Yulin Hondenvleesfestival

23-06-2016 09:19 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Ondanks hevige kritiek is in China het jaarlijkse hondenvleesfestival van start gegaan. Dat vindt traditiegetrouw plaats in het zuiden van China in de plaats Yulin. De verwachting is dat zo’n 10.000 honden en katten zullen worden gedood en opgegeten tijdens het 10-daagse festijn. Maar wat is dit omstreden festival precies?



WAT GEBEURT ER MET DE DIEREN?

Tijdens het hondenvleesfestival worden de dieren gedood en vervolgens klaargemaakt voor consumptie. Bewoners en verkopers in Yulin beweren dat dit allemaal op een menselijke manier gebeurd, maar critici beweren anders. Soms zouden dieren zelfs dood worden geslagen of levend worden gekookt.



Voorafgaand aan het festival worden de honden vastgehouden in kleine, krappe kooien, vaak met meerdere soortgenoten. Opvallend is dat sommige honden halsbanden dragen; de verhalen gaan dan ook dat veel van de honden gestolen huisdieren zijn.



De honden worden vaak vanuit andere steden overgebracht in overvolle vrachtwagens en onder onhygienische omstandigheden, waardoor ziektes zich gemakkelijk verspreiden. Volgens de campagnegroep Stop Yulin Forever krijgen de dieren dagenlang geen eten en drinken.



WAAROM STOPT HET DAN NIET?

De stad Yulin verklaarde in 2014 dat het hondenvleesfestival een traditie is van een klein deel van de bevolking en dat het stadsbestuur daar verder niets mee te maken heeft.



Ook de overheid grijpt niet in; het verkopen van hondenvlees is namelijk legaal in China. Jaarlijks worden naar schatting 10 miljoen honden gedood voor menselijke consumptie."



- Metro Nieuws, 21 juni 2016 om 11:59 door Jurgen van der Hoeven



- - - - - -



Wat een verschikking. Weer. Natuurlijk gebeuren er ook vreselijke dingen in slachthuizen in Nederland (reden dat ik veganistisch ben), echter dit lijkt nog even iets harder op je ziel te trappen. Hebben mensen die dit doen dan totaal geen gevoel voor compassie? Honden levend villen / koken, want ja, met adrenaline smaakt het beter. Wat een verschrikking.
Smerig, hier gaan mijn nekharen van overeind staan.. echt te smerig

Arme dieren, de mens is een naar volk...
Alle reacties Link kopieren
Moet je eens kijken hoe belabberd een gemiddelde kip het heeft. En we houden véél meer kippen op die manier dan dat zij honden houden. En kippen worden ook niet echt humaan getransporteerd en geslacht.



Ik vind het afschuwelijk hoor (ben al eeuwen vegetarier) maar ik begrijp nooit zo waarom een hond, kat of paard erger is dan een koe, varken of kip.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Het maakt natuurlijk in principe niks uit of je een hond of een varken opeet. Allebei redelijk intelligente en sociale dieren. Wij zijn in het westen alleen niet gewend om een hond ook als voedseldier te zien.



Maar dierenmishandeling, dat vind ik wel walgelijk. En dan maakt et ook niet uit of het over een bio-industrievarken of een slachthond gaat.
Alle reacties Link kopieren
Is het omdat het honden zijn? Of de manier waarop het mogelijk gebeurd.

Voor de manier waarop heb ik geen goed woord over overigens. Mag best eeen stuk vriendelijker.
quote:Schaap_Veronica schreef op 23 juni 2016 @ 09:27:

Moet je eens kijken hoe belabberd een gemiddelde kip het heeft. En we houden véél meer kippen op die manier dan dat zij honden houden. En kippen worden ook niet echt humaan getransporteerd en geslacht.



Ik vind het afschuwelijk hoor (ben al eeuwen vegetarier) maar ik begrijp nooit zo waarom een hond, kat of paard erger is dan een koe, varken of kip.



Mee eens, daarom ben ik ook vegetarier. Ik snap niet hoe je dieren kunt eten als je er van houd... daarbij waarom wel kip eten en geen kat? Makes no sense to me.!

Persoonlijk zijn alle dierenlevens voor mij gelijk, wat wij hier in NL doen met kippen,varkens, koeien etc. is ook niet goed te praten..
Alle reacties Link kopieren
Precies hetzelfde als wat hier dagelijks gebeurd voor de bbq, gehaktbal of broodje kaas.

Als het je raakt dan niet eraan meewerken door dierlijke producten te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Nog geen twee weken geleden was er iets in het nieuws over varkens die dicht opeengepakt werden vervoerd in een vrachtwagen en van stress elkaar ernstig verwondden. Voorbijgangers hoorden de beesten gillen in de geparkeerde auto en hadden uit machteloosheid filmpjes gemaakt van de taferelen, en die filmpjes naar een nieuwsprogramma gestuurd.



Was heel normaal volgens de vervoerder die door het programma om commentaar werd gevraagd.



WAAROM STOPT HET DAN NIET?



Nou, omdat we dierenleed niet belangrijk vinden.
óu sont les neiges d'antan

Hier nog een vegetariër en eens met mijn voorgangers. Ik vind het verschrikkelijk maar ik vind al het dierenleed vreselijk. In Nederland worden dagelijks meer dan een miljoen dieren geslacht, kippen die opgehangen worden om geëlektrocuteerd te worden, varkens die pijnlijk stikken in co2 en dat nadat die dieren in de bio-industrie een verschrikkelijk leven hebben gehad. Die zitten ook opgepropt in kleine hokjes en worden vervoerd in stampvolle vrachtwagens. Als ik daar aan denk dan vallen 10.000 honden en katten eens per jaar daarbij eigenlijk in het niet. Ik zie ook het verschil niet tussen kippen en koeien of honden en katten eten het zijn allemaal dieren. De meeste mensen zijn daarin gewoon ronduit hypocriet, die honden is heel erg en dat zou moeten stoppen maar ze bakken vervolgens wel een lekker goedkoop stukje bio-industrie plofkip. Mensen hebben graag commentaar op hoe andere landen/culturen met dieren omgaan maar zelf hebben we ook een verrotte vlees industrie maar daar hoor je ze niet over, als daar namelijk verandering in komt dan kost het ze geld en dat willen ze natuurlijk niet. Maar het geeft zo een lekker gevoel als je kunt afgeven op andere..
Ik denk ook dat een heel groot deel er niet bij nadenkt over waar en hoe hun stukje worst op de BBQ of stukje kip in de pan gemaakt is. In de winkel zit het in een verpakking en lijkt het niet op een dier.. daarom is het voor sommige makkelijk te kopen en staan ze er niet bij stil.



Ik denk als iedereen zelf zijn kip , varken, koe, hond weet ik het allemaal moest vangen, slachten en noem maar op dat er heeeeel veel mensen vegetarisch / veganist zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:SparklingLemon schreef op 23 juni 2016 @ 09:52:

Ik denk ook dat een heel groot deel er niet bij nadenkt over waar en hoe hun stukje worst op de BBQ of stukje kip in de pan gemaakt is. In de winkel zit het in een verpakking en lijkt het niet op een dier.. daarom is het voor sommige makkelijk te kopen en staan ze er niet bij stil.



Ik denk als iedereen zelf zijn kip , varken, koe, hond weet ik het allemaal moest vangen, slachten en noem maar op dat er heeeeel veel mensen vegetarisch / veganist zouden zijn.Ik denk dat we dan heel anders naar dieren zouden kijken. Minder voor de leuk em de knuffel en meer voor de functionaliteit
Alle reacties Link kopieren
quote:SparklingLemon schreef op 23 juni 2016 @ 09:52:

Ik denk ook dat een heel groot deel er niet bij nadenkt over waar en hoe hun stukje worst op de BBQ of stukje kip in de pan gemaakt is. In de winkel zit het in een verpakking en lijkt het niet op een dier.. daarom is het voor sommige makkelijk te kopen en staan ze er niet bij stil.



Ik denk als iedereen zelf zijn kip , varken, koe, hond weet ik het allemaal moest vangen, slachten en noem maar op dat er heeeeel veel mensen vegetarisch / veganist zouden zijn.



Zelf slachten vind ik lastig in huis maar het fileren van kip doe ik wel zelf, geeft een heel ander beeld en draagt zeker bij om zorgvuldiger om te gaan met het vlees. Dat er dieren gedood worden voor consumptie is een ding, ondank dat we de technologie hebben vlees te kunnen vervangen, blijven mensen omnivoor en daar vind ik persoonlijk niks mis mee. De manier waarop de dieren behandeld worden is wél en hoop mis mee, en dan zal het mij nog een zorg zijn of het een varken is dat gemarteld wordt en een leven lang lijdt of een hond. Elk dier is er een. Het commentaar op China kan ik best begrijpen, maar ik mis het hand in eigen boezem steken, ook hier moet nog veel verbeterd worden. Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen.

Verder vind ik het grappig dat op nieuwssites de reacties op dit bericht erg tegen de trend ingaan, gaat het om honden dan is traditie ineens niet belangrijk meer
Precies, er zijn mensen zat die nu gaan oordelen over de Chinezen en hun traditie.. maar beseffen niet als ze dat neerzetten dat hier in NL ook vreselijke dingen gebeuren met dieren.
quote:SparklingLemon schreef op 23 juni 2016 @ 10:08:

Precies, er zijn mensen zat die nu gaan oordelen over de Chinezen en hun traditie.. maar beseffen niet als ze dat neerzetten dat hier in NL ook vreselijke dingen gebeuren met dieren.



Nou... Ten eerste is het geen traditie en ten tweede gaat het om huisdieren die het volste vertrouwen hadden in hun mensen. Ga anders even de filmpjes kijken op You Tube. Zie ook hoe ze genieten van een hond die smeekt om uit het kokend water te worden gehaald. Alle andere dieren mogen toekijken dat is beter want angst en pijn maken het vlees smakelijker. Puppies en kittens, hen maakt het niet uit. Hondjes die met de pootjes op de rug zijn vastgebonden met een conservenblik rond hun bek en dan met de gasbrander er over heen en poezen die worden opgehangen en levend gevilt.



Nee daar is geen empatisch vermogen want hoe meer leed hoe beter.
En als je dat verschil ziet teken dan ook de petities alsjeblieft.
Ga je er eens echt in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ach jee, hoe walgelijk!
Al dat leed bij die dieren die waanzinnig zijn van angst en pijn en die ***Chinezen maar lachen.
Alle reacties Link kopieren
teken de petitie:

http://www.yousignanimals ... ?petition_id=7046&sign=ok
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 23 juni 2016 @ 19:50:

Al dat leed bij die dieren die waanzinnig zijn van angst en pijn en die ***Chinezen maar lachen.ze moesten die chinezen zelf leven roosteren die zulke dingen doen!
quote:miedo schreef op 23 juni 2016 @ 21:25:

[...]



ze moesten die chinezen zelf leven roosteren die zulke dingen doen!Ja volmondig mee eens, dompelen in kokend water. Even kijken hoe dat voelt, o ik maak me er toch zo woest over.
Alle reacties Link kopieren
Garnaaltjes verdwijnen levend in kokend water, op de boot.

Oesters en mossels eet ik levend in Frankrijk, de kweker staat op de camping. Verser dan daar heb ik ze in Nederland nooit kunnen vinden.



Als die Chinezen hond of kat willen eten, moeten ze dat vooral doen, als ik maar niet hoef mee te happen.

In Zuid-Amerika zijn geroosterde cavia's net zo gewoon als hier een kroketje. En in Cambodja eten ze gefrituurde spin. Smaakt als kroepoek, beweerde mijn Indische oma.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 23 juni 2016 @ 21:25:

[...]



ze moesten die chinezen zelf leven roosteren die zulke dingen doen!



Als alle plofkip-etende Nederlanders dan een rondje kuikenversnipperaar krijgen. En kreeft- en garnalen eters ook levend worden gekookt.



(Eet overigens zelf graag kreeft, maar dood ze wel eerst)
Alle reacties Link kopieren
Kipnuggets en turkeysticks worden van separatorrestjes gemaakt. Die lust ik niet meer.

Vlees haal ik biologisch, vooral bij kip merk je het verschil.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 juni 2016 @ 00:43:

Kipnuggets en turkeysticks worden van separatorrestjes gemaakt. Die lust ik niet meer.

Vlees haal ik biologisch, vooral bij kip merk je het verschil.



Ja van dat roze slijm ik maak ze liever zelf, dan maar een geitenwollen-sok. En inderdaad van biologisch vlees. Is wat duurder, maar krimpt ook niet tot de helft van de oorspronkelijke grote bij het bakken dus al met al... Vroegah deed ik 2 dagen met 4 supermarkt-kipfilets. Nu ruim 4 dagen met een biologisch kippetje. Groot verschil! Ik blij, kip- nou ja, niet blij want eten maar wel minder ongelukkig en zielig bij leven.

(En dan reken ik de soep die van de botjes/restjes gemaakt wordt nog niet mee).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven