Weten jouw kinderen op wie jij gaat stemmen?

08-03-2017 22:13 163 berichten
Vandaag werd ik door een paar 10 jarige geconfronteerd met de vraag op wie ik ga stemmen. Ik heb aangegeven daar nog over na te denken.



Natuurlijk praten we thuis met onze kinderen over politiek, globaal zonder er te diep op in te gaan. Misschien pak ik dat verkeerd aan, vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor je reactie!
Ik ben niet geheimzinnig over mijn keuze trouwens. Nooit geweest. Maar naar mijn kinderen toe wel, ik wil dat ze zelf een mening vormen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, uiteraard. Mijn kinderen zijn 11 en weten op wie ik ga stemmen, waar ik over getwijfeld heb en wat ik wel en niet goed vind. Ze weten welke partijen er zijn en waar die min of meer voor staan, wat het verschil is (globaal) tussen links en rechts etc.

Ze zijn zeker geïnteresseerd.Op school is er ook een project over.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 08 maart 2017 @ 23:14:

[...]





Ziek als je DENK en Sylvana's bagger prima vindt



De standpunten van DENK en artikel 1 zijn helemaal niet zo vreemd. Ze zijn een beetje SP achtig maar dan met wat meer nadruk op anti-discriminatie.

Ik vind de heren van DENK niet aangenaam overkomen maar als je het partijprogramma doorleest is het allemaal niet zo opzienbarend wat ze willen. Artikel 1 is nog genuanceerder, gewoon een ouderwetse linkse partij.

Ik ga er niet op stemmen (om allerlei redenen, waaronder dat het kleine partijen zijn en omdat ik zelf helemaal niet zo links ben) maar hun standpunten kan ik verder geen bagger noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat die kinderen vriendjes waren van jou kinderen? Waarom zou je het niet zeggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 09 maart 2017 @ 01:16:

[...]





De standpunten van DENK en artikel 1 zijn helemaal niet zo vreemd. Ze zijn een beetje SP achtig maar dan met wat meer nadruk op anti-discriminatie.

Ik vind de heren van DENK niet aangenaam overkomen maar als je het partijprogramma doorleest is het allemaal niet zo opzienbarend wat ze willen. Artikel 1 is nog genuanceerder, gewoon een ouderwetse linkse partij.

Ik ga er niet op stemmen (om allerlei redenen, waaronder dat het kleine partijen zijn en omdat ik zelf helemaal niet zo links ben) maar hun standpunten kan ik verder geen bagger noemen.Echt? Jij noemt het niet aangenaam overkomen wanneer je zonder blikken of blozen durft te beren dat artsen in Nederland, bij allochtonen mensen eerder aan levensbeeindiging doen? Echt?
Alle reacties Link kopieren
quote:janena schreef op 09 maart 2017 @ 00:47:

Mijn zoon van 11 vraagt iedereen of ze alsjeblieft niet op Wilders willen stemmen.

Hij is bang voor de PVV omdat die een hekel hebben aan hem en zijn vader.

Ziet zijn vader figuurlijk al in het vliegtuig zitten.







Of is zijn vader een haatimam, onaangepaste vluchteling die hier op de uitkeringen afkomt maar het Westen verder wel veracht of een criminele Marokkaan ? Dan heb je misschien een punt.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 09 maart 2017 @ 01:16:

[...]





De standpunten van DENK en artikel 1 zijn helemaal niet zo vreemd. Ze zijn een beetje SP achtig maar dan met wat meer nadruk op anti-discriminatie.

Ik vind de heren van DENK niet aangenaam overkomen maar als je het partijprogramma doorleest is het allemaal niet zo opzienbarend wat ze willen. Artikel 1 is nog genuanceerder, gewoon een ouderwetse linkse partij.

Ik ga er niet op stemmen (om allerlei redenen, waaronder dat het kleine partijen zijn en omdat ik zelf helemaal niet zo links ben) maar hun standpunten kan ik verder geen bagger noemen.



koekkoek



Verkiezingsfolder in het Arabisch, te pas en te onpas de racisme kaart trekken? Extremistische haatpredikers die oproepen om op Denk te stemmen, gaan lopen mekkeren als een Turkse politica met de gaypride mee wil doen etc. Nou het is echt mijn ergste politieke nachtmerrie die twee mafketels.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Interssant topic, ik moet bekennen dat ik het moeilijk vindt om er thuis met de kinderen over te praten. Zij hebben het er op school over en weten er best wat van, ikzelf vind het maar moeilijk met al die partijen. Manlief discussieert niet echt maar blijft heel erg bij wat hij vindt, waardoor ik vind dat de kinderen zijn mening wel heel erg opgedrongen krijgen.
quote:carrie-bradshaw schreef op 09 maart 2017 @ 06:17:

[...]









Of is zijn vader een haatimam, onaangepaste vluchteling die hier op de uitkeringen afkomt maar het Westen verder wel veracht of een criminele Marokkaan ? Dan heb je misschien een punt.Mijn jongste heeft deze gedache ook, meegekregen van school.
We praten er wel over, maar zodra wij zouden gaan vertellen op wie wij gaan stemmen dan weet de gehele schooo het! Lijkt me niet erg nodig.



Wij zweven nog pff en heb ook echt nog geen idee wat ik moet kiezen!
Gisteren in het journaal en vrouw: 'Ik kom naar Wilders kijken want ik vind het zo'n lekker ding.'

Mijn zoon: 'Zo'n vrouw heeft dus ook stemrecht?'.
Mijn 10-jarige interesseert het helemaal niets, dus we hebben het er niet over.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 09 maart 2017 @ 06:47:

We praten er wel over, maar zodra wij zouden gaan vertellen op wie wij gaan stemmen dan weet de gehele schooo het! Lijkt me niet erg nodig.



Wij zweven nog pff en heb ook echt nog geen idee wat ik moet kiezen!



Ik begrijp dit werkelijk niet. Je staat toch voor je keuze?! Het is niets intiems... Waarom mag de hele school dat niet weten?



Schaam je je voor je stem, dan zou ik 'm maar een heroverwegen. Als het goed is ben jetrots op wat je stemt, dat vindt je toch de beste?
Alle reacties Link kopieren
quote:florel schreef op 09 maart 2017 @ 01:10:

Ik ben niet geheimzinnig over mijn keuze trouwens. Nooit geweest. Maar naar mijn kinderen toe wel, ik wil dat ze zelf een mening hebben en dat kunnen onderbouwen.

Maar hoe lukt je dat? Niet dat ik het nodig vind, integendeel, maar uit nieuwsgierigheid... Hier in huis als wij de kranten lezen, nieuws en nieuwsprogramma's kijken, altijd commentaar en gesprekken. Lijkt me heel vervelend als je in je eigen huis neutraal moet zijn en daar op moet letten.



Wij brengen onze kinderen wel ons wereldbeeld bij. Bewust en onbewust en op alle vlakken. Juist, dat is onze opvoeding, wij vinden dat het beste.

Altijd met uitleg en respect voor de andere kant, en beargumenteerd, maar echt duidelijk kanten kiezen.
Hoe oud zijn je kinderen, Permis? Als wij tv kijken zijn die van mij al naar bed.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 09 maart 2017 @ 06:17:

[...]









Of is zijn vader een haatimam, onaangepaste vluchteling die hier op de uitkeringen afkomt maar het Westen verder wel veracht of een criminele Marokkaan ? Dan heb je misschien een punt.



Dan ook niet...



Maar het is toch dieptriest dat een jongetje van 11 bang is dat hij met zijn vader op het vliegtuig wordt gezegd. Ik vind dat echt heel triest.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 maart 2017 @ 07:06:

Gisteren in het journaal en vrouw: 'Ik kom naar Wilders kijken want ik vind het zo'n lekker ding.'

Mijn zoon: 'Zo'n vrouw heeft dus ook stemrecht?'.





Ach. Dan kunnen we alle groen links stemmers ook wel afserveren....;-)

Of in het verleden met wouter bos
quote:permis schreef op 09 maart 2017 @ 07:46:

[...]



Maar hoe lukt je dat? Niet dat ik het nodig vind, integendeel, maar uit nieuwsgierigheid... Hier in huis als wij de kranten lezen, nieuws en nieuwsprogramma's kijken, altijd commentaar en gesprekken. Lijkt me heel vervelend als je in je eigen huis neutraal moet zijn en daar op moet letten.



Wij brengen onze kinderen wel ons wereldbeeld bij. Bewust en onbewust en op alle vlakken. Juist, dat is onze opvoeding, wij vinden dat het beste.

Altijd met uitleg en respect voor de andere kant, en beargumenteerd, maar echt duidelijk kanten kiezen.Tot op heden best prima, denk ik. Kranten lezen we op ons werk, nieuws of nieuwsprogramma's kijken we niet. We hebben een tv maar die gebruiken we alleen als we een leuke film willen zien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is vier en niet met politiek bezig.

Maar als hij ergens naar zou vragen krijgt hij gewoon een eerlijk antwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 09 maart 2017 @ 08:11:

Hoe oud zijn je kinderen, Permis? Als wij tv kijken zijn die van mij al naar bed.

15 en 13.



Maar het 8 uur journaal maken ze al jaaaaren mee.
quote:tvandattum schreef op 09 maart 2017 @ 09:32:

[...]





Ach. Dan kunnen we alle groen links stemmers ook wel afserveren....;-)

Of in het verleden met wouter bosToen de PVV stemmer nog keurig PvdA en SP stemde vroeg niemand zich af waarom die mensen stemrecht hebben..
quote:permis schreef op 09 maart 2017 @ 09:59:

[...]



15 en 13.



Maar het 8 uur journaal maken ze al jaaaaren mee.Ik kijk zelf al niet eens meer (want heb alles al overdag gelezen en dan is er niets nieuws) en dat half uur gebruik ik om te douchen, keuken op te ruimen, enz. Tegen de tijd dat ze nog beneden zijn om 20:00 moeten we maar eens kijken of ze interesse hebben. Al blijft dan natuurlijk ook dat niet echt iets nieuws meer is.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 08 maart 2017 @ 23:14:

[...]





Ziek als je DENK en Sylvana's bagger prima vindt



En juist vanwege dit soort uitspraken/meningen blijft iedereen vaag.



Ik vind stemmen op een bepaalde partij inmiddels zoiets als naar de hoeren gaan; niemand doet het en toch verdienen ze geld als water.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het er thuis vaak uitgebreid over, man en ik hebben nogal een verschillende politieke voorkeur.

Oudste dochter heeft zelfs stemwijzer gedaan, kwam gelukkig hetzelfde uit als bij mij.

Over 6 jaar heeft ze stemrecht.

Ook journaal staat hier 's avonds aan, kinderen zien dat gewoon en nemen dat mee in hun algemene ontwikkeling. jongste is 7 dus dat kan prima.



Ook kom ik gewoon uit voor mijn politieke voorkeur al schaam ik me voor die van mijn man...
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 09 maart 2017 @ 03:43:

[...]





Echt? Jij noemt het niet aangenaam overkomen wanneer je zonder blikken of blozen durft te beren dat artsen in Nederland, bij allochtonen mensen eerder aan levensbeeindiging doen? Echt?



Ja, dat vind ik niet aangenaam. Als je een bepaald punt wil maken:taal problemen en het einde van het leven dan kan je dat op een meer genuanceerde manier doen en zeker niet zonder onderliggend bewijs. Hij heeft het later ook weer wat genuanceerd maar dan heb je het al gezegd natuurlijk en blijft de soundbite hangen.

Op zich vind ik het onderwerp namelijk helemaal niet zo gek, zorgen taalproblemen in de laatste levensfase voor te gebrekkige communicatie met artsen maar dit is niet de manier waarop ik dat bespreekbaar zou maken.

En ik wil best een sterkere term gebruiken dan niet aangenaam: bot, generaliserend, vrij van feiten...

Dat vind ik dus ook jammer van DENK. Dat de boegbeelden mannen zijn die polariserend werken, mensen tegen elkaar uitspelen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven