Geld & Recht alle pijlers

Gasverbruik is laag?

12-05-2024 21:25 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, ik moest mijn meterstanden doorgeven. Gas zat ik gemiddeld rond de 1100/1200. Nu kom ik uit op 506. Weet iemand hoe dit kan? Ik ben wel veel meer op kantoor gaan werken, ik ben iets sneller onder de douche, maar kan dit voor 1 persoon? Ik heb er wel een foto van gemaakt maar misschien dat hier iemand kan bevestigen dat dit klopt. En nee, ik heb niet per ongeluk de watermeter gepakt, dat had ik al gedaan en toen kwam ik dus wel bij de juiste meter uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent veel meer op kantoor gaan werken en korter gaab douchen. Je geeft toch zelf al de verklaring?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien ook de kachel lager en minder vaak aangezet?
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben idd veel meer op kantoor gaan zitten, maar dan heb je het over een relatief korte periode dat de verwarming niet aanstond. Vandaar dat ik het verschil zo groot vind. En douchen, ja, ik doe de kraan nu uit als ik me insop, maar haal je daar dan echt zoveel uit? Blijkbaar wel. Klinkt misschien stom maar ik ben bang dat ze mij niet gaan geloven, de energieleverancier heb ik het dan over. Omdat het zo’n verschil is met voorgaande jaren. Maar goed, ik heb een foto gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verbruik in mijn eentje ongeveer 400 m3 gas in een rijtjeshuis. Maar daar doe ik flink m'n best voor met o.a. extra isolatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben amper een winter gehad, dus de kans is vrij groot dat je ook weinig hebt hoeven stoken.
In combinatie met de redenen die je zelf al aangeeft, kan het best veel lager zijn dan normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben een vrij zachte winter gehad. In combi dat je korter bent gaan douchen en meer op kantoor verklaard dan een hoop.

Wij zitten tot nu toe ook lager dan vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
12-05-2024 21:33
Misschien ook de kachel lager en minder vaak aangezet?
Ja dat wel. Tenminste, als ik stook stook ik goed, maar wel minder lang en minder dagen. Ergens rond kerst die week was het heel koud en toen was mijn thermostaat een week kapot, dus toen heb ik week in de kou gezeten. Dat heeft misschien ook wel bijgedragen :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
martje55 schreef:
12-05-2024 21:37
Ik verbruik in mijn eentje ongeveer 400 m3 gas in een rijtjeshuis. Maar daar doe ik flink m'n best voor met o.a. extra isolatie.
Dat is netjes. Ik heb voor mijn gevoel dus echt niets gedaan. Ja, die dagen kantoor hebben dan geholpen, maar dan denk ik, dan heb je het over 2/3 maandjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
MiNi schreef:
12-05-2024 21:39
We hebben een vrij zachte winter gehad. In combi dat je korter bent gaan douchen en meer op kantoor verklaard dan een hoop.

Wij zitten tot nu toe ook lager dan vorig jaar.
Ben blij dat te horen, dacht echt dat er bij mij iets niet goed was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werken op kantoor en dus een dag je verwarming niet aan scheelt al een hele hoop.
Ik woon alleen en verbruik ongeveer 500m³ per jaar.
Nog geen 100m³ in de maanden dat ik de verwarming niet aan doe, ik gebruik het dan alleen voor de douche. Afwassen gaat met de afwasmachine.

De overige 400m³ in de maanden dat de verwarming wel aan staat. Ik werk 4 dagen in de week buitenshuis. Ben afgelopen winter een paar keer ziek geweest = thuis zitten = verwarming aan. Dat zie ik meteen terug in de stand van de gasmeter.
Alle reacties Link kopieren Quote
MiNi schreef:
12-05-2024 21:39
We hebben een vrij zachte winter gehad. In combi dat je korter bent gaan douchen en meer op kantoor verklaard dan een hoop.

Wij zitten tot nu toe ook lager dan vorig jaar.
Dit.

En wat ook kan schelen is je verwarming uit doen als je weggaat, dus ook als je boodschappen ofzo gaat doen.

En in verhouding tot 3 en 2 jaar geleden zal je misschien ook minder vaak thuis zijn geweest. Toen zat je misschien vaker thuis door corona...
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons bleek de meter stuk toen we ineens slechts een kwart van vorige jaren gebruikt hadden. Toen kregen we een nieuwe meter en een geschat verbruik op basis van langjarig gemiddelde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikje schreef:
12-05-2024 21:43
Werken op kantoor en dus een dag je verwarming niet aan scheelt al een hele hoop.
Ik woon alleen en verbruik ongeveer 500m³ per jaar.
Nog geen 100m³ in de maanden dat ik de verwarming niet aan doe, ik gebruik het dan alleen voor de douche. Afwassen gaat met de afwasmachine.

De overige 400m³ in de maanden dat de verwarming wel aan staat. Ik werk 4 dagen in de week buitenshuis. Ben afgelopen winter een paar keer ziek geweest = thuis zitten = verwarming aan. Dat zie ik meteen terug in de stand van de gasmeter.
Echt bizar, dan moet het daar in zitten. Ik werk vijf dagen buitenshuis, meestal. Dat dat zo’n verschil maakt met andere jaren! Toen werkte ik nog merendeels thuis. Ben benieuwd wat dit met mijn eindafrekening gaat doen. Heb hem standaard op 160 staan en kreeg vorig jaar al ruim 500 terug. Nu heb je natuurlijk andere energiebelastingtarieven, maar gok/hoop dat ik weer zoiets terug krijg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verbruik gemiddeld 200 kuub per jaar. Ik woon alleen in een appartement van 80m2.
Maar ik stook heul weinig, maar ben ook veel thuis.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikje schreef:
12-05-2024 21:46
Dit.

En wat ook kan schelen is je verwarming uit doen als je weggaat, dus ook als je boodschappen ofzo gaat doen.

En in verhouding tot 3 en 2 jaar geleden zal je misschien ook minder vaak thuis zijn geweest. Toen zat je misschien vaker thuis door corona...
Klopt, dat doe ik altijd wel. Meestal stook ik goed de boel op en dan zachtjes aan of uit. En ik ben zeker meer weg van huis. Nou, nu maar hopen dat dit een mooie meevaller is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
12-05-2024 21:50
Bij ons bleek de meter stuk toen we ineens slechts een kwart van vorige jaren gebruikt hadden. Toen kregen we een nieuwe meter en een geschat verbruik op basis van langjarig gemiddelde.
Was dat een slimme meter? Dit klinkt heel stom maar ik heb in de sector gewerkt, laat ik het zo maar zeggen, en ik hoorde iets te vaak dat de slimme meter niet zo slim is. Zoveel storingen. Vandaar dat ik vooralsnog geen slimme meter heb. Zolang ik er mee wegkom vind ik dat prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Djessy schreef:
12-05-2024 21:55
Ik verbruik gemiddeld 200 kuub per jaar. Ik woon alleen in een appartement van 80m2.
Maar ik stook heul weinig, maar ben ook veel thuis.
Wauw, dat is echt niets! Dat is gewoon knap!
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je thuiswerkt maakt niet veel uit, maar of je anders overdag de kachel aan had wel natuurlijk. Als jij je verwarming op 20 graden hebt staan, maakt het nogal wat uit of je dat 8-22 de hele dag doet, of alleen 18-22. Dat is toch niet zo verbazingwekkend?

Dat de kraan uitdraaien tijdens het inzepen maakt niet veel uit, douchen is voor bijna iedereen maar een klein deel van het gasverbruik.

En in hartje winter een week de verwarming niet gebruiken scheelt ook enorm, ook al was het geen keuze. Ter vergelijking, ik heb vorig jaar 800 m3 gebruikt in een heel jaar. Daarvan was 55m3 in 1 week in januari. 1 week die net koud uitvalt, kan dus veel verschil maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyinred schreef:
12-05-2024 21:57
Was dat een slimme meter? Dit klinkt heel stom maar ik heb in de sector gewerkt, laat ik het zo maar zeggen, en ik hoorde iets te vaak dat de slimme meter niet zo slim is. Zoveel storingen. Vandaar dat ik vooralsnog geen slimme meter heb. Zolang ik er mee wegkom vind ik dat prima.

Was geen slimme, gebeurde in 1997. De meter was toen echt al heel oud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind eerlijk 500 m3 nog steeds heel erg veel. Wij zijn met z'n 3en (2 volwassen en een kind van 3 jaar), hebben een tussenwoning en hebben vorig jaar 111 m3 verbruikt. Boven de 120 m3 komen we eigenlijk nooit. Ik werk 3 dagen op kantoor, dus er is ook nog eens 4 dagen iemand thuis. Wel een goed geïsoleerd huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
BabyGroot schreef:
12-05-2024 22:39
Ik vind eerlijk 500 m3 nog steeds heel erg veel. Wij zijn met z'n 3en (2 volwassen en een kind van 3 jaar), hebben een tussenwoning en hebben vorig jaar 111 m3 verbruikt. Boven de 120 m3 komen we eigenlijk nooit. Ik werk 3 dagen op kantoor, dus er is ook nog eens 4 dagen iemand thuis. Wel een goed geïsoleerd huis.
111 m3 per jaar? Weet je dat zeker? Douche je nooit thuis of hebben jullie een elektrische boiler? En geen gasfornuis? In de zomermaanden, als er geen CV aan staat, gebruiken wij (gezin van 4) nog zo'n 15 m3 voor douchen en koken.
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
12-05-2024 22:45
111m3 per jaar? Weet je dat zeker? Douche je nooit thuis of hebben jullie een elektrische boiler? En geen gasfornuis?
Yes heb de app gecheckt, 111 m3 per jaar. We douchen gewoon thuis, waarvan 2x per week best lang, want dochter en ik douchen dan samen en wassen dan uitgebreid ons haar. Voor de rest wel kortere douchebeurten. We hebben wel een cv ketel, maar koken elektrisch op een inductie kookplaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
En hoeveel stroom verbruikte je BabyGroot? Hoe verwarm je je huis? Met een warmtepomp? Of een combiketel? Een elektrische boiler voor het douchen? Een afwasmachine? Allerlei zaken die bijdragen aan minder gasverbruik.

Ik woon in een slecht geïsoleerde woning met deels enkele glas, ben veel thuis en ben laatste jaren erg zuinig met stoken.
Ik ben van een verbruik van 900m3 in strenge winters, gewone winters met verbruik 750m3 waarbij ik de thermostaat op 21 graden Celsius zette, naar zachte winters met 16,5 graden op de thermostaat gegaan met een verbruik van nog geen 300m3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik zag op erg koude dagen, is dat verbruik al gauw op 5 á 8 m3 lag. Terwijl met niet vriezen, weinig wind en een beetje zon het verbruik aanmerkelijk lager lag.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven