Inspiratie gezocht: avondmaaltijd

28-03-2024 18:26 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha forummers,

Ik ben sinds begin dit jaar bezig met gezonder eten. Dat gaat goed: ik voel me energieker en beter in m'n vel. Toch merk ik dat ik maar een beperkt aantal recepten in 'de roulatie' heb zitten: curry met rode linzen, rode pasta, pasta pesto en rijst met groente en (vega) kip of gebakken ei. En heel soms een avg-tje.

Het wordt een beetje saai en ik kook voor alleen mezelf, dus ik merk dat voor mij de motivatie een beetje verdwijnt. Ik kook meestal in grotere hoeveelheden en wissel af (dus ik kook op dag 1 en dag 2, op dag 3 eet ik wat ik over heb van dag 1 en op dag 4 de overblijfsels van dag 2). Dingen als pastasaus en soep vries ik ook in voor drukkere dagen.

Maar goed. Ik zoek nieuwe, lekkere en makkelijke recepten. Wat zijn jullie go-to recepten op een normale doordeweekse dag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chili con carne
Nasi
Stamppot
Pastasalade
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je chili maakt ( rijst los er bij ) kun je die de andere dag als vulling in een wrap doen en met kaas erover in de oven doen.

Als je bonen kookt ( avg ) kun je die de andere dag met Afbeelding rijst en vlees eten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 eieren, wat bloem, creme fraiche, bieslook peper en zout en strooikaas

heel luchtig kloppen

pan met wat olijfolie warm maken maar niet heet

dan mengsel in pan op lage temperatuur

deksel erop

na vijf minuten is de onderkant droog maar de bovenkant is nog romig

brood roosteren en opeten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een pizza van kant en klaar deeg is ook zo gemaakt.

Een hartige taart kun je ook invriezen.
Een hartige taart kun je ook invriezen: dan blijft de quiche drie maanden houdbaar. Wil je de quiche weer opwarmen? Verwarm het 30 minuten (afgedekt met aluminiumfolie, anders verbrandt de bovenkant) in een voorverwarmde oven op 160 graden. Je kunt de quiche ook op kamertemperatuur serveren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Witlofsalade dag 1 en witlof ham/kaas uit de oven op dag 2 of 3.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soep

Salade en een stukje vlees of vis
Alle reacties Link kopieren Quote
Couscous, met een groente stoof op tomaten basis. Of als salade met tomaatjes, komkommer, peterselie en citroensap als basis.

Linzen/kikkererwten/feta/rucola als salade, met kerrie en olijfolie als dressing. Klinkt vreemd, is heel lekker. Met kip (drumsticks) of een visje ernaast.

Stoofje van witvis (kan ook diepvries) op tomatenbasis. Smaak maken met ansjovis, citroensap, kappertjes. Lekker bij stokbrood, maar ook over pasta of met aardappelkroketjes ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
courgette met kaasschaaf in plakjes schaven, in pan met olijfolie, zeezout, snufje kerrie en peper. als courgette heel klein geworden is, pasta koken, bij het mengsel doen, wat mint (heel makkelijk in pot op balkon of vensterbank of in tuin, gaat nooit dood) erdoor heen knippen en parmezaan erbij en als je het echt romig wilt, ook nog wat creme fraiche. voor niet vega kun je er nog serrano ham of parma ham bij doen. is een recept van theo randall
Alle reacties Link kopieren Quote
Gnocchi (of pasta) met paddestoelen. Bakken met evt. spekjes, ui, knoflook, rode peper. Afblussen met een klein beetje room of melk, bouillon of witte wijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Budha bowl, sushi rijst met wat rijst a zijn. Topped met wat je lekker vindt zoals tomaatjes, avocado, vis (zalm, toning, garnaal) radijs of lenteui beetje soya saus of chili saus kan ook met gekookt ei.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://chickslovefood.com/10x-gezond-a ... 0-minuten/

Snelle recepten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
en... ben je geinspireerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook eens zoeken op.mealpreppen
Alle reacties Link kopieren Quote
-Pitabroodjes met kipfiletreepjes gekruid met gyroskruiden met Griekse salade
-(Groente)wraps met halloumi, gebakken courgette met knoflook en hummus
- Gnocchi met (veel 😋) zelfgemaakte pesto en boontjes


En niet echt een geweldig idee maar op dagen zonder veel tijd eten wij vaak ultra simpel: aardappelkroketjes of rostirondjes met boontjes en (kip)gehaktballetjes, of broccolisoep (hele broccoli koken, beetje bouillon en zo’n kleine verpakking Boursin en dan pureren, met afbakbroodje erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Traybake! Alles op een bakplaat in de oven, half uurtje wachten, eten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tonijn met rucola sla, ijsbergsla, veldsla, fijn gesnipperde ui, rauwkost, een scheutje citroen, knoflook en een beetje olijfolie.
Verse olijven als optie erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik vind dit een topboek: https://www.bol.com/nl/nl/p/snel-gezond ... oductTitle
Alle reacties Link kopieren Quote
Pasta met courgette en zalm

Voor 1 persoon
Half uitje snipperen
200 gram courgette heel dun schaven
Uitje eventueel met knoflook fruiten
Courgette erbij even laten garen
Roer ondertussen twee theelepels maizena tot een papje met drie/vier eetlepels citroensap
Roer daar dan twee/drie eetlepels crème fraîche bij en wat groentenbouillonpoeder en een halve eetlepel suiker
Giet dit mengsel bij de courgette.
Kook ondertussen de pasta
Doe de pasta op een bord, saus er op en 100 gram zalmsnippers erop. Eventueel nog wat gemalen peper erop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke reacties, dank jullie wel! Ik kan vooruit :biggrin:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven