Weten jouw kinderen op wie jij gaat stemmen?

08-03-2017 22:13 163 berichten
Vandaag werd ik door een paar 10 jarige geconfronteerd met de vraag op wie ik ga stemmen. Ik heb aangegeven daar nog over na te denken.



Natuurlijk praten we thuis met onze kinderen over politiek, globaal zonder er te diep op in te gaan. Misschien pak ik dat verkeerd aan, vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor je reactie!
Hoe oud zijn ze? Hier praten we er wel over. Dochter van negentien mag voor het eerst ook stemmen dus best belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet vertellen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Waarom zou je het wel vertellen?

Zeker bij een 10-jarige die waarschijnlijk nauwelijks met politiek bezig is.



Ik kon wel ongeveer een richting gokken bij mijn ouders, maar de exacte partij ... die hielden ze toch echt voor zichzelf.

En nog altijd.



Bij een 17-jarige die er zelf mee bezig is, zou ik er nog over denken ...
Waarom zou je het de niet vertellen? Wij werden al jong betrokken bij het stemmen en ik ga hetzelfde met mijn kinderen doen.
Mijn kinderen zijn te klein om erover te praten maar ik wist het als kind (en nog steeds) altijd wel van mijn ouders. Vervolgens lachten klasgenootjes mij wel eens uit. Geen idee waarom?!
Ja hoor, wij praten er met onze kinderen over. Maar die zijn dan ook al volwassen.

We laten ze wel hun eigen keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen (6 en 8 jaar) weten waar ik wrs op de stemmen. Twijfel nog wat wie mijn stem krijgt. Maar daar wordt open over gesproken. Deden mijn ouders niet, maar ach, dat is voor mij niet altijd een sterk argument.
quote:sssssst schreef op 08 maart 2017 @ 22:15:

Hoe oud zijn ze? Hier praten we er wel over. Dochter van negentien mag voor het eerst ook stemmen dus best belangrijk.10 jaar, en de klasgenoten zijn ook rond die leeftijd. Op de achterbank had ik een heftige politieke discussie vandaag
Ik wist het altijd wel van mijn ouders. Ik mocht zelfs toen ik nog een klein meisje was mee het stemhokje in en dan het hokje inkleuren wat ze wilden. Gewoon, omdat ik dat leuk vond. Nu heb ik zelf nog (lang) geen kinderen, maar ik zou niet weten waarom je dat niet zou vertellen/bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen zijn 8 en 9 en maken op school een opdracht over een politieke partij naar keuze. Ze zijn er echt in geintresseerd en wij praten er dus ook over met ze.
Ik heb het altijd geweten van mijn ouders. Het is, denk ik, gezien het lage opkomstpercentage onder jongeren goed om ze erbij te betrekken, dat het vanzelfspreken wordt om zelf later ook te stemmen.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Toen hij 4 was ging hij mee het stemhokje in. Nu is hij 13 en mag dat vast niet meer

Ik heb altijd uitgelegd waarom ik op die partij stem, welke standpunten ik belangrijk vind en waar de andere partijen voor staan.



Zoon heeft laatst de stemwijzer ingevuld, nadat we het gehad hebben over wat hij belangrijk vindt en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het daar niet over hebben?

Mijn moeder zat vroeger in de gemeenteraad dus ik weet niet beter dan dat daar over gesproken werd.

En nu heb ik het er met mijn 16 jarige ook over.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel raar om je eigen politieke overtuiging niet met je kinderen te bespreken. Je wilt je kinderen toch opvoeden tot mensen met een mening? En die hoeft niet gelijk te zijn aan de jouwe, als ze maar argumenten kunnen gebruiken. En dat leren ze - ook - van hun ouders.



Mijn ouders hadden hun politieke overtuiging op het raam hangen, zoals indertijd heel normaal was. Twee verschillende posters
Alle reacties Link kopieren
Praten jullie ook niet met elkaar over wat je gaat stemmen,TO?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Uiteraard over praten. Van jongs af aan je eigen politieke voorkeur er in stampen :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:delphicat schreef op 08 maart 2017 @ 22:39:

Ik vind het heel raar om je eigen politieke overtuiging niet met je kinderen te bespreken. Je wilt je kinderen toch opvoeden tot mensen met een mening? En die hoeft niet gelijk te zijn aan de jouwe, als ze maar argumenten kunnen gebruiken. En dat leren ze - ook - van hun ouders.



DInderdaad. Onderdeel van de opvoeding!
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn kind weet dat niet, omdat ik het zelf nog niet weet

Ik neem kind ook altijd mee, omdat ik stemrecht een hoog goed vind.



Van mijn ouders wist ik het wel. En nu ook. Zou niet weten waarom niet. Ook met vrienden is dat altijd een normaal gespreksonderwerp geweest.
quote:delphicat schreef op 08 maart 2017 @ 22:39:

Ik vind het heel raar om je eigen politieke overtuiging niet met je kinderen te bespreken. Je wilt je kinderen toch opvoeden tot mensen met een mening? En die hoeft niet gelijk te zijn aan de jouwe, als ze maar argumenten kunnen gebruiken. En dat leren ze - ook - van hun ouders.



Mijn ouders hadden hun politieke overtuiging op het raam hangen, zoals indertijd heel normaal was. Twee verschillende posters



Geweldig!



Als ik heel eerlijk ben vond ik ze nog te jong om ze daarmee te confronteren. Laat ze eerst maar een eigen mening vormen, dat idee had ik. Tot vandaag dan.
Mijn ouders hebben het nooit willen vertellen en nog steeds niet. Vond dat als kind heel raar en ookal is het hun goed recht het voor zichzelf te houden, snap ik ook nu nog altijd niet waarom die geheimzinnigheid.
quote:merano schreef op 08 maart 2017 @ 22:41:

Praten jullie ook niet met elkaar over wat je gaat stemmen,TO?



I. Jawel, hier kunnen er 2 posters op het raam
Alle reacties Link kopieren
quote:Sprookjesbos schreef op 08 maart 2017 @ 22:49:

Mijn ouders hebben het nooit willen vertellen en nog steeds niet. Vond dat als kind heel raar en ookal is het hun goed recht het voor zichzelf te houden, snap ik ook nu nog altijd niet waarom die geheimzinnigheid.Misschien stemmen ze nooit?
Wat een rare vraag. Ik vertel tegen 'iedereen' op wie ik ga stemmen en spoor mensen aan om ook te gaan stemmen. Alle partijen zijn goed behalve de PVV. En over die laatste opmerking kreeg ik van de week een pittige discussie met een collega die dat niet met me eens was.

De kinderen weten dus ook op wie ik stem, en dat ik nu nog half zwevend ben.
Wij praten wel over de politiek/verkiezingen met de kinderen. Logisch, lijkt me.



Maar wat ik ga stemmen hoeven ze niet per se te weten van mij. Ik vind het namelijk niet heel relaxed dat het hele schoolplein dan weet op wie ik stem. Ik bazuin ook mijn salaris niet rond. En ik houd nog wel meer dingen vaag waarvan ik het niet nodig vind dat de hele wijk dat van mij weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven