Zou jij je fiets afstaan aan een agent?

10-05-2007 10:38 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst zag ik weer iets op het nieuws waarvan ik dacht: hoe verzinnen ze het???? Fiets je rustig van je werk naar huis, word je plotseling aangehouden door een agent die jou meedeelt dat je fiets even wordt ingevordert zodat hij op jouw fiets achter een inbreker aankan.

Zelf kun je dus die 10 km naar huis lopen (om 18.00 uur), sporten kun je wel vergeten of de afspraak die je had gemaakt. En ws. kun je je (splinternieuwe dure) fiets ook wel vergeten. Omdat je om dat moment zo flabbergasted bent, zou ik er niet opkomen de naam van de agent te noteren en te vragen naar zijn legitimatie. Eigenlijk omdat alles dan ook zo snel gaat. Dus dan kun je ook nog eens een nieuwe fiets gaan kopen, of zou de verzekering dit soort dingen ook vergoeden?

En dan nog iets: een aantal slimmeriken in ons land kunnen zo op een goed idee komen: kom ik verkleed me als agent en maak zo fietsen afhandig. Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie zomaar je fiets afstaan aan een agent? Verder is dit wettelijk allemaal goedgekeurd, een agent mag in bovengenoemde situaties iemands fiets invorderen voor korte tijd mits hij zich kan legitimeren. Maar ja, waar moet je dan op letten? Zo'n legitimatie kan ook perfect zijn nagemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, je kan wel zeggen dat je het niet doet, maar volgens mij ben je het gewoon verplicht. Dus het lijkt mij einde discussie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn :D was voor de post van Yette.



Jolietje: Jij kunt dan dus rustig slapen als een crimineel die zojuist een slachtoffer heeft gemaakt ontkomt omdat jij geen zin hebt om je (dure) fiets uit te lenen?




Dat vind ik heel cru gesteld. Een agent heeft altijd nog andere mogelijkheden om die crimineel achterna te zitten, bijv. dat hij zelf een fiets meeneemt (lijkt me kleine moeite) of er met de auto achterna gaat. wat ik ook al eerder heb aangegeven.

Verder heeft het niets te maken met 'geen zin hebben' om mijn fiets af te geven. In principe geef ik mijn dure fiets niet af omdat deze mij heel veel geld heeft gekost en een nieuwe ook behoorlijk prijzig is. Verder heb ik hem hard nodig voor mijn werk en voor de boodschappen e.d.. Zonder fiets ben ik onthand (rijbewijs heb ik niet). Je weet niet in welke staat je je fiets terugkrijgt en of je hem wel terugkrijgt. Je kun daar moeilijk gaan staan wachten. Een ander verhaal wordt het als ik op mijn oude fiets rijd, die zal ik rustig afgeven aan 'oom agent'.
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik dus ook! Anders belemmer je de rechtsgang ofzoiets. Ik kon het alleen niet vinden op google..
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, je kan wel zeggen dat je het niet doet, maar volgens mij ben je het gewoon verplicht. Dus het lijkt mij einde discussie.
En daarom vind ik dat ook zo raar dat je het verplicht bent. Iemand leen jouw eigendom of je het er mee eens bent of niet. Je hebt het maar te lenen. M.a.w. je hebt niets te zeggen over je (dure) eigendommen.

Een ander voorbeeld wat nog niet is gebeurd maar wat dan dus ook kan: Oom agent belt midden in de nacht bij jou aan, of je je bed even af wilt staan aan een boef die gewond is, totdat de ambulance is gearriveerd. Hij vraagt jou tegelijkertijd of je alle deuren e.d. wilt sluiten dus de boef wilt opsluiten in jouw slaapkamer. Oom agent gaat zelf weg, want hij heeft nog meer te doen. Daar zit je dan in je eigen huis met een wildvreemde crimineel in jouw bed.....
Alle reacties Link kopieren
"spuugt koffie over beeldscherm"



Dat, Jolietje, lijkt me inderdaad een heel realistisch scenario.........



:D
Alle reacties Link kopieren




quote: nessemeisje reageerde



Mijn :D was voor de post van Yette.



Jolietje: Jij kunt dan dus rustig slapen als een crimineel die zojuist een slachtoffer heeft gemaakt ontkomt omdat jij geen zin hebt om je (dure) fiets uit te lenen?




Dat vind ik heel cru gesteld. Een agent heeft altijd nog andere mogelijkheden om die crimineel achterna te zitten, bijv. dat hij zelf een fiets meeneemt (lijkt me kleine moeite) of er met de auto achterna gaat. wat ik ook al eerder heb aangegeven.

Verder heeft het niets te maken met 'geen zin hebben' om mijn fiets af te geven. In principe geef ik mijn dure fiets niet af omdat deze mij heel veel geld heeft gekost en een nieuwe ook behoorlijk prijzig is. Verder heb ik hem hard nodig voor mijn werk en voor de boodschappen e.d.. Zonder fiets ben ik onthand (rijbewijs heb ik niet). Je weet niet in welke staat je je fiets terugkrijgt en of je hem wel terugkrijgt. Je kun daar moeilijk gaan staan wachten. Een ander verhaal wordt het als ik op mijn oude fiets rijd, die zal ik rustig afgeven aan 'oom agent'.



Cru?! :D Lees je eigen gehypotetiseer eens na!
ik zou graag mijn fiets afstaan aan "oom agent"............ ik vermoed alleen dat deze liever een andere fiets kiest. Met mijne is het niet zo goed boeven vangen nl.
Dat is dan ook wel behoorlijk asociaal van je! Want als oom agent geen boeven kan vangen omdat jij niet met een goeie fiets wil rijden is het jouw fout! :P
Alle reacties Link kopieren
Jolietje, zeg me dat je niet serieus bent met je laatste verhaal. Da's toch absurd? Hoe verzin je het?!



En ik vind het "niets te zeggen hebben over je eigendom" wel schromelijk overdreven. We hebben het hier nog altijd over de politie hoor, die mogen nu eenmaal net wat andere dingen doen dan de gemiddelde burger. En da's maar goed ook! Zoals jij het stelt slaat het helemaal nergens op en ik denk trouwens ook dat het zelden voorkomt dat een verbalisant iemand vraagt z'n fiets uit te lenen.



Traincha, ik denk dat het valt onder het niet opvolgen van een bevel.
Alle reacties Link kopieren


"spuugt koffie over beeldscherm"



Dat, Jolietje, lijkt me inderdaad een heel realistisch scenario.........



:D





Het is maar een voorbeeld, zal nooit echt gebeuren, maar wel hetzelfde principe. Eigendom blijft iemands eigendom. Je hebt er veel voor moeten betalen. Dan ben jij degene die beslist of het wordt uitgeleend of niet. En niet 'oom agent'.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het dus ook wel even in het juiste perspectief zien Jolietje. Ze vragen je niet je huis tijdelijk af te staan, ze vragen "slechts" om je fiets. Je kan je afvragen of dat het waard is om er een principekwestie van te maken, zeker nu er andere belangen in het spel zijn. Gelukkig is ook dit allemaal aan regels verbonden en is het dus niet mogelijk dat een verbalisant jou vraagt iets af te staan als het niet echt nodig is.
Alle reacties Link kopieren


Jolietje, zeg me dat je niet serieus bent met je laatste verhaal. Da's toch absurd? Hoe verzin je het?!



En ik vind het "niets te zeggen hebben over je eigendom" wel schromelijk overdreven. We hebben het hier nog altijd over de politie hoor, die mogen nu eenmaal net wat andere dingen doen dan de gemiddelde burger. En da's maar goed ook! Zoals jij het stelt slaat het helemaal nergens op en ik denk trouwens ook dat het zelden voorkomt dat een verbalisant iemand vraagt z'n fiets uit te lenen.



Traincha, ik denk dat het valt onder het niet opvolgen van een bevel.
Dit was idd. ook een absurd voorbeeld net zo absurd als het verhaal van een agent die je dwingt tijdelijk je fiets in te vorderen.

Natuurlijk mag de politie andere dingen doen dan een gemiddelde burger, maar een onschuldig burger dwingen zijn fiets af te staan omdat oom agent hem zelf niet bij zich heeft, vind ik weer een heel ander verhaal. Ik denk dat dit probleem meer ligt bij de politie zelf. Als ze nou ieder zelf een fiets meenemen. Ik vind dit hun eigen probleem neerleggen bij de ander.

Even een vraag aan jou: Wat zou jij doen als je je dure nieuwe fiets dan uitleent en je krijgt hem terug en de versnellingen zijn stuk of de rem? Op wie verhaal jij dan de kosten? Betaal je ze dan zelf?
Alle reacties Link kopieren
Je moet het dus ook wel even in het juiste perspectief zien Jolietje. Ze vragen je niet je huis tijdelijk af te staan, ze vragen "slechts" om je fiets. Je kan je afvragen of dat het waard is om er een principekwestie van te maken, zeker nu er andere belangen in het spel zijn. Gelukkig is ook dit allemaal aan regels verbonden en is het dus niet mogelijk dat een verbalisant jou vraagt iets af te staan als het niet echt nodig is.
Nee, dat snap ik, maar ik wilde hiermee alleen aangeven hoe absurd ik dit dus vind.
Alle reacties Link kopieren




quote: meisje85 reageerde



Trouwens, je kan wel zeggen dat je het niet doet, maar volgens mij ben je het gewoon verplicht. Dus het lijkt mij einde discussie. En daarom vind ik dat ook zo raar dat je het verplicht bent. Iemand leen jouw eigendom of je het er mee eens bent of niet. Je hebt het maar te lenen. M.a.w. je hebt niets te zeggen over je (dure) eigendommen.

Een ander voorbeeld wat nog niet is gebeurd maar wat dan dus ook kan: Oom agent belt midden in de nacht bij jou aan, of je je bed even af wilt staan aan een boef die gewond is, totdat de ambulance is gearriveerd. Hij vraagt jou tegelijkertijd of je alle deuren e.d. wilt sluiten dus de boef wilt opsluiten in jouw slaapkamer. Oom agent gaat zelf weg, want hij heeft nog meer te doen. Daar zit je dan in je eigen huis met een wildvreemde crimineel in jouw bed.....









:P

:P

:P
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval zou oom agent pech hebben. Niet omdat ik mijn fiets niet af zou willen staan, zuiver omdat ik er geen heb. Ik ben een van de weinige gezonde Nederlanders die niet kan fietsen.:$

Maar zou ik er een hebben dan kreeg hij die. Zelf kun je, als je toch die 10 km. moet afleggen gelijk even langs het dichtstbijzijnde buro om het verhaal voor te leggen. Weten ze er daar van en mocht het uiteindelijk om diefstal gaan dan is het alvast bekend, scheelt weer bij het doen van aangifte.

Helaas kan ik dus geen fiets in bruikleen geven, maar heb zo mijn eigen aandeel in de samenwerking met de politie.

Ik vind het eigenlijk in een samenleving waar zo afgegeven wordt op dat de politie te weinig doet jammer dat dat afgeven zo makkelijk gaat, maar enige samenwerking (door bruikleen van een fiets) voor sommigen een onoverkomelijk probleem is. Ikke, ikke, ikke en de rest....vul maar in.:(
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg plekken waar ook politieagenten rondlopen, maar waar ze niet zouden kunnen komen met de fiets.



Ik verwacht überhaupt niet dat ik m'n fiets in zo'n staat terug zou krijgen. Denk je nou echt dat dat gebeurt? "Nou bedankt hier heb je 'm weer. Ja, sorry, het ging er nogal wild aan toe maar je redt het verder wel toch? "
Alle reacties Link kopieren
Als je je dure kleren aan hebt, spring je dan ook niet in het water om iemand te redden?!
Alle reacties Link kopieren




quote: ellllun reageerde



"spuugt koffie over beeldscherm"



Dat, Jolietje, lijkt me inderdaad een heel realistisch scenario.........



:D





Het is maar een voorbeeld, zal nooit echt gebeuren, maar wel hetzelfde principe. Eigendom blijft iemands eigendom. Je hebt er veel voor moeten betalen. Dan ben jij degene die beslist of het wordt uitgeleend of niet. En niet 'oom agent'.



En anders laat oom agent me maar voor de rechter slepen :P

Alle reacties Link kopieren
Voor de rechter slepen zal waarschijnlijk ook niet lukken want als oom agent zo druk is met het proberen te vangen van een boef heeft hij dus geen tijd om mij op de bon te slingeren.
Alle reacties Link kopieren




quote: meisje85 reageerde



Jolietje, zeg me dat je niet serieus bent met je laatste verhaal. Da's toch absurd? Hoe verzin je het?!



En ik vind het "niets te zeggen hebben over je eigendom" wel schromelijk overdreven. We hebben het hier nog altijd over de politie hoor, die mogen nu eenmaal net wat andere dingen doen dan de gemiddelde burger. En da's maar goed ook! Zoals jij het stelt slaat het helemaal nergens op en ik denk trouwens ook dat het zelden voorkomt dat een verbalisant iemand vraagt z'n fiets uit te lenen.



Traincha, ik denk dat het valt onder het niet opvolgen van een bevel. Dit was idd. ook een absurd voorbeeld net zo absurd als het verhaal van een agent die je dwingt tijdelijk je fiets in te vorderen.

Natuurlijk mag de politie andere dingen doen dan een gemiddelde burger, maar een onschuldig burger dwingen zijn fiets af te staan omdat oom agent hem zelf niet bij zich heeft, vind ik weer een heel ander verhaal. Ik denk dat dit probleem meer ligt bij de politie zelf. Als ze nou ieder zelf een fiets meenemen. Ik vind dit hun eigen probleem neerleggen bij de ander.

Even een vraag aan jou: Wat zou jij doen als je je dure nieuwe fiets dan uitleent en je krijgt hem terug en de versnellingen zijn stuk of de rem? Op wie verhaal jij dan de kosten? Betaal je ze dan zelf?



Die agent leent je fiets niet en vraagt er ook niet om: die agent vordert je fiets.  Dat betekent dat je verplicht bent om je fiets af te geven anders ben je zelf strafbaar wegens belemmering van de rechtsgang.

Mocht je fiets schade ondervinden of verloren gaan bij de achtervolging dan krijg je je schade vergoed door de politie; ook dat is wettelijk geregeld.

En die agent is niet zo dom om zijn eigen fiets te vergeten; die kwam bijvoorbeeld met de auto naar een inbraakmelding en de inbreker kiest een vluchtroute (bijvoorbeeld door een park)  waar hij met een auto niet kan worden gevolgd.  De agent zal dan via zijn mobilofoon de meldkamer om assistentie vragen en intussen zelf de achtervolging inzetten. Bijvoorbeeld op een gevorderde fiets.

Ik vind het bizar dat mensen er in zo'n situatie zelfs over denken om hun fiets niet af te geven.  Wat een egoïsme en wat een stuitende domheid !

Als ze worden overvallen of beroofd en de politie moet de achtervolging staken omdat iemand zijn fiets niet wil afgeven wil ik ze nog wel eens horen.
Alle reacties Link kopieren
Normaal ben ik niet zo van "als het jou overkomt piep je wel anders". Maar ik doe het nu toch even: ik neem aan dat je het zelf ook behoorlijk irritant zou vinden als er bij jou is ingebroken en de agent niet achter de dader aankan omdat niemand z'n fiets wil afstaan (omdat 'ie zo duur is en ze vanavond nog moet sporten)?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Tenderlover. En daarbij vind ik het ook nog eens stuitend dat er wel enorm op de politie en de rechtsgang ansich afgegeven wordt maar dezelfde mensen tegelijkertijd niet bereid zijn er ook maar iets voor te doen om ervoor te zorgen dat het beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Stel je geeft je fiets mee aan oom agent.



Dan is het aan jou om te zorgen dat jij je fiets terugkrijgt denk ik.



Moet je zeker eerst uitzoeken bij welk bureau je fiets staat.

Daarna moet je zeker ook nog bewijzen dat de fiets van jou is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt bullshit.



En dan maar in sommige ogen egoïstisch en dom en belemmeren van de rechtsgang.



Maar oom agent kan hoog en laag springen, dan leent ie maar de fiets van iemand die achter mij fietst.
Alle reacties Link kopieren
Liefst zou ik trouwens zèlf achter die inbrekert aangaan en hem gewassen en gestreken afleveren bij oom agent.  Ik heb nou eenmaal de pest aan inbrekerts en dat soort gespuis.  Maar daar moet je in dit land nog lelijk mee uitkijken want voor je het weet zit je zelf achter de tralies.
Alle reacties Link kopieren
Even wat nieuwsgierige praktische vragen:



Hoe moet ik dat dan voor me zien. Agent vordert fiets in terwijl hij in achtervolging is. Dan heeft hij denk ik weinig tijd om zich te identificeren. Maar goed, stel hij neemt er wel 'de tijd' voor, is het dan de bedoeling dat jij onthoudt wie die beste agent is? Kan dat in een waarschijnlijk snel tempo? Hoe kunnen ze anders je fiets weer terugbrengen, ik neem aan dat ze dan weer niet de tijd nemen om jouw gegevens op te schrijven en een bon van invordering te geven?:P



Ik ben echt nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat! De enige voorbeelden die ik voor mij zie, zijn uit Amerikaanse films...:D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven