie weet heeft Trump ons al voor de verkiezingen in een 3e Wereldoorlog gestort en snappen mensen eindelijk wat de consequenties zijn van populistische politici.
Ik vrees dat de linkse partijen flink afgestraft worden in maart. Aan de linkerkant is het nu ook niet veel soeps als ik eerlijk ben. PVV krijgt de meeste zetels, dat kan bijna niet anders (als je kijkt naar de problemen met migratie in NL en de rest van EU). En daarna de VVD. Ben benieuwd!
Ik vind alles best zolang de vvd maar niet meeregeert.
quote:sophiax schreef op 12 december 2016 @ 12:21:

Maar goed, wie weet heeft Trump ons al voor de verkiezingen in een 3e Wereldoorlog gestort en snappen mensen eindelijk wat de consequenties zijn van populistische politici.Zie niet in waarom Trump ons in een 3e wereldoorlog zou storten. Vind het een beetje stemmingsmakerij. Omdat hij Taiwan erkent als land en daar gewoon handelsafspraken mee wilt maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 12 december 2016 @ 12:21:

Ik geloof niet dat Wilders echt wil regeren. Wilders is een slimme man die heel goed weet dat zijn populistische oneliners helemaal niet uitvoerbaar zijn of heel veel geld gaan kosten. Zodra hij gaat regeren verliest hij dus bij zijn achterban. Hij is veel meer gebaat bij een goede plek in de oppositie dan kan hij lekker blijven roepen zonder gevolgen.



Andere partijen die hem uitsluiten zijn voor hem perfect. Dat geeft hem nog meer gelegenheid om te roepen dat naar de stem van 'honderduizenden miljoenen hardwerkende Nederlanders' niet wordt geluisterd en maakt dat hij alleen maar groter wordt.Eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 12 december 2016 @ 12:22:

Ik vrees dat de linkse partijen flink afgestraft worden in maart. Aan de linkerkant is het nu ook niet veel soeps als ik eerlijk ben. PVV krijgt de meeste zetels, dat kan bijna niet anders (als je kijkt naar de problemen met migratie in NL en de rest van EU). En daarna de VVD. Ben benieuwd!



Vreemd eigenlijk dat links "afgestraft" zou worden. Gezien de VVD en de PvdA nu samen aan het roer staan en het samen "verzieken" zouden zowel links als rechts afgestraft moeten worden, of in elk geval de conclusie getrokken kunnen worden dat zulke paarse toestanden niet efficiënt zijn.

Een "oplossing" zou dan of een geheel rechts of een geheel links kabinet zijn. Of in elk geval een zonder zowel VVD als PvdA.
Elke mogelijke uitkomst zal een ramp voor dit land zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 12 december 2016 @ 12:22:

Ik vrees dat de linkse partijen flink afgestraft worden in maart. Aan de linkerkant is het nu ook niet veel soeps als ik eerlijk ben. (GroenLinks doet het in de peilingen best goed onder Jesse Klaver. Ze komen nu op 12 zetels uit tov 4 nu en lijken de zesde grote partij te worden. Zelf denk ik dat GroenLinks een prima optie kan zijn voor mensen die het anders willen, maar dan zonder naar vluchtelingen te wijzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flower3666 schreef op 12 december 2016 @ 12:26:

Zie niet in waarom Trump ons in een 3e wereldoorlog zou storten. Vind het een beetje stemmingsmakerij. Omdat hij Taiwan erkent als land en daar gewoon handelsafspraken mee wilt maken?Laat ik eerst zeggen dat ik helemaal achter Taiwan erkennen als autonoom land sta, maar dat betekent nog niet dat ik het niet eng vind wat Trump doet. Niet alleen richting China, maar ook zijn uitspraken richting Iran over nucleaire akkoorden en zijn uitspraken over de inzet van massavernietigingswapens. De mensen die hij momenteel selecteert voor ministersposten stelt mij ook nog niet gerust.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de huidige peilingen zie ik echt geen enkele mogelijke coalitie die samen 76 zetels haalt.
quote:sophiax schreef op 12 december 2016 @ 12:21:

Ik geloof niet dat Wilders echt wil regeren. Wilders is een slimme man die heel goed weet dat zijn populistische oneliners helemaal niet uitvoerbaar zijn of heel veel geld gaan kosten. Zodra hij gaat regeren verliest hij dus bij zijn achterban. Hij is veel meer gebaat bij een goede plek in de oppositie dan kan hij lekker blijven roepen zonder gevolgen.



Andere partijen die hem uitsluiten zijn voor hem perfect. Dat geeft hem nog meer gelegenheid om te roepen dat naar de stem van 'honderduizenden hardwerkende Nederlanders' niet wordt geluisterd en maakt dat hij alleen maar groter wordt.



Maar goed, wie weet heeft Trump ons al voor de verkiezingen in een 3e Wereldoorlog gestort en snappen mensen eindelijk wat de consequenties zijn van populistische politici.ja klopt. daarom hoop ik dat de pvv gewoon gaat regeren. (en zo zijn eigen graf graaft).
Alle reacties Link kopieren
quote:lillah schreef op 12 december 2016 @ 12:49:

[...]





ja klopt. daarom hoop ik dat de pvv gewoon gaat regeren. (en zo zijn eigen graf graaft).In Januari 1933 dacht de conservatieve "elite" in Duitsland ook op die manier de grootste partij te kunnen temmen. Het is ze slecht bekomen
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik denk dat het zoiets als PVV-VVD-CDA gaat worden. Geen idee eigenlijk. Ik weet nog niet wat ik zelf ga stemmen, maar wel wat ik niet ga stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lillah schreef op 12 december 2016 @ 12:49:

[...]





ja klopt. daarom hoop ik dat de pvv gewoon gaat regeren. (en zo zijn eigen graf graaft).



Dat laatste lijkt mij ook prettig- maar de vraag is dan wel welke prijs het heeft. En of dat het waard is.



Mij lijkt het het prettigst wanneer zij überhaupt niet de grootste partij worden. Dat er onomstreden vaststaat dat ze in tegenstelling tot hun eigen beweringen helemaal niet de gevoelens van de meerderheid verwoorden.



Alle mogelijke uitkomsten met hen als grooste partij kunnen immers allemaal zo gedraaid worden dat zij alsnog de verongelijkte en genegeerde kant zijn. Gezien de kansen van het doorvoeren van beleid bij veel van de dan mogelijke coalities klein is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 12 december 2016 @ 12:59:

[...]





Dat laatste lijkt mij ook prettig- maar de vraag is dan wel welke prijs het heeft. En of dat het waard is.



Mij lijkt het het prettigst wanneer zij überhaupt niet de grootste partij worden. Dat er onomstreden vaststaat dat ze in tegenstelling tot hun eigen beweringen helemaal niet de gevoelens van de meerderheid verwoorden.



Alle mogelijke uitkomsten met hen als grooste partij kunnen immers allemaal zo gedraaid worden dat zij alsnog de verongelijkte en genegeerde kant zijn. Gezien de kansen van het doorvoeren van beleid bij veel van de dan mogelijke coalities klein is.Het feit dat een partij de grootste is wil nog niet zeggen dat ze gaan regeren. Ze hebben er ook geen recht op. Het is meermalen voorgekomen dat de grootste partij in de oppositie kwam, gewoon omdat andere partijen makkelijker tot een regeerakkoord wisten te komen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:sophiax schreef op 12 december 2016 @ 12:45:

[...]





Laat ik eerst zeggen dat ik helemaal achter Taiwan erkennen als autonoom land sta, maar dat betekent nog niet dat ik het niet eng vind wat Trump doet. Niet alleen richting China, maar ook zijn uitspraken richting Iran over nucleaire akkoorden en zijn uitspraken over de inzet van massavernietigingswapens. De mensen die hij momenteel selecteert voor ministersposten stelt mij ook nog niet gerust.



Hij geeft vooral aan geen massavernietigingswapens te willen gebruiken. Hij ontkent het ook niet. Is dat wat het eng maakt? Hij is toch een businessman en kijkt wellicht wel heel anders tegen zaken aan. Ik lees er eigenlijk geen gekke dingen in. Waarom zou hij op voorhand al moeten zeggen: "Ja, die gaan we gebruiken! Absoluut" of "Nee, geen sprake van". Hij sluit geen dingen uit. Wie weet wat de toekomst gaat brengen, dat weet jij niet, dat weet ik niet, dat weet hij niet. Wie weet hoe verhoudingen gaan liggen of wat er gaat gebeuren? Hij geeft enkel en alleen aan zijn hand niet te willen verspelen, Hij wordt president, om nou te stellen dat het voor andere landen geen consequenties zou hebben wanneer ze een nuclear programma gaan starten, zou wel heel erg ver gaan. Dan zouden andere landen kunnen gaan doen en laten wat ze willen, wil niet weten wat voor gevolgen dát gaat hebben. Heb hier verder geen video beelden bij bekeken, dat lukt nou niet.



Over het Iran akkoord... Tja, wat ik er zo snel van gegoogled heb: op diverse sites wordt al gesproken over een omstreden akkoord. Met als argumentatie: het is toezicht voor 10 jaar, waarbij toegegeven is dat het de stabiliteit van het MO niet ten goede zou komen. Na die 10 jaar toezicht kan Iran weer zijn gang gaan, het is een tijdelijke "wapenstilstand". Nu kunnen ze ook dmv handel geld verdienen om hun nucleare programma over 10 jaar te hervatten. Tevens hoeven ze dingen ook niet af te breken... Als ik het me goed herinner voor de productie. Ik weet niet of ik dit wel zo'n wenselijk akkoord vind als ik het zo (ff vlug) gelezen heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 12 december 2016 @ 13:06:

[...]



Het feit dat een partij de grootste is wil nog niet zeggen dat ze gaan regeren. Ze hebben er ook geen recht op. Het is meermalen voorgekomen dat de grootste partij in de oppositie kwam, gewoon omdat andere partijen makkelijker tot een regeerakkoord wisten te komen.



Klopt. Helaas lijkt dat mij ook weinig bevoordelijk wanneer het gaat om voorkeur voor een niet-populistische regering. Als er nu al zo veelvuldig geroepen wordt dat "het volk" wordt genegeerd, kan ik mij niet anders voorstellen dan dat dat geluid toe zal nemen. En vrees ik dat dat zal zorgen voor nog meer tweedeling en verharding.



Vandaar mijn wens dat ze helemaal niet de grootste zullen worden
quote:sophiax schreef op 12 december 2016 @ 12:21:

Ik geloof niet dat Wilders echt wil regeren. Wilders is een slimme man die heel goed weet dat zijn populistische oneliners helemaal niet uitvoerbaar zijn of heel veel geld gaan kosten. Zodra hij gaat regeren verliest hij dus bij zijn achterban. Hij is veel meer gebaat bij een goede plek in de oppositie dan kan hij lekker blijven roepen zonder gevolgen.



Andere partijen die hem uitsluiten zijn voor hem perfect. Dat geeft hem nog meer gelegenheid om te roepen dat naar de stem van 'honderduizenden hardwerkende Nederlanders' niet wordt geluisterd en maakt dat hij alleen maar groter wordt.

.





Eens.



Zelf verwacht ik een centrum-linkse coalitie dit keer.
Gestemd op centrum links.

Ik weet eigenlijk niet of ik dat denk of vooral hoop.

En ik weet eigenlijk ook niet eens of ik het per definitie hoop en of dat het beste is, wel dat mijn eigen stem er naartoe gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven