Zijn mensen tegenwoordig opener m.b.t. politieke voorkeur?

08-03-2017 22:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het zo dat men vroeger er minder openlijk over sprak met familie collega's etc op wie je ging stemmen of is dit in mijn omgeving toevallig zo? Is het onder 'jongeren' veel normaler om over je politieke voorkeur te praten dan onder oudere generaties? Ik heb het gevoel dat dit bijvoorbeeld ook opgaat voor privé-aangelegenheden zoals salaris, schulden, geestelijke gezondheid etc.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd geleerd over politiek en geloof wordt je het nooit eens, dus om het gezellig te houden vermijd ik die onderwerpen.
quote:GateKeeper schreef op 08 maart 2017 @ 22:22:

Ik heb altijd geleerd over politiek en geloof wordt je het nooit eens, dus om het gezellig te houden vermijd ik die onderwerpen.



Dit dus.

Als ik echt weet dat ik met gelijkgezinden bezig ben, wil ik er het nog wel over hebben.



Met anderen ... daar begin ik niet aan.

Draait toch uit op ruzie en meningsverschillen.





Maak er overigens maar "politiek, geloof en geld" van .
Zo krampachtig als de meesten doen over hun salaris, dat snap ik niet. Wij zijn daar heel open over.
Vroeger hoefde je daar niet over te praten omdat jouw stem al min of meer vast lag. De zwevende kiezer bestaat nog niet zo lang. Het aantal is wel gegroeid vanaf de ontzuiling. Ik denk dat sinds een jaar of 15 de groep zwevende kiezers groter is dan de vaste achterban. Onder jongeren zijn er meer zwevend dan onder ouderen dacht ik.
Ik heb het idee dat iedereen daar juist altijd heel open over is geweest.
Ik ken het wel van mijn ouders en grootouders, over politiek in geld praat je niet,



Toevallig deze week nog een rondje op het werk gedaan wie op wie stemt, was eigenlijk geen onvertogen woord over de stemkeus van een ander. Ik denk dat men daar tegenwoordig dus opener in is.
quote:NYC schreef op 08 maart 2017 @ 22:42:

Ik heb het idee dat iedereen daar juist altijd heel open over is geweest.



Ik ben er een tijdje open over geweest.

Ik heb toen zoveel bakken modder over me gehad ... dat ik het tegenwoordig wel uit laat om er nog over te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die geheimhouding rondom stemmen nooit zo goed....

Ik vind het juist goed dat je ergens voor staat en er een mening over hebt!
quote:Pluisi schreef op 08 maart 2017 @ 22:26:

Zo krampachtig als de meesten doen over hun salaris, dat snap ik niet. Wij zijn daar heel open over.



Dat snap ik dan juist wel weer goed.



Ik zal nooit iemand uitlachen/bak modder over hem of haar heengooien als het gaat om een andere politieke voorkeur/visie. Hooguit staak ik dan wel het gespreksonderwerp. Als ik onenigheid hierover merk dan is het in negen van de tien gevallen namelijk dat mensen zich persoonlijk tekort gedaan voelen over het een of ander. En niet alleen deel ik die visie niet maar ik zou tevens niet weten hoe dat voelt dus heeft discussiëren met elkaar dan gewoon geen zin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansa_ schreef op 08 maart 2017 @ 22:45:

Ik ken het wel van mijn ouders en grootouders, over politiek in geld praat je niet,



Toevallig deze week nog een rondje op het werk gedaan wie op wie stemt, was eigenlijk geen onvertogen woord over de stemkeus van een ander. Ik denk dat men daar tegenwoordig dus opener in is.Ligt eraan. Op mijn werk zegt niemand op de pvv te stemmen, maar daar geloof ik geen bal van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 08 maart 2017 @ 22:46:

[...]





Ik ben er een tijdje open over geweest.

Ik heb toen zoveel bakken modder over me gehad ... dat ik het tegenwoordig wel uit laat om er nog over te spreken.PVV?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:carrie-bradshaw schreef op 08 maart 2017 @ 23:18:

[...]





PVV?



Nope.



Ik ben trouwens Belgische.

Maar ik weet waar de PVV ergens zweeft tegenover Belgische partijen en da's verre van mijn ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wat je zegt. Onder de generatie van mijn ouders (in de 50), of iig mijn ouders en hun omgeving, hoor je niet over geestelijke gezondheid, wat je verdient, en wat je stemt te praten.

In mijn omgeving (vrienden, maar ook studiejaar, sportclub, whatsoever), is wat ga je stemmen nog een normale vraag. Dat je het niet eens gaat worden betekent nog niet dat je het maar dood moet zwijgen. Je kan best weten wat de ander stemt, en elkaar respecteren. Ik stem Groenlinks, mijn beste vriendin VVD. We kunnen best een normaal gesprek hebben over wat we gaan stemmen zonder elkaar in de haren te vliegen of de vriendschap in gevaar brengen, er zijn meer smaken dan "het eens zijn" of "verschillen doodzwijgen".

en ook mentale gezondheid, tegenwoordig is dat net zo normaal als zeggen dat je griep gehad hebt, het stigma is er af. Vooral in context van school is het normaler om dat aan te geven. Zeggen dat je naar de psycholoog gaat, of dat het een tijd niet goed ging is ook normaler.

En verder zijn drugs en seksuele voorkeur ook gewoon bespreekbaar.
Privacy is inderdaad zó vorige eeuw.
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 08 maart 2017 @ 23:40:

Privacy is inderdaad zó vorige eeuw.



Als dit een subtiele steek is naar mijn comment:



Seksuele geaardheid: heeft weinig met privacy te maken. Weten jouw buren dat je hetero bent? en je baas? Je hoeft het niet op een spandoek te schrijven maar als het ter sprake komt, dan zeg je "mijn vriend speelt ook hockey" of "hoe was je weekend? - ik had een date met een leuke man" Dat zijn hele normale dingen om te delen/zeggen . Dat homo's en lesbiennes er ook niet meer om heen hoeven te lullen heeft weinig met privacy te maken en meer met acceptatie/verdwijnen van stigma.



Mentale gezondheid: als je griep hebt, en je spreekt met je werkgever, dan geef je dit aan. Als je vrienden vragen hoe het gaat, dan zeg je: niet zo lekker, ik zit thuis met griep. Als je last hebt van paniekaanvallen en daardoor niet slaapt, waarom zou je dat ineens gaan verzwijgen. Ook dit is niet zozeer een privacy issue, maar een stigma issue.



en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar volgens mij ervaar je die informatie alleen maar als "privé" omdat je ze associeert met een stigma. Oftewel: lange tijd werd homoseksualiteit/een mentaal probleem als "abnormaal" gezien en was het dus iets wat anderen niet wílden horen, en wat je als je er zelf mee te maken had voor je hield omdat dat van je verwacht werd. Dat is wat anders dan privacy - het niet delen van informatie omdat je die privé wil houden.



En bovendien is privacy een recht, geen plicht of doel op zich.

Als ik bepaalde dingen niet wil delen, dan mag dat. De overheid en mijn buren hoeven niet alles van me te weten, als ik dat niet wil - de wet beschermt mij daarin.

Maar als ik bepaalde dingen wel wil delen, dan is dat me goed recht. Privacy dicteert wat je voor jezelf mag houden, niet wat er niet in de publieke sfeer besproken mag worden.

En bovendien is het bespreken van onderwerpen die vaak niet publiekelijk besproken worden juist het meest noodzakelijk

- seksuele voorlichting

- huiselijk geweld

- alcoholverslaving

ga zo maar door.



Dat (met name op youtube) twintigers daar heel open over zijn helpt andere mensen enorm. En opnieuw, zij kiezen er zelf voor om informatie te delen. Privacy is hun recht om dat eventueel niet te doen, niet een sociale norm die dicteert wat wel en niet bespreekbaar is.
quote:cactusss schreef op 08 maart 2017 @ 23:47:

[...]

Mooi geschreven!





En wat betreft het onderwerp, vroeger hingen de pamfletten van de partij waarop je stemde voor het raam. Dat zie je nu helemaal niet meer.
quote:djengaz schreef op 09 maart 2017 @ 00:07:

[...]



Mooi geschreven!





En wat betreft het onderwerp, vroeger hingen de pamfletten van de partij waarop je stemde voor het raam. Dat zie je nu helemaal niet meer.Veel minder, maar heeft dat te maken met openheid of met dat men nog niet weet wat te kiezen? Het is niet logisch om een pamflet op te hangen als je zwevend bent.
quote:djengaz schreef op 09 maart 2017 @ 00:07:

[...]



Mooi geschreven!





En wat betreft het onderwerp, vroeger hingen de pamfletten van de partij waarop je stemde voor het raam. Dat zie je nu helemaal niet meer.Dan heb je kans dat je huis wordt bekogeld. Tegenwoordig denk ik vaak dat ik in een andere wereld ben beland. Zo onverdraagzaam iedereen naar elkaar toe is. Ben te oud voor tegenwoordig denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat mijn generatie (twintig) overal véél opener over is, en ook meer respect heeft voor elkaars meningen. Ik kan met leeftijdsgenoten prima respectvol discussiëren en praten over onderwerpen als geloof, politiek, geaardheid, identiteit, psychische aandoeningen etc. etc. Onderwerpen die in mijn ogen bij oudere generaties vaker taboe zijn.



En dat de één dan GroenLinks stemt, de ander VVD, eentje PVV en ik bv. PvdD deert dan echt niet.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 09 maart 2017 @ 00:15:

[...]

Dan heb je kans dat je huis wordt bekogeld. Tegenwoordig denk ik vaak dat ik in een andere wereld ben beland. Zo onverdraagzaam iedereen naar elkaar toe is. Ben te oud voor tegenwoordig denk ik.Dat is echt aan jezelf om dat te veranderen. Je hebt gewoon de macht om tegen dat soort zaken op te staan, júíst deze verkiezingen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
quote:safrat schreef op 09 maart 2017 @ 00:15:

[...]





Veel minder, maar heeft dat te maken met openheid of met dat men nog niet weet wat te kiezen? Het is niet logisch om een pamflet op te hangen als je zwevend bent.Ik vind het een behoorlijke openheid van zaken als je een pamflet voor je raam hangt met daarop jouw voorkeurspartij.
quote:LaFolie schreef op 09 maart 2017 @ 00:19:

[...]





Dat is echt aan jezelf om dat te veranderen. Je hebt gewoon de macht om tegen dat soort zaken op te staan, júíst deze verkiezingen.Ik stem op mijn idealen deze verkiezingen en niet strategisch want dat heeft toch geen zin.
quote:djengaz schreef op 09 maart 2017 @ 00:20:

[...]





Ik vind het een behoorlijke openheid van zaken als je een pamflet voor je raam hangt met daarop jouw voorkeurspartij.



Ja, maar dat ze er nu niet hangen zegt niet dat men er stiekem over moet doen. Het zegt wel iets over het aantal zwevende kiezers. In de gebieden waar men nog redelijk partij trouw is hangen ze nog wel. SGP CU.

Het is bovendien geen belangrijk middel meer in de campagne omdat de sociale media dit hebben overgenomen.
Maar om alles te bespreken op een feestje met familie kan dat ongemakkelijke blikken veroorzaken of zelfs ruzies. Ook als het gaat om geloof en geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven