Vriendschappen en verhuizingen

11-05-2024 08:42 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al lange tijd een vriendin die, na altijd een paar straten verderop te hebben gewoond, is verhuisd naar een andere stad op ongeveer een uurtje rijden.

Soms ga ik naar haar toe, soms spreken we ergens in het midden af en een andere keer komt ze deze kant op.

Nu hadden we laatst een gesprek over wie ze nog zag uit onze oude vriendengroep, en dat waren er op mij na niet zoveel meer.

Toen ik dit ter sprake bracht bij de “rest” kreeg ik als reactie dat degene die ervoor kiest te verhuizen, zelf maar altijd de kant van de vrienden op moest komen. Zij hadden er immers niet voor gekozen ver weg te gaan wonen en vriendin moest niet verwachten dat ze een uur in de auto voor haar gingen zitten.

Hoe doen anderen dat? Ik vind het altijd geven en nemen voor wat de vriendschap waard is en ben echt behoorlijk verbaasd over de houding van de anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
11-05-2024 08:42
Hoe doen anderen dat? Ik vind het altijd geven en nemen voor wat de vriendschap waard is

Hier zeg je het al. Met de aanvulling: tegenover wat het iemand kost.

Er zijn mensen die hun leven graag 'dichtbij' hebben, verhuizen ze zelf of verhuis jij dan valt de vriendschap sneller buiten het waard vinden om die extra moeite te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja. Mensen moeten nu eenmaal prioriteiten stellen in het leven en er zitten maar 24 uur in een dag.

Dan is een uur moeten rijden al snel uit verhouding als het voor een lunch/kopje thee is. En voor een stapavond is het logischer dat zij komt logeren, in plaats van meerdere mensen bij haar.

Als de vriendschap echt heel diep zat dan vind je wel een nieuwe modus maar de kans dat het verwatert is levensgroot. Dat is nu eenmaal de consequentie van verder weg verhuizen. Wil je dat niet, dan moet je als verhuisde meer moeite doen en vaker rijden. Uit het oog uit het hart is gewoon reëel.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
11-05-2024 08:49
Hier zeg je het al. Met de aanvulling: tegenover wat het iemand kost.

Er zijn mensen die hun leven graag 'dichtbij' hebben, verhuizen ze zelf of verhuis jij dan valt de vriendschap sneller buiten het waard vinden om die extra moeite te doen.
Ja, zo zal dat wel zijn. Ik denk altijd maar; het is geen 15 uur vliegen ofzo. Misschien is wat je deelt ook minder aanwezig door de afstand. Dat je niet even binnenloopt of naar een terras fietst om bij te kletsen of iets te bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
En verder, ook vriendengroepen dichtbij bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Er is weinig nodig voor uit elkaar groeien of uit elkaar vallen als groep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
11-05-2024 08:58
En verder, ook vriendengroepen dichtbij bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Er is weinig nodig voor uit elkaar groeien of uit elkaar vallen als groep.
Dat is waar. Ik merk ook dat je soms mensen die praktisch naast je wonen ontgroeit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha ja, dit wordt mij ook altijd verweten door met name 2 vriendinnen. Ik heb er toch voor gekozen om zo ver te gaan wonen, dus ik moet vooral hun kant op. Ik ben overigens een treinrit van 13 minuten verder gaan wonen ;-D ("maar van deur tot deur ben je dan toch al gauw 40 minuten verder")
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het een rare redenering. Ik begrijp echt wel dat je elkaar minder ziet, en dat er maar 24 uur in een dag zitten en zo. Dan verwateren sommige vriendschappen.

Maar om nu te zeggen dat degene die verhuisd is altijd maar heen en weer moet rijden? Als je zoiets zegt, ben je een kennis en geen vriend(in).
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf verhuisd, naar een dorp een uur tot 5 kwartier rijden van mijn oude woonplaats. Ik merk dat het contact met kennissen inderdaad verwaterd is. Maar mijn goede vrienden die zie ik nog steeds hoor, ook al woon ik nu al 6 jaar ver weg. We spreken idd vaker ergens halverwege af en minder vaak bij iemand thuis. Maar ook komen we gewoon nog op elkaars verjaardagen en die van de mannen en kinderen, en de vriendschap is nog net zo hecht. Het is maar net wat het je waard is. En gelukkig vinden zij het mij waard om mijn kant op te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hexopbezemsteel schreef:
11-05-2024 09:13
Ik vind het een rare redenering. Ik begrijp echt wel dat je elkaar minder ziet, en dat er maar 24 uur in een dag zitten en zo. Dan verwateren sommige vriendschappen.

Maar om nu te zeggen dat degene die verhuisd is altijd maar heen en weer moet rijden? Als je zoiets zegt, ben je een kennis en geen vriend(in).
Dat was dan misschien altijd al zo. Prima verder toch. Pas na bepaalde levensveranderende gebeurtenissen weet je wie echte vrienden zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt wel anders. Zeker in die periode dat iedereen baby's krijgt.

Hoogzwanger of met een baby heb je al helemaal weinig fut om ver te reizen voor een afspraak. Dan moet je wel oppassen dat je elkaar niet helemaal verliest.

Groeps FaceTime-borrel, iets leuks gaan doen 'in het midden' en een beetje voor elkaar zorgen. Laat de verse moeder niet 1,5 uur rijden, maar accepteer dat het een paar keer bij haar afspreken is en het uiteindelijk ook weer eens dichtbij jouw huis kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als vrienden dit al teveel moeite vinden, weet je wat die vrienden je waard vinden. Ik vind het een rare redenatie. Je bent vrienden, omdat je het leuk hebt met elkaar en om elkaar geeft, neem ik aan? Dan zou dat uurtje rijden geen probleem moeten zijn. Je hebt dat over voor elkaar in een vriendschap. Ik in ieder geval wel, en ik heb een aantal vrienden die verder weg wonen. Geen enkel probleem om ze op te zoeken :) mijn ouders zijn 3 uur bij ons vandaan gaan wonen. Ik ga echt niet tegen hen zeggen dat ze altijd maar hierheen moeten komen hoor. Ik heb het voor ze over, omdat ik van ze hou. Dan is ook 3 uur niet onoverkomelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vrij vaak verhuisd. Als gevolg heb ik nu vrienden overal, en overal een klein groepje. Want alleen de diepere vriendschappen blijven over, bij mij in ieder geval. Even een oppervlakkig bakje koffie doen met iemand die tussen kennis en vriend in hangt, doe je niet als je er 2 uur of meer voor moet reizen. Maar de mensen waarmee ik nog wel afspreek, daarbij is het zo dat het na 2 minuten weer is alsof we elkaar wekelijks zien, ondanks dat we elkaar max 2x per jaar treffen.

Het opvallende vond in nog dat het niet altijd de mensen zijn met wie je ook het meeste afsprak toen je nog bij elkaar om de hoek woonde, die overblijven als vriendschappen nadat je ver uit elkaar bent gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan zijn het niet echt vrienden.
Ik ben ook verhuisd en met mijn vriendinnen heb ik nog steeds goed contact, we zien elkaar minder vaak, maar we appen veel in de tussentijd en spreken vaak af in het midden of ik kom naar hun toe of zij naar mij. Als ze hierheen komen, dan blijven ze soms een weekendje.

Deze reactie snap ik wel bij iemand met wie je alleen soms een kopje koffie drinkt. Of bijvoorbeeld soms ben je heel close met een collega, die spreek je elke dag. Maar op het moment dat diegene een andere baan heeft, dan verwatert dat en spreek je elkaar nauwelijks meer. Dan spreek je nog 1x af en daarna denk je mwa.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben diegene die destijds op 45 min afstand verhuisd ben om bij de liefde in te trekken.

Bijna iedereen zie ik nog regelmatig en ik heb nooit gehoord dat ik maar naar hun moet komen omdat het mijn keuze was.

In de 10 jaar is er 1 vriendschap verwaterd maar dat was al geen dikke vriendin op voorhand, maar zij hoorde gewoon bij de vriendengroep.

En ja, we zien elkaar minder vaak dan voorheen, maar het is nog steeds goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf verder weg gaan wonen en één van mijn vriendinnen heeft geen auto, waardoor het er eigenlijk altijd op neer komt dat ik daarheen ga. Het is denk ik al meer dan 5 jaar geleden dat ze een keer voor een feest bij mij zijn geweest. Dat vind ik ergens wel jammer, al vind ik het niet erg om te rijden. Waar ik wel van baal, is dat ze verwachten dat ik die kant op kom en ze vervolgens soms na anderhalf uur alweer aangeven naar huis te moeten. Daar zit ik dan 2 uur voor in de auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dit bij mezelf ook niet. Ik heb vrienden in heel Nederland en ik ga gerust het halve land door om ze te zien. Maar ik denk dat het te maken heeft met het concept vriendengroep. Dat is toch echt anders dan een losse vriendschap. Mijn vriend heeft ook een vriendengroep, sinds hij bij mij is komen wonen 5 jaar geleden is er nauwelijks iemand van die vriendengroep hier geweest. Alleen echt zijn beste vrienden. De rest vind het ook teveel moeite, moet hij maar gewoon naar daar toe gaan. Dat is ook niet echt een diepe vriendschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor het vaker in vriendengroepen en begrijp het tot op zekere hoogte.

Zelf heb ik veel losse vrienden en daarbij is het geen probleem. Iedereen verhuist alle kanten op en de ene keer ga ik ergens heen en dan komt iemand naar mij.

Bij groepen is dat anders. Als de hele groep in 1 plaats woont, dan is het logisch dat degene die verhuist vaker terug komt. Daarnaast bestaan groepen vaak uit subgroepjes. Dan kan het zijn dat er 2 of 3 bijv wel jouw kant op komen,maar de overige 10 niet. Het is logisch, maar maakt wel de verhoudingen duidelijk in mijn ogen.

Als je 1 op ook echt een klik hebt, dan doe je moeite voor elkaar. De rest zijn dan meer vrienden voor bepaalde momenten/gelegenheden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij had het ook te maken met wat voor soort vriendschap ik had me mensen die verhuisd zijn. Ik heb geen auto en ben dus afhankelijk van het OV. Een vriendin die verhuisde nodigde me regelmatig uit voor een weekendje, of in elk geval een nachtje slapen. Dat is goed te doen, en voor mij ook de moeite waard.
Een andere vriendin waarmee ik, toen ze om de hoek woonde regelmatig ging lunchen, wilde ook graag dat ik langs kwam om te lunchen. Sorry, als de treinkosten zoveel duurder worden en ik 2 uur enkele reis heb met treinen en bussen ga ik niet een keer per maand voor anderhalf uur die kant op. (Terwijl zij een uurtje in de auto zou zitten.) Die paar keer dat we voor een hele dag plannen hadden ben ik natuurlijk wel gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een grote stad.
Binnen de stad zelf kun je al een uur reizen van elkaar af wonen.
Het ligt gewoon aan de persoon.
Import mensen die geen enkel probleem hebben twee uur te reizen naar hun geboortedorp vinden ineens een half uur trein naar een dichtbijgelegen plek al heel ver, terwijl je ze niet hoorde toen ze startten in diep buitenwijk waar iedereen drie kwartier voor op pad moest.
Zo blij waren ze toen om 'in de stad' te wonen.
Geboren stedelingen vinden het juist leuk, de stad eens uit en snappen de reistijd wel.
Ik heb als conclusie getroffen dat het ook gewoon in mensen hun hoofd zit, die afstand.
Ik heb hier weleens een heel zeurverhaal gelezen van een vrouw die het asociaal vond dat haar enige vriendin door de week een feestje gaf, op wel 20 minuten auto afstand.
Oeh hoe moest dat nou met omkleden en liefst om 10 uur al in bed.
Mensen vonden dat heel begrijpelijk.
Ik vond dat echt gezeik maar blijkbaar is het in sommige kringen redelijk normaal, geen stap teveel willen zetten voor je vrienden.
En dat dan toch vrienden noemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikje schreef:
11-05-2024 10:33
Bij mij had het ook te maken met wat voor soort vriendschap ik had me mensen die verhuisd zijn. Ik heb geen auto en ben dus afhankelijk van het OV. Een vriendin die verhuisde nodigde me regelmatig uit voor een weekendje, of in elk geval een nachtje slapen. Dat is goed te doen, en voor mij ook de moeite waard.
Een andere vriendin waarmee ik, toen ze om de hoek woonde regelmatig ging lunchen, wilde ook graag dat ik langs kwam om te lunchen. Sorry, als de treinkosten zoveel duurder worden en ik 2 uur enkele reis heb met treinen en bussen ga ik niet een keer per maand voor anderhalf uur die kant op. (Terwijl zij een uurtje in de auto zou zitten.) Die paar keer dat we voor een hele dag plannen hadden ben ik natuurlijk wel gegaan.
Dan spreek je ergens halverwege af lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikzelf heb vrienden door het hele land, ik vind het wel leuk om eens in een andere omgeving te scharrelen.

Met jonge kinderen is het vaak wel moeilijker.

Het verbaasde mij enigszins dat men niet bereid is te blijven investeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik houd van waar ik woon maar werk door heel NL en overnacht ook vaak elders. Dat maakt het voor mij wel anders om door de weeks ook te kunnen afspreken aan de andere kant van het land. Maakt wel dat ik in het weekend niet al zin heb om lang onder weg te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
11-05-2024 11:56
Ik houd van waar ik woon maar werk door heel NL en overnacht ook vaak elders. Dat maakt het voor mij wel anders om door de weeks ook te kunnen afspreken aan de andere kant van het land. Maakt wel dat ik in het weekend niet al zin heb om lang onder weg te zijn.
Herkenbaar. Maar dat is iets anders dan vinden dat iemand naar jou toe moet komen omdat die persoon zo nodig moest verhuizen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zij verhuist, dus zij moet de boel maar onderhouden en rijden.
Wil ik eventueel wel een enkele keer tot in de helft komen en 1 keer die kant op voor de housewarming, maar daar stopt de goodwill wel.

Bovendien zijn lange-afstands-vriendschappen zelden een écht lang leven beschoren. Zij leert een uur verderop andere mensen kennen en je bent al snel vergeten of "geen tijd meer met al die nieuwe vrienden".


"Een uur" per auto is hier overigens rustig 2 uur of meer met openbaar vervoer zonder rijbewijs.
Dan ben ik dus minstens een halve dag onderweg voor een kop koffie.
Terwijl zij zo nodig moest verhuizen.
Ze komt maar deze kant op dus.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven