Zembla; banken die beleggen in foute bedrijven

11-06-2007 09:35 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gekeken naar Zembla? Er is onderzoek geweest naar waar banken in beleggen. Het blijkt dat vooral ABN en ING, maar ook de Rabobank en Fortis geld beleggen bij bedrijven die zich bezig houden met milieuvervuiling, het maken van clusterbommen en landmijnen, kinderarbeid etc etc etc. Ook kwam naar voren het KWF Kankerbestrijding een deel van zijn vermogen belegd in de vier

grootste beursgenoteerde tabaksfabrikanten van de wereld. Die reageerden in het programma behoorlijk geschokt. Geen van de banken wilden een toelichting geven en beroepen zich op het bankgeheim. Voor mij een reden om onze banken na te trekken en wij zaten gelukkig al goed, alleen de spaarrekeing van zoontje staat bij Fortis en die gaan we overzetten naar een bank die belegd in duurzame projekten.



Ook op de site www.nietmetmijngeld.nl kun je meer info vinden.



Ik was vooral geschokt dat de ABN geld investeerde in een projekt waarvan het WNF en andere dierenorganisaties zeiden dat er per direct mee gestopt moest worden omdat het in een gebied is waar de grijze walvis leeft en die wordt met uitsterven bedreigd. Gaat om oliewinning. En met hulp van een investering van 5 miljoen euro van de ABN kon het project weer verder gaan. ABN komt trouwens overal als slechtste uit.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Dat dit je verbaasd... Als je hoge rendementen wil dan kan je niet verwachten dat die gemaakt worden met geite wollensokken beleggingen. Erg nobel allemaal, maar het is een fact of life dat 'slechte industrieen' (zoals de drank, tabak, olie, wapen industrie) het meest opleveren wat betreft investeringen. Mensen zuipen, roken, rijden en schieten nou eenmaal graag dus die industrieen zullen niet ineens verdwijnen. Ook niet als piet particulier ineens liever gaat beleggen in waterputten in Bolivia.Particuliere investeringen zijn een schijntje bij wat banken, pensioenfondsen en private equity fondsen investeren in foute bedrijven



Ik snap het argument dat je misschien geschokt ben dat je niet wist wat er precies met je belegde centen gebeurde, maar wake up.... Dit is oud nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Ik was dus wél verbaasd omdat het KWF had aangegeven aan de bank waar ze hun geld aan toevertrouwden dat het geld niet mocht worden belegd in de tabaksindustrie en dat dat wel wordt gedaan. En er zijn echt wel banken die een goed rendement neer kunnen leggen door in duurzame projecten te investeren. Ik ben iemand die milieubewsut probeert te leven en ik wil niet dat mijn spaargeld gebruikt word voor projecten die slecht zijn voor ons welzijn, milieu en die de mensenrechten schenden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Dan kun je je geld beter in een oude sok bewaren, want dit is heel normaal en gebeurt al zolang.

Diverse banken beleggen ook in de wapenindustrie voor Afrika......dan kunnen de Afrikanen leuke burgeroorlogen ontketenen, wat daar ook aan de orde van de dag is.

En aan de andere kant worden er miljarden naar Afrika gegooid wat 'ontwikkelingshulp' heet.

Ook zo'n giller, want het komt absoluut fout terecht.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar mijn geld ook in een oude sok onder mijn matras. Aan dit soort onzin doe ik niet mee ;)
Alle reacties Link kopieren
En Het Vaticaan heeft aandelen in condoomfabrieken. Ook al lang bekend. Pecunia non olet.
Alle reacties Link kopieren
En Het Vaticaan heeft aandelen in condoomfabrieken. Ook al lang bekend. Pecunia non olet.
Tuurlijk, die condooms hebben ze in het Vaticaan zelf ook nodig ;). Dan is het wel zo fijn als je een aandeel in de fabriek hebt en het product bijna gratis of helemaal gratis kunt afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de bank gaat geld altijd voor alles. Alleen het rendement telt. Hoezeer ze ook anders willen doen geloven, zoals de Rabobank met die groene hypotheek of klimaathypotheek of wat is het. Schei toch uit, allemaal larie en scoren omdat een onderwerp 'hot' is.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid? Wat is dat?

En de verzekeraars zijn nog een graad erger.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Wat een wilde spookverhalen van Zembla weer. Pensioenfondsen en goede doelen geven meestal aan behoudend te willen beleggen. Dus wordt het geld geinvesteerd in grote, traditionele bedrijven die al lang bestaan. En precies deze grote bedrijven hebben altijd wel een tak waar je vanuit millieu, ethisch, religieus of wat voor oogpunt dan ook vraagtekens bij kunt stellen.



Prima natuurlijk om schone handjes te willen hebben, en niet te willen investeren in olie of wapenindustrie, maar iedereen verwacht wel dat er benzine uit de pomp komt, en dat het leger niet rondrijdt in een Fiat pinda.

Het is allemaal vrij hypocriet.



Het toppunt was nog de slotzin van de uitzending. "Als je 20.000 euro overhevelt naar een 'groene' bank, dan scheelt dat evenveel CO2 als een jaar lang niet autorijden."   Ik zou heel erg graag zien hoe ze aan dat 'feit' komen, ik geloof er weinig van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven