Zijn we wel zo volwassen? Of kiezen sommigen voor de peuterpersoonlijkheid?

23-07-2007 14:24 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Steeds vaker valt me op dat sommige mensen zich zo kinderachtig gedragen dat nog zelfs een 7-jarige dit kinderachtig vindt.

Een voorbeeld:

In de supermarkt wil ik iets afrekenen. Ik kom bij de kassa (met 3 mensen voor mij). De heer Student kletst tussendoor met mevrouw Simpelleven (ik kies even fictieve namen, zo kwamen ze op mij over). Mevrouw Simpelleven maakt daardoor een fout bij een klant. Ondertussen kletsen ze lekker verder. Dan ben ik aan de beurt en de heer Student maakt opnieuw een fout (was ook niet te verwachten....). Ik betaal met 50 euro, de boodschappel waren 35 euro en ik krijg NIETS terug! Ondertussen is het verhaal tussen dhr. en mw. beland in de fase waarin hun moeders niet zo blij waren met hun late thuiskomst van het uitgaan. Dhr. Student geeft mij het bonnetje. Ik wijs hem erop dat ik nog wisselgeld terugkrijg t.w. 15 euro, waarop hij antwoordt: Maar ik had jou toch al 20 euro teruggegeven? Niet dus. Ik krijg de 20 euro in mijn hand gesmeten prettige dag nog tegelijkertijd op een toon van: en nou opgerot. En dat voor een studentje! Dat mag hij wel zoveel gigabites in z'n kop hebben zitten maar wat er teveel aan gigabites zit zit er te weinig aan sociale vaardigheden. KOrtom een kleuter dus.



Nog een voorbeeld: Ik heb een tijd in een ziekenhuis gewerkt. De mensen waarmee ik samenwerkte (niveau MBO/HBO) waren allemaal sociaal invoelende mensen. De hogere klasse (vanaf niveau wetenschappelijk universitair) gedroeg zich de meerderheid werkelijk als kleuter. Gedrag van niet groeten tot deuren in je gezicht dichtsmijten tot troep maken in je kamer, je thuis voor dingen bellen die zij zelf kunnen oplossen, collega's nabouwen tot boeren en scheten laten in de artsenkamer. Geen goede reclame voor een academisch ziekenhuis......



Dan tenslotte nog een voorbeeld: Ik liep afgelopen zaterdag in het bos. Voor mij liepen twee vrouwen (moeder en dochter ws.) met een hond. De dochter vertelde honderduit over haar baan als advocate heel verhaal (hele bos kon meegenieten). Zij sloegen ergens af, ik sloeg ook een ander pad in. Even later kwam ik ze weer tegen bij een plas. Ze lieten hun honden daarin zwemmen. Eigenlijk mogen honden in dat bos niet los rondlopen. Ik kwam eraan gelopen en een van die honden vliegt op mij af. springt tegen mij op (waardoor ik bijna komt te vallen). Was onder tot boven was ik drijf en drijfnat. Moeder en advocate keken niet eens om. Even later riepen zij hun hond terug, geen excuses of iets. Toen ik hen erop wees dat honden eigenlijk niet los rond mogen lopen en vertelde dat hun hond tegen mij op was gesprongen en mij een natte broek had bezorgd kon er 'net' een sorry wat vervelend van af. Bovendien was haar mening dat de hond daar wel los rond mocht lopen. Dat is dan een advocaat, waar je het van moet hebben.....



3-tal voorbeelden van mensen die 'denken' dat ze volwassen zijn door hun status maar maar qua emotionele en sociale vaardigheid niet hoger uitkomen dan 12 jaar. Ik vind dit erg triest, de maatschappij moet het straks van deze 'hooggeleerde' mensen hebben. Ben bang voor de toekomst.........
Heb je soms iets tegen hoogopgeleide mensen, jolietje?
Alle reacties Link kopieren
Nee, helemaal niet. Maar het valt me steeds vaker op dat juist hoogopgeleide mensen de bal missen als het gaat om sociale vaardigheden. Natuurlijk zijn er zat hoogopgeleiden die zich wel naar hun status gedragen.
Alle reacties Link kopieren


Steeds vaker valt me op dat sommige mensen zich zo kinderachtig gedragen dat nog zelfs een 7-jarige dit kinderachtig vindt.

Een voorbeeld:

In de supermarkt wil ik iets afrekenen. Ik kom bij de kassa (met 3 mensen voor mij). De heer Student Hoe weet je dat? Heb je dat gevraagd of ben je er voor het gemak maar even van uitgegaan dat het een student is? Lijkt me stug overigens, want als je studeert ben je meestal al wat te oud voor de supermarkt. kletst tussendoor met mevrouw Simpelleven (ik kies even fictieve namen, zo kwamen ze op mij over). Mevrouw Simpelleven maakt daardoor een fout bij een klant. Ondertussen kletsen ze lekker verder. Dan ben ik aan de beurt en de heer Student maakt opnieuw een fout (was ook niet te verwachten....). Ik betaal met 50 euro, de boodschappel waren 35 euro en ik krijg NIETS terug! Ondertussen is het verhaal tussen dhr. en mw. beland in de fase waarin hun moeders niet zo blij waren met hun late thuiskomst van het uitgaan. Dhr. Student geeft mij het bonnetje. Ik wijs hem erop dat ik nog wisselgeld terugkrijg t.w. 15 euro, waarop hij antwoordt: Maar ik had jou toch al 20 euro teruggegeven? Niet dus. Ik krijg de 20 euro in mijn hand gesmeten prettige dag nog tegelijkertijd op een toon van: en nou opgerot. En dat voor een studentje! Dat mag hij wel zoveel gigabites in z'n kop hebben zitten maar wat er teveel aan gigabites zit zit er te weinig aan sociale vaardigheden. KOrtom een kleuter dus.



Nog een voorbeeld: Ik heb een tijd in een ziekenhuis gewerkt. De mensen waarmee ik samenwerkte (niveau MBO/HBO) waren allemaal sociaal invoelende mensen. De hogere klasse (vanaf niveau wetenschappelijk universitair) gedroeg zich de meerderheid werkelijk als kleuter. Gedrag van niet groeten tot deuren in je gezicht dichtsmijten tot troep maken in je kamer, je thuis voor dingen bellen die zij zelf kunnen oplossen, collega's nabouwen tot boeren en scheten laten in de artsenkamer. Geen goede reclame voor een academisch ziekenhuis......Ah, dus alle academici zijn lompe boeren met kleuterneigingen. En jij noemt jezelf sociaal invoelend?



Dan tenslotte nog een voorbeeld: Ik liep afgelopen zaterdag in het bos. Voor mij liepen twee vrouwen (moeder en dochter ws.) met een hond. De dochter vertelde honderduit over haar baan als advocate heel verhaal (hele bos kon meegenieten). Zij sloegen ergens af, ik sloeg ook een ander pad in. Even later kwam ik ze weer tegen bij een plas. Ze lieten hun honden daarin zwemmen. Eigenlijk mogen honden in dat bos niet los rondlopen. Ik kwam eraan gelopen en een van die honden vliegt op mij af. springt tegen mij op (waardoor ik bijna komt te vallen). Was onder tot boven was ik drijf en drijfnat. Moeder en advocate keken niet eens om. Even later riepen zij hun hond terug, geen excuses of iets. Toen ik hen erop wees dat honden eigenlijk niet los rond mogen lopen en vertelde dat hun hond tegen mij op was gesprongen en mij een natte broek had bezorgd kon er 'net' een sorry wat vervelend van af. Bovendien was haar mening dat de hond daar wel los rond mocht lopen. Dat is dan een advocaat, waar je het van moet hebben..... Jij moet voor de Telegraaf gaan werken. Echt een talentje. Aannames, vooroordelen en volstrekt niet nader onderbouwde conclusies.



3-tal voorbeelden van mensen die 'denken' dat ze volwassen zijn door hun status maar maar qua emotionele en sociale vaardigheid niet hoger uitkomen dan 12 jaar. Ik vind dit erg triest, de maatschappij moet het straks van deze 'hooggeleerde' mensen hebben. Ben bang voor de toekomst.........
Je komt op mij nogal afgunstig en zuur over. Erg kinderachtig. Je hebt het over onaangepast gedrag en daar link jij een hoge opleiding aan. Jij voelt jezelf waarschijnlijk geintimideerd door iemand met een hogere opleiding en gaat nu rond lopen hakken. Wat wil je met dit topic? Dat iedereen nu massaal met voorbeelden komt over academici die deuren in iemands gezicht lieten vallen, honden los lieten lopen en ongeintereseerd hun werk deden?



Alle reacties Link kopieren
Dit was idd. een student omdat vrienden uit zijn jaar van de uni (zo zei hij het) meegingen stappen. Ja, als je goed luistert naar die verhalen kun je er genoeg uithalen.

Natuurlijk zijn niet alle academici zo. Maar ik noemde een voorbeeld van wat ik heb meegemaakt. Nou vind ik boeren en scheten laten op je werk een kwalijke zaak. Of je nou arts bent of archiefmedewerker....

Het is niet mijn bedoeling om met dit topic hoog opgeleiden over een kam te scheren en te zeggen dat ze allemaal zo zijn. Ik wil alleen maar hiermee zeggen dat het me vaker opvalt dat sommige hoogopgeleiden zich op een kinderachtige manier gedragen. Uit ervaring. Zie voorbeelden hierboven. Er zijn natuurlijk ook veel lager opgeleiden (uit allerlei standen e.d.) die zich minder sociaal gedragen, maar juist van iemand met status zou je zulk gedrag niet verwachten. Wat ik met dit topic wil zeggen of vragen is: Valt dit jullie ook op of ben ik de enige? Het is niet mijn bedoeling om alle hoogopgeleiden over 1 kam te scheren alleen een paar kleine voorbeeldjes wil ik geven wat mij de laatste tijd is opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Jij moet voor de Telegraaf gaan werken. Echt een talentje. Aannames, vooroordelen en volstrekt niet nader onderbouwde conclusies.





Ik heb alles genoeg onderbouwd. Wat wil je nog meer weten?
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt echt een compleet verwrongen beeld van hoger opgeleiden. Je kijkt er volgens mij iets teveel tegenop. Het zijn maar mensen hoor! En net als bij elk ander opleidingsniveau zitten er boeren tussen.

Je krijgt bij je universitaire opleiding over het algemeen geen cursus gedrags- en omgangsvormen. Daar ligt de opvoedkundige taak van de ouders. En dan is er ook nog zoiets als karakter. Daarom zijn er zowel lieve, sociale doktoren en vuilnismannen als er klootzakkerige doktoren - en ook vuilnismannen zijn.

Het zijn net echte mensen.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik zal wel weer de enige zijn die dit opvalt. Wil geen vervelende dingen over hoogopgeleiden zeggen (dat is niet mijn doel), ben zelf nl. ook hoogopgeleid, nou, hoe vind je die?
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je zojuist je eigen vooroordelen bevestigd.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt echt een compleet verwrongen beeld van hoger opgeleiden. Je kijkt er volgens mij iets teveel tegenop. Het zijn maar mensen hoor! En net als bij elk ander opleidingsniveau zitten er boeren tussen.

Je krijgt bij je universitaire opleiding over het algemeen geen cursus gedrags- en omgangsvormen. Daar ligt de opvoedkundige taak van de ouders. En dan is er ook nog zoiets als karakter. Daarom zijn er zowel lieve, sociale doktoren en vuilnismannen als er klootzakkerige doktoren - en ook vuilnismannen zijn.

Het zijn net echte mensen.
Tja, ik zal er wel een ander beeld bij hebben gehad. Natuurlijk hoef je niet uit 'goed huize' te komen om een topbaan te bereiken. Mensen uit minder sociale families zullen ws. dus toch een goed iq hebben om te kunnen studeren..... En daarnaast mensen uit 'goede huize' die niet zo'n hoog iq hebben die een minder hoge baan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je zojuist je eigen vooroordelen bevestigd.
Dat zijn jouw woorden, als jij het zo ziet, ik heb hier geen problemen mee.
Alle reacties Link kopieren


Dan heb je zojuist je eigen vooroordelen bevestigd



LOL





Niet alleen laag opgeleide mensen zijn 'a-sociaal' hoor! Hoog opgeleiden dus ook...het zijn en blijven tenslotte maar MENSEN.



Enne, ik denk dat je er een te groot punt van maakt.
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Het is niet mijn bedoeling om er een groot punt van te maken, meer zoiets van he valt dit jullie nou ook op? Ws. had ik een ander beeld van hoogopgeleiden.
Alle reacties Link kopieren
Nou sorry hoor maar dit heb ik nog nooit gezien! Wat een aannames!

Toevallig heb ik op de uni gestudeerd, daar was iedereen altijd vriendelijk en aardig, maar nu op het hbo zit er al heel wat meer aso-volk. Dat ligt trouwens meer aan de stad dan aan het niveau, maar het is al een voorbeeld dat wat to zegt niet klopt.

En aangezien ik heel wat vrienden heb die geneeskunde of rechten studeren (studeer nu zelf ook rechten) weet ik dat daar een aantal mensen zitten die het hoog in de bol hebben. Die hun auto alvast aan het uitzoeken zijn. Advocaat en arts zijn natuurlijk nogal statusberoepen, en dat trekt bepaalde mensen aan. Maar gelukkig zitten er ook zat mensen die gewoon dat beroep willen doen om mensen te helpen!

Zoals eerder gezegd: aso-luitjes heb je overal!

En die student achter de kassa zal dan ook niet erg veel hoger zitten dan t eerste jaar (want anders ben je te oud voor de supermarkt).

Bovendien worden jongens in veel supermarkten ingezet achter de kassa voor nood, bij ons maken ze er ook vaak een potje van maar soms kan het niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel een beetje wat Jolietje wil zeggen want ik heb zelf die ervaring ook wel met mensen die hoger opgeleid zijn of in elk geval mensen die een hoge functie bekleden in het bedrijfsleven.



Op de een of andere manier vind ik dat deze mensen vaak een heel laag EQ hebben en zich soms echt gedragen als kleine kinderen als het gaat om het behalen van targets, het opscheppen over hun kennis en kunde en de inhoud van hun functie. Daar heb ik mij in het verleden herhaaldelijk over verbaasd. Om nog maar te zwijgen over het vele ellebogenwerk dat er om je heen plaatsvindt waarbij totaal geen rekening wordt gehouden met de gevoelens van andere mensen. En tja, die personen waren over het algemeen allemaal de hoogopgeleiden, de academici.

Veel van deze mensen vinden zichzelf reuze interessant en mensen die lager opgeleid zijn of een mindere functie bekleden zijn in hun ogen klootjesvolk.

Dat is verschrikkelijk kinderachtig ja!



Natuurlijk zijn er ook genoeg uitzonderingen maar het is mij heel vaak opgevallen dat dus veel van de hogeropgeleiden totaal geen voeling hebben met collega's en zich verder ook nergens anders voor interesseren dan voor hun eigen werk en leven. Emotieloze mensen die over lijken zouden gaan om hogerop te klimmen.
Alle reacties Link kopieren
Nou wat jij daar beschrijft zijn mensen die ik herken van studies zoals bedrijfskunde, waar je inderdaad over lijken moet gaan, anders hoor je daar niet thuis. Maar kom op hé er zijn meer opleidingen dan dat! Zou leuk zijn als al die mensen die een sociale academische studie doen ook zo waren! Wat mij wel opviel bij mijn vorige studie (beta-studie) dat er wel mensen bij waren die erg onzeker waren en een beetje 'onzichtbaar' en op die manier niet heel sociaal, maar ze waren niet asociaal als in vervelend. Maar dat zag je vaak bij studies als wiskunde, natuurkunde etc.

En zoals ik al zei: studies zoals rechten staan erom bekend dat er een hoop arrogante ballen lopen (maar niet iedereen gelukkig), en dat is eigenlijk ook gewoon waar.

Maar ik vind ook zeer zeker niet iedereen met een lage opleiding een hoog EQ hebben. Dus als je hoog opgeleid bent moet je dat ineens wel hebben?
Alle reacties Link kopieren


Nou wat jij daar beschrijft zijn mensen die ik herken van studies zoals bedrijfskunde, waar je inderdaad over lijken moet gaan, anders hoor je daar niet thuis. Maar kom op hé er zijn meer opleidingen dan dat! Zou leuk zijn als al die mensen die een sociale academische studie doen ook zo waren! Wat mij wel opviel bij mijn vorige studie (beta-studie) dat er wel mensen bij waren die erg onzeker waren en een beetje 'onzichtbaar' en op die manier niet heel sociaal, maar ze waren niet asociaal als in vervelend. Maar dat zag je vaak bij studies als wiskunde, natuurkunde etc.

En zoals ik al zei: studies zoals rechten staan erom bekend dat er een hoop arrogante ballen lopen (maar niet iedereen gelukkig), en dat is eigenlijk ook gewoon waar.

Maar ik vind ook zeer zeker niet iedereen met een lage opleiding een hoog EQ hebben. Dus als je hoog opgeleid bent moet je dat ineens wel hebben?
Natuurlijk zijn er ook mensen met een lagere opleiding die geen hoog EQ hebben, maar het is mij in het verleden gewoon telkens weer opgevallen dat vooral mensen met een hogere opleiding last hebben van een lager EQ.

Wellicht dat ze dat EQ wel hebben maar dat alleen in hun prive leven tot uiting brengen. Op het werk hebben ze het namelijk veel te druk met hun carriere en hoe de baas te laten zien hoe goed ze wel niet zijn.

En dat ze daarbij soms bij andere mensen over de ziel trappen of in iemands anders vaarwater zitten, dat zien ze dan niet of willen ze niet zien. En ik denk eerlijk gezegd dat het een kwestie is van niet willen zien.



Nogmaals, er zijn gelukkig nog genoeg uitzonderingen, daarvan ben ik overtuigd. Persoonlijk ben ik ze zelf nog niet vaak genoeg tegengekomen ;)
Alle reacties Link kopieren


Ik herken wel een beetje wat Jolietje wil zeggen want ik heb zelf die ervaring ook wel met mensen die hoger opgeleid zijn of in elk geval mensen die een hoge functie bekleden in het bedrijfsleven.



Op de een of andere manier vind ik dat deze mensen vaak een heel laag EQ hebben en zich soms echt gedragen als kleine kinderen als het gaat om het behalen van targets, het opscheppen over hun kennis en kunde en de inhoud van hun functie. Daar heb ik mij in het verleden herhaaldelijk over verbaasd. Om nog maar te zwijgen over het vele ellebogenwerk dat er om je heen plaatsvindt waarbij totaal geen rekening wordt gehouden met de gevoelens van andere mensen. En tja, die personen waren over het algemeen allemaal de hoogopgeleiden, de academici.

Veel van deze mensen vinden zichzelf reuze interessant en mensen die lager opgeleid zijn of een mindere functie bekleden zijn in hun ogen klootjesvolk.

Dat is verschrikkelijk kinderachtig ja! Hoeveel van die mensen ken jij dan?



Natuurlijk zijn er ook genoeg uitzonderingen maar het is mij heel vaak opgevallen dat dus veel van de hogeropgeleiden totaal geen voeling hebben met collega's en zich verder ook nergens anders voor interesseren dan voor hun eigen werk en leven. Emotieloze mensen die over lijken zouden gaan om hogerop te klimmen.



Ik vind dat hier nogal in hokjes wordt gedacht. Toen ik de titel van het topic las dacht ik, ja er zijn inderdaad een hoop zogenaamd volwassen mensen die zich als peuters gedragen, maar dat heeft niks met opleiding te maken.





Veel van deze mensen vinden zichzelf reuze interessant en mensen die lager opgeleid zijn of een mindere functie bekleden zijn in hun ogen klootjesvolk.



Ik krijg hierbij juist het idee dat jij jezelf minder waardig vind ofzo aan hogeropgeleide mensen.



Er zijn eikels tussen de hoogopgeleiden, maar dezelfde personen heb je tussen de zogenaamd lager opgeleiden. (ik zeg zogenaamd, omdat dat bijvoorbeeld mbo opleidingen ook moeilijk kunnen zijn als het onderwerp je niet ligt. Ik zou bijvoorbeeld nooit de verzorging in kunnen...) Dat zijn de mensen die automatisch mensen met een hbo of wo diploma afkeuren, dat zijn namelijk de nerds. Of de arrogante mensen...



Waarom kan men elkaar niet in zijn waarde laten. Beoordeel niet op opleiding, net zoals je niet op ras of geloof moet beoordelen. Beoordeel iemand gewoon op karakter!
Alle reacties Link kopieren




quote: sue2 reageerde



Ik herken wel een beetje wat Jolietje wil zeggen want ik heb zelf die ervaring ook wel met mensen die hoger opgeleid zijn of in elk geval mensen die een hoge functie bekleden in het bedrijfsleven.



Op de een of andere manier vind ik dat deze mensen vaak een heel laag EQ hebben en zich soms echt gedragen als kleine kinderen als het gaat om het behalen van targets, het opscheppen over hun kennis en kunde en de inhoud van hun functie. Daar heb ik mij in het verleden herhaaldelijk over verbaasd. Om nog maar te zwijgen over het vele ellebogenwerk dat er om je heen plaatsvindt waarbij totaal geen rekening wordt gehouden met de gevoelens van andere mensen. En tja, die personen waren over het algemeen allemaal de hoogopgeleiden, de academici.

Veel van deze mensen vinden zichzelf reuze interessant en mensen die lager opgeleid zijn of een mindere functie bekleden zijn in hun ogen klootjesvolk.

Dat is verschrikkelijk kinderachtig ja! Hoeveel van die mensen ken jij dan? Teveel, in 15 jaar leer je een heleboel mensen kennen, zowel in binnen- als buitenland.



Natuurlijk zijn er ook genoeg uitzonderingen maar het is mij heel vaak opgevallen dat dus veel van de hogeropgeleiden totaal geen voeling hebben met collega's en zich verder ook nergens anders voor interesseren dan voor hun eigen werk en leven. Emotieloze mensen die over lijken zouden gaan om hogerop te klimmen.





Ik vind dat hier nogal in hokjes wordt gedacht. Toen ik de titel van het topic las dacht ik, ja er zijn inderdaad een hoop zogenaamd volwassen mensen die zich als peuters gedragen, maar dat heeft niks met opleiding te maken. Nee, het karakter is het meest bepalend maar je karakter wordt toch ook bepaald door je opleiding en de mensen waarmee je dagelijks omgaat?

Veel van deze mensen vinden zichzelf reuze interessant en mensen die lager opgeleid zijn of een mindere functie bekleden zijn in hun ogen klootjesvolk.



Ik krijg hierbij juist het idee dat jij jezelf minder waardig vind ofzo aan hogeropgeleide mensen. Nee, integendeel. Ik voel me zelf verheven boven dit soort mensen en bedenk me telkens weer hoe onnozel ze toch zijn. ;)



Er zijn eikels tussen de hoogopgeleiden, maar dezelfde personen heb je tussen de zogenaamd lager opgeleiden. (ik zeg zogenaamd, omdat dat bijvoorbeeld mbo opleidingen ook moeilijk kunnen zijn als het onderwerp je niet ligt. Ik zou bijvoorbeeld nooit de verzorging in kunnen...) Dat zijn de mensen die automatisch mensen met een hbo of wo diploma afkeuren, dat zijn namelijk de nerds. Of de arrogante mensen...



Waarom kan men elkaar niet in zijn waarde laten. Beoordeel niet op opleiding, net zoals je niet op ras of geloof moet beoordelen. Beoordeel iemand gewoon op karakter!
Natuurlijk zijn er ook eikels tussen de lager opgeleiden, ik heb ook duidelijk aangegeven dat er genoeg uitzonderingen zijn, ik heb alleen proberen uit te leggen wat mij in het verleden zoal is opgevallen. En ik weet niet of opleiding er iets mee te maken heeft, iemands karakter heeft natuurlijk de grootste invloed op het gedrag op de werkvloer maar het is denk ik wel zo dat als er groepen mensen zijn met een gelijkwaardige opleiding, de strijd alleen maar groter wordt en misschien dat ze daarom zo'n eikels worden. Het kan, het is maar net wat je leven bereiken wilt en hoe ver je daarvoor wilt gaan.
Alle reacties Link kopieren
Minder hoge opleiding geeft echt geen hoger EQ (wat dat ook moge zijn). Elke dag maak ik onbeschoftheid mee in de tram, van medepassagiers maar vooral van GVB personeel.  Zo worden toeristen uitgescholden omdat ze verkeerde deur nemen of verkeerd gestempeld hebben..... Of er wordt kinderachtig gedaan met de microfoon... In elk geval hebben ze allemaal de cursus klantvriendelijkheid gemist. Soms denk ik dat ze proberen om zo snel mogelijk de sociale dienst weer in te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
@sue2



maar heb het dan gewoon over eikels, of mensen die 0 sociale vaardigheden hebben. maar ga niet het onderscheid maken tussen opleiding want dat is niet te maken. Onder hoogopgeleiden zitten net zo veel eikels tussen minder hoogoogeleide mensen.
Ik betaal met 50 euro, de boodschappel waren 35 euro en ik krijg NIETS terug! Ondertussen is het verhaal tussen dhr. en mw. beland in de fase waarin hun moeders niet zo blij waren met hun late thuiskomst van het uitgaan. Dhr. Student geeft mij het bonnetje. Ik wijs hem erop dat ik nog wisselgeld terugkrijg t.w. 15 euro, waarop hij antwoordt: Maar ik had jou toch al 20 euro teruggegeven? Niet dus. Ik krijg de 20 euro in mijn hand gesmeten prettige dag nog tegelijkertijd op een toon van: en nou opgerot. 

Mmm, je hebt aan deze actie wel €5,- overgehouden, toch??

Sorry, maar dat viel me als eerste op!;)
Alle reacties Link kopieren
Kan t niet aan je eigen manier van reageren liggen dat die mensen zo doen? dat je een bepaalde ondertoon hebt, of een gezichtsuitdrukking als je je irriteert, dat kan namelijk zulke reacties in de hand werken. Kan er natuurlijk compleet naast zitten.
Ik denk dat het gewoon toeval is. Onder elke bevolkingsgroep/laag zitten aardige en onaardige/sociale en asociale/beschaafde en onbeschaafde etc. mensen. Ga een volkswijk in, daar zul je ook dingen zien gebeuren die je niet aanstaan, en in een gemiddelde vinexwijk gebeurt ook wel wat. De vuilnisman kan een rotdag hebben, de academicus ook.

Ik merk dat het vaak helpt als je zelf bij bijv. de supermarkt duidelijk en vriendelijk gedag zegt, je vaak een andere reactie krijgt. En als dat niet gebeurt, aan jou de keus of je je erover gaat opwinden.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er inderdaad ook zeker om hoe je iemand benadert. Ik werk zelf in een supermarkt maar het is vaak echt wel aan iemand af te lezenof hij/zij jou 'studentje' of 'mevr. simpelleven' vindt... Zegt al wel weer wat over de hoeveelheid vooroordelen die je hebt!

 Ik vind het niet correct dat je met iemand doorleutert als de volgende klant aan je kassa komt en je dan nog fouten maakt ook, maar dan nog heeft dat niks te maken met het student zijn. Die meiden bij ons van het mbo hebben ook zo vaak mot met de klanten, meer een kwestie van onervarenheid/ puberachtigheid dan van het hoog in de bol hebben (ja ze hebben het soms wel hoog in de bol maar niet vanwege hun opleiding).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven