Geld & Recht alle pijlers

En/of spaarrekening buitenlandse bank - geregistreerd partne

17-04-2024 21:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij overwegen vanwege de hogere rente een spaarrekening te openen bij een buitenlandse bank. Voor nu oog gericht op de ‘openbank’, een Spaanse bank.

We komen er alleen niet uit of je bij een buitenlandse bank een en/of rekening kan openen die dus op beide namen staat.
Verder erkennen ze in Spanje oa het geregistreerd partnerschap niet en geldt zover ik begrijp wel het erfrecht van het desbetreffende land.
Iemand die weet hoe dit werkt?

Dus bestaat de en/of, zo niet hoe onverstandig is het op 1 naam zetten van de rekening en hoe werkt erfrecht op moment als 1 van beide/rekeninghouder overlijdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet in Spanje erfbelasting betalen, maar ik denk niet dat het erfrecht van Spanje geldt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nen-europa


Maar goed ik heb er verder ook geen kaas van gegeten.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ga sparen via raisin. Scheelt je een hoop gedoe met zelf rekeningen openen bij Europese banken. Geen idee hoe het zit met en/of rekeningen daar. Zal vast wel in de app staan. Desnoods open je alle 2 een rekening en stort je allebei de helft erop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wonen jullie alebei in Nederland en hebben jullie allebei de nederlandse nationaliteit? Zo ja, weet je zeker dat dan Nederlands recht niet geldt?
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
17-04-2024 21:40
Je moet in Spanje erfbelasting betalen, maar ik denk niet dat het erfrecht van Spanje geldt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nen-europa


Maar goed ik heb er verder ook geen kaas van gegeten.

Link bekeken, maar het wordt me niet duidelijk welk land bepaald wie erfgenaam wordt. Voor de Spaanse wet ben ik dat nl niet, voor de Nederlandse wel.
hoelahoep wijzigde dit bericht op 17-04-2024 22:00
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
17-04-2024 21:46
Wonen jullie alebei in Nederland en hebben jullie allebei de nederlandse nationaliteit? Zo ja, weet je zeker dat dan Nederlands recht niet geldt?
Beide Nederlandse nationaliteit en wonend in Nederland inderdaad.
Las online dat erfbelasting wel zou gelden. Maar twijfel ook wel een beetje omdat ik ook ergens las dat indien ongehuwd het geld naar erfgenaam gaat na overleggen van de benodigde papieren en aangezien ik voor de Spaanse wet officieel geen erfgenaam ben want ongehuwd. Maar misschien is dit ook een spookverhaal, vandaar de check of iemand dit toevallig weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeleana schreef:
17-04-2024 21:41
Ga sparen via raisin. Scheelt je een hoop gedoe met zelf rekeningen openen bij Europese banken. Geen idee hoe het zit met en/of rekeningen daar. Zal vast wel in de app staan. Desnoods open je alle 2 een rekening en stort je allebei de helft erop.
https://www.raisin.nl/sparen/gezamenlij ... de%20ander.

En/of bestaat niet, zij geven als oplossing om een gezamenlijk tegenrekening op te geven.
Dat heeft alsnog niet de voorkeur, maar vraag me af of die in het buitenland bestaat. Tot nu toe niet tegengekomen.
hoelahoep wijzigde dit bericht op 17-04-2024 22:16
Reden: Update na info website
40.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
17-04-2024 21:47
Link bekeken, maar het wordt me niet duidelijk welk land bepaald wie erfgenaam wordt. Voor de Spaanse wet ben ik dat nl niet, voor de Nederlandse wel.
Het staat er wel:

“Moet u in het buitenland bewijzen dat u recht heeft op een erfenis? Dan kunt u dit doen door een Europese Verklaring van Erfrecht te overleggen. In de verklaring staat dat u de erfgenaam bent en welk erfrecht van toepassing is op de erfenis.”

Bedankt voor de link!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit weet ik niet 100% zeker maar volgens mij moet je meestal wel in het land wonen als je een rekening wil. Vaak bij de gemeente geregistreerd zijn. Je kan evt naar ING of ABN AMRO kijken aangezien ze over de hele wereld zitten. Qua erfrecht geldt volgens mij meestal het land waar je woont of wat je nationaliteit is. Je moet vastleggen wat je wil.

Ik verhuis vaak en als ik een rekening moet openen in het land gaat dat nog niet heel makkelijk.
belize wijzigde dit bericht op 17-04-2024 22:29
12.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://gathering.tweakers.net/forum/ ... es/1962694 Op dit forum wordt openbank uitgebreid besproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, je kunt in Spanje op meerdere namen een rekening openen. De vraag is of dat kan zonder inwoner te zijn/een identiteitsnummer te hebben.
Wat betreft erven: ik denk dat jullie onder het Nederlandse erfrecht vallen, aangezien jullie woonachtig zijn in NL.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belize schreef:
17-04-2024 22:27
Dit weet ik niet 100% zeker maar volgens mij moet je meestal wel in het land wonen als je een rekening wil. Vaak bij de gemeente geregistreerd zijn. Je kan evt naar ING of ABN AMRO kijken aangezien ze over de hele wereld zitten. Qua erfrecht geldt volgens mij meestal het land waar je woont of wat je nationaliteit is. Je moet vastleggen wat je wil.

Ik verhuis vaak en als ik een rekening moet openen in het land gaat dat nog niet heel makkelijk.
Dat hoeft binnen de EU niet. Binnen de EU kun je ook je nederlandse rekening aanhouden (is allemaal iban). Is wellicht anders als je buiten de EU gaat. Mijn vader werkte over de grens (woonde in nederland) en had ook een rekening in het land waar hij werkte. (Al in de jaren 70 trouwens).
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeleana schreef:
17-04-2024 21:41
Ga sparen via raisin. Scheelt je een hoop gedoe met zelf rekeningen openen bij Europese banken. Geen idee hoe het zit met en/of rekeningen daar. Zal vast wel in de app staan. Desnoods open je alle 2 een rekening en stort je allebei de helft erop.


Dit.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.financieelonafhankelijkblog ... belasting/
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-04-2024 13:18
Reden: niet toegestaan
97.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees 82% erf belasting voor ongehuwden.
Ik waag er nog een belletje aan of ze en/of rekening aanbieden, maar anders vind ik het risico te groot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
18-04-2024 07:14
[...]
Ik ga dit verder onderzoeken, mochten we een rekening openen zal ik je pb sturen. Thnx voor de tip in ieder geval.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-04-2024 13:18
Reden: quote verwijderd
31.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Via Raisin kun je dus ook nog met dat erfrecht te maken hebben. Is nog erg onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
17-04-2024 22:42
Dat hoeft binnen de EU niet. Binnen de EU kun je ook je nederlandse rekening aanhouden (is allemaal iban). Is wellicht anders als je buiten de EU gaat. Mijn vader werkte over de grens (woonde in nederland) en had ook een rekening in het land waar hij werkte. (Al in de jaren 70 trouwens).
Aanhouden kan wel, maar kan je het ook aanvragen als je niet in het land woont en er geen verbinding mee hebt? Werken of wonen zorgt er namelijk voor dat je bekent bent bij de lokale overheid.

Ik heb zelf nog steeds een Nederlandse rekening doordat ik er lang woonde maar volgens mij kan ik niet zomaar een Franse of Italiaanse aanvragen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
18-04-2024 08:42
Via Raisin kun je dus ook nog met dat erfrecht te maken hebben. Is nog erg onduidelijk.
Het lastige is dat ik tot nu toe ook nog nergens gevonden heb dat een en/of rekening zou kunnen, dat zou het al wat makkelijker maken.
Maar kreeg ook door dat een bank helemaal niet op de hoogte gebracht wordt van een overlijden tenzij je dit zelf doet, dus als we alle 2 de inlog gegevens zouden hebben dat we dan gewoon geld kunnen overboeken en zou er geen haan naar kraaien..

En toch… 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
In theorie kun je dat natuurlijk wel doen.

Je kunt ook nog trouwen natuurlijk. Heb je dat probleem ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
18-04-2024 21:42
In theorie kun je dat natuurlijk wel doen.

Je kunt ook nog trouwen natuurlijk. Heb je dat probleem ook niet.
Trouwen uitgezocht, een omzetting geregistreerd partnerschap naar huwelijk wordt in buitenland nog steeds niet erkend.
Dus dan zouden we eerst moeten scheiden van partnerschap & dan vervolgens weer trouwen, kost geld en gedoe.
Nederland lijkt wel uniek met z’n en/of.
Alle reacties Link kopieren Quote
En/ of rekening is zeker niet uniek, maar het gaat om de afwikkeling van het geld ervan als 1 overlijdt. Dat verschilt dus per land.
Voor mij wel ooit 1 van de redenen geweest om te trouwen ipv geregistreerd partnerschap. In het buitenland heeft dat namelijk vaak niet zo'n zelfde status als in Nederland (denk ook aan als partner in het ziekenhuis terecht komt bijvoorbeeld).

Ik snap alleen niet helemaal waarom een omzetting niet erkend wordt? Je staat dan neem ik aan in de GBA als getrouwd en krijgt dan neem ik aan ook een trouwboekje?
Ah wacht, ik zie het ook op de overheidswebsite staan. Misschien even een check doen hoor dat voor Spanje specifiek zit dan een of het daar wel wordt erkend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
19-04-2024 08:09
Trouwen uitgezocht, een omzetting geregistreerd partnerschap naar huwelijk wordt in buitenland nog steeds niet erkend.
Dus dan zouden we eerst moeten scheiden van partnerschap & dan vervolgens weer trouwen, kost geld en gedoe.
Nederland lijkt wel uniek met z’n en/of.
Helemaal niet. Zoals ik al zei, in Spanje kun je op meerdere namen een rekening openen.
Of iemand anders autorisatie geven over jouw rekening.
Maar dat wil niet zeggen dat het geld bij overlijden van jou is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven