Advies nodig! Contact opnemen met mijn vader

05-12-2016 11:29 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik had toevallig nog een account hier, maar ik ben nooit actief om eerlijk te zijn.

Maar ik zit met iets en wil graag advies van buitenaf hebben.



Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 3 was omdat mijn vader vreemd ging. Hij heeft me toen nog een paar keer opgehaald maar ik was boos op mijn vader omdat hij weg was gegaan. Dit heeft denk ik hooguit geduurd tot mijn 4e, daarna heb ik hem alleen nog maar gezien op de crematies van mijn opa en oma.



Ik ben nu 24 dus heb al ruim 20 jaar geen contact met mijn vader. Hij stuurde toen ik klein was nog wel een kerstkaart, maar dat veranderde als snel van papa in zijn naam.



Ik heb al eens eerder erover nagedacht om contact met hem op te nemen, maar ik vond toen dat dit initiatief bij hem lag.



Echter heb ik nu een punt bereikt dat ik dus contact wil opnemen. Voor mij is het nu of nooit. Ik heb inmiddels het adres en wil dus een brief schrijven, waar ik net mee begonnen ben.



Maar wat moet ik nou schrijven na zoveel jaar? Waar moet ik beginnen..?

Hebben jullie tips of advies? Waar moet ik het over hebben?



Dankjewel alvast!



Hierbij de opzet van de brief zoals hij is tot nu toe:



Maandag 5 december 2016



Hoi pap,



Vreemd om dit zo te zeggen na zoveel jaar…



Een paar jaar geleden heb ik er al over nagedacht om contact op te nemen maar ik wist niet hoe ik dit toen aan moest pakken. Ik ga nu toch een poging wagen. Ik weet nu ook niet waar ik moet beginnen met schrijven, het is al zo lang geleden. De tijd dat ik je wel kende kan ik me al bijna niet meer herinneren helaas…



De crematie van opa ben ik nooit vergeten, dat moment dat je je arm om me heen sloeg en ik niet eens wist wie je was. Ik wil dat je weet dat ik zo reageerde omdat ik op dat moment enorm in shock was, niet dat ik geen contact met je wilde.



Ik ben natuurlijk altijd opgegroeid met één kant van het verhaal, hoewel mijn moeder me wel altijd heeft gestimuleerd dat als ik contact met je zou willen opnemen ze hier voor open stond en me hierbij wilde helpen.



Om eerlijk te zijn ben ik wel heel lang boos geweest, maar ik begrijp echt wel dat het voor jou ook helemaal niet makkelijk moet zijn geweest. Ik neem je ook helemaal niks kwalijk.



Ik ben benieuwd hoe het met je gaat, hoe jouw leven er momenteel uit ziet. Ik woon nu iets meer dan een jaar samen met mijn vriend en 2 katten. Ik studeer dit jaar af en wil hierna een eigen ontwerpstudio beginnen. Ik ben heel erg gelukkig op het moment, maar ik moet wel zeggen dat ik je mis, ondanks dat ik je niet echt ken.



Ik sta hier nu gewoon heel open in, als jij ook contact zou willen dan zou ik graag een keer ergens met zijn tweeën willen afspreken.



Ik hoop dat je deze brief in handen krijgt en dit leest, ik weet namelijk niet of je hier nog steeds woont bijvoorbeeld.



Groetjes en liefs,





Dit heb ik nu. Ik probeer nu gewoon zo eerlijk mogelijk te schrijven, maar wel met een positieve benadering. Ik ga ook niet iets schrijven van hey lang niet gezien zin in een kopje koffie? Dit is nog wel de grove opzet, ben aan het denken om misschien nog wat dingen te schrappen.



En ik wil er wat foto's bij doen. Ik heb er nog een van vroeger van mij en mijn vader samen en dan nog een foto van hoe ik nu ben, met mijn vriend etc.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet overigens niet of ik dit topic nu in de goede categorie heb gezet..
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
Vraag even aan de mods of ze dit topic onder relaties willen plaatsen.)
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit onder "relaties" zetten, daar past het beter thuis. Of even bij viva vragen of zij het kunnen verplaatsen voor je.
Alle reacties Link kopieren
korte brief, zou ik doen.

Waarin je aangeeft, dat je met zoveel vragen zit, en benieuw bent hoe het met hem gaat.

Of hij ook contact wil
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je moet beginnen met de vraag: wat wil ik met dit contact?

Wil je alleen je verhaal kwijt, wil je blijvend contact (afhankelijk van hoe het verloopt natuurlijk), komt dit vanuit nieuwsgierigheid naar je vader of wil je eventuele boosheid naar hem uiten?
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je doel van het contact opnemen? Daar zou ik eerst goed over na denken.

Wil je antwoorden van hem hebben en iets afsluiten voor jezelf, of wil je met een schone lei beginnen en gewoon leuk contact hebben?
Alle reacties Link kopieren
Bellen en afspreken om een kop koffie te drinken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 05 december 2016 @ 11:41:

korte brief, zou ik doen.

Waarin je aangeeft, dat je met zoveel vragen zit, en benieuw bent hoe het met hem gaat.

Of hij ook contact wil

Dit inderdaad. Probeer het..je merkt snel genoeg in hoeverre hij openstaat voor contact.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oké sorry hoor haha maar hoe doe ik dit verplaatsen? Of hoe kan ik de mods hiervoor vragen?



Ja nou ja ik heb niet per se super veel vragen of zo, ik ben gewoon benieuwd naar zijn kant van het verhaal en als hij er voor open staat en de klik is er dan zou ik wel blijvend contact willen. Inmiddels ben ik niet per se meer boos maar inderdaad meer nieuwsgierig. Ik heb al gehoord van familieleden dat hij blijkbaar heel erg gevoelig is en zich door anderen laat leiden, dus ik wil hem echt niet gelijk overvallen met mijn kant van het verhaal of mijn gevoelens. Hoe lang ik ook boos ben geweest op hem, ik begrijp inmiddels ook wel dat het voor hem waarschijnlijk ook niet makkelijk is geweest.



Probleem trouwens met het schrijven van een brief is dat zijn vriendin - waar hij toen ook mee vreemd is gegaan - hem in handen kan krijgen en hem gewoonweg weg kan gooien. Ik heb gehoord dat zij een van de redenen is dat hij geen contact met me heeft gezocht, zij verbood dat en hij ging daar in mee. Maar ja ik hoop maar op het beste. Heb ook een telefoonnummer gekregen maar no way dat ik hem ga bellen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
quote:lilalinda schreef op 05 december 2016 @ 11:41:

korte brief, zou ik doen.

Waarin je aangeeft, dat je met zoveel vragen zit, en benieuw bent hoe het met hem gaat.

Of hij ook contact wil



Dit inderdaad, dit zet mogelijk de deur open zonder dat er een extra emotionele lading krijgt wat opgevat kan worden als een verwijt.



Succes, ik duim voor je dat het wat positiefs oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook wel weer zo.

Dankje, ik hoop het ook!
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
quote:holycow schreef op 05 december 2016 @ 11:53:

Ja dat is ook wel weer zo.

Dankje, ik hoop het ook!Heb je ook een stiefvader gehad?
Alle reacties Link kopieren
Houd de brief luchtig. Je kan ook aangeven wat je wilt met dit contact.

Is er iemand die je vader regelmatig ziet zodat die de brief kan geven persoonlijk? Zo weet je zeker dat de brief aankomt als je zo wantrouwend bent over die vriendin.

Ik denk zelf dat het wel los zal lopen. Zij zijn ondertussen ook weer ouder en wijzer geworden.



Voor mij is het alleen maar positief geweest (soort gelijke ervaring)



Succes!
aan het typen......
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 05 december 2016 @ 11:55:

[...]





Heb je ook een stiefvader gehad?Nee. Ik heb een halfzus en haar vader heeft mijn moeder mishandelt, daarna kreeg ze dus mijn vader die vreemd ging en ons verliet. Dus ze was wel zo'n beetje klaar met mannen. Hoewel ik wel altijd heb gezegd tegen haar dat ik dat geen probleem zou vinden.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frikandellekuh schreef op 05 december 2016 @ 11:56:

Houd de brief luchtig. Je kan ook aangeven wat je wilt met dit contact.

Is er iemand die je vader regelmatig ziet zodat die de brief kan geven persoonlijk? Zo weet je zeker dat de brief aankomt als je zo wantrouwend bent over die vriendin.

Ik denk zelf dat het wel los zal lopen. Zij zijn ondertussen ook weer ouder en wijzer geworden.



Voor mij is het alleen maar positief geweest (soort gelijke ervaring)



Succes!De brief luchtig houden is wel een goed idee ja, wil hem ook niet afschrikken. Nee de familieleden die ik nog spreek hebben ook (vrijwel) geen contact met hem.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
quote:holycow schreef op 05 december 2016 @ 11:59:

[...]





Nee. Ik heb een halfzus en haar vader heeft mijn moeder mishandelt, daarna kreeg ze dus mijn vader die vreemd ging en ons verliet. Dus ze was wel zo'n beetje klaar met mannen. Hoewel ik wel altijd heb gezegd tegen haar dat ik dat geen probleem zou vinden.Begrijpelijk. Ik vroeg dat om in te schatten of dat een obstakel kon vormen voor je vader aangezien hij ook erg gevoelig in aanleg is zoals je zei. Maar aangezien hij in de eerste jaren wel moeite heeft gedaan voor je verwacht ik wel dat de deur open komt en dat hij in meer of mindere mate een rol kan spelen in je leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bijvoorbeeld een mooie kerstkaart sturen, onder de mom van kerst staat voor familie, samenzijn etc. Ik zou het in de kaart zelf kort houden, maar wel aangeven dat je dit een mooie gelegenheid lijkt om oud zeer opzij te zetten en elkaar weer eens te zien onder genot van een kopje warme choco. Alles wat je wil zeggen of vragen zou ik persoonlijk doen. Niet in een brief of kaartje.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me wel afvraag, en dat is niet als negatief kritiek bedoeld, hoe een 3 jarige zo boos kan zijn op haar vader dat ze vanaf haar 4e jaar geen kontakt meer met hem wilde?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik was dus boos omdat hij blijkbaar van de een op andere dag besloot om weg te gaan, daarna heeft het dus een hele tijd geduurd voordat hij me op kwam halen, dat heeft hij 3 keer gedaan of zo maar die 3e keer zei ik dat ik niet meer mee wilde. En toen is hij nooit meer geweest.



Het is niet dat ik helemaal geen contact wilde, maar hij heeft daarna nooit meer een poging gedaan en dat zat me dwars. Ik vond dat het bij hem lag, ik was 3 hallo.



De keer daarna dat ik hem zag was op de crematie van mijn opa (zijn vader). Toen was ik 12. Hij kwam toen vrolijk met zijn armen om me heen geslagen, terwijl ik niet eens wist wie hij was. En nou ja ik had net mijn opa verloren met wie ik een enorm sterke band had en dan komt hij aan alsof er niets aan de hand is. Daar schrok ik enorm van.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
quote:aankleefsjaan schreef op 05 december 2016 @ 12:30:

Ik zou bijvoorbeeld een mooie kerstkaart sturen, onder de mom van kerst staat voor familie, samenzijn etc. Ik zou het in de kaart zelf kort houden, maar wel aangeven dat je dit een mooie gelegenheid lijkt om oud zeer opzij te zetten en elkaar weer eens te zien onder genot van een kopje warme choco. Alles wat je wil zeggen of vragen zou ik persoonlijk doen. Niet in een brief of kaartje.Een kerstkaart is ook wel een goed idee. Nee ik wil dit sowieso niet echt in een brief of kaart verwerken hoor, wil hem zeker niet afschrikken of wat dan ook
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
quote:holycow schreef op 05 december 2016 @ 12:44:

Nou ik was dus boos omdat hij blijkbaar van de een op andere dag besloot om weg te gaan, daarna heeft het dus een hele tijd geduurd voordat hij me op kwam halen, dat heeft hij 3 keer gedaan of zo maar die 3e keer zei ik dat ik niet meer mee wilde. En toen is hij nooit meer geweest.



Het is niet dat ik helemaal geen contact wilde, maar hij heeft daarna nooit meer een poging gedaan en dat zat me dwars. Ik vond dat het bij hem lag, ik was 3 hallo.



De keer daarna dat ik hem zag was op de crematie van mijn opa (zijn vader). Toen was ik 12. Hij kwam toen vrolijk met zijn armen om me heen geslagen, terwijl ik niet eens wist wie hij was. En nou ja ik had net mijn opa verloren met wie ik een enorm sterke band had en dan komt hij aan alsof er niets aan de hand is. Daar schrok ik enorm van.je zit flink vol wrok (begrijpelijk hoor), hoe zie jij je het contact voor je?
Alle reacties Link kopieren
Nee dat valt eigenlijk wel mee. Dit is zoals ik het toen zag, maar ik. Nou ja kijk ik snap echt wel dat het voor hem ook niet makkelijk is geweest en ja ik vind wel dat hij best wat beter zijn best had mogen doen, maar dat wil ik op zij zetten. Ik wil gewoon voornamelijk erover praten, hoe is het voor hem geweest hoe is het voor mij geweest en dan is het wat mij betreft ook goed, ik sta dan ook gewoon ervoor open om een familieband op te bouwen. Het is en blijft mijn vader. Maar dit moet wel uitgesproken worden, ik ga niet na 20 jaar hem ontmoeten en doen alsof er niets aan de hand is, zo werkt het niet.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik hier dadelijk een opzet van mijn brief neerzetten?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Alle reacties Link kopieren
quote:holycow schreef op 05 december 2016 @ 12:49:

Nee dat valt eigenlijk wel mee. Dit is zoals ik het toen zag, maar ik. Nou ja kijk ik snap echt wel dat het voor hem ook niet makkelijk is geweest en ja ik vind wel dat hij best wat beter zijn best had mogen doen, maar dat wil ik op zij zetten. Ik wil gewoon voornamelijk erover praten, hoe is het voor hem geweest hoe is het voor mij geweest en dan is het wat mij betreft ook goed, ik sta dan ook gewoon ervoor open om een familieband op te bouwen. Het is en blijft mijn vader. Maar dit moet wel uitgesproken worden, ik ga niet na 20 jaar hem ontmoeten en doen alsof er niets aan de hand is, zo werkt het niet.



+1

Als je dit niet zou aankaarten gaat dit ook niet goed komen in het contact dat je wilt met je vader. Je bent nu volwassen en kunt wrs beter relativeren van wat er toen heeft plaats gevonden. Alhoewel ik wel van mening ben dat het zeker zijn taak was om het contact met jou te onderhouden. Als was het maar een kerst of verjaardagskaart ieder jaar. Als was het maar om het contact voor jou open te houden. Wrs heeft je vader daar niet bij stil gestaan of zag hij dit anders.



Probeer wel zonder al te hoge verwachtingen dit proces in te gaan. Des te minder kunnen er teleurstellingen plaats vinden en des te mooier is het als het contact zeer goed blijkt te worden.



p.s

Opzetje plaatsen kan altijd!
aan het typen......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven