Woordenboek Nederlands bij eindexamen (HAVO/VWO) Nederlands!

16-05-2007 19:21 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op tv zag ik net een item over de eindexamens die vandaag weer zijn begonnen. Ze hadden het daarbij over de examens Nederlands voor HAVO en VWO die vandaag waren. Vanaf dit jaar mogen leerlingen bij dit examen een Nederlands woordenboek gebruiken.



Ik vind dit van de zotte, wat vinden jullie hiervan???
Ik heb het inderdaad ook net meegekregen.



Vorig jaar werd er uitgebreid aan dacht aan besteed: dat (trouwens voornamelijk VMBO) leerlingen sommige vragen niet begrepen omdat er 'moeilijke' woorden gebruikt werden in de vraagstelling.



Ik vind het gebruik van woordenboeken het toegeven van een falend onderwijssysteem en hoop dat het een tussenoplossing is, maar dat het over een jaar of 3 weer van tafel is geveegd omdat er wél voldoende woordenschat is aangeleerd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heft vorig jaar examen VMBO gedaan en ondanks zijn dyslexie had hij een behoorlijk cijfer voor zijn Nederlands. En zelfs voor Engels dat het jaar ervoor zwak was had hij enorm opgehaald. Over drie jaar doet dochter als het goed is examen Atheneum. Ik zou het van de zotten vinden als zij een woordenboek bij haar werk mocht gebruiken. Als ze de woorden voor het examen niet kent ontbreekt er duidelijk iets.



Het onderwijs gaat op een holletje achteruit. Mijn zus doet Pabo en wordt gillend gek van de mensen die haar onderwijs moeten bieden en daar half werk leveren, dingen net af hebben, zelf dingen niet snappen of kunnen uitleggen. niet komen opdagen als tentamens moeten worden afgenomen en ga zo maar door.

Als we het leersysteem willen opkirkken zal eerst dáár iets moeten gebeuren. Ik heb er inmiddels een hard hoofd in.:(
Alle reacties Link kopieren
Tja, niet echt boeiend. Heb zelf ook VWO-examen gedaan, uiteraard zonder woordenboek, maar denk dat je  er A. toch geen tijd voor hebt om het te gebruiken B. er toch niets aan hebt, wat moet je er eigenlijk nou in opzoeken??? :o

Lijkt mij dus niet echt belangrijk....
Alle reacties Link kopieren
Is dit niet gewoon weer een stapje verder in wat ze al jarenlang doen?



Ooit moest je de duitse naamvallen nog kunnen opdreunen. Wij mochten gewoon op de muur kijken, alwaar op een grote poster de "sleutel" hing en op een andere poster de worden als "an, gegen, über, etc.".



Ooit moest je alles uit het hoofd rekenen. Wij hadden uiteraard rekenmachientjes.



Ooit moest je bij een taal alles zelf doen. Wij deden toetsen over een verplicht te lezen boek met het woordenboek erbij (handig, kun je de inhoud van het boek even in het woordenboek kalken :$)



Ooit moest je allerlei formules uit het hoofd leren bij natuurkunde. Onze leraar was heerlijk gesjeesd en liet ons verplicht een spiekbriefje maken, van max 10 bij 15 ruitjes, 1 kant beschreven. Daar kon héél veel op, maar verdomd zeg; na al dat gepriegel had je 80% al onthouden en was het nutteloos. :P



Daarentegen mochten we bij engels weer niets, de onregelmatige werkwoorden (155 om precies te zijn, 3 vormen per ww) moest en zou je ooit goed uitkotsen. Je bleef die toets maar krijgen tot je minimaal een 8 scoren zou (was voor velen redelijk hoog gegrepen, bij 40 werkwoorden die je in de 3 vormen moest geven, en elke fout is een kwart aftrek). Heb je jaren lang dezelfde leraar? Bereid je nu nog steeds maar voor op jaarlijkse herhaling. Het heeft mij enorm goed gedaan, maar het moet een pittig karwei zijn voor mensen met nul komma nop aan talenknobbel gecombineerd met pittige dyslexie.



Het onderwijs wordt steeds meer gestoeld op praktijkgericht werken. Echt heel erg mooi hoor. Ik bedoel, 1 keer een verkeerde duitse naamval gebruiken is niet Rampzalig tijdens de vakantie, zolang je de boodschap maar kunt overdragen (het wordt wat anders als je op het werk duits moet gaan gebruiken). Maar je kunt ook doorschieten natuurlijk. Tegenwoordig kun je alles opzoeken. De trend is; dat leren we ze dan niet meer, maar hoe ze het moeten opzoeken. Wat gaan we over 10 jaar doen? Laptopje met internet in de wieg en zoek het maar uit kind, want school bestaat niet meer.



Nee, wat goed ouderwets stampen en een basis leggen afgewisseld met praktijkgericht onderwijs; dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk.
vandaag ga ik van alles kunnen
Als jij ergens een woord tegenkomt dat je niet kent, dan zoek je het op en vanaf dat moment weet je het.<br /> Van een woord opzoeken leer je ook. Sommige leerlingen worden er heel erg onzeker van als ze een woord nniet kennen. Bij Nederlands examen toets je taalbegrip en hoe mensen met taal kunnen omgaan.  Aaf en toe een woord moeten opzoeken doet daar m.i. weinig aan af. En idd je hebt echt geen tijd om heel veel woorden op te zoeken tijdens je examen. Ik vind niet dat je dommer bent als je af en toe een woord moet of wilt opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf VWO 'oude stijl' gedaan. Mijn oudste doet nu eindexamen HAVO. Ik heb haar de afgelopen weken veel geholpen, samen oude eindexamens maken, om te oefenen. En echt: ik was blij dat ik er het woordenboek bij mocht houden. Ik heb een behoorlijke woordenschat (het ging in dit geval om Frans),  maar de vraagstelling was soms behoorlijk ingewikkeld en dan kan net dat ene woordje opzoeken kan het verschil maken in een hele alinea goed begrijpen, of verkeerd interpreteren.

Bij Nederlands vandaag had ze trouwens maar 1 woord opgezocht. Nou, daar kan ik wel mee leven, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Onbegrijpelijk! Ik heb alles 'oude stijl' gedaan, evenals mijn ouders en grootouders.

Ik geloof dat mijn kinderen dat ook nog hebben meegekregen, laten we het hopen. Je weet het niet.

Wat een  toestand.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren


Als jij ergens een woord tegenkomt dat je niet kent, dan zoek je het op en vanaf dat moment weet je het.

 Van een woord opzoeken leer je ook. Sommige leerlingen worden er heel erg onzeker van als ze een woord nniet kennen. Bij Nederlands examen toets je taalbegrip en hoe mensen met taal kunnen omgaan.  Aaf en toe een woord moeten opzoeken doet daar m.i. weinig aan af. En idd je hebt echt geen tijd om heel veel woorden op te zoeken tijdens je examen. Ik vind niet dat je dommer bent als je af en toe een woord moet of wilt opzoeken.




Bovenstaande zit vol fouten.

Maar dat maakt verder niks uit, natuurlijk.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ik had een 9 voor Nederlands op mijn eindlijst, en toen nog zonder woordenboek.  Ik heb helaas geen typdiploma en ben te lui om mijn berichtjes hier goed te controleren. Dus het maakt inderdaad weinig uit.<br /><br />Op mijn werk heb ik een secretaresse en de spellingscontrole die ervoor zorgen dat al mijn schrijfsels wel foutloos de deur uit gaan. Maak je maar geen zorgen.<br /><br />
Mm. Lui, en opschepperig als verdedigingsmechanisme. Nou daar kan ik me best zorgen over maken.
Zou ik ook doen, je zorgen maken. de domheid regeert straks het land.
Oh, maar dat geeft niks. Ze hebben krijgen een secretaresse die spellingscontrole heeft.
Ik vind dat Kreng gelijk heeft.



En het valt me nog reuze mee dat die kids het alfabet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo'n slim idee. Niet omdat het het zoveelste teken van het falende onderwijssysteem zou zijn, maar meer omdat het m.i. écht niet nodig is en alleen maar averechts kan werken. Ik heb net mijn Nederlands examen even bekeken (van 5 jaar geleden, nieuwe stijl dus) en daar staan geen woorden in die ik niet ken en als er al moeilijkere woorden in staan, dan staan ze niet op de essentiële punten in de tekst of vraag of valt er uit de tekst wel op te maken wat het betekent. Voor zover ik me kan herinneren moet je bij dit examen wel behoorlijk aanpoten: én teksten lezen én een opstel schrijven. Veel van mijn klasgenoten kwamen volgens mij ook in tijdnood. Woorden opzoeken kost nu eenmaal tijd en ik denk, als dat woordenboek er toch ligt, dat je ook sneller geneigd bent het er even bij te pakken. 't Zal de onzekere types in de hand werken, met als gevolg dat ze misschien nog meer tijd tekort komen.



Volgens mij mochten we trouwens bij de vreemde talen wel een woordenboek meenemen. Maar weet 't niet zeker meer...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren het examen Nederlands gemaakt. Niet iedereen had een woordenboek meegenomen zag ik, zelf heb ik het niet gebruikt.

Het examen was ontzettend veel schrijfwerk, je hebt zo weinig tijd om woorden die je misschien niet kent op te zoeken.

Het ging er vooral om dat je een samenvatting van een tekst kon maken, en je moest een betoog schrijven. Echt uren zitten schrijven, en bij het betoog was niet eens iedereen klaar toen de tijd om was.

Ik zag het nut er niet echt van in om een woordenboek te gebruiken, maar ik vind het ook niet echt erg, of dat het iets zegt over slecht onderwijs ofzo.

Het examen gaat over zoveel meer dan alleen de betekenis van moeilijke woorden kennen, vooral moet je tekststructuren en verbanden analyseren, standpunten en redeneringen herkennen en benoemen, vragen maken over relaties tussen tekstonderdelen, en vooral moet je uren kunnen schrijven (zonder spelfouten te maken).

Er was echt geen tijd om uitgebreid in een woordenboek te gaan bladeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde het gisteren toevallig ook op de radio. Het schijnt dat gebruik van het woord 'sedert' in een van de examens van vorig jaar indirect heeft gezorgd voor deze beslissing. Veel eindexamenkandidaten kenden dit woord niet, dat werd gebruikt in een zin als 'Sedert de zestiger jaren.....' en raakten daardoor blijkbaar dermate van de leg dat ze hun aandacht niet meer bij het examen konden houden.



Kortom, ik pleit voor betere lessen in de Nederlandse taal, in plaats van het toestaan van het gebruik van woordenboeken. Het hoort bij je algemene ontwikkeling om in de laatste jaren van je middelbare schooltijd een ruime woordenschat te hebben, ook de woordenschat die je niet opdoet doot chatten en msn'en maar door simpelweg boeken en kranten te lezen. Als je je eigen moedertaal al niet meer kent, hoe moet je dan een 'vreemde' taal leren?
Alle reacties Link kopieren
Drop, met een woordenboek natuurlijk.:P
Alle reacties Link kopieren
Drop, met een woordenboek natuurlijk.:P
Iseo geeft in foutloos nederlands precies weer wat ik bedoel. en zij heeft het examen Nederlands gisteren gemaakt, en ik in 1992. We hoeven dus niet bang ye zijn dat het onderwijs hard achteruit gehold is.<br /><br />Overigens heb ik ook eindexamen gedaan in een ander land, waar het volkomen normaal was om bij alle talen een woordenboek te gebruiken in betreffende taal. ( Dus bij engels een engels-engels woordenboek). Ik heb nooit gemerkt dat dat ten koste ging van de  kwaliteit van het onderwijs.<br /><br />trouwens, ik typ met een kater ( beest dat miauwt) op mijn toetsenbord, dat verklaart misschien
Alle reacties Link kopieren
Zelf geef ik les aan de eindexamenklassen havo en vwo. Het toestaan van woordenboeken heeft ook te maken met de multiculurele samenleving. Er zijn jongeren die een kleinere woordenschat hebben dan wij 'in onze tijd'.



De meeste leerlingen gebruiken het woordenboek één of tweemaal tijdens het examen. Ze zoeken moeilijke woorden op, die ze tegenkomen in een leestekst. 



Je druk maken over het al dan niet toestaan van het verklarend woordenboek is zonde van je tijd!
Alle reacties Link kopieren
Volkomen met Tortelduifje eens. Ik geef zelf les (NL) aan het VMBO (ze hebben straks eindexamen Nederlands, dat wordt spannend). Ze mogen een woordenboek gebruiken, maar dat is enkel om de echt moeilijke woorden op te zoeken. En de VMBO-leerlingen kennende, vergeten trouwens toch dat ze het mogen gebruiken, maar dat terzijde.

Het gaat niet om de woordkennis, het gaat om de structuur zien van de tekst. Ze moeten kunnen tekstverklaren en snappen hoe een tekst in elkaar zit. Als er even een woord in de tekst staat dat ze niet begrijpen, werkt dit ondersteunend, vooral omdat tekstverklaren een van de moeilijkste punten is van het Nederlands (en ook van andere talen).

De vragen die ze kunnen verwachten zijn bijvoorbeeld: Wat is het schrijfdoel? Wat is de hoofdgedachte? Wat is het verband in regel ... ? Enzovoorts.
Alle reacties Link kopieren
En wat ik nou zo grappig vond was dat er vandaag een 'moeilijk' woord in een havo of vwo examen zat. Het woord was 'inherent'. Maar wat ik nou zo grappig vond was dat dit woord niet in het woordenboek stond wat ze mogen gebruiken.

Leedvermaak! Ik vind dat het een belangrijk deel van je examen is dat je voldoende woordenschat moet hebben. En niet te vergeten, ik mocht er jaren geleden ook geen woordenboek bij hebben.
Ik  vind het mogen gebruiken van een woordenboek bij Nederlands vergelijkbaar met het gebruiken van een BINAS-boek  of een rekenmachine bij de exacte vakken. <br />Ik zoek zelf zelden een Nederlands woord op in een woordenboek omdat je meestal wel uit de context ( is dat ook een moeilijk woord?) kunt opmaken wat een woord ongeveer betekent.  Maar als je desondanks tijdens een examen eens een keer en woord moet opzoeken, ben je dan echt zoveel dommer?  Zeker kinderen voor wie Nederlands niet de moedertaal is, zullen een kleinere woordenschat hebben. Ook kinderen waarvan de ouders  geen hoge opleiding hebben, hebben vaak een kleinere woordenschat, omdat de ouders geen moeilijke woorden gebruiken en er misschien in huis ook geen boeken of kranten aanwezig zijn waardoor ze die woorden geleerd zouden kunnen hebben. <br /> Ik kom in mijn werk heel veel latijn tegen, ik heb nooit examen in latijn gedaan en ik moet die uitdrukkingen wel vaak opzoeken. Maakt dat mij dommer dan iemand die wel latijn geleerd heeft?


Ik vind dat Kreng gelijk heeft.



En het valt me nog reuze mee dat die kids het alfabet kennen.







Joh, een woordenboek om te voorkomen dat leerlingen later stampij gaan maken over oud-hollandsche bewoordingen als 'sedert'.. Ik zie er het probleem niet van, hoor. Dit middeltje is toch ook niets anders dan een voorzorgsmaatregel.



Sterker nog, ik bedenk me dat we tijdens eindexamen Havo ook bij een bepaald vak de studieboeken erbij mochten houden. Kan me alleen niet meer herinneren voor welk vak..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven